www.montazer.ir
دوشنبه 3 ژوئن 2024
شناسه مطلب: 2797
زمان انتشار: 22 ژوئن 2015
انسان با رنج  و تلاش  رشد کرده و دنیا و آخرت خود را بدست می آورد

جلسه چهارم

انسان با رنج و تلاش رشد کرده و دنیا و آخرت خود را بدست می آورد

نماینده اسبق مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری:
انسان با استراحت و آسایش به جایی نمی‌رسد . ایشان  با اشاره به تلاش برای رسیدن به اهداف عالی انسانی، گفت: انسان با استراحت و آسایش به جایی نمی‌رسد بلکه با رنج و تلاش می‌تواند رشد کرده دنیا و آخرت خود را به دست آورد.

 آیت‌الله حسن ممدوحی امروز در جلسه سخنرانی به مناسبت ماه مبارک رمضان که به همت موسسه منتظران منجی در مسجد امام علی(ع) شهرری برگزار شد، گفت: خداوند یک سلسله غذاهای روحی در این عالم دارد که صرفا به برخی از بندگان خود می‌چشاند.

 

وی افزود: در اصطلاح عرفان از این غذاهای روحی به ذوق تعبیر می‌شود به عنوان مثال دیدار عالمی که از ائمه سخن گفته و سبب لذت بردن انسان می‌شود خود به نوعی غذای روحی و در واقع ذوق عرفانی است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: در ذهن انسان چیزهایی وجود دارد که می‌تواند آنها را درک کند مانند اندازه اشیاء که نوعی فهم است اما نوع دیگر فهم حسی چون دندان‌درد است که تا انسان دچار آن نشود درکی از آن نخواهد داشت.

 

آیت‌الله ممدوحی، اظهار داشت: ذوق نیز یک سلسله معانی است که انسان باید بتواند آن را درک کند و این درک در جهاد اکبر با نفس اتفاق می‌افتد، در جهاد اکبر شخص باید بتواند با نفس خود جنگیده و آن را تحت سیطره خویش درآورد.  

 

ایشان  با اشاره به تلاش برای رسیدن به اهداف عالی انسانی، ابراز کرد: انسان با استراحت و آسایش به جایی نمی‌رسد بلکه با رنج و تلاش می‌تواند رشد کرده دنیا و آخرت خود را به دست آورد.

 

وی افزود: هر حرکتی انرژی متناسب با خود را نیاز دارد نیرویی که یک پیرمرد ویلچری در پیاده‌روی اربعین حسینی به سمت کربلا دارد از انرژی که یک هواپیما برای بلند شدن از زمین نیاز دارد بیشتر است.

 

وی در ادامه سخنرانی خود گفت: آنچه سبب آرامش و عدم ناراحتی یک پدر شهید هنگام شنیدن خبر شهادت فرزندان خود می‌شود عشق به خدا و امام حسین(ع) بوده که این همان ذوق است.

 

آیت‌الله ممدوحی در پایان با بیان این‌که انسان با ترک یک معصیت می‌تواند به درکی دست یابد که ممکن است خود نیز باورش نشود، خاطرنشان کرد: اگر شخصی می‌خواهد هنگام نماز حضور ذهن داشته و از نماز خود لذت ببرد باید بتواند مقدمات پیش از نماز را به خوبی آماده کرده باشد.

صوت

1 - انسان با رنج و تلاش رشد کرده و دنیا و آخرت خود را بدست می آورد

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed