www.montazer.ir
یک‌شنبه 7 ژولیه 2024
شناسه مطلب: 3299
زمان انتشار: 9 اوت 2015
ثواب هایی از ثواب الاعمال

ثواب هایی از ثواب الاعمال

ثواب ترک کامیابی آماده برای رسیدن به ثواب موعد

امام صادق علیه السـلام از پـدرانش علیهم السـلام از امیر المومنین علیه السـلام نقل می‌نمایـد که رسول خدا صـلی الله علیه وآله فرمودند: خوشا به حال کسی که کامیابی آماده ای را بخاطر ثوابی که وعده داده‌اند و آن را ندیده، ترک نماید.

 

ثواب دوست داشتن یکدیگر در راه خدای عزوجل، عمران مساجد و استغفار در سحر

امام صادق علیه‌السلام از پدرانش علیه‌السلام نقل می‌نماید که فرمود: براستی که خدای عزوجل هنگامی که بخواهد عذابی را بر زمینیان فرود آورد، می‌فرماید: اگر نبودند کسانی که بخاطر من یکدیگر را دوست می‌دارند، مساجدم را آباد می‌نماید و در سحر‌ها استغفار می‌نمایند، حتماً عذابم را بر آن‌ها نازل می‌نمودم.

 

ثواب کسی که نگاه او پند، سکوت او اندیشه و سخنش ذکر باشد، بر گناهش بگرید و مردم از شر او در امان باشند

امام باقرعلیه السلام نقل می‌نمایند که امیر المومنین علیه السلام فرمودند: تمام خیر در سه چیز جمع شده است: نگاه، سکوت و سخن. هر نگاهی که پندی در آن نباشد، فراموشی است. هر سکوتی که اندیشه در آن نباشد، غفلت است. هر سخنی که ذکری در آن نباشد، بیهوده است. خوشا بحال کسی که نگاه او پند، سکوت او اندیشه و سخن او ذکر بوده، بر گناهش گریسته و مردم از شرش در امان باشند.

 

ثواب خاموشی و پیاده رفتن به خانه‌ی خدای عزوجل

1 ـ ... امام صادق علیه‌السلام فرمودند: خداوند با چیزی عبادت نشده است که مانند خاموشی و پیاده رفتن به خانه خدا باشد.

2 ـ ... علی‌بن‌مهزیار از معصوم علیه‌السلام روایت نموده است که فرمود: زمانی برای مردم می‌آید که عافیت در آن ده جز است: نه جزء آن در کناره گیری از مردم و یک جزء آن در خاموشی است.

3 ـ ... امام صادق علیه‌السلام فرمودند: مرد مسلمان تا زمانی که ساکت است، پیوسته نیکوکار نوشته می‌شود. و هنگامی که سخن گفت، یا نیکوکار یا بدکار نوشته می‌شود.

 

ثواب وصله زدن کفش و یقه و حمل کالای خود

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که یقه و کفشش را وصله زند و کالایش را حمل کند، از تکبر رهایی یافته است.

 

ثواب راستگویی

عبدالله‌بن‌عجلان می‌گوید: شنیدم که امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هنگامی که بنده راست بگوید، اولین کسی که او را تصدیق می‌کند، خداوند است و خودش نیز خواهد دانست که راستگوست. و هنگامی که دروغ بگوید، اولین کسی که او را تکذیب می‌کند، خداوند است و خودش نیز خواهد دانست که دروغگوست.

 

ثواب هدف بودن آخرت، اصلاح باطن و اصلاح بین خود و خدای عزوجل

امام صادق علیه السـلام از پدرانش علیهم السـلام نقل می‌نمایند که امیرالمومنین فرمودند: روش فقیهان و دانشمندان این بود که زمانی که برای یکدیگر نامه می‌نوشتند و به سه چیزسفارش می‌کردنـد که چهارمی‌ نداشت: کسی که هدف او آخرت باشد، خداوند نیازهای دنیایش را برآورده می‌نماید؛ کسی که باطنش را اصلاح نماید، خداوند ظاهرش را اصلاح می‌نماید؛ و کسی که بین خود و خدا را اصلاح نماید، خداوند بین او و مردم را اصلاح خواهد نمود.

 

ثواب دشمنی با نفس نه با مردم

رسول خدا صلی الله و علیه و آله فرمودند: کسی که با نفسش دشمنی کند، نه با مردم، خداوند او را از وحشت روز قیامت ایمن می‌گرداند.

 

ثواب خوبی کردن

رسول خدا صـلی الله علیه وآله فرمودند: اهل نیکی در دنیا در آخرت نیز اهل نیکی هستند. عرض شد چگونه ای رسول خـدا! فرمودنـد: با احسان خداوند آمرزیده می‌شوند. آن‌گاه کارهای نیکشان را به مردم می‌دهند و مردم نیز با کارهای نیک آن‌ها به بهشت می‌روند و بدین ترتیب، هم در دنیا و هم در آخرت اهل نیکی خواهند بود.

 

ثواب میل به آنچه نزد خداوند عزوجل است

مردی بـه پیـامبر صـلی الله علیـه وآله عرضه داشت چیزی به من بیـاموز که بـا انجـام آن خداونـد در آسـمان و مردم در زمین مرا دوست بدارند. آن حضرت صلی الله علیه وآله به او فرمودند: به آنچه نزد خداست، میل داشته باش تا خدا تو را دوست داشته باشد و به آنچه مردم دارند. بی‌میل باش تا مردم نیز تو را دوست داشته باشند.

 

ثواب حفظ زبان

امام رضا علیه‌السلام از پدرش علیه‌السلام نقل می‌نمایند که امام صادق علیه‌السلام فرمودند: نجات مومن با حفظ زبانش است. امیرالمومنین علیه‌السلام نیز فرمودند: کسی که زبانش را حفظ کند، خداوند عیبش را می‌پوشاند.

 

ثواب پنهان کردن فقر

امام صادق علیه السـلام نقل می‌نماینـد که رسول خـدا صـلی الله علیه وآله فرمودنـد: ای علی! خداونـد فقر را امانتی نزد خلقش قرار داده است. کسی که آن را پنهان نماید، مانند روزه‌دار شب زنده‌دار خواهد بود و کسی که آن را به کسی بگوید که می‌تواند نیازش را برآورد، ولی نیازش را برآورده نکند، محققاً که او را کشته است. بدان که او را با شمشیر یا نیزه نکشته بلکه با زخمی که بر دلش وارد کرده او را کشته است. 

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed