مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
90/09/24
از سلسله مباحث استاد محمد شجاعی
در بیان موانع رسیدن ما به خانوادهی آسمانی، اشتغال به لهو و ملاهی و سرگرمیهای غافلکنندهی انسان از هدف خلقت و آخرت را بررسی کردیم. دعای مکارم اخلاق بیستمین دعای صحیفهی سجادیه است که تأکید مینمایم حتی برای یکبار این دعا را بخوانید و شرح آن را نیز مطالعه نمایید. حضرت در فرازی از این دعا می فرمایند: «اللهم صل علی محمد و آل محمد واکفنی ما شغلتنی الاهتمام به و استعملنی بما تسألنی غداً عنه و استفرغ ایامی فیما خلقتنی له»
.... خداوندا مرا بی نیاز کن از چیزی که مرا به خودش مشغول می کند و مرا به کاری وادار کن فردای قیامت از آن سوال خواهی کرد و عمر مرا فارغ کن برای آن چه که مرا برای آن خلق کرده ای.
این دقیقاً همان زندگی ای است که جنین در رحم دارد یعنی همه فعالیتها اعم از خواب و بیداری و تمام زندگی اش در جهت زندگی دنیایش طراحی شده و اصالت با دنیاست. و این را همه میدانند. ولی در زندگی دنیایی زندگی امان صرف کارهای بیهوده و کمالات جمادی و نباتی و حیوانی می شود. هنگام تولد نوزاد همه خوشحالند و جشن می گیرند و منتظر یک طفل سالم هستند. و حتی مادر هم بچه ناقص را تحویل نمی گیرد ولی داستان رحم دوم که دنیاست داستان تولد سالم به نظام آخرت و ابدیت است و به حدی برای معصوم «علیهالسلام» مهم است که دعا میکند: «... اللهم اخرجنی من الدنیا سالما...» سالم یعنی دقیقاً متناسب با بهشت، و هر قدر که این تناسب وجود نداشته باشد به همان میزان شخص معذّب خواهد بود. مانند جنین که عدم تناسبش یا کمبود است یا بیماری و یا اضافه است. نقص داشتن و زوائد اذیت میکنند بیماری هم اقلاً رنج درمان دارد یکی از قواعد دعا هم این است که باید در آن جهت عمل کرد چون در روایت داریم که دعا کنندهی بدون عمل مانند تیراندازی است که کمانش زه ندارد. پس وقتی از خدا میخواهیم که ما را برای هدف خلقت فارغ کند باید سبک زندگیامان را عوض کنیم. در حدیث عنوان بصری، امام صادق «علیهالسلام» دوازده مرحله که ما باید طی کنیم را بیان میفرمایند:
گام اول این است که بنده برای خودش تدبیر نکند. یعنی آنقدر برنامهریزی داشته باشد که برای کودک عزیز روانش وقتی باقی نماند. مانند پدر و مادر بی مسئولیتی که فرزندشان را برای بزرگ کردن به دیگری میدهند. کسی که بچهدار میشود باید عرضه داشته باشد که او را تا بهشت ببرد و نیازهای مادی و عاطفی و معنوی است را تأمین کند. (قانون سه انگشت) ما متأسفانه وقت خودمان را نداریم و از چیزهایی که ما را به یاد آن بیندازند فرار میکنیم. و حاضر نیستیم به آخرت که به قول حضرت مرگ «عرس المومن» است فکر کنیم و آن لحظه خیلی با شکوه است و ما چون خودمان و ابدیت را نمیشناسیم و با خود انس نداریم میترسیم.
آفتی نبود بدتر از ناشناخت تو بر یار و ندانی عشق باخت
یار را اغیار پنداری همی شادی ای را نام بنهادی غمی
ما در حدیث داریم که «شوّقوا انفسکم الی الجنه» برای بهشت خودتان را مشتاق نمایید. یعنی شادی دنیا را هم از یاد آخرت تأمین کنیم و با این کار هیچ چیز ما را غصهدار و نگران نمیکند. جنین درون رحم شکایت نمیکند که من این اعضاء را دارم ولی چه فایده که از آنها استفاده نمیکنم چون میداند که بزودی به دنیا متولد شده و از همهی آنها استفاده میکند. آخرت هیچ نقشی در زندگی ما ندارد و اصلاً توجه نداریم که به زودی جایی بسیار با شکوهتر و با عظمتتر و جذاب تر منتقل خواهیم شد. دارایی حقیقی جنین بدن سالم و دارایی حقیقی انسان در دنیا روح سالم است شرایط روح سالم را قبلاً گفتهایم الان روی محصول آن تأکید داریم که شادی و آرامش است. اگر کسی نسبت به اطرافیان عشق و عاطفه نداریم روحمان سالم نیست و همچنین است کسی که عصبانی و بداخلاق و زودرنج و ... میباشد. افراد حسود که پیشرفت دیگران را پیشرفت خود ندانسته و کسانی که نمیتوانند برای دیگران دعا کنند روحشان سالم نیست. (اینها را به طور مبسوط در بحث قلب توضیح دادهایم) ما باید روز به روز به دنبال سلامت قلبمان باشیم. و سلامت نفس شاخص و علامت دارد و علامت آن شادی و آرامش و انبساط از یاد مرگ و ملحق شدن به خانوادهی آسمانی میباشد. و برای یاد خانوادهی حقیقی و ارتباط با ایشان نیاز به هل دادن دیگران نیست نه مثل کسانی که با پدر و مادرشان قهر هستند و دیگران آنها را ترغیب به رابطه کرده که مبادا عاق شوند. سالم و طبیعی کسی است که با تک تک خانوادهی آسمانی خود رابطهی شخصی دارد نه اینکه فقط گرفتاری هایش را به نزد ایشان ببرد. کسی که دلش برای خدا تنگ نمیشود و از 24 دقیقه با خدا حرف نزدهاست در روابطش اختلال وجود دارد. پس ما باید به دنبال سلامت قلب باشیم. «و استفرغ ایامی...» باید خودمان را برای رسیدن به کمال بینهایت فارغ کنیم. هیچ کمالی نیست که برای رسیدن به آن نیاز به تمرکز نباشد. فقط یک هنری مثل، «سفره آرایی» نیاز به بیست ساعت وقت و تمرکز دارد. ما واقعاً بیست ساعت آموزش حضور قلب و تمرکز روی «لا اله الا الله» داشتهایم؟ اگر «لا اله الا الله» شراب است پس باید با آن مست شد و اگر نماز معراج است باید با آن اوج گرفت. گاهی درسهای مقدس حتی باعث میشوند. ما به تمرینهای مهم نرسیم. و آنقدر برای ظواهر دین بعضیها وقت میگذارند که از باطن غافل میشوند پرواز کردن با نماز، ضیافت بودن روزه و شراب بودن قرآن را نمیآموزند. کسی که قصد کوهنوردی دارد همین که لباسها و کفش مناسب نپوشیده و وسایل مورد نیاز همراهش نباشد گواه این است که از آمادگی لازم برخوردار نیست. ما برای همهی کارهایمان حاضریم وقت و تمرکز بگذاریم غیر از خودمان. اصلاً وقت نداریم چگونگی ذکر گفتن را بیاموزیم. دربارهی هر آموزشی اعم از زبان، خیاطی و رانندگی و .... کاملاً معصوم عمل میکنیم. ولی نوبت به کودک عزیز روان که میرسد ابتداییترین حق هایش را نادیده میگیریم و خودمان را به نادانی میزنیم در صورتی که در کارهای طبیعی و دنیایی کاملاً میفهمیم که باید مثلاً اصل «اصالت تخصص» را رعایت کنیم. ما میگوییم که «آدمی فربه شود از راه گوش» در صورتی که قرآن گوش را ابتدایی ترین وسیلهی آموزش میداند که انسان از طریق آن صرفاً اطلاعات و دانایی کسب میشود. «و جعل لکم السمع و الابصار و الافئده...» سمع را مفرد آوردهاست یعنی پوچ و ناچیز است. (سمع شنوایی بوده و اذن گوش است) ولی دربارهی بینایی جمع آورده یعنی دیدنیها خیلی عظمت و تنوع دارد و دل را هم جمع آورده (افئده) با یک دل عاشق خدا، با یک دل عاشق فاطمهی زهرا «سلامالله علیها» و با دل دیگر عاشق .... شدن و همه هم یکی است. ولی ما وقت و حس دیدنیها را نداریم. قرآن ما را ملامت میکند. «اولم ینظروا ملکوت السموات و الارض...» آیا نمیخواهند که ملکوت آسمانها و زمین را ببینند؟ ما الان باید آسمان را ببینیم. والله قسم تمرکز و وقتی که ما باید از شنیدن تا دیدن بگذاریم خیلی کمتر از وقتی است که برای یک رشتهی تحصیلی در حوزه و دانشگاه بگذاریم. کسی که مثلاً زبان میآموزد اگر روزی دو ساعت در کلاس شرکت باید بیش از آن وقت برای تمرین بگذارد. همه این را میفهمند که ثبت نام یعنی احساس مسئولیت.
در صورتی که تمرینهای این کلاس را من خیلی ملایم به شما میدهیم ولی اهمیت لازم داده نمیشود شما اگر بهترین حرفها بشنوید ولی تمرین نکنید فایدهای ندارد. «الدرس حرف و التکرار الف» کسی که دائماً اطلاعات کسب میکند ولی عمل نمیکند وبال او میشود. ما وقتی میشنویم که عصبانیت فشار قبر دارد باید تمرین کنیم از صبح به روی اعضای خانوادهامان لبخند بزنیم.
از خانه که خارج شدیم با رفتگر و سایر افرادی که مواجه میشویم رفتار مناسب داشتهباشیم. ولی بعضیها متاسفانه مباحث دشمن شناسی، غضب و حلم و .... را گوش کرده و باز هم عصبانی هستند برای فوتبال و فیلم و ... وقت میگذاریم ولی برای زن و بچهامان فرصت نداریم. به این کارها شهوت بازی میگویند. کسی که «بازی بازی» را کنار گذاشته و «خدا بازی» «امام حسین «علیهالسلام» بازی» و «ملکوت بازی» و ... بپردازد معلوم است خیلی تمرکز گرفته و تمرین کردهاست. ما باید با جبرئیل و میکاییل و سایر فرشتگان انس بگیریم. ما باید بتوانیم ده دقیقه با فرشتههای خودمان انس بگیریم. و هنگام مغرب که فرشتههای جدید میآیند به آنها سلام کنیم و برایشان صلوات بفرستیم. و با آنها گفتگو داشته باشیم. من کسانی را میشناسم که واقعاً اینطور هستند و با آن طرف بسیار مأنوسند. و سن و سالی هم ندارند. و گفتگوی ما باعث مزاحمت برای ایشان است. پدرم تعریف میکردند که چندین سال پیش حمالی بود که در این خانههای کاروانسرایی اتاقی اجاره کردهبود. او نیمه شبها کارش این بود که از خانه خارج میشد و نزدیک صبح باز میگشت. و یک روز وسایلش را برداشت و از آنجا رفت. و صاحبخانه با تأسف به سر خود میزد و گریه میکرد و اینطور میگفت که من به او مشکوک شده و با اصرار از او خواستم که باید مرا هم با خود ببرد. به دم در که رسیدیم دیدم حرم حضرت عبدالعظیم «علیهالسلام» هستیم از آنجا به قم و مشهد و کربلا و نجف و مکه و مدینه رفتیم و دم صبح باز گشتیم.
این شخص حوزه که نرفته ولی تمرکز را خوب بلد است. «فضیله الساده حسن العباده» برتری بزرگان به کیفیت عبادتشان است. بعضی ها در نماز ذهنشان همه جا میرود. ولی بعضی دیگر «بسم الله الرحمن الرحیم» که میگویند دیگر اینجا نیستند. مازیارت هم که میرویم ضریح را میبوسیم و بر میگردیم و همین را فضیلت میدانیم. ما اصلاً برای کیفیت وقت نمیگذاریم.
اما وقتی زبانهای خارجی، انواع ورزش، خط و .... میآموزیم سبک و قانون و قواعدش را کاملاً رعایت میکنیم. ولی برای پرواز به آسمان دنبال استاد و وقت و تمرکز نیستیم بعد میگوییم چرا رشد نمیکنیم؟ یک عمر به شوخی زیارت عاشورا میخوانیم. «ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الاخره» معیت یعنی زندگی با ایشان در دنیا و آخرت که ما برای آن اصلاً وقت نگذاشتهایم. امام حسین «علیهالسلام» میفرمایند: «ایها الناس (خطاب عمومی است و ما را هم در بر میگیرد. امام زمان «عجلالله تعالی فرجهالشریف» الان ما را به خیمهاش فرا میخواند و ما اصلاً شوق نداریم) فمن کان منکم یصبر علی حد السیف و طعن الاسنه فالیقم معنا و الا فالینصرف عنّا» ای مردم هر کدام از شما تحمل تیزی شمشیر و زخم نیزه را دارد، با ما برخیزد در غیر اینصورت از ما منصرف گردد. معیت حوصله و صبر و تحمل میخواهد. اگر مفت خور و پر خور باشیم و چابک نباشیم به درد نخورده و باید دنبال بازی برویم: «الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا....» باید در راه خدا استقامت کنیم. کسانی که امام را تنها گذاشتند عافیت طلب بودند و اهل استقامت نبودند. امام حسین «علیهالسلام» به کسی که میگوید: «ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الاخره...» میفرماید که پسر من در بین شما غریب است و شما برای من عزاداری میکنید؟ البته اینها باید باشد ولی اگر کسی یکساعت سینه میزند باید عرضهی ده ساعت شمشیر زدن را داشته باشد. باید به خیمهی امام زمان «عجلالله تعالی فرجهالشریف» هم سر بزنیم. اگر یک تومان برای امام حسین «علیهالسلام» خرج میکنیم باید هزار تومان برای امام زمان «عجلالله تعالی فرجهالشریف» خرج کنیم. کسی که میگوید کاش با شما بودم باید الان با امام زمانش باشد. اما سبک زندگی ما اقتضا نمیکند که با حضرت باشیم. فقط صدقه میدهیم. اگر نزدیکان مان گرفتار شوند هر طور شده از آسمان کمک گرفته و آزادشان میکنیم ولی برای حضرت چنگی به آسمان نینداختهایم. حتی یکبار جگرمان برای آوارگی و غربت حضرت آتش نگرفتهاست آنگونه که برای بیماری همسر یا گم شدن فرزندمان دلمان میسوزد.
هر چیزی که ما را از خانوادهی آسمانی امان جدا کند حتی اگر مقدس هم باشد «لهو و لعب» است. و هر چیزی که ما را از کودک عزیز روانمان جدا میکند هم چنین است و لو نماز و مقدس ترین چهره ها. برای همین است که وقتی خدمت بعضی از اساتید میرسیم هر چه دعا و ذکر و عبادت داریم را دستور میدهند کنار گذاشته و اول جدیت داشته و سپس شروع کنیم. علی «علیهالسلام» فرمودهاند که هر کس منتظر حقیقی باشد با من و هم درجهی من است. چقدر برای ما فضا باز است و بهشتیها حسرت ما را میخورند و با شوق منتظرند که آقا ظهور کرده و آنها هم رجعت کنند: هر کسی دنبال خبر میگرده / بِهِش بگین عشق داره بر میگرده.
بهشت برای آنها به عشق امام زمان «عجلالله تعالی فرجهالشریف» کسالتآور شدهاست. مرحوم آقا نجفی قوچانی میگفت وقتی در برزخ حضرت ابوالفضل و علی اکبر «علیهالسلام» را دیدم هنوز لباس رزم به تن و پوتین به پایشان بوده و منتظر هستند که باز گردند.
در حدیث در مورد لهو داریم: «الهو یفسد عزائم الجدّ» سرگرمی تصمیمهای جدی را فاسد میکند. چه مردانی که اصلاً جدی نیستند و اهل بازی هستند و چه زنانی که از مردان مردترند. دربارهی مردان اینچنینی علی «علیهالسلام» میفرمایند: «یا اشباه الرجال....» انسان باید از باور برزخ و ابدیت باز نماند هر لحظه ممکن است ما به آن طرف برویم. ما اصلاً با صورت کارها کاری نداریم ممکن است مقدس هم باشد (رجوع به شیطان و صور مقدس مباحث معرفت نفس گردد.) باید ببینیم اگر اجازهی انس نمیدهد باید کنار گذاشته شود. اول باید کودک عزیز روان را در نظر بگیریم. (حدیث آخر باید دائماً در نظر گرفته شود). 99% افراد با ماهواره و اینترنت چنان سرگرم میشوند که تمام جدیتشان را از دست داده و تلف میشوند. ( به استثنای معدودی که تا چادر امام زمان «عجلالله تعالی فرجهالشریف» هم میروند). چه بسا افراد اروپایی و آمریکایی که بسیار قدرتمند عمل میکنند در همین قم هم هستند. در صورتی که بیست هزار کانال در خانهاش بوده و ولی الله شدهاست. مواظب باشیم هر چه ما را از جدیت، نشاط و شور میاندازد را کنار بگذاریم چون دشمن ماست. در این صورت است که شوهرداری، بچهداری، آشپزی و ... تبدیل به ابدیت میشود. آسیه همینطوری از فرعون تا به آسمان رفت.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته .
کلیدواژه ها:
آثار استاد