www.montazer.ir
جمعه 20 سپتامبر 2024
شناسه مطلب: 6891
زمان انتشار: 9 می 2017
حسد به آنان که به زیور علم و عمل آراسته اند، مانع اجابت دعاست

استاد محمد شجاعی

حسد به آنان که به زیور علم و عمل آراسته اند، مانع اجابت دعاست

آدم های تنبل و خانم های بدحجاب که مثلا در اثر تنبلی رعایت حجاب را نمی کنند، با دیدن افراد با حجاب، چون دردرون خود  به شدت به آنها حسادت می کنند، شروع می کنند به بد گویی کردن از آنها. علت این که هر شخص فاسد و فاجر، از اعمال یک آدم مؤمن و حزب اللهی که رعایت ظواهر اسلامی را می کند ایراد می گیرد، این است که می خواهد گناه خود را پوشش بدهد.

در خانواده ای که برادر یا خواهر نخاله وجود دارد که تن به ارزش های شرعی نمی دهد، به جای این که برادر یا خواهر حزب اللهی موفق را بزرگ ببیند و نسبت به او حسادت نکند و دعایش کند و از خدا بخواهد که به او نیز توفیقاتی نصیب کند، دائما می خواهد طرف مقابل را زیر سوال ببرد و او را کوچک کند. بطوری که به کسی که  عمل نیک انجام می دهد، نسبت ریاکاری می دهد. اگر علم زیادی داشته باشد، می گوید او چیزی نمی داند. این حسادتها نمی گذارد هیچ عمل خیری از انسان پذیرفته شود و هیچ دعایی از او به اجابت برسد.

انسان باید برای توفیق کسی که موفقیت در عمل و عبادت دارد، دعا کند. اگر یک نفر چه در عمل و چه در علم از تو موفق تر است و تو در دلت خوشحال شدی و دعایش کردی، خداوند هر پاداشی که به او می دهد به تو نیز می دهد. اما اگر در دلت او را نپسندیدی و او را ریز و ناچیز دیدی، یا از او دل چرکین شدی، با این کار راه خیرات خدا را بر روی خود می بندی.

بنابراین، هر زمانی که دلت از کسی می گیرد، یا کینه ی کسی را به دل می گیری، در باطن گلوی خود را فشار می دهی. یعنی راه فیض را بر خود می بندی. اما راه این که خدا به تو بخندد و باب فیض خود را به روی تو باز کند، این است که در درون، نسبت به هیچ کس گرفتگی نداشته باشی.

باید این آیه شریفه را نصب العین کنی که می فرماید:«ربنا و لا تجعل فی قلوبنا غلاّ للذین آمنوا = خدایا هرگز در دل من، هیچ گرفتگی نسبت به هیچ مومنی ایجاد نکن». یعنی از هیچ مؤمن و حزب الهی بدت نیاید و نسبت به آنها هیچ کینه و دل چرکینی پیدا نکنی. چون به محض این که نسبت به کسی که حتی اگر بچه، خواهر، برادر، همسر، پدر، مادر، دوست، شاگرد یا استاد باشد، دل چرکینی، عقده و کینه ای پیدا کنیم، راه را بر روی خود می بندیم و دیگر فیضی به ما نمی رسد. یعنی قبل از این که ضرری به کسی برسانی، خود را نابود کرده ای و در حرکت خود به سمت آخرت خلل وارد می کنی. پس مواظب باشید از هیچ کس عقده ای در دل نگه ندارید. و برای کسی بد نخواهید و بی دلیل از کسی بدتان نیاید.

اگر یک جنین در رحم مادر راه تنفس و راه غذایش بسته شود، خفه می شود. پس باید بتواند رابطه ی کاملی با رحم مادر داشته باشد و غذا بگیرد.

قاعده این است: زمانی که من نمی توانم دوست داشتنی ها را دوست داشته باشم، نشان دهنده ی این است که در درون، دچار یک گرفتگی هستم. یعنی یک عینک وحشتناکی از خودخواهی، حسادت، عجب و تکبر بر چشم من وجود دارد که مانع دوست داشتن من می شود.

 

آدرس فایل: اصول دین، توحید، گناه

جلسه 11 آثار دعا

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed