مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
90/08/26
از سلسله مباحث استاد محمد شجاعی
در جلسه ی قبل به منوع بودن یعنی بخل و تنگ نظری انسان پرداختیم که از جمله موانع رابطه ی ما با خانوادهی آسمانی مان میباشد. امیرالمومنین «علیهالسلام» میفرمایند: «البخل جامع لمساوع العیوب» بخل جمع کننده ی بدیهای همه ی عیبهاست. شخص بخیل به انواع گناهان مبتلا میشود. مانند سرطان که اگر بخشی از بدن مبتلا شود به همه ی بخشها سرایت کرده و انسان را از بین میبرد. اگر کسی نتواند خیری که به او رسیده را از خودش رد کرده و به خدا و بندگان او برساند سرطان را ایجاد کرده و او را نابود میکند. این خیر ممکن است ثروت، علم و محبت و ... باشد. رگ زمانی سلامتی را تضمین میکند که خون از آن جریان پیدا کند ولی اگر خون لخته شده و رگ را مسدود کند شخص سکته میکند.
نفس باید به حدی وسعت پیدا کند که بتواند از بهشتی که عرض آن اندازه ی آسمانها و زمین است بهره ببرد. اگر بخل داشته باشیم وقتی وارد آن سرزمین شویم میبینیم که به جای «جنّات تجری من تحتها الانهار» و موجودات بهشتی پر از دیو و حیوانات وحشی و آتش است. اگر مانع خیر رسیدن به دیگران شویم راه را برای خودمان هم بستهایم. «هو انت» در اینجا یعنی که هر خیری به دیگران میرسد به خود تو بر میگردد. در واقع هر چه به دیگران بدهیم به ما برمیگردد. و هر چه را که مصرف کنیم نابود میشود. به حضرت گفتند که از گوسفندی که قربانی کردیم همهی آن را به دیگران دادیم و فقط دستهایش ماندهاست. حضرت فرمودند که همهی آن ماند و فقط همین مقدار از دست رفت: «ما عندکم ینفد و ما عندکم باق» خداوند هم آنچه را که به نزد او میفرستیم رشد میدهد تا در حیات جاودانه به ما برسد. بخل و تنگ نظری ما در واقع نسبت به خود ماست. سیدالشهدا «علیهالسلام» میفرمایند: «انّ حوائج الناس الیکم من نعم الله علیکم فلا تملّ النّعم» نیاز مردم به شما نعمت است پس از آن ملول نشوید. صاحب مغازهای تعریف میکرد که یکی از سادات از او یکی دوبار جنس گرفته بود و او هم از این قضیه ناراحت شده بود که شب آقا امام زمان «علیهالسلام» را در خواب دیده که به او فرمودند شما فکر کردید که ما نمیتوانیم بچههای خودمان را اداره کنیم ما برای اینکه شما آدم شده و به جایی برسید اینها را سراغ شما میفرستیم. اگر کسی به پول، نوازش و محبت و حتی لبخند ما و یا آبروی ما نیازمند است بگوییم که این مشکل توست.( This is your problem) این حتی در فرهنگ حیوانات هم نیست زیرا حیوانات تا خدمت به غیر همنوع هم دارند و انسان اگر اینطور نباشد از حیوانات عقب است. و چه بسا حیوانات این خدمت را بدون چشمداشت انجام میدهد. و ضمناً از حریم همنوع و غیر همنوع نیز دفاع میکنند. کسانی که میگویند افغانستان، لبنان و سومالی و ... به من ربطی ندارد چگونه نام خود را انسان میگذارد؟ این شخص یقیناً باطن انسانی ندارد. قرآن میفرماید: «فلم تقاتلون فی سبیل الله و المستضعفین ...» خداوند مستضعفین را در کنار سبیل الله آورده است یعنی کسی که خدا را بدون مردم میخواهد آدم نیست. هر جا خداوند در قرآن فرموده: «یقیمون الصلاه» بلافاصله اضافه کرده «یؤتون الزکوه» خداوند ما را به تنهایی به بهشتش راه نمیدهد. وقتی مادرمان را که به ما نیاز دارد در شب قدر رها کرده و به مسجد و امامزاده میرویم هیچ بهرهای نصیبمان نمیشود زیرا مؤمنی که «اعظم حرمه من الکعبه» است را رها کردهایم. خداوند خلق را عیال و خانوادهی خودش میداند و محبوبترین مردم نزد خدا کسی است که بیشتر به خانوادهی خدا کمک میکند. بالاتر از «هو انت» «هو رسول الله» و «هوالله» است که اگر به دیگران قرض بدهیم به روی ایشان لبخند بزنیم و هر خدمتی که بکنیم طرفمان خدا و رسول «سلامالله علیها» هستند. علی «علیهالسلام» کمترین خدمت به دیگران را لبخند میدانند. کسی که نمیتواند اینگونه باشد فشار قبرش خیلی زیاد است زیرا نفس ما همان قبرماست. اگر این دنیا از خدا و خانوادهی آسمانی امان لذت ببریم در بهشت هم لذت خواهیم برد. در غیر اینصورت مارها و عقربها و آتشی که پیش فرستادهایم ما را گرفتار خواهند کرد. خدا دنیا را سالم خلق کردهاست وقتی جنین تجهیزات دنیا را نمیآورد احساس درد میکند. جهنم ذاتی نیست بلکه عرضی است. جهنم یعنی عدم هماهنگی با بهشت. «ها انتم هؤلائ تدعون لتنفقوا فی سبیل الله فمنکم من یبخل و من یبخل فانما یبخل عن نفسه و الله الغنی و انتم الفقراء» سوره محمد آیه 38 شما دعوت شدهاید تا اینکه انفاق در راه خدا کنید پس برخی از شما بخل میکند پس هر کس بخل کند در حق خودش بخل ورزیده و خداوند بینیاز است و شما فقیرید. بعضیها احسان را قبول نمیکنند در روایت آمده: «لا یردّ الاحسان الا الحمار» احسان را جز الاغ رد نمیکند. زیرا اجازه نمیدهد که شخص شبیه خدا شود. (تا زمانی که انسان یقین ندارد که در آن هدیه فسادی است). هر چه امتناع از پذیرش احسان دیگران کنیم راه را به روی خودمان میبندیم. ضمناً ارزش هدیه هم برایمان مهم نباشد. برای پیامبر «سلامالله علیها» پاچهی گوسفند هم میآوردند حضرت قبول میکردند. (گاهی نپذیرفتن احسان عذر شرعی یا اخلاقی مثل ترجیح اهم بر مهم دارد که به ندرت اتفاق میافتد و اشکالی ندارد.) در روایات داریم که بنده وقتی مرتکب گناه کبیرهای میشود و میخواهد توبه کند لازم نیست که حتماً گریه و تضرع کند با خنده هم میتوان توبه کرد به این صورت که با لبخند به چهرهی همسر، فرزند و دیگران گناهان کبیرهی انسان پاک میشود. فرمودهاند: «اذا اخذ بکفّها و اخذت بکفّه» هنگامی که مرد دست زنش را و زن دست شوهرش را میگیرد «... تساقطت ذنوبهما من خلال ایدیهما» گناهانشان از بین انگشتانشان میریزد. با برادر مومن محکم و صمیمی دست دهیم زیرا فرمودهاند که در این زمان دست خدا هم هست که در دست کسی قرار میگیرد که محبتش به طرف مقابل بیشتر باشد. در روایت داریم: «لا خیر فی ما لا یألف و لا یؤلف» در کسی که الفت نمیگیرد و اجازهی الفت گرفتن به دیگران نمیدهد خیری نیست. دختری میگفت که خواستگاری دارد که خارج از کشور رشد کرده و گفته که از میهمانی خوشش نمیآید و پنجشنبه و جمعهها با کسی رابطه ندارد حتی اگر پدر و مادر خودش هم بیایند او آنها را به منزلش راه نمیدهد. در چنین شخصی هیچ خیری نیست. این خودخواهی است و شخص تنها خواهد ماند. البته روابط بی حساب و کتاب به زندگی لطمه میزند. ولی بسیاری از رفت و آمدها زیباست و در اسلام بسیار سفارش شدهاست. روح جمعی قدرت ایجاد میکند (در بحث مهرورزی توضیح دادهشدهاست). «... ومن یبخل فانّما یبخل عن نفسه» کسی که بخل میکند در واقع به خودش بخل کردهاست. و از این احمقتر وجود ندارد که روایت به آن تصریح میکند. میوه که زیاد تهیه میکنیم مقداری همراه خودمان برداریم و در مسیر و محل کار به دیگران بدهیم. اگر انسان چیزی را نگاه داشته و رد نکند خطرناک میشود. وقتی حضرت علی «علیهالسلام» در حالی که اهل خانهاش گرسنه بودند اندک پولی را که داشت به مقداد داد به مسجد که رفت پیامبر «سلامالله علیها» به او فرمود که شام میخواهد به منزل ایشان برود حضرت از خجالت سکوت میکنند. پیامبر «سلامالله علیها» میفرمایند: که میخواهی بگویی که نیایم، خوب نمیآیم. علی «علیهالسلام» فرمود: تشریف بیاورید. وقتی به منزل میرود و بوی غذا را که استشمام میکند تعجب میکند و پیامبر «سلامالله علیها» به شانهی او زده و میفرماید: « نه فاطمه کمتر از مریم است و نه تو از زکریا.» «کلّما دخل علیها زکریا المحراب...» هر بار زکریا به محراب مریم میرفت مائدههایی میدید و میگفت که از کجا آمده مریم میگفت که این از طرف خداست و خدا هر که را بخواهد بی حساب روزی میدهد. وقتی خدا شیعیان را بهترین مردم روی زمین میداند امکان ندارد برای آنها این کار را نکند. حساب کنید ببینید آیا دخل و خرجتان یکسان بودهاست؟ از یکی از علما میپرسند که ما آخر ماه وقتی محاسبه میکنیم میبینیم که خرجمان بیشتر از دخلمان بوده، چطور ممکن است؟ پاسخ میدهد که فضولی نکنید. البته خدا با کسی بی حساب رفتار میکند که او هم در برخورد با خدا و بخصوص امام زمان «عجلالله تعالی فرجهالشریف» بخیل نباشد. اگر ما بخیل نبودیم هزار و صد و هشتاد سال امام زمان «عجلالله تعالی فرجهالشریف» آواره و تنها نبود. ایشان را عضوی از خانواده امان بدانیم و بخشی از درآمد، عواطف، قلم، استعداد و هنر خود را به ایشان اختصاص دهیم. حضرت از محدودنگریها و ترس از جهاد و ... درتنهایی و آوارگی به سر میبرند. پرواز، آسمان و اوج نصیب کسانی میشود که بتوانند از زمین بلند شوند. اگر نتوانیم رها کنیم اصلاً اوجی نیست. خداوند ما را به سوی خودش دعوت میکند. «والله یدعوا الی دارالسلام ...» «انّ المتقین فی جنّات و نهر فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر» متقین یعنی کسانی که از محدودیت پرهیز کردهاند. بخل از بزرگترین بیتقوایی هاست.
چند نفر درآمدشان را برای آسمان بیشتر از زمین هزینه کردهاند؟ و برای امام زمان «عجلالله تعالی فرجهالشریف» بیشتر از اعضای خانوادهی خود خرج کردهاند. قرآن میفرماید کسی که اینطور نیست فاسق است. و از هزینههای اقتصادی بالاتر هزینههای اخلاقی، عاطفی است.
خداوند به سبب خوش اخلاقی با اعضای خانواده گناهان را میبخشد. امام صادق «علیهالسلام» میفرمایند که اگر توانستی بیشتر از نصف مال خود را به برادرت بدهی میتوانی به خدا بگویی که دوستت دارم. برای دوست داشتن باید هزینه پرداخت. وقتی میگوییم : «بابی انت و امّی و اهلی و مالی و اسرتی» از ما امتحان میگیرند. ما همه چیز را از خدا و اهل بیت «علیهالسلام» میگیریم ولی میترسیم برای خودشان هزینه کنیم. کسانی که میگویند کسی به ما محبت نکرده،ما چگونه محبت کنیم؟ بدانند که بحث عقدههای روانی مربوط به طبیعت گراهاست.
پدری هر روز بچههایش را کتک میزد و در پاسخ اعتراض میگفت که من خودم محبت ندیدهام. شما محبت کنید حتماً برخوردار خواهید شد. وجود انسان مانند چشمه است هر چه برداشت شود بیشتر میجوشد. طفل هر چه شیر مادر را بیشتر بخورد تولید شیر بیشتر میشود و اگر نخورد خشک میشود. و اگر در پایان دو سالگی طفل،مادر بخواهد طفل دیگری را شیر دهد جریان شیر همچنان ادامه خواهد یافت. شخصی با خدا عهد کرده بود که هر چه به او بدهد با او نصف کند و در حال حاضر در سال یک میلیارد در راه خدا به فقرا کمک میکند و یک میلیارد برای زندگی خودش هزینه میکند. اگر کسی با امام زمان «عجلالله تعالی فرجهالشریف» چنین معاملهای کند او همه چیز به پایش میریزد. ما خودمان را نشناختهایم که بخیل زندگی کردهایم. اگر اینجا به بخل غلبه نکنیم باید در آتش جهنم هزار سال بسوزیم تا پخته شویم. ما هنوز تحمل موفقیت و سرعت دیگران را نداریم. حسادت و رقابتهای شیطانی انسان را خوار میکند. دوستی داشتیم که شهید شد کشتیگیر ماهری بود در یک مسابقهی مهم حریف او را زمین زد و در پاسخ برادرش که تعجب کرده بود گفته بود که من نتوانستم در مقابل نگاه مادر و نامزد او، او را شکست دهم. ما خیلی جاها باید به خاطر خدا زمین بخوریم فحش شنیده و سیلی بخوریم. چه بسا کسانی که وام گرفتهاند در حالی که خودشان هم قسط و قرض دارند، و آن را به مؤسسه و برای امام زمان «عجلالله تعالی فرجهالشریف» هزینه کردهاند. اینها با کسانی که چرک جیبشان را به راه حضرت میدهند خیلی فرق دارند. «لن تنالوا البرّ حتی تنفقوا ممّا تحبّون» امام سجاد «علیهالسلام» میفرمایند: «انّی لا یستحی من ربّی ان اری الاخ من اخوانی فاسئل الله له الجنّه و ابخل علی بالدّینار و الدرهم» من حیا میکنم از اینکه برادرم را ببینم و برای او از خدا بهشت بخواهم و خودم از اینکه به او دینار و درهم بدهم بخل میکنم. دینار سکه طلا درهم سکه نقره می باشد.شخصی در مسجد برای برادران دینیاش دعا میکرد که او را صدا کردند و ارثی که از شخصی به او رسیده بود بدستش دادند و او هم بین مردم پخش کرد و گفت من داشتم برای ایشان از خدا بهشت را میخواستم از دینار و درهم دریغ کنم؟
«... فاذا کان یوم القیامه قیل لی لو کانت الجنّه لک لکنت بها ابخل والابخل والابخل» و هنگامی که روز قیامت میشود به من گفته میشود که اگر بهشت برای تو بود حتماً بخیلتر، بخیل تر و بخیل تر بودی.» اگر کسی بدهکار است و گرفتاری دارد قرآن امر میکند که :«فنظره الی میسره» مهلت بدهید تا گشایش پیدا کند. شخصی میگفت که مستأجرش یکسال کرایه نداد و من حتی یک تلفن هم نزدم. شخصی در رستورانش نوشته بود که «نسیه و وجه دستی داده میشود». پزشکی در مطبش مبلغ ویزیت را نوشته بود و اضافه کرده بود که به اندازهی توانتان بپردازید. علی «علیهالسلام» ریشهی بخل را اینگونه بیان میکنند:
«البخل بالموجود سوء الظن بالمعبود» بخل کردن در واقع بدبینی به خداست. حدیث بسیار مهمی است که میفرماید: «کن بما لا ترجوا ارجی بما ترجوا» به آنچه که امید نداری بیشتر امیدوار باش تا آنچه که امید داری. «و مایدریک لعلّ الله یحدث بعد ذلک امراً» چه میدانی که قرار است خدا با تو چه کار کند؟ اینها را فقط فطرت گراها میفهمند. مقام معظم رهبری تعریف میکردند که فرماندهان نزد امام (رضوان الله) رفته و گفتند یک هفتهی دیگر بیشتر مهمات نداریم. امام فرمودند که شما بروید بجنگید خدا خودش میرساند. و من چون امام ولی خدا بود قبول کردم ولی منطقاً قابل قبول نبود. و این موضوع مربوط به اول جنگ بود و ما هشت سال جنگیدیم و زاغههای مهمات بیشتر شد که کمتر نشد. وقتی حضرت مریم «سلامالله علیها» میفرمایند: ان الله یرزق من یشاء بغیر حساب» یعنی مختص شخص خاصی نیست. و البته ما هم باید بدون حساب رفتار کنیم. عفو، مغفرت، تغافل، تجاهل و صبر نشان دهندهی وسعت روح است. کینه و عقده نکردن انسان را بزرگ کرده و بزرگی شادی به همراه دارد و باعث عزت در دنیا و آخرت میشود. خدای غنی ما را فقیر خوانده و میفرماید که اگر میخواهید غنی شوید به دیگران کمک کنید. شخصی از مشکل مالی به حضرت شکایت کرد و حضرت فرمود که ازدواج کند تا دفعهی سوم هم حضرت همین توصیه را فرمودند. کسی که این فرهنگ را ندارد خدا را نشناختهاست. «البرکه مع النساء و الولدان» برکت با زنان و فرزنداناست. 95% مردان بعد از ازدواج به دارایی رسیدهاند. در اکثر خانوادهها فقط یک فرزند وجود دارد. اینها ناشی از بدبینی و کفر به خداست. گرفتاریهای ما ناشی از همین بی اعتمادی به خداست. با این بدبینی از دیگران منع میکنیم. صاحبنظران اقتصادی با نگاه منطقی بدون در نظر گرفتن خدا گفتند که اگر صدام حمله کند سه روزه کار ایران تمام است. یکی از مراجع که ده بار سکته کرده بودند و هنوز زنده بودند. میگفتند که در اولین سکتهام دو پزشک در لندن گفتند که یک ماه دیگر بیشتر زنده نمیمانم الان ده سال است که یکی شان از دنیا رفته و پانزده سال است یکی دیگر. و میگفت من به دعای مردم زندهام. زمان سرطان و شیمی درمانی خودم خدمت ایشان رسیدم و به من گفتند که یکی از اولیاء خدا نزد من بود و تو را نشان داد و گفت که قرار بوده با این سرطان بمیرد ولی چون مردم دعا کردند خدا به او عمر دادهاست. به ما سفارش شده با زبانی دعا کنید که گناه نکرده و آن زبانِ دیگران است. در نماز شب سفارش شده اول برای چهل مومن دعا کنیم بعد برای خودمان. برای اینکه اهل عفو و مغفرت دیگران باشیم. تا میتوانید برای دیگران دعا کنید. تا زمانی که شخص برای دیگران دعا میکند خدا به ملائکه میفرماید به خودش بیشتر بدهید.
ولی ما در مظانّ دعا یاد گرفتاری های خودمان هستیم. امام زمان «عجلالله تعالی فرجهالشریف» به کسی فرمودند که کسی که چشمش به خانهی کعبه بیفتد سه دعایش اجابت میشود ببین چند نفر یکی از دعاهایشان برای من است.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته .
کلیدواژه ها:
آثار استاد