مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
طبق قاعده «لا اله الا الله» یعنی هیچ دلبری شایسته دل تو نیست. قیمت دل تو کمتر از خدا نیست. یعنی اگر دلت را متوجه غیر از الله کنی، مفت فروشی کردهای و دلت آلوده میشود.
«الله» تنها بینهایت عالم حقیقی دلمان است. در بخش فوق عقلانی ما چون بینهایتطلب هستیم، باید به بینهایت دست پیدا کنیم.
حقیقت انسان دل اوست. قیمت یک آدم به قیمت دل اوست. بقیه فعالیتها و ثروتها مقدمهای هستند که دل را بسازند.
نبی اکرم صلوات الله علیه فرمودند: اذا تاب قلب المرء تاب جسده و اذا خبث القلب خبث الجسد؛ اگر هرگاه دل انسان پاک باشد، بدن او نیز پاک میشود و هرگاه دلش ناپاک باشد بدن او نیز ناپاک است.
«القلب ملک و له جنود ...»؛ قلب پادشاهی است و برای او سپاهیانی است هرگاه پادشاه شایسته باشد سپاهیانش شایسته باشند و هرگاه پادشاه فاسد شود، سپاهیانش نیز فاسد شوند.
یکی از بزرگان میفرمودند: انسان وقتی به لجاجت بیفتد اگر خدا هم با او صحبت کند، انسان لج میکند.
ملِک یعنی پادشاه. ملَک یعنی فرشته
انسان یک قلب دارد که همان دل اوست که از آن خروجیهایی ظاهر میشود. اگر قلب سالم باشد بقیه اعضاء هم سالم هستند.
روحی که از حق تعالی در وجود بچه تعلق میگیرد در حقیقت به یک زمینهای که قبلاً برایش ساختهاید تعلق میگیرد.
گاهی اوقات، خروجیهای ما حسادت، اضطراب، زودرنجی و حساسیت و غصه و... است.
وقتی خروجیهای مختلف را با اندازههای مختلف در خودمان و دیگران میبینیم نشاندهنده این است که ورودیها و باطنهای متناسب با این ورودیها چهقدر و چه چیزهایی هستند. مثل آزمایش خون که درجه شدت و ضعف و اندازه چربی خون را نشان میدهد.
وقتی قلب پاک است چشم هم پاک است. چشم یک ابزار خروجی است فرمان را از دل میگیرد. کسی که میخواهد مشکل چشمش را حل کند باید قلب را پاک کند. چشم متجاوز فقط این نیست که به نامحرم نگاه نکنیم. اگر متجاوزانه باشد، یعنی قلبش ناپاک است که چشمش ناپاک شده است.
طبق قاعده «لا اله الا الله» یعنی هیچ دلبری شایسته دل تو نیست. قیمت دل تو کمتر از خدا نیست. یعنی اگر دلت را متوجه غیر از الله کنی، مفت فروشی کردهای و دلت آلوده میشود.
«الله» تنها بینهایت عالم حقیقی دلمان است. در بخش فوق عقلانی ما چون بینهایتطلب هستیم، باید به بینهایت دست پیدا کنیم. وقتی که جز با بینهایت ارضا نمیشوی، اگر دلت را با غیر بینهایت پیوند دهی یعنی از نظر شخصیتی انحراف پیدا کردی. یعنی بخش فوق عقلانی تو ناپاکی پیدا کرده است. بینهایت را میخواهد اما در معشوقهای قلابی دنبال آن میگردد. یعنی در مصادیقی که بینهایت نیست.
خدایا شهوت مرا در خودت قرار بده. یعنی دل و دلبر باهم سازگاری دارند.
هر چیزی غیر از خدا محدود است. وقتی بخش بینهایتطلب داریم این بخش فقط با بینهایت ارضا میشود. با یک آدم ارضا نمیشود حتی با امام زمان علیه السلام . چون حضرت فقط یک وسیله است و ما را به معشوق اصلی هدایت میکند. ما فقط یک معشوق و دلبر حقیقی داریم.
«الله» ذات بینهایت است یعنی کمال بینهایت و مطلق. ناپاکی فوق عقلانی یعنی اگر بینهایت کمال را نخواهید مریض هستید.
در مسیر حرکت از دنیا به ابدیت فقط قلب سلیم به درد میخورد که به فرمایش امام صادق علیه السلام: سلیم یعنی دلی که وقتی به ملاقات خدا میرود جز خدا چیز دیگری نمیخواهد عشق خالص بدون شرط.
برگرفته از سلسله مباحث قلب، استاد محمد شجاعی
کلیدواژه ها:
آثار استاد