مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
90/10/01
از سلسله مباحث استاد محمد شجاعی
در جلسات قبل به این خصوصیت نفس: «میّاله الی اللعب و اللهو» از مناجات شاکین پرداختیم. در این رابطه احادیثی نقل کردیم و حدیث دیگری داریم که میفرمایند: «الاباطیل موقعهٌ فی الاضالیل» کارهای بیهوده انسان را در گمراهیها میاندازد. بیهوده هم یعنی آن کارهایی که به آنها نیاز نداریم: «اعرضواعن کل عمل عنه بکم غناً عنه» لهو فقط وقت انسان را تلف نمیکند بلکه انسان را به حرام میکشاند. بعضی سرگرمیها هستند که وقتی انسان در آنها قوی شد به قمار هم میافتد. رشتههای مختلف ورزشی و کارهای مثبت هم آلوده میشوند. بعضی سرگرمیها که به خودی خود وقت تلف کردن هستند و در سرگرمی هایی که جماعتی گرد آن جمع میشوند خیلی چیزهای دیگر مثل اعتیاد و فحشا و فساد و فیلمهای نامناسب و ... هم به همراه دارند. خیلی از آلودگی ها از همین جا شروع شدهاست. علی (ع) میفرمایند: «لا تفن عمرک فی الملاهی فتخرج من الدنیا بلا امل» عمرت را در دنیا به بازی تلف نکن زیرا از دنیا بدون اینکه به آرزویت برسی خارج میشوی. این واقعه خیلی غم انگیز و خطرناک است مثل اینکه به جنین قبل از کامل شدن بگویند که متولد شود.
دنیا با تمام پیچیدگی و کمالات و زیباییها امکان ندارد یک بند انگشت برای جنین بسازد. انسان بدون آمادگی اگر از دنیا برود خیلی اتفاق تلخی است و در شهر ما هر آن به بهانهای ممکن است انسان به برزخ منتقل شود فقط در سال چهار هزار نفر از آلودگی هوا میمیرند. از این همه عمری که به ما دادهاند دو سه سال برای کامل شدن کافی است که امام صادق (ع) میفرمایند که شخصی که بالغ شدهاست ظرف دو سه سال میتواند بارش را ببندد. راه راحت است: «ان راحل الیک قریب المسافه» اعمال ما طوری است که از وفات که «عُرس المؤمن» است ناراحت میشویم. در صورتی که از عروسیهای دنیا لذت میبریم. انسان با خودش چه کرده که از عروسی خودش، ملاقات با خدا و رسیدن به بهشت وحشت و اضطراب دارد؟
هنگام مرگ به تعبیر قرآن انسان میگوید: رب ارجعون لعلی اعمل صالحاً فیما ترکت» (خدایا مرا برگردان تا آن اعمال صالحی را که ترک کرده ام انجام دهم). قرآن در جای دیگر میفرماید: «لو ردّوا لعادوا علی ما نهوا عنه» اگر آنها را بر گردانیم به آنچه نهی کرده بودیم باز میگردند. و در پاسخ انسان که مایل به بازگشت و جبران است خداوند میفرمایند: «کَلاّ و هی کلمهٌ هو قائلها» «هرگز! او فقط حرف میزند» خداوند بارها در دنیا کاری کرده که انسان مرگ را تجربه کند. انسان هر شب میخوابد که البته خواب شبیه مرگ است. روح از بدن در خواب قطع علاقه کرده و فقط یک حیات نباتی برای زنده بودن انسان وجود دارد و روح با بدن برزخی است و گاهی در خواب بدن برزخی خود و دیگران را میبیند. و به همین دلیل است که سفارش شده وقتی که از خواب بیدار شدید خدا را شکر کنید چون ممکن بود باز نگردید. قرآن کریم میفرماید: «الله یتوفی الانفس حین موتها و التی لم تمت فی منامها ....» شکر به هنگام بیدار شدن این است: «الحمدلله الذی احیانی بعد ان اماتنی» و در دعای چهارشنبه میخوانیم: «... لک الحمد ان بعثتنی من مرقدی...» خدایا تو را شکر که مرا از مرقدم برانگیختی (بیدار کردی) همه اینها فرصت است. به همین دلیل است که «کلاّ» میگوید و در جای دیگر میفرماید: «اخسوا» حرف نزن، «لا تکلّمون» اگر خدا به انسان بگوید حرف نزن. هیچ پیامبری و امامی نمیتواند کاری انجام دهد وحتی نمیتواند حرف بزنند. «... الاّ من اَذِن له الرّحمن» نمیگوید خدا، بلکه میگوید مهربان. چه چیزی رخ داده که مهربان (رحمان) میگوید حرف نزن. زیرا هزاران برابر آن فرصتی که ما میخواهیم به ما داده است. میفرمایند کسی که از خواب بیدار میشود و هدفش غیر از خداست در تمام کارهایش اعم از زن داری و تحصیل و کار و ازدواج طوری عمل نمیکند که به خدا برسد، «... فقد اصبح من الخاسرین المعتدین». چنین شخصی علاوه بر اینکه دچار خسارت شده متجاوز هم است. زیرا طبیعتش به فطرتش تجاوز کرده و حق فطرت بهشت و جاودانگی است که طبیعت با بازیهای دنیایی آن را تلف کرده است. وقتی چنین انسانی از دنیا میرود مدرک تحصیلی و سند ملک و باغ ویلا و ... از خود به جا میگذارد که همه ی آنها اموری اعتباری میباشند نه حقیقی.و اصلاً برای آخرت هیچ چیز ندارد و قلب سلیم که تنها چیز مورد نیازش است را تحصیل نکرده است. در حدیث دیگر به جای خدا پیامبر (ص)، نجات از جهنم را قرار میدهد. حداقل حق ما همین نجات از جهنم است. البته جهنم امر وجودی نیست، بلکه امری عدمی است مانند کوری که شخص کور تجهیزات دیدن را با خود ازرحم نیاورده است. جنین اگر کور به دنیا بیاید مسئول نیست و والدینش مسئول هستند. ولی کسی که کور از دنیا برود خودش مسئول است. بهشت امری وجودی است که نیازبه تجهیزات ویژه داردوکسی که تجهیزات و لوازم آنجا را با خود نبرد به بیمارستان جهنم منتقل میشود. قرآن سرعت انسان در بهشت «مَدّبصر» میداند و در بهشت هر جا را که بشر میبیند همان لحظه همان جاست در دنیا که «مدّ بصر» انسان چند میلیون سال نوری است و این در شب با دیدن ستارگان محسوس و مفهوم است. سخت است انسان بدون رسیدن به آرزویش بمیرد. بالای قبرِ جوان «ناکام»مینویسند درست نیست زیرا این یک کام حیوانی است بالای سنگ قبر کسی که به خدا نرسیده باید نوشت ناکام، ولو شصت سالش باشد. ناکام کسی نیست که ازدواج نکرده باشد بلکه کسی است که به خدا و خانوادهی آسمانیاش نرسیدهباشد. و الا در بهشت هر زن و یا شوهری را که انسان بخواهد در اختیارش است و همهی ویژگیهایش را میتواند خودش تعیین بلکه خلق کرده تا آنجا که هر ساعت طبق میل او عوض شود.
و هر چه را که انسان نیت کند بدست میآورد. امام سجاد (ع) میفرمایند: «آه آه این حیل بینی و بین محمد (ص)» چه کسی میتواند ادعا کند که میتواند تحمل کند هنگام مرگ مادرش حضرت زهرا (س) و سایر معصومین (ع) بالای سر او نیایند؟ چه سخت است که ورود انسان به آن طرف با فرشتههای شِداد و غِلاظ و گرزها و پسِ گردنی باشد. چقدر سخت است که چشم انسان به روی پیامبر (ص) باز نشود و چه زیباست که حضرت را با لبخند مشاهده کند. مثل کودکی که وقتی بدنیا میآید با روی خوش پرستارها روبرو شود و بعد از شستشو او را در حولهای تمیز پیچیده و تحویل آغوش گرم مادر بدهند و بگویند خون خوردن به پایان رسیده و باید شیر بنوشد. حضرت میفرمایند: «که عمرت را فنا نکن..» کلمه عمر لرزه به بدن انسان میاندازد که واقعاً چه استفادهای از آن کردهایم؟ «.. در بازیها و بدون رسیدن به آرزوها از آن خارج شوی.» ما باید با خانوادهی آسمانی طوری رفتار کنیم که هنگام مرگ به روی ما لبخند بزنند و با قرآن جوری باشیم که به خدا نگوید این بندهات مرا ضایع کرد او را ضایع کن .... ما اینقدر برای امام حسین (ع) و واقعهی کربلا عزاداری میکنیم غافل از اینکه رفتار ما با امام زمانمان همان رفتار کوفیان با سیدالشهدا (ع) است. اینکه هنگام مرگ امام زمان ما بالای سر ما نیاید از هر چیزی خطرناکتر است چگونه به امام بگوییم که ما هیچ مقداری از عمر، آبرو، پول و قلم و ... خود را در راه او خرج نکردیم؟ چه کسی است که غیر از این آرزویی داشته باشد که لحظهی مرگ سرش روی پای امامش باشد؟ حدیثی هم از علی (ع) و هم حضرت زهرا (س) است که میفرمایند بعضی از شیعیان ما کاری میکنند که تا قیامت دست ما به ایشان نمیرسد و در قیامت هم سیصد هزار سال طول میکشد که دستمان به آنها برسد. یعنی در دنیا و سرگرمی های آن گم میشوند. در هفته چند دقیقه با خانوادهی آسمانی امان صحبت میکنیم؟ در صورتی که اگر 24 ساعت از خانوادهی زمینیاش خبر نداشته باشیم این را خیلی زشت میدانیم. جالب اینجاست که سر زدن به آنها هزینه هم ندارد به محض توجه رابطه برقرار میشود. «میالّه الی اللعب و اللهو» یعنی بسیار نفس بازیگوش است. افرادی سی چهل ساله با چه جدّیتی بازیهای کامپیوتری میکنند. «ابعد الناس عن الصلاح المستهطر باللهو»دورترین مردم از موفقیت یعنی خودسازی و رستگاری کسی است که شیفتهی سرگرمی است. مثلاً بعضی ها پایهی مجالس لهو و لعب و به عبارتی ساقی هستند. این افراد خیلی از موفقیت دور هستند. «لا یفلح من وَلَهَ باللعب و استهطر باللهو و الطرب» رستگار نمیشود کسی که دلباختهی بازی و شیفتهی سرگرمی و خوش گذرانی است «وَلَه» یعنی آنچه که انسان را حیران، واله و شیدا میکند. و الله هم ریشهاش همین است و ما یک دلبر بیشتر نداریم. «لا اله الا الله»، «لا تدع مع الله الهاً آخر لا اله الا هو...» کسی جز الله نمیتواند دلبر ما باشد و اگر کس دیگر دل ما را ببرد بعد از مدتی خسته شده و رهایش میکنیم. کسی که شیفتة بازی است و دلباختة سرگرمی و خوشگذرانی است رستگار نمیشود. آن حظّی که بعضی خوردنیها یا تفریحها و دیدار بعضی افراد در ما ایجاد میکنند آیا مابرای قرآن و یا نماز چنین حسی را داشتهایم؟ وقتی در اینها دقت کنیم دیگر مغرور نمیشویم طوری که خودمان را سالم و دیگران را نا سالم بدانیم. اگر خدا از شما سؤال کند که آیا به اندازهای که از خوردن چیزی یا خلوت با جنس مخالف و یا دیدن یک فیلم و ... لذت بردهای یکبار از مناجات با من حظّ بردهای جوابی داریم؟ آیا شده که حتی یکبار هنگام مناجات با خدا در شب از این که وقت محدود است و باید صبح به سراغ کار دنیا برویم غصه خورده باشیم؟ ما باید سبک زندگیامان را عوض کنیم و فاصلهامان را با آنچه که باید بشویم کم کنیم. ما باید «خدا باز» و «اهل بیت باز» شویم. و اهل می و میکده و مطرب باشیم در این صورت روز قیامت حساب نداریم و پیش خدا خواهیم بود. زیرا خدا با رفیقش این رفتار را نمیکند «حسن اولئک رفیقاً» رفیقهای دنیا خیلی ارزشمند هستند این ارزش را در مقیاس آخرتی که قرار دهیم خیلی ارزشمند هستند. این رفقا وقتی قرار است به بهشت بروند امکان ندارد بدون رفقایشان بروند. خدا هم که بندهی بهشتیاش را خیلی دوست دارد و میخواهد که او از بهشت لذت ببرد اجازه میدهد که او دوستانش را هم ببرد. انسان باید با خانوادهی آسمانیاش رفیق باشد این رفاقت ارزش دارد. آنها که با ما رفاقت دارند ما هستیم که این رابطه را نفهمیده و استقبال نمیکنیم. ما گله میکنیم که امام حسین (ع) دست زهیر را گرفت و به چادرش برد و با ما چنین رفتاری ندارد و آنها میفرمایند که ما هزار بار با شما اینکار را کردیم و صدایت کردیم تو جواب ندادی. خدا هزار بار در دل ما را زده و ما پاسخ ندادیم.
زیرا ما حوصلهی رفاقت با خدا را نداشتیم. انسانی که هیچ انسی با خدا ندارد رستگار نمیشود. انسانی که شیفتهی بازی و سرگرمی است چگونه میتواند پنجاه سوال قیامت را پاسخ دهد؟ بهشت معلول عقل و مساوی با آن است: «لو کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر» قرآن کریم میفرماید که کسی که دلباختهی بازی و شیفتهی سرگرمی و خوشی است رستگار نمیشوند. زیرا عقل خود را به کار نمیاندازند. کسانی که در مسیر جاده سرگرم بازی میشوند از کاروان جا میمانند. انسان نباید طوری سرگرم شود که وقتی صدایش میکنند آمادگی نداشتهباشد. سرگرمی باید طوری باشد که انرژی حرکت را تأمین کند. قلب سه حالت دارد: انقباض، انبساط و استراحت. و استراحتش به دو حالت دیگر کمک میکند. اگر از حلال و مباح هم لذت کافی نبرد به خدا هم نمیرسد. فرمودند که یک سوم وقتتان را برای لذّات حلال بگذارید، تا برای لذّات بالاتر قدرت پیدا کنید. و کسی که لذّت طبیعی نمیبرد نمیتواند به لذات بالاتر راه بیابد. کسی که در کارهای دنیا بی عرضه است در کارهای آخرتی بی عرضه تر است: «من کسل فی امر دنیاه فهو فی امر آخرته اکسل» کسی که در حل مسائل درسیاش تنبل است و در کارهای دنیایی مسامحه میکند و وجدان کاری ندارد به درد آخرت هم نمیخورد. باید در کار دنیا قوی و با نشاط باشیم تا آخرتمان آباد شود. حضرت در درست کردن یک قبر بسیار دقت میکرد و میفرمود که خدا دوست دارد انسان کار را محکم انجام دهد. بعضیها ماشین را طوری میسازند که ایمنی نداشته و مردم در آن آتش میگیرند. کسی که خوب درس نمیخواند مجبور میشود برای امور دنیایی سه شیفت کار کند و از آخرت باز میماند. حرفه و شغل را هم باید با وجدان آموخت و انجام داد. کسی که به خانواده نمی رسد و دائماً در هیئت است نمیتواند سر از بهشت درآورد. هیأت زمان خاص خودش را دارد. ما باید به روحمان هم مثل بدن یک نظم ریاضی بدهیم. بدن همه فعالیتهایش منظم و مجزای از قسمتهای دیگر است (و در عین حال با هم مرتبط هم هستند). باید جذب آخرتی ما هم درست و منظم باشد.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته .
کلیدواژه ها:
آثار استاد