www.montazer.ir
یک‌شنبه 22 سپتامبر 2024
شناسه مطلب: 3574
زمان انتشار: 8 سپتامبر 2015
حقوق زن بر مرد

از سلسله مباحث استاد محمد شجاعی

حقوق زن بر مرد

ملاک سلامتی خانواده در میزان معنویت آن است، چرا که وجه تمایز انسان با سایر موجودات در امکان قرب او به خداست. معنویت، حاکم بودن خدا و اوامر او در زندگی است که فقدان آن، نقطه سقوط انسان است. لذا سفارش شده، یاد خدا را فراموش نکرده و با کسانی که اهل ذکر خدا نیستند معاشرت ننمائید. چرا که ذکر خدا، حیات بخش قلب و روح است و کسی که خدا را فراموش کند روحش خواهد پژمرد.

امام صادق (ع) می فرمایند: مرد در رابطه با منزل و عیالش ملزم به رعایت سه مورد زیر می باشد، حتی اگر در طبع او خوشایند نباشد. ۱- معاشرت نیکو با همسر. ۲- توسعه در امر معیشت. ۳- غیرت نسبت به او.
رفع نیازهای مادی همسر از جمله نیاز به خوراک ، پوشاک، مسکن و اثاثیه منزل جهت رفاه، در حد متعارف لازم است.
 امام رضا (ع) می فرماید: کسی که برای رفع حاجت، بدنبال فضل خدا می رود اجرش از مجاهد در راه خدا بیشتر است.
خانواده محل کرامت است و سلامت آن در گرو خروج از خود پرستی است. اعضای یک خانواده موفق میکوشند با در نظر گرفتن علایق وسلایق یکدیگر در جهت رضایت خدا، پیش رفته و از یکدیگر سبقت گیرند. «المومن یا کل بشهوه اهله- مومن با میل خانواده اش می خورد.» کسی که بخواهد خودش را به دیگران تحمیل کند ملعون است.
- مردان موظفند خصوصیات جسمی و روحی همسرانشان را در نظر گرفته و در انجام کارها یاریشان نمایند.
حضرت علی (ع) به امام حسن (ع) می فرمایند: کارهای خارج از تناسب روحی و جسمی زن را بر عهده او مگذار تا طراوتش بیشتر و لطافتش زیادتر و زیبائیش پایدارتر باشد. زن ریحانه است نه کشتی گیر میدان.
- مرد نباید بدون رضایت همسرش، میهمان دعوت کند، زیرا غذایی را که او با نارضایتی طبخ نموده، در روح مهمان نیز اثر نامطلوب دارد.
- مرد حق تنبیه، فحاشی و تحقیر زن را ندارد. تنبیه در مسائل آخرتی نیز حد مشخصی دارد.
- همانگونه که زن باید خود را برای مرد آرایش کند مرد نیز موظّف است خود را آرایش نموده و از لباس مناسب و بوی خوش استفاده کند. بهتر است برای اینکار، تا جایی که با شرع و عرف منافات ندارد، به سلیقه همسرش احترام بگذارد.
- تمکین جنسی زن نیز از وظایف اصلی مرد بوده و باید این حق را کاملا ادا کند.

وظیفه مرد در تأمین نیاز عاطفی
- تأمین نیازهای عاطفی برای زنان، از تاًمین نیازهای مادی، برای آنها مهمتر است. بنابراین، آقایان عزیز؛ سعی کنید در برخورد با همسرتان به نکات زیر توجه کنید؛
- محبت را فراموش نکنید، حتی اگر مجبور به تحمل سوء خلق او باشید.
اولین مرحله در مودّت، خوش برخوردی و گشاده رویی است. شاد کردن خانواده حتّی برای زمان اندک، اهمیّت فراوانی دارد.
- از اعمال سلیقه های شخصی و اعتراضهای پیاپی بپرهیزد .
- با خانوادهً همسرتان رفتار مناسبی داشته باشید.
- برای صدا کردنش از القاب زیبا و کلمات محبت آمیز استفاده نمایید. باید علاقه خود را به او اعلام کنید. البته اعلام محبت، به تنهایی کافی نیست بلکه باید در گفتار و رفتارتان ظاهر گردد.
- با همسرتان در مسائلی که دوست دارد صحبت کنید، که البته بهتر است در مورد مسائل زندگی خودتان باشد.
- به صحبتهایش تا جایی که غیبت نباشد گوش کنید. مراقب باشید تا صحبتهایتان تسکین دهنده باشد نه اینکه باعث ایجاد انتقاد و اختلاف گردد.
- از حقوق زن بر مرد این است که او را عفو کرده و سرزنشش نکند.
- به گونه ای رفتار نکنید که باعث پناهندگی همسرتان به دیگری شود.
- به همسرتان بدبین نباشید و به او نسبت ناروا ندهید. پیامبر(ص) می فرمایند: به زنان نسبت ناروا ندهید، چون در آن پشیمانی طولانی و عذابی شدید است. در اکثر موارد، دلایل حسن ظن از سوء ظن بیشتر است.
- خانواده را امانت الهی دانسته و آگاه باشید هیچ رفتاری از نظر خدا دور نیست.
کمال انسان در تشبه به خداست. به واسطه نزدیکی به خدا، صفات خدایی در رفتارتان ظاهر می شود؛ در نتیجه همه برخوردهای شما خدایی خواهد شد.
امام سجاد (ع) فرمود: حق همسرآن است که بدانی 1- خداوند تو را مایه سکون و آرامش روان او قرار داده است. 2- زن نعمتی از سوی خداست که باید با او خوشرفتاری و مدارا کنی و او را گرامی داری. 3- او حق دلنوازی و محبت و حفظ مقام و احترام در دامان شوهر را دارد.

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed