www.montazer.ir
سه‌شنبه 2 ژولیه 2024
شناسه مطلب: 3374
زمان انتشار: 21 ژوئن 2020
حضرت معصومه (س) مصداق یوم الله

حضرت معصومه (س) مصداق یوم الله

آنچه پیش رو دارید گزیده ­ای از سخنراني استاد محمّد شجاعی که به مناسبت تولد حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) ایراد شده که تقديم علاقه ­مندان مي­گردد.

حس شادی و ارتباط با انوار طیبه معصومین و روشن شدن دل زمانی صورت می­گیرد که آن بخشی که در وجود ما از جنس آنهاست، فعال شده باشد. یعنی بخش فوق عقلانی والا بجز شور و شعف­ های ظاهری در حد چراغانی و شیرینی خوردن و شیرینی دادن که روز تولد آنها است، حس دیگری نخواهید داشت. امّا درک این مسئله که امروز یوم الله است و توجه به آن­ها از وظائف شیعه است، حس دیگری است.

چنانچه قرآن کریم می فرماید: «وَذَكِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللّهِ إِنَّ فِی ذَلِكَ لآیَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ؛ مردم را به یاد ایام الهی بیانداز که در این برای هر بسیار صبر کننده نشانه­ هایی است». (سوره ابراهیم/آیه5)

ایّام الهی، یعنی روزی که خداوند بهترین جلوه ­ها را برای بندگانش دارد و هیچ روزی به اندازه تولد اهل بیت و فرزندان آن­ها که تولد انسان­های کامل هستند، یوم الله نیست. چون کامل­ترین جلوة خدا هستند.

از جمله جلوه های الهی، حضرت معصومه (سلام الله علیها) است. در باب مقام و منزلت ایشان همین بس که حضرت صادق (علیه السلام) فرمود:

«تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِیعَتی الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم؛ به شفاعت او همه شیعیانم به بهشت می روند». یعنی قدرت شفاعت این خانم به یک قیامت است که می تواند همه را با شفاعت خودش به بهشت ببرد و این حکایت از این است که این بانوی بزرگ جلوه ی کاملی از خداوند تبارک و تعالی است حالا نه مثل معصومین، اما آنقدر هستند که قدرت شفاعت همه شیعیان را با خودش دارد و می تواند همه را با خودش به بهشت ببرد. حضرت معصومه، مقامش خیلی بزرگ است. وقتی میگویند خداوند به شفاعتش همه شیعیانم را به بهشت می برد یعنی ایشان مقام عند اللهی دارد که ما را پیش الله می برد، و دارایی های انبیاء همچون آدم و نوح و ابراهیم و موسی و عیسی (علیهم السلام) را دارد.

زمانی که حضرت معصومه (سلام الله علیها) را زیارت می کنید، اگر به متن زیارتنامه ایشان، توجه داشته باشید، می­بینید که سخن، سخن عضوی از خانواده با عضو برتر خانواده است و اصلاً خبری از زن و مرد یا طبیعت نیست؛ بلکه ارتباط انسان با خاندان خودش است که زیارت می­کند. لذا اگر کسی بخش انسانی­ اش فعال نباشد وقتی به حرم می رود حوصله زیارتنامه خواندن ندارد و یا رغبتی به آن ندارد.
ثانیاً اگر هم زیارتنامه را بخواند نمی تواند ارتباط برقرار کند. ممکن است جملات عربی بخواند و اگر معنی­ اش را هم بفهمد نمی تواند ارتباط برقرار کند. چون سخن از دل و بخش انسانی نیست. خواسته­ هایش را با بخش انسانی مطرح نمی کند.

پس فوق ­العاده شخصیت این بانو برجسته و بزرگ است و با همین بزرگی باید آن­ها را بشناسیم و با آن­ها ارتباط برقرار کنیم. این ارتباط نیاز به فعالیت بخش فوق عقلانی دارد.

ارزش انسان در گرو آرزوها

آرزوها و دغدغه‌های هر انسانی و همچنین غم‌ها و غصه‌های او قیمتش را مشخص می‌کند که همه نشان دهنده‌ی شخصیت اوست. در زیارت هم همین طور است. یعنی امیدها و آرزوها زائر است که قیمت پیدا می‌کند و با بالا بردن سطح معرفت، هوس‌ها و امیدهایش دست او را می‌گیرند و قیمتش افزایش پیدا می کند.

وقتی به زیارت حضرت معصومه (سلام الله علیها) می روید حرفهایی بزنید که لایق محضر ایشان باشد. چون ایشان آنقدر بزرگ است که وقتی وارد حرم حضرت معصومه می شوید ارتباطت با چهارده معصوم وصل است؛ یعنی همه آن­ها حضور دارند. لذا حرفهایتان باید خیلی مهم باشد یعنی باید به مقام حضرت معصومه برسی. چون می خواهی با ایشان محشور شوی. برای همین وقتی وارد حرم حضرت معصومه شدی حواست باشد فقط حرم حضرت معصومه نیست. اول باید سلام به چهارده نفر بدهید که در آنجا هستند و حضور دارند.

بنابراین محبتی که به حضرت معصومه (سلام الله علیها) داریم صدها و هزار برابرش را آن­ها به ما دارند. اگر دوست دارید با حضرت معصومه (س) محشور شوید باید سبک زندگی ات را با آنها تنظیم کنید.

 

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed