www.montazer.ir
جمعه 10 می 2024
شناسه مطلب: 5255
زمان انتشار: 22 ژوئن 2016
حضرت «روح» کیست که در شب قدر به حضور صاحب الامر  نزول می‌کند؟

استاد محمد شجاعی (ویژه شب های قدر)

حضرت «روح» کیست که در شب قدر به حضور صاحب الامر نزول می‌کند؟

ملائکه تقدیرات هر چیزی را در این شب می‌آورند.

 

حضرت «روح» همان است که امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «یَقُولُ یَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ؟ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی. قَالَ: خَلْقٌ أَعْظَمُ مِنْ جَبْرَئِیلَ وَ مِیكَائِیلَ؛ خداوند فرمود: در باره روح از تو می‌پرسند؛ بگو: روح از امر پروردگارم است. حضرت فرمود: روح  فرشته ای عظیم‌تر از جبرئیل و میکائیل است».

پس اگر حضرت روح نباشد، ملائکه توان کاری را ندارند. چرا که در جای دیگری از قرآن می‌فرماید: «یُنَزِّلُ الْمَلائِكَةَ بِالرُّوحِ؛ خداوند ملائکه را بوسیله روح نازل می­کند». پس روح آن کسی است که ملائکه را نازل می‌کند. بنابراین در این شب، قرآن و ملائکه، به مدد روح نازل می‌شوند.

«مِنْ كُلِّ أَمْرٍ» و «ولی امر» یعنی چه؟

«من کل امر؛ از هر امری» یعنی برای همه چیز، یعنی هیچ استثنائی ندارد. هر چیزی که در مخیله ما بیاید و میلیاردها چیزی که نمی‌آید؛ ملائکه تقدیرات هر چیزی را در این شب می‌آورند.

اما «کل امر؛ همه امور»یعنی همه چیز به ولی امر نازل می‌شود؛ ولی امر چه کسی است؟

ولی امر کسی است که در قرآن فرمود: «أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولوا الْأَمْرِ مِنْكُمْ؛ اطاعت کنید از خداو اطاعت کنید از رسول و اولوا الامر خوتان» صاحبان امر و والیان امر، یعنی کارها همه به خدمت ولی امر و وجود مقدس آقا امام زمان (علیه السلام) می رسد. H

 

برگرفته از سلسله مباحث نقش انسان در تقدیرات شب قدر 

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed