www.montazer.ir
جمعه 4 اکتبر 2024
شناسه مطلب: 813
زمان انتشار: 4 نوامبر 2014
خانواده آسمانی،جلسه 204 ، 92/03/23

خانواده آسمانی،جلسه 204 ، 92/03/23

از سلسله مباحث استاد محمد شجاعی

عرض کردیم یکی از حمله های شیطان، حمله سمت چپ است. کسی که گناهان بر او احاطه یابند روز قیامت نامه عملش به دست چپش داده خواهد شد. شخصیت این افراد گنهکار بوده و گناهان وجودشان را احاطه کرده اند و ساختار انسانی خودشان را از دست داده اند. انسان باید فحشاهای ظاهری و باطنی را بشناسد و از آنها پرهیز کند و الا زحماتش هدر می رود. کشاورز هرقدر هزینه کند و زمین را آماده و بذرها را بکارد اگر آفتهای زمین را شناسایی نکند زحمات و هزینه هایش هدر می رود. البته کسی که آگاهی از آفتها داشته و در عین حال آفت زدایی نمی کند احمق است. چنین روشی ما را در زندگی زناشویی مشاهده می کنیم. در ایران از هر شش ازدواج، یک مورد منجر به طلاق می شود. یکی دو ازدواج موفق و بقیه با مشکلاتی از جمله طلاق عاطفی مواجه هستند. در تهران هم از هر سه ازدواج یک مورد طلاق وجود دارد و شاید یک مورد خوشبخت و مورد دیگر حتماً اختلاف داشته و مسئله طلاق عاطفی وجود دارد. اینها در صورتی اتفاق می افتد که با آموزش و کسب مهارت امکان پیشگیری وجود داشت.

عشق و محبت اول زندگی مهم نیست مهم این است که آفتهای طول مسیر شناخته شوند و با آنها مقابله گردد. یک سوم طلاقها سال اول ازدواج اتفاق می افتند. بیشترین طلاقها هم بین اقشار ثروتمند و تحصیل کرده اتفاق می افتد. طی مدارج علمی و کسب ثروت به حدی این دو گروه را مشغول کرده که آفتهای پدر یا مادر بودن، آفتهای تربیت دختر و پسر، آفتهای فاصله سنی زیاد بین فرزندان و تک فرزندی، روابط زناشویی و ... را شناسایی نمی کنند و در این امور یا تنبل هستند و یا بی حوصله. چنین شخصی امور مستحبش هم فایده ای ندارد. بعضی ها صدها ساعت وقت می گذارند و به هیأت و زیارت می روند ولی چند ساعت به آموزشهای واجبشان نمی پردازند. به همین دلیل حضرت می فرمایند: کلید همه بدبختی ها در تنبلی و بی حوصلگی است. چه بسا مواردی که زوجین هر دو افراد خوبی هستند و به یکدیگر هم عشق می ورزند ولی به لحاظ ناآگاهی امکان ادامه زندگی ندارند فلذا 95% طلاقهایی که رخ می دهد بی مورد است و قابل پیشگیری می باشد. علی «علیه السلام» منفورترین افراد را کسانی می دانند که برای کارهای بی اهمیت وقت می گذارند و وقتشان را صرف کارهای غیر مهم می نمایند. مرد باید توجه داشته باشد لقمه ای که برای خانواده تهیه می کند حلال باشد و برای رسیدن به پست و مقام دست به هر کاری نزند.

بنابراین گناه شناسی و شناختن آفتها گام اول است و کلیه انتخابها، ارتباطات، افکار و رفتار باید براساس آن تنظیم شوند. علامت زندگی سالم افزایش روزافزون شادی و آرامش، و میزان علاقه طرفین است. انسان باید در طول روز افکارش را کنترل کند دانشمندان عقیده دارند از هر شصت هزار فکری که به ذهن انسان در طول روز خطور می کند بین چهل تا چهل و پنج هزار موردش بیهوده است که منشأ اختلافات و درگیری ها و حتی طلاق می گردند. لذا می بینیم که موجه ترین افراد جامعه ساده ترین مسائل را نمی دانند. از لحاظ اطلاعات مانند یک کامپیوتر هستند ولی به لحاظ روح و روان تهی می باشند و خودشان را نمی توانند شاد و آرام نگه داشته و در ارتباطاتشان با دیگران موفق باشند. فقط ثروتمندشدن و موفقیتهای شغلی و اجتماعی مهم نیست اگر آفت شناسی نکنیم شیطان با حلال ها ما را به جهنم می برد؛ «المالُ مادّه الشّهوات» دارایی ماده (پرداختن به) شهوات است. علم پسندیده است ولی نه به حدی که انسان را از وظایف اصلی اش غافل کند. بعضی ها آنقدر مشغول صورتهای عبادی و مقدس می شوند که از رفتار درست غفلت می ورزند. فرزندان امروزی به چنین پدر و مادری که می نگرند می بینند آنها دائماً مسجد و هیأت رفته و عبادت می کنند ولی رفتار خوبی ندارند با وجود اینها اعتمادی به آنها نداشته و توصیه­ های آنها را انجام نمی دهند. گناه فقط قتل و فحشا و ... نیست همین که انسان علوم و مهارتهای زندگی را نداند و اطرافیان و خانواده را ضایع کند بزرگترین گناه است. پدر و مادر باید قبل از اقدام به بارداری ژنهایشان را تقویت کرده تا فرزندانی قدرتمند در پنج جهت (هوش، عقل، سلامت و زیبایی، دین و اخلاق) داشته باشند.

پیامبر «صلی الله علیه و آله» می فرمایند: «لا یَلقَی الله سبحانه أحد بذنب أعظم من جهاله أهله و أولاده» هیچکس خدا را به گناهی بالاتر از جهالت خانواده و فرزندانش ملاقات نمی کند. سرپرست خانواده باید به هر سه مهارت اقتصادی، عاطفی و معنوی تسلط داشته باشد. شیطان ما را به امور غیر لازم مشغول می کند و اجازه نمی دهد وارد مقوله مهندسی زندگی مان شویم.

بعضی ها تا مرحله یادگیری پیش رفته ولی عمل نمی کنند. متأسفانه اکثراً از بی اهمیتی و سبک سری زندگی شان را تباه می کنند و خدا را متهم می کنند. «انّ الله لا یغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بانفسهم». نود درصد مواردی که ما به خدا نسبت می دهیم ناشی از کوتاهی های خودمان است نه قسمت الهی. افراد خوب در این موارد حداکثر می گویند: راضی هستم به قضای الهی و بدها با خدا قهر می کنند مثلاً: نماز نمی خوانند. کسانی که در اثر فراز و نشیب زندگی معنویشان تحت تأثیر قرار می گیرد داستان خلقت شان را نفهمیده اند. «وذروا ظاهر الاثم و باطنه انّ الذین یکسبون الاثم سیجزون بما کانوا یقترفون» (انعام /120) به گناه نزدیک نشوید (گناه را رها کنید)، چه ظاهری و چه باطنی، کسانی که گناه کسب می کنند به زودی به جزای آنچه که انجام داده اند خواهند رسید. «کسب کردن» به این معناست که روح از گناه اثر می پذیرد زیرا قلب است که مرتکب گناه می شود. همانطور که می دانیم رابطه دنیا با آخرت مانند رابطه رحم مادر است با دنیا، جنین در رحم مادر در حال کسب است و هنگام تولد چگونگی و میزان کسبش معلوم می شود. روح در دنیا هم مانند جنین در رحم است. دیدن، نوعی کسب توسط روح است. گاهی کسی در دوران کودکی تصاویر یا فیلم ترسناک دیده است این شخص تا سنین بزرگسالی دچار کابوسهای وحشتناک می گردد. وقتی ما چیزی را می بینیم در ما اثر می گذارد و این نشانه کسب است. کسی که با خیال های آزاردهنده، خود و دیگران را اذیت می کند در واقع از تصاویری کسب داشته است.

ما لحظه به لحظه در حال شکل دادن و پرکردن فیلم روح مان هستیم. حرف زدن در واقع خروجی ماست اما توسط آن ما «کسب» می کنیم. رنجاندن، تحقیر کردن و نیش زدن به دیگران روح ما را می سازند. گناه چه ورودی باشد چه خروجی به انسان شکل می دهد. جنین اگر به صورت ناقص و یا با عضو اضافه به دنیا بیاید در زندگی دنیا با مشکل مواجه می گردد و باید درمان کند. حضرت علی «علیه السلام» که یک ساعت دنیا را آخرت عوض نمی کنند به این دلیل است که استعداد دنیا خیلی زیاد است و ظرف مدت کوتاهی می توان رذایل را اصلاح کنیم و رَحِمهای زمانی مانند رجب، شعبان و ماه مبارک رمضان خیلی قوی هستند برای ترک پلیدی ها ابتدا باید آنها را شناسایی کرد. اضافه وزن داشتن نوعی گناه است زیرا چنین شخصی در تمام مراتب فعالیتهای نفسش سنگین است و در فوق عقل هم قدرت پرواز ندارد. کسی که در طول روز بیش از حد نیاز کالری دریافت می کند معلوم است توانایی فعالیتهایش کم می شود. شخص پرخور مورد غضب خداست. در ضمن باید از حجم خیالها و توهماتمان بکاهیم تا میزان اضطرابها و افکار منفی مان پایین بیاید. افراد خیال پرداز در رابطه با هر مشکلی بیش از حد معمول به هم می ریزند. مثلاً فشار طلاق پنجاه است ولی بعضی ها تا هزار آن را در وجودشان افزایش می دهند.

در دعای ماه شعبان می گوییم: «... اللهم ارنی الاشیاء کَما هِیَ» خدایا اشیاء را همانطور که هست به من نشان بده. ورزش به جای اینکه عامل سلامتی باشد و تماشاگران از آن لذت ببرند به واسطه بُرد و باخت باعث تنش و اضطراب، و اختلاف بین افراد شده است. کسی که در مسابقات ورزشی برنده می شود در واقع از کمال گیاهی بالاتری برخوردار بوده است. بعضی ها فیلم ها را به حدی جدی می گیرند که وقتی بازیگران نقشهای منفی را در خیابان می بینند به آنها ناسزا می گویند. کسانی که دائماً بر سر بُرد و باخت تیمها با هم دعوا دارند در حال کسب بوده و وقتی وارد برزخ می شوند خیلی صورت عجیبی خواهند داشت. «بلی من کسب سیّئه و احاطت به خطیئته فاولئک اصحاب النّار هم فیها خالدون» (بقره /81) بله کسی که گناه کسب کند تا آنجا که خطاهایش او را احاطه کنند همانا ایشان اهل آتشند و در آن جاودانه اند. کسانی که مؤمن اند ولی یک راه گناه را برای خودشان باز می کنند مانند فلزی هستند که در معرض رطوبت، با اکسیژن ترکیب و دچار زنگ زدگی و پوسیدگی شده است و این امر تدریجاً رخ داده است.

آتشش پنهان و ذوقش آشکار                                    دود او پیدا شود پایان کار

«کسب» اشاره به امر تدریجی است قرآن می فرماید: «ثمّ کان عاقبه الذین اساؤوا السُّوی ان کذّبوا بآیات الله...» سپس عاقبت کسانی که مرتکب کارهای بد شدند تکذیب آیات الهی بود. من کسی را می شناختم که زمان جنگ تخریبچی بود ولی آخر کار همه اعتقاداتش را کنار گذاشت. گناه ذره ذره انسان را احاطه می کند. چنین کسی راه خروج ندارد: «فاولئک اصحاب النّار هم فیها خالدون» یکی از کارهای زیبایی که خداوند درباره هدایت انسان انجام داده و جای شکر بسیار دارد این امر است: «حبّبَ الیکُم الایمان...» ایمان را در نزد شما محبوب کردم.

امام سجاد «علیه السلام» در مناجاتی می فرمایند: «ما احسن ما فعلتَ بی یا ربّ اذ هدیتنی للاسلام» چه کار خوبی کردی با من ای پروردگارم! که مرا به اسلام هدایت کردی و من نبودم و امروز به آن چیزی که آن زمان نبودم شهادت می دهم در حالی که کسانی بودند و پیامبر «صلی الله علیه و آله» و ائمه «علیهم السلام» را دیدند ولی بی ایمان شدند. «... و زیّنَهُ فی قلوبکم...» و آن را در قلبهای شما زینت داده است. کسی که از صورتهای مقدس متنفر است در لبه پرتگاه جهنم است مگر اینکه باز گردد. این افراد از اسمهای معصومین «علیهم السلام» خوشش نیامده و ترجیح می دهد اسم گل و حیوان روی فرزندشان بگذارند.

 

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed