www.montazer.ir
چهارشنبه 15 می 2024
شناسه مطلب: 6505
زمان انتشار: 14 مارس 2019
خلوت و نیایش در ماه رجب

استاد محمد شجاعی

خلوت و نیایش در ماه رجب

ماه رجب زمان مناسبی است برای خلوت کردن با خدا. «خلوت کردن با معشوق» کار ویژه ی افراد خاص است. هر بزرگی با هر کوچکی خلوت نمی‌کند و با او قرار  ملاقات خصوصی  نمی‌گذارد. در قرآن گاهی آیاتی برای همه مردم است و با خطاب «ناس» نازل می شود. اما گاهی گروه های خاصی از مردم را مورد خطاب قرار می دهد. فهرست کوتاهی از این گروه های خاص را در آخر این مطلب آورده ایم.

در ماه رجب، بندگان خاص و ویژه ی پروردگار خلوت های عاشقانه ای با معبود یکتا دارند، مخصوصا در ایام مبارک اعتکاف. رجب ماه ضیافت خصوصی بندگان برگزیده ی خداست. در ماه شعبان ضیافت کمی عمومی تر و در ماه مبارک رمضان ضیافت الهی کاملا عمومی است و هر کسی را در آن مهمانی راه می دهند. ولی ضیافت ماه رجب، ضیافت اختصاصی است و بندگانی که خیلی با خدا صمیمی هستند راه داده می شوند.

ما باید در این سه ماه، «تمركزکردن» را تمرین کنیم تا كودك عزیز روان ما با حق تعالی انس بگیرد. این سه ماه فصلی است كه باید به كودك عزیز روان خود فكر كنیم و از خود طبیعی‌ مان فاصله بگیریم. آن گاه است که دغدغه ‌هایمان هم كم می شود. شاد می‌شویم و برای طبیعت عصبی نمی‌شویم و دلشوره سراغمان نمی‌آید. گریه برای طبیعت، برای انسان غم می‌آورد، ولی گریه برای فطرت، برای انسان شادی می‌آورد. ما در طبیعت گیر داریم و همه دعواها بر سر ثروت مادیست، اما در فطرت، نه محدودیت ثروت داریم و نه دعوا. بافت فطرت این‌گونه طراحی شده است.

همه كسانی كه آدم‌های عصبی، زودرنج و بی خودی حساس هستند، دچار خودفراموشی هستند. یعنی همان که قرآن می فرماید: «نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ = آنها خدا را فراموش کردند، درنتیجه خودشان را فراموش کردند». اما علامت مؤمن شادی و آرامش است. برای این‌ كه مؤمن انسان است. یعنی كودك عزیز روان و خود حقیقی‌اش را فراموش نكرده است. پس بدانید: به میزانی كه دغدغه ی خود حقیقی تان را دارید، می‌بینید كه ماه رجب و شعبان و رمضان بیشتر به شما خوش می‌گذرد.

اما وقتی دلشوره ‌های دنیایی دارید، از اوقات ملکوتی سحر و افطار چیزی نمی‌فهمید. حتی از قرآن که با زبان آدم حرف می‌زند، چیزی نمی فهمید. چرا درک نمی‌کنیم که داریم چه می‌خوانیم؟ علتش این است که در مورد قرآن در مرحله تصور هستیم و مادام که به تصدیق ‌نرسیم و قرآن برای‌مان وجودی ‌نشود، آن را درک نمی کنیم.

این هم فهرستی از آیات قرآن که خداوند فقط افراد خاص را به مهمانی دعوت کرده است:

- إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ = محققا دراین مطلب، نشانه هایی برای هر آدم بسیار صبور و شکر گزار وجود دارد.

- إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ = محققا دراین مطلب، نشانه هایی برای گروهی که تعقل می کنند وجود دارد.

- إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ = محققا دراین مطلب، نشانه هایی برای گروهی که تفکر می کنند وجود دارد.

- إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ= محققا دراین مطلب، نشانه هایی برای گروهی که ایمان دارند وجود دارد.

- إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِأُولِی النُّهَى= محققا دراین مطلب، نشانه هایی برای صاحبان خرد وجود دارد.

- إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لقوم یَسْمَعُونَ= محققا دراین مطلب، نشانه هایی برای گروهی که گوش می دهند وجود دارد.

- إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِلْعَالِمِینَ= محققا دراین مطلب، نشانه هایی برای عالمان وجود دارد.

- إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِینَ = محققا دراین مطلب، نشانه هایی برای هشیاران وجود دارد.

- إِنَّ فِی ذَلِكَ لَذِكْرَى لِأُولِی الْأَلْبَابِ = محققا دراین مطلب، برای صاحبان خرد تذکری وجود دارد.

- إِنَّ فِی ذَلِكَ لَعِبْرَةً لِأُولِی الْأَبْصَارِ = محققا دراین مطلب، برای صاحبان بصیرت عبرتی وجود دارد.

- إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَةً لِقَوْمٍ یَذَّكَّرُونَ = محققا دراین مطلب، نشانه ای برای گروهی که متذکر می شوند وجود دارد.

- إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَةً لِكُلِّ عَبْدٍ مُنِیبٍ = محققا دراین مطلب، نشانه ای برای هر بنده ای که انابه می کند وجود دارد.

- لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَّقُونَ = محققا در این مطلب، نشانه هایی برای گروه متقین وجود دارد.

- إِنَّ فِی ذَلِكَ لَذِكْرَى لِمَنْ كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِیدٌ =محققا دراین مطلب، براى هر صاحبدل و حق نیوشى كه خود به گواهى ایستد عبرتى هست.

- إِنَّ فِی ذَلِكَ لَعِبْرَةً لِمَنْ یَخْشَى = محققا دراین مطلب، برای کسی که از خدا بترسد، عبرتی وجود دارد.

آرشیو مباحث استاد شجاعی

فروشگاه آنلاین با محصولات ناب

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed