www.montazer.ir
یک‌شنبه 7 ژولیه 2024
شناسه مطلب: 3552
زمان انتشار: 1 سپتامبر 2015
حارثة بن نعمان

حارثة بن نعمان

او از انصار و از طایفه خزرج بود و به یقینش تا آخر عمر خدشه ای وارد نشد.(1) او در جنگهای بدر و احد و خندق و اکثر جنگهای پیامبر شرکت داشته و در جنگ حنین کنار پیامبر ماند و فرار نکرد و بعد از پیامبر همراه علی (ع) در جنگها شرکت داشت.

همانطور که امیرالمؤمنین فرمود یقین بر چهار قسمت بنیان نهاده یکی رسیدن به حقایق و دیگر بینا شدن در زیرکی و ...(2) حارثه دارنده آن بوده است. وقتی حضرت زهراء (س) با امیرالمؤمنین (ع) ازدواج کردند، پیامبر(ص) به علی فرمود: خانه ای تهیه کن وعیال خود را به خانه خود ببر.علی (ع) عرضه داشت یا رسول الله جز حارثه پسر نعمان جائی سراغ نداریم!

پیامبر فرمود: به خدا سوگند ما ازحارثه شرمنده ایم که همه ی خانه های او را تصرف نموده ایم.همینکه این گفته پیامبر (ص) را حارثه شنید، خدمت پیامبر آمد و عرض کرد: یا رسول الله من و مالم مخصوص خدا و پیامبر او است، به خدا قسم نزد من چیزی از آنچه می گیری دوست تر نیست، و آنچه شما بستانید نزد من محبوب تر از آن است که برایم می گذارید.

پیامبر (ص) درباره اش دعا فرمود و دستور داد فاطمه (ع) را به خانه او ببرند.آخر عمر نابینا شد، از جای نماز و مکان خود تا درب منزل ریسمانی بسته و یک پیمانه خرما هم کنار خود می گذاشت، هر گاه فقیری جلو در می آمد از آن خرما بر می داشت و با راهنمائی ریسمان خود را به در می رسانید و خرما را به سائل می داد.

اهل منزل می گفتند: چرا خود را به زحمت می اندازی ما ترا کفایت می کنیم!در پاسخ می گفت: از پیامبر شنیدم که می فرمود: با دست خود به فقیر چیزی دادن انسان را از مردن بد نگه می دارد.(3)

 

1. او دوبار جبرئیل ملک مقرّب را دیده بود.

2. والیَقِینُ مِنها عَلی اَربَع شُعَبٍ ، نهج البلاغه فیض الاسلام ص 1099

3. پیغمبر و یاران 2/204- الاصابه 1/298

منبع : یکصد موضوع 500 داستان ، ج1 ، نوشته ی سید علی اکبر صداقت ، نشر ناصر

 

میانگین (1 رای)

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed