مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
اگر کسی بحث خانواده آسمانی را خوب جذب کند، منشأ بسیاری از نشاطها و آرامشها در او میشود که منجر به تحصیل سلامت قلب و دل میگردد.
در بحث خانواده آسمانی بسیار مهم است که انسان نوع خاصی از احساس را به اصل و خانواده اش پیدا کند که این ارتباط و احساس تأثیر زیادی بر شادی و آرامش دارد.
احساس فوق ناشی از دو ارتباط ویژه است که اگر این احساس و ارتباط لازم نبود، این همه در قرآن و روایات تأکید نمیشد. باید دید ریشه و خاستگاه آن چیست؟ و در حال حاضر ما چه در صدی از آن را بر خور داریم؟
چهار آیه در قرآن در مورد نوع احساس ما به اهل بیت «علیهمالسلام» میباشد البته آیات بیشتر از اینهاست ولی این 4 آیه به وزان یکدیگر هستند.
1.در سورهی شوری میفرماید: «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی» در منابع اهل سنت آمده که در مورد «موده فی القربی» از پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» پرسیدند و ایشان درجایی فرمودند: علی، فاطمه و حسن و حسین «علیهمالسلام» و در جای دیگر فرمودند تمام فرزندان ایشان و نام تک تک آنها را ذکر فرمودند.
.2 «قل ما سئلکم فهو لکم»
نیاز اساسی شما که نتیجهی رسالت پیامبر «صلیالله علیه و آله و سلم» است، مودت اهل بیت «علیهمالسلام» است.
خود حضرت در جایی فرمودند؛ آنچه خواستم برای خودم نبوده بلکه برای خود شماست. نتیجهی اجر من، مودت خاندان من است.
قرآن در سورهی مائده میفرماید: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک و ان لم تفعل فما بلغت رساله...» حضرت اگر ولایت امیر المؤمنین «علیهمالسلام» را اعلام نمیکرد، تمام زحماتش هدر میرفت.
.3«قل لا اسئلکم علیه اجرا ان هو الا ذکر للعالمین» 90/انعام
. 4 " قل لا اسئلکم علیه اجرا الا من شاء ان یتخذ الی ربه سبیلا» 57/فرقان
در این آیه اشاره به این نکته دارد که "مودت فی القربی" که در آیه اول ذکر شده راه رسیدن به پروردگار است.
باید اهل بیت «علیهمالسلام» را بشناسیم تا بفهمیم چرا برای رسیدن به خدا فقط باید به مودت ایشان برسیم.
کسانی که رسیدن به پروردگار در گرو مودت ایشان است باید انسانهای پاکیزهای باشند که گرد گناه بر دامنشان ننشسته باشد تا بتوانند عامل رسیدن ما به خدا باشند.
اساسا دینداری بدون مودت اهل بیت «علیهمالسلام» امکان ندارد.
توصیف خداوند از اهل بیت «علیهمالسلام»: «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» 33/احزاب
طهارتی که در آیه 33 سورهی احزاب بیان شده، طهارت تکوینی است.
انسانها تدریجا خود را تزکیه میکنند تا به مرور به عصمت نزدیک شوند و اگر در دنیا نشود در برزخ و قیامت تحقق مییابد. (عصمت تشریعی)
پیامبر «صلیالله علیه و آله و سلم» در تعریف اهل بیت «علیهمالسلام» علی، فاطمه و حسنین را بیان فرمودند.
باید دید چرا خداوند نتیجهی رسالت و شرط رسیدن به خودش را مودت اهل بیت «علیهمالسلام» قرار داده؟ چرا فرموده اگر پیام ولایت را نرسانی تمام زحماتت هدر رفته؟
خدا تعدادی را معصوم قرار داده و فرموده اینها مصادیق «تخلقوا باخلاق الله» هستند که نمونههای انسان کامل هستند برای اینکه الگوی ما باشند.
فلذا فرمودهاند: "من مات علی حب ال محمد مات شهیدا... مات مستکمل الایمان... مات مغفورا”
خداوند ما را از نور اهل بیت «علیهمالسلام» خلق کرده است و به دلیل اینکه ایشان پدر و مادر آسمانی ما هستند و ریشه در روح ما دارند به گردن ما حق داشته و حق ایشان بسیار بالاتر از والدینی است که منشأ جسم ما هستند.
تا اینجا درباره رابطه حقیقی امان با پدر و مادر آسمانی گفتیم. از این به بعد در مورد رابطه حقوقی ما با ایشان سخن خواهیم گفت و اینکه این رابطه با ما چه میکند.
کلیدواژه ها:
آثار استاد