www.montazer.ir
دوشنبه 3 ژوئن 2024
شناسه مطلب: 12364
زمان انتشار: 8 ژولیه 2021
خیر و برکت و رزق هر کس چگونه رقم می خورد؟

خیر و برکت؛ جلسه 21؛ 1400/04/12

خیر و برکت و رزق هر کس چگونه رقم می خورد؟

رزق و روزی شما و هرآنچه وعده داده شده، در آسمان است. اما باید با نیت و اخلاق خوب، رزق خوب را به سوی خود جذب کنید.

بحثمان در موضوع برکت، به نقش اخلاق در رزق و روزی رسید. حالت ثابت نفس را خُلق می گویند. یعنی کسی که یک یا چند بار یک عمل اخلاقی خوبی را انجام داد، نمی گوییم او خوش اخلاق است. چون خوش اخلاق کسی است که عمل اخلاقی خاصی در وجودش ثابت شده باشد. مثل کسی که سخاوت یا خساست جزء صفات اخلاقی او شده باشد. وقتی که در حالت ثابت نفس کسی، صفت خاصی را ببینیم، می گوییم آن صفت جزء اخلاق اوست.

حالت‌های نفس ما چه تأثیری در جلب رزق و خیر و برکت برای ما دارد؟ چگونه با اصلاح اخلاق و حالت های نفس مان جذب برکت و خیر کنیم؟

یک مثال می زنیم: امروزه در فضای مجازی با مسئله ای به نام اینترنت رو به رو هستیم که همه جای کره زمین را فرا گرفته است. بعضی جاها آنتن دهی خوبی دارد، اما در بعضی جاها خوب نیست. برای استفاده از چنین امکاناتی، دستگاه ها با هم متفاوت اند. کسی که دوربین گوشی اش توانایی بیشتری دارد و با کیفیت تر است و گیرنده قوی تری دارد، تصاویری که می گیرد، شفاف تر است. یعنی رزق بهتر، شفاف تر و آسان تری دارد. اما کسی که دستگاه خیلی ضعیفی دارد، نمی‌تواند گیرنده خوبی داشته باشد. پس همینطور که هر چقدر کیفیت دستگاه شما بهتر باشد، دریافت های شما هم بهتر خواهد بود، درباره رزق مادی و معنوی نیز همین گونه است. رزق هر چیزی از غیب می آید. همه روزی های ما چه مادی و چه معنوی، از غیب می‌رسد. ما چیزی نداریم که از زمین  دریافت کنیم. اگر رزقی هست، از عالم غیب است. این رزق ها را هم فرشته ها می‌رسانند. یعنی اگر فرشتگان نباشند، حرکت جنبنده‌ای در زمین صورت نمی‌گیرد. تمام کارها به وسیله فرشتگان و عالم غیب انجام می شود. چون عالم ماده قابلیت محض است. یعنی فقط پذیرش دارد. این پذیرش از یک قدرت مافوق و بیرونی است. این را قرآن به ما تذکر می دهد که «وَفِی السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ[1]= و روزی شما با همه وعده‌ها که به شما می‌دهند، در آسمان است». بنابراین، ما دائما در ارتباط با غیب هستیم. فرشتگان مدیران عالم هستند. ملائکه از ماده و غیرماده بوسیله غیب اداره می شود.

حالا رزق که از بالا می آید، حالات های نفسانی ما در این که رزق کم یا زیاد دریافت کنیم، تأثیر دارد. بی کیفیت دریافت کنیم یا با کیفیت. اینها همه مهم هستند. این وجود ماست که کیفیت را نشان می دهد. هر چقدر به قدرتمندسازی و شفافیت خودمان بپردازیم، نوری که می تابد، بهتر دیده می شود. هر چقدر آینه وجود شما شفاف تر باشد، رزقی که می گیرید، بهتر است. پس کیفیت روح، در رزق خیلی مهم است.

رزق ها تابع خودسازی انسان است

رزق‌ها انواع مختلف دارند: «جمادی، گیاهی، حیوانی، عقلی و فوق عقلی». تا اخلاق و نیت تان را درست نکنید و تیزی ها و بدنیتی هایتان را کنار نگذارید، رزق خوب دریافت نمی کنید. رزق ما در همه 5 مرحله ای که اشاره شد، تابع خودسازی است. تابع این است که نفس تان را چگونه مدیریت کنید. پس حالت های نفس در دریافت رزق کم یا زیاد و خوب و بد، کاملا تأثیر دارد. این که می بینیم یکی در حرم لذت معنوی می برد، و دیگری حالش به هم می خورد و لذتی نمی برد، ناشی از همین حالت های نفس است. پس خودسازی در اخلاق خیلی مهم است. اگر اخلاق را رعایت نکنید، روزی خوب را جذب نمی کنید. بعضی ها می گویند ما خیلی کار می کنیم. دو شیفت هم کار می کنیم. ولی به چیزی نمی رسیم. بدهی زیادی داریم و خسارت زیاد می بینیم. مریضی زیادی داریم. علت این وضعیت این افراد چیست؟

خیلی از اعمال ما مثل بدجنسی، رقابت، چشم و هم چشمی و... باعث می شود که باب رزق خوب بسته شود. چون رزق تابع اخلاق است. پس تا اخلاق و نیت ها و درون مان را صاف نکنیم، به رزق خوب نمی رسیم. یعنی نیت هایمان اگر خوب نباشد، مثلا رقابت، خودبرتربینی و خودشیفتگی داشته باشیم، باب رزق مان بسته می شود و آسمان با ما قهر می کند.

اگر اخلاق را رعایت نکنیم، روزی خوب را جذب نمی کنیم. کم گذاشتن عاطفه و محبت از همسر، خانواده همسر و فرزند باعث بسته شدن رزق می شود. ما خیلی خشن زندگی می کنیم و خیلی بداخلاق هستیم. تا اخلاق و نیت هایمان را درست نکنیم، تعادل نداریم و باب رزق خوب به رویمان باز نمی شود. چون در این حالت، آسمان با ما قهر است.

خودسازی هم نیاز به خودشناسی دارد. بیماری هایی مثل بدجنسی، حسادت و چشم و هم چشمی، برای این است که خودمان را نمی‌شناسیم. به همین دلیل است که خود را مفت می فروشیم و زندگی مان خراب می شود.

بنابراین، رزق تابع برخوردهای آدم هاست. کسی که خودساخته است، بلد است چگونه با مادرشوهر، پدرشوهر یا عروس برخورد کند. از این رو، رزق خوبی هم دریافت می کند.

قا/173

رزق/اخلاق-نیت

 


[1]. سوره ذاریات، آیه 22.

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed