www.montazer.ir
سه‌شنبه 21 می 2024
شناسه مطلب: 3178
زمان انتشار: 1 اوت 2015
ثواب زيارت امام حسين علیه السلام

ثواب زيارت امام حسين علیه السلام

1 ـ ... امام رضا علیه السـلام فرمودنـد: کسـی که قبر امام حسـین علیه السـلام را درکنار رود فرات زیارت نمایـد، ماننـد کسـی است که خداوند را در بالای عرشش زیارت نموده است

2 ـ ... ‌امام صادق علیه السـلام فرمودند: کسـی که باشـناخت حق امام حسین علیه السلام به زیارت او برود، خداوند متعال او را در اعلی علیین (در بالاترین دفترفرشتگان مقرب) مینویسد.

3 ـ ... امـام صادق علیه السـلام فرمودنـد: کسـی که باشـناخت حق امام حسـین علیه السـلام به زیارت او برود، (عملش) درعلیین (دفتر فرشتگان مقرب) نوشته می‌شود.

4 ـ ... امام رضا علیه السلام فرمودند:کسی که قبر امام حسین علیه السلام را با شناخت حق او زیارت نماید، خداوند حتماً گناهان قبلی و بعدی‌اش را می‌آمرزد.

5 ـ ... هارون‌بن‌خارجه می‌گوید: به امام صادق علیه السـلام عرض کردم : مردم نقل می‌کنند کسی که قبر امام حسین علیه السلام را زیارت نماید. مانند این است که حج و عمره بجا آورده است. حضرت علیه السلام فرمودند: بخدا سوگند کسی که با شناخت حقش او را زیارت نماید، خداوند حتماً گناهان قبلی و بعدی‌اش را می‌آمرزد.

6 ـ ... امام کاظم علیه السـلام فرمودند:کمترین ثواب کسـی که باشـناخت حق، احترام و ولایت امام حسـین علیه السـلام او را درکنار رود فرات زیارت نماید، این است که خداوند حتماً گناهان قبلی و بعدس‌اش را می‌آمرزد.

7 ـ ... امام صادق علیه السـلام فرمودند: کسـی که با شناخت حق امام حسین علیه السلام به زیارت او برود خداوند حتما گناهان قبلی و بعدی‌اش را می‌آمرزد.

8 ـ ... یکی ازشـیعیان از امام رضا علیه السلام پرسید: زیارت قبر امام حسین علیه السلام چه ثوابی دارد؟ فرمودند: برابر بایک حج عمره است.

9 ـ ... ابی‌سـعیدمـدائنی می‌گویـد: به دیـدن امام صادق علیه السـلام رفته و به اوعرض کردم :قربانت گردم به زیارت قبر امام حسـین علیه السـلام بروم؟فرمودند: بله ای اباسـعید! به زیارت قبر فرزند رسول خدا صـلی الله علیه وآله بروکه نیک‌ترین نیکان، پاک‌ترین ونیکوکارترین نیکوکاران است . هنگامی که او را زیارت نمودی ،خداوند برای تو بیست ودو عمره می‌نویسد.

10 ـ ... محمدبن‌سنان می‌گوید: شنیدم که امام رضا علیه السلام فرمودند: (زیارت امام حسین علیه السلام) برابر با یک عمره مقبول است.

11 ـ ... حسن‌بن‌جهم می‌گوید: به امام کاظم علیه السـلام عرض کردم درباره زیارت قبر امام حسین علیه السلام چه می‌فرمایید؟ حضرت به من فرمودند: تو، درباره آن چه می‌گویی؟ عرض کردم یکی می‌گوید: ثواب یک حج دارد و دیگری می‌گوید: ثواب یک عمره دارد. حضرت علیه السلام فرمودند: ثواب زیارت امام حسین علیه السلام ثواب یک عمره بدون گناه است.

12 ـ ... هارون می‌گوید: در حضور من مردی از امام صادق علیه السلام پرسید: کسی که قبر امام حسین علیه السلام را زیارت نماید، چه ثوابی دارد؟ فرمودند: همانا خداوند بر سـر قبر امام حسین علیه السلام چهار هزار فرشته ژولیده موی غبارآلوده گمارده است که تاروز قیـامت برای او گریه کننـد. به اوعرض کردم: پـدر و مـادرم فـدای تو باد، از پـدرت روایت شـده است که ثواب زیارتش مثل ثواب حج است. فرمودند: بله یک حج عمره (و همین طور شمردند) تا ثواب آن را به ده حج وده عمره رسانیدند.

13 ـ ... امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که با شناخت حق امام حسین علیه السلام به زیارت او رود، خداوند برای او پاداش کسی را می‌نویسد که هزار بنده را آزاد کرده و از هزار اسب خود به همراه زین و افسار آن در راه خدا استفاده نموده است.

14 ـ ... ابی‌سعیدمدائنی می‌گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم: فدایت شوم ،آیا به زیارت قبر امام حسین علیه السلام بروم؟ فرمودنـد: بله به زیـارت قبر فرزنـد دختر رسول خـدا (صـلی الله علیه وآله) برو که نیک‌ترین نیکـات، پـاک‌ترین پاکان و نیکوکارترین نیکوکاران است و هنگامی که او را زیارت نمودی، خداوند برای تو آزادی بیست وپنج بنده را می‌نویسد.

15 ـ ... امام صادق علیه السلام فرمودند: براستی که چهار هزار فرشته ژولیده مو و غبارآلود کنار قبر امام حسین علیه السلام بر او می‌گریند و رئیس آن‌ها فرشته ای است بنام منصور. زائری او را زیارت نمی‌کند، مگر این که او را استقبال می‌نماید و هیچ کس از او جدا نمی شود، مگر این که او رامشایعت می‌کنند و مریض نمی‌شود، مگر این که به عیادت او می‌آیند و نمی میرد، مگر اینکه برجنازه‌اش نماز می‌خوانند و پس ازمرگ برای او استغفار می‌نمایند.

16 ـ ... امام صادق علیه‌السلام فرمود: خداوند هفتاد هزار فرشته ژولیده موی غبار آلود بر قبر امام حسین علیه‌السلام گمارده است که هر روز بر او صلوات می‌فرستند و برای کسانی که به زیارت او می‌آیند، دعا کرده و می‌گویند: پروردگارا! اینان زائران امام حسین هستند. برای آنان این کار را انجام بده و آن کار را انجام بده.

17 ـ ... هارون می‌گوید: شـنیدم که امام صادق علیه السـلام فرمودند خداوند بر قبر امام حسـین علیه السـلام چهار فرشته ژولیده موی و غبارآلود گمارده است که تاروز قیامت بر او می‌گریند. وکسی که با شناخت حقش او را زیارت نماید، او را مشایعت می‌کنند تا به وطن خود برسـد و هنگـامی که مریض شود صـبح و شـام به عیـادت او می‌رونـد. و اگر بمیرد بر جنـازه او حاضـر شـده و تا روز قیامت برای او استغفار می‌نمایند.

18 ـ ... امام باقر علیه السـلام فرمودند: چهار هزار فرشته ژولیده موی غبار آلود تا روز قیامت بر امام حسین علیه السلام می‌گریند. کسی به نزد او نمی‌آید، مگر این که او را اسـتقبال می‌کنند، باز نمی گردد، مگر اینه که او را مشایعت می‌نمایند، مریض نمی شود، مگر این که از او عیادت می‌نمایند و نمی‌میرد، مگر این که برجنازه‌اش حاضر می‌شوند.

19 ـ ... ابی‌الجارود می‌گوید امام باقرعلیه السـلام از من پرسـیدند فاصله شما تا مزار امام حسین علیه السلام چقدر است؟ گفتم: یک روز برای سواره و یـک روز و انـدی برای پیاده. فرمودنـد: آیا هر جمعه به زیارت او می‌رویـد؟ عرض کردم: نه. هر وقت فرصـت کنیم . فرمودند چقدر جفاکاری. بدان که اگر نزدیک ما بود، آنجا را محل هجرت خود قرار می‌دادیم . یعنی به آنجا هجرت می‌کردیم .

20 ـ ... امام باقر علیه السـلام فرمودنـد: براستی که ولایت ما بر اهالی شـهرها عرضه شـد ولی هیـچ کدام مانند اهل کوفه آن را قبول نکردند. و بی‌شک این بدین جهت است که قبر امیرالمؤمنین علیه السـلام درآن است . و نزدیک آن قبر دیگری است -یعنی قبر امام حسین علیه السلام – و هیـچ زیارت کننـده‌ای به زیارت او نمی‌آیـد و درکنار او دو رکعت یا چهار رکعت نماز نمی‌خوانـد وآنگاه از خداوند حاجت خود را نمی‌خواهد، مگر این که خداوند حاجتش را برآورده سازد. و بی‌شک و تردید، هر روز هزار فرشته گرداگرد او را می‌گیرند.

21 ـ ... امام صادق علیه السلام فرمودند: هرگاه خواستی امام حسین علیه السلام را زیارت کنی، در حالی که غمگین، اندوهگین، ژولیده مو، غبارآلود، گرسنه و تشنه‌ای او را زیارت کن. زیرا براستی که امام حسین علیه السلام، غمگین، اندوهگین ژولیده مو، غبارآلود، گرسنه و تشنه شهید شد. حوایج خود را از او بخواه سپس بازگرد وآن جا را وطن خود قرار نده.

22 ـ ... بشیر دهـان می‌گویـد: به امـام صـادق علیه السـلام عرض کردم: ای بسا که توفیق حـج نمی‌یابم و روز عرفه به زیارت قبر امام حسـین علیه‌السلام می‌روم. فرمودنـد: کار خوبی می‌کنی ای بشـیر! هر مومنی که با شـناخت حق امام حسـین علیه السـلام در غیر روز عید به زیارت قبر او برود، برای او بیست حج و بیست عمره بدون گناه و مقبول و بیست جنگ همراه با پیامبر مُرسَل (فرسـتاده شده) یا امام عادل نوشته می‌شود و کسی که در روز عید به زیارت او برود صد حج و صد عمره و صد جنگ همراه با پیامبر مرسل یا امام عادل برای او نوشـته می‌شود. و کسی که در روز عرفه با شناخت حق او به زیارتش برود، هزار حج  و هزار عمره مقبول هزار جنگ همراه با پیامبر مرسل یا امام عادل برای او نوشته می‌شود. عرض کردم: من چگونه می‌توانم به ثوابی همانند ثواب وقوف درعرفات برسم؟ آن حضـرت بـاشـنیدن این سـخن بگونه‌ای به من نگریسـتند که گویا خشـمگین شدنـد. آن‌گاه فرمودنـد: ای بشـیر! همانا مؤمن، هنگامی که در روز عرفه به زیارت قبر امام حسـین علیه السلام برود و در فرات غسل کند و آن‌گاه به طرف قبر مطهر آن حضرت علیه السـلام برود، در مقابل هر گامی که بر می‌دارد یک حج با مناسکش برای او نوشته می‌شود -یادم نیست که فرمودند فقط می‌دانم که فرمودند: و یک عمره و جنگ نیز برای او نوشته می‌شود.

23 ـ ... داوود رقی می‌گوید: از امام صادق، امام کاظم و امام رضا علیه‌السلام شنیدم که فرمودند: کسی که در روز عرفه به زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام برود، خداوند او را خوشحال باز می‌گرداند

24 ـ ... امام صادق علیه‌السلام فرمود: بی‌شک، خدای تبارک و تعالی قبل از اهل عرفات برای زائران قبر امام حسین علیه‌السلام تجلی می‌نماید، حوایج آن‌ها را برآورده نموده، گناهانشان را آمرزیده و سخن آن‌ها را در مورد خواسته هایشان می پذیرد، آن‌گاه برای اهل عرفات تجلی نموده و این اعمال را در مورد آنان نیز انجام می‌دهد.

    25 ـ ... عبدالله بن هلال می گوید: از امام صادق علیه‌السلام پرسیدم: قربانت گردم، کمترین ثواب زائر امام حسین علیه اللسام چیست؟ فرمود: ای عبدالله! بی‌تردید کمترین ثواب او این است که خداوند جان و مال او را تا بازگشت به خانواده‌اش حفظ می‌کند. و هنگامی که روز قیامت فرا رسید، بیش از این در حفاظت خداوند خواهد بود.

    26 ـ ... امام صادق علیه‌السلام فرمودند: براستی که گناهان زائر امام حسین علیه‌السلام پلی بر در خانه او می شود و از روی آن عبور می کند؛ همان‌گونه که شما هنگامی که از پل عبور کردید، پل را پشت سر خود جا می‌گذارید (وبدین ترتیب از گناهان پاک می‌شوید).

    27 ـ ... حسـین‌‌بن‌‌ثویر بن فاخته می‌گوید: امام صادق علیه السلام فرمودند: ای حسین! کسی که به قصد زیارت مرقد امام حسین علیه السلام از منزل خود خارج شود، اگر پیاده باشـد، خداونـد در مقابل هر گامی برای او حسـنه‌ای نوشـته و گناهی را از او پاک می‌نماید و اگر سواره باشد، خداوند به عدد هر قدمی که مرکبش بر می‌دارد و می‌گذارد، کار نیکی برای او نوشته وگناهی را از او پاک می‌نماید تا زمانی که به کربلا برسـد. و در این هنگام خداوند او را از رسـتگاران و حاجت داده شدگان می‌نویسد. وهنگامی که اعمالش را انجام داد، خداونـد او را از رستگاران می‌نویسـد. و زمانی که خواست برگردد، فرشـته‌ای پیش او آمده و به او می‌گوید: براستی که رسول خدا صـلی الله علیه وآله سـلام تو را رسانیده ومی فرماید: عملت را از نوشروع کن که محققاً خداوند گناهان گذشته‌ات را آمرزید.

   28 ـ ... بشیر دهّان می‌گوید: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: بدون شک و تردید اگر مردی برای زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام از منزل خارج شود، با اولین گامی که پس از ترک خانواده‌‌اش بر می‌دارد، گناهانش بخشیده می شود و پیوسته با هر قدمی که بر می‌دارد، پاک می‌گردد تا به قبر امام حسین علیه‌السلام برسد. و زمانی که رسید، خداوند با وی نجوا کرده و می‌فرماید: بنده‌ام از من بخواه تا به تو عطا نمایم؛ مرا بخوان تا جوابت گویم؛ از من بخواه تا به تو عطا کنم و حاجتت را از من بخواه تا آن را برایت برآورم. بشیر دهان می‌گوید: امام صادق علیه‌السلام فرمود: و به عهده خداوند است که به آنچه وعده داده نموده وفا نماید.

29 ـ ... امام صادق علیه السـلام فرمودند: براستی که خداوند عزوجل فرشـتگانی را بر قبر امام حسـین علیه السلام گمارده است و هنگامی که مردی بخواهد به زیارت او برود، خداوند گناهان او را به آن فرشتگان می‌دهد. هنگامی که گام بردارد، فرشتگان گناهان او را محو می‌کننـد. و زمانی که گام دیگری بردارد، حسـناتش را دو چندان می‌نمایند و پیوسـته حسـناتش دوچندان می‌گردد تا زمانی که حسـناتش او را بهشتی نمایند. آن‌گاه گرداگرد او را گرفته و او را پاک و طاهر می‌نمایند و فرشتگان آسمان را ندا می‌شوند که زوار قبرحبیب حبیبـان خـدارا پاک نماییـد. و هنگامی که غسل کردنـد، حضـرت محمـد صـلی الله علیه وآله آنان را نـدا می‌دهـد: ای میهمانـان خداونـد مژده بدهیـد به همنشـنینی بامن در بهشت. آن‌گاه امیرالمومنین علی علیه السـلام آنها را نـدا می‌دهـد: من ضامن برآورده شدن حاجات شـما و دور نمودن بلا ازشـما در دنیا و آخرت هستم . آن‌گاه آن فرشتگان از چپ و راست آنها را احاطه می‌نمایند تا نزد خویشان خود برگردند.

    30 ـ ... امام صادق علیه‌السلام فرمود: زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام برابر با بیست حج و برتر از بیست حج است.

31 ـ ... ابی‌سعد‌مدائنی می‌گوید: به دیدن امام صادق رفته و به او عرض کردم: فدایت گردم آیا به زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام بروم؟ فرمود: بله ای ابا سعد! به زیارت قبر پسر رسول خدا صلی الله و علیه و آله برو که نیک‌ترین نیکان، پاک‌ترین پاکان و نیکوکارترین نیکوکاران است. و هنگامی که او را زیارت نمودی، خداوند بخاطر این عمل برای تو بیست و پنج حج می‌نویسد.

     32 ـ ... امام صادق علیه‌السلام فرمود: کسی که قبر امام حسین علیه‌السلام را زیارت نماید، خداوند برای او هشتاد حج بدون گناه می‌نویسد.

     33 ـ ... موسـی‌بن‌قـاسم‌حضـر می‌گویـد: در اوایـل حکـومت منصـور دوانیقی امـام صـادق علیه السـلام وارد نجـف شدنـد و به من فرمودند: ای موسـی! به شاهراه برو و بر سـر راه توقف کن، و نگاه کن که بی‌تردید، بزودی مردی ازطرف قادسـیه به سوی تو می‌آید. هنگامی که نزدیک تو رسـید، به او بگو: در این جا مردی از فرزنـدان رسول خدا صـلی الله علیه وآله است که تو را می‌خواند. آن مرد هم با تو به نزد من خواهد آمد. من نیز رفتم و سـر راه ایسـتادم. هوا خیلی گرم بود. آن قدر ایستادم که نزدیک بود از فرمان امام علیه السـلام سـرپیچی کرده و بازگردم و آن شـخص را رها کنم که ناگهان مرد شتر سواری را دیـدم که از دور می‌آمد. هنگامی که نزدیک شد، به اوگفتم: فلانی! در این جا مردی از فرزندان رسول خدا صلی الله علیه وآله است که تو را می‌خواند و اوصـاف تـو را بـه مـن گفتـه اسـت. آن مرد گفـت :مرا پیش او بـبر. من نیز او را آوردم. وقـتی به نزدیـک خیمه رسـیدیم، شترش را خوابانید. آن‌گاه امام علیه السـلام او را طلبیدند و او به نزد امام علیه السـلام رفت. من نیز نزدیک خیمه شده و بر در خیمه توقف کردم بطوری که سـخنان آنها را می‌شـنیدم، ولی آن‌ها را نمی دیدم، امام صادق علیه السلام از او پرسیدند: ازکجا می‌آیی؟ جواب داد: از دورترین نقاط یمن. حضـرت علیه السلام پرسیدند: تو از فلان جا هستی؟ جواب داد: بله از فلان جا هستم. حضـرت علیه السـلام پرسـیدند چرا به این جا آمده‌ای؟ جواب داد: برای زیارت امام حسین علیه السلام. آن حضرت علیه السلام پرسـیدند: هیچ کار دیگری نداشـته‌ای و فقط برای زیارت آمده‌ای؟ جواب داد: برای هیچ کاری نیامده‌ام، جز این که در کنار قبر امـام حسـین علیه السـلام نمـاز بخوانم، او را زیـارت کنم، به او سـلام کنم و سـپس نزد خویشانم برگردم. امام صادق علیه السـلام به او فرمودند: به عقیده شـما زیارت او چه فایده‌ای دارد؟ عرض کردم: اعتقاد داریم که زیارت  او عامل برکت در ما، خانواده، فرزندان، اموال و زنـدگی مـا بوده و حاجـات مـا را برآورده می‌نمایـد، امـام صـادق علیه السـلام پرسـیدند: نمی خواهی فضایل زیارت آن حضـرت علیـه السـلام را بیش از ایـن برایـت بگـویم ای برادر یمنی! عرض کرد چرا، ای فرزنـد رسـول خـدا صـلی الله علیه وآله! فرمودند: بی‌شک زیارت امام حسین علیه السلام برابر با یک حج مقبول، پذیرفته شده و پاکیزه همراه با رسول خدا صلی الله علیه وآله است. مرد یمنی تعجب کرد. آن حضـرت علیه السـلام فرمودنـد: بله، بخـدا سوگنـد برابر با دو حـج بدون گناه و مقبول و پاکیزه به همراه رسول خدا صلی الله علیه وآله است. مرد یمنی باز تعجب کرد و پیوسته امام صادق علیه السلام ثواب بیشتری برای آن بیان می‌فرمودنـد تا این که فرمودنـد: زیارت امام حسـین علیه السـلام برابر با سـی حـج بـدون گناه، مقبول و پاکیزه به همراه رسول خدا صلی الله علیه وآله است.

34 ـ ... اسحاق‌بن‌عمار می‌گوید: شـنیدم که امام صادق علیه السـلام فرمودند جایگاه قبر امام حسین علیه السلام از روزی که دفن شده، باغی از باغهای بهشت است و نیز فرمودند جایگاه قبر امام حسین علیه السلام گلستانی ازگسلتان‌های بهشت است.

     35 ـ ... معاویه‌بن‌وهب می‌گوید: به دیدن امام صادق علیه السـلام رفتم. او در مکان نماز خود مشـغول نماز بود . من نشستم تا نمازش را تمام کرد. و شـنیدم که با پروردگار اینطور مناجات می‌کرد: (ای کسی که ما را مخصوص به کرامت نموده، به ماوعده شفاعت داده و رسـالت را در میـان مـا قرار دادی، مـا را وارث پیامبران ساخته، با ما انتهای سابق را ختم نموده و ما را مخصوص به وصایت پیامبر نمودی، علم گذشـته وآینده را نصـیب ما ساخته و دل‌های مردم را بسوی ما مایل نموده! من، برادرانم و زائران قبر پدرم امام حسـین علیه السـلام را بیـامرز، کسانی که برای خوبی به ما و پاداش‌هایی که بخاطر برقراری ارتباط با ما نزد تو است و بخاطر مسرور ساختن پیامبرت محمد صلی الله علیه وآله و اجابت دسـتور ما و خشـمگین ساختن دشـمن ما و رضایت تو، مالشان را خرج کرده و بطرف قبر او حرکت کردنـد. به همین جهت از جـانب مـا آنان را با رضایت پاداش ده، در شب و روز آنان را حفظ کن و هنگامی که آنان نزد زن و فرزنـد خود نیسـتند. تو خود جانشـین آنان درمیان خانواده هایشان باش، از آنان حفاظت نما و شـر هر گردنکش مخالف حق و هر مخلوق قوی ضـعیف و هر شـیطان انسـی و جنی را از سـر آنان کم کن و بالاترین پاداشی را که بخاطر غربت از وطن‌هایشان و برگزیـدن ما بر فرزنـدان و خانواده و نزدیکان خود، آرزو دارند به آنان عطا فرما. خداوند! همانا دشـمنان ما بخاطر این عمل آن‌ها را عیب می‌کنند ولی عیب کردن دشـمنان نتوانسته است مانع اقبال آن‌ها به ما شود و با وجود مخالفت دشمنان این عمل را انجام می‌دهند. پس به این چهره‌هایی که افتاب آن راتغییر داده، رحم نما و به این رخساره‌هایی که بر قبر امام حسین گذاشته می‌شود و به این چشمانی که بخاطر ما گریان شده و به این دل‌هایی که برای ما بی طاقت شده و برای ما سوخته و به این فریادهایی که برای مـا کشـیده می‌شود، رحم کن خداونـدا! این جان‌ها و این بـدن‌ها را به تو سپردم تا روز تشـنگی آن‌ها را از حوض کوثر سـیراب نمایی). و آن حضـرت علیه السـلام، پیوسته این دعا را در حال سجده می‌خواند. هنگامی که نماز و دعای آن حضرت علیه السلام تمام شـد، به او عرض کردم: فـدایت شوم اگر این دعایی که من از شـما شـنیدم درباره کسـی بود که اصـلا خدا را نمی شـناخت، همانا گمان می‌کردم که آتش هیـچ‌گاه هیـچ جای او را نمی سوزانـد. بخـدا سوگند آرزو کردم که همانا او را زیارت کرده و حج بروم. آن حضرت علیه السـلام فرمودند: شـما که خیلی به قبر او نزدیک هستی چرا به زیارت او نمی‌روی و آن را ترک کرده‌ای ای معاویه! عرض کردم: فـدایت گردم نمی‌دانسـتم این کار این قـدر مهم است. آن حضـرت علیه السـلام فرمودند: کسانی که در آسمان برای زائرانش دعا می‌کنند، بیشتر از کسانی هستند که در زمین برای آنان دعا می‌کنند. این کار را از ترس هیچ کسی ترک نکن. زیرا کسی که آن را از ترس ترک کند، آن قدر حسرت خواهد خورد که دوست خواهد داشت قبرش در دستش می‌بود. آیا دوست نداری که خداوند تو و سیاهی تو را درمیان کسانی ببیند که رسول خدا صلی الله علیه وآله برای آن‌ها دعا می‌نماید؟ آیا دوست نداری فردا در میان کسانی باشی که فرشـتگان با آنان دست می‌دهند؟ آیا نمی‌خواهی فردا از کسانی باشی که می‌آیند و گناهی ندارند تا بخاطر آن مجازات شونـد؟ آیا دوست نداری فردا از کسانی باشی که با رسول خدا صـلی الله علیه وآله دست می‌دهند.

36 ـ ... اسحاق‌بن‌عمّار می‌گوید: از امام صادق علیه السـلام شـنیدم که فرمودنـد: فرشـته‌ای در آسمان‌ها و زمین نیست، مگر این که از خداوند اجازه می‌خواهند به زیارت قبر امام حسین علیه السلام بروند و پیوسته گروهی از آن‌ها برای زیارت پایین می‌روند و عده‌ای به بالا باز می‌گردند.

     37 ـ ... داوود رقی می‌گوید: شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمودند: هیچ کدام از مخلوقات خداوند بیشتر از فرشتگان نیستند. و بی‌شک و تردید در هر شب هفتاد هزار فرشـته از آسـمان پایین آمده و تمامی شب خانه کعبه را طواف می‌کنند و هنگامی طلوع فجر بر سر قبر پیامبر صـلی الله علیه وآله آمده و به او سلام می‌کنند. آن‌گاه سرقبر امیرالمؤمنین علیه السلام آمده و به او سلام می‌کنند. سپس بر سر قبر امام حسن علیه السـلام آمده و به اوسـلام می‌کنند و آن‌گاه بر سر قبر امام حسین علیه السلام آمده و به او سلام می‌کنند. آن‌گاه قبل ازطلوع خورشـید به سوی آسـمان بازمی گردند. سـپس فرشـتگان روز که هفتاد هزار فرشته هستند، پایین آمده و تمامی روز خانه کعبه را طواف می‌نماینـد. و هنگامی که غروب آفتاب نزدیک شـد، سـر قبر رسول خـدا صـلی الله علیه و آله آمده و به او سلام می‌کنند. سـپس بر سر قبر امیرالمؤمنین علیه السلام آمده و به او سلام می‌کنند. آن‌گاه سرقبر امام حسن علیه السلام آمده و به او سلام می‌کنند. سـپس سر قبر امام حسین علیه السلام آمده و به اوسلام می‌کنند. آن‌گاه قبل از غروب خورشید به آسمان باز می‌گردند.

     38 ـ ... امام صادق علیه‌السلام فرمودند: بین قبر امام حسین علیه‌السلام تا آسمان هفتم محل رفت و آمد فرشتگان است.

39 ـ ... امام صادق علیه‌السلام فرمود: زیارت کنید او را ـ یعنی قبر امام حسین علیه‌السلام ـ و به او جفا نکنید. زیرا براستی که او سرور شهدا و سرور جوانان بهشت است.

     40 ـ ... ربعی بن‌عبدالله می‌گوید: از امام صادق علیه السـلام درمـدینه پرسـیدم: قبور شـهدا کجاست؟ فرمودند: آیا امام حسـین علیه السلام را برترین شهدا نمی‌دانی. سوگند به کسی که جانم به دست اوست، بی‌شک، اطراف قبر او چهار هزار فرشته ژولیده موی غبارآلود هستند که تا روز قیامت بر او می‌گریند.

41 ـ ... ام‌سـعید‌ احمسـیّه می‌گویـد: نزد امـام صادق علیه السـلام بودم وکسـی را فرسـتاده بودم تا برای زیارت قبور شـهدا الاغی برایم کرایه کند. آن حضرت علیه السلام فرمودند چرا به زیارت سید الشهدا نمی روی؟ عرض کردم سیدالشهدا کیست، فدایت گردم. فرمودند: سیدالهشداء امام حسین علیه السلام است. عرض کردم: کسی که او را زیارت کند، چه ثوابی دارد؟ فرمودند: یک حج ویک عمره و چنین برکت‌ها و فضیلت‌هایی دارد، و با دست اشاره کردند که سه برابر این خیرها و برکات را دارد.

     42 ـ ... ام‌سـعید احمسـیه می‌گوید: در خدمت امام صادق علیه السـلام بودم. کنیزم آمد وگفت چهارپا را آوردم. آن حضرت علیه السلام فرمودند: ای‌ام سعید! برایم بگو چهار پا برای چیست؟ کجا می‌خواهید بروید؟ عرض کردم: می‌خواهیم به زیارت قبور شهدا برویم. آن حضرت علیه السـلام فرمودند: باعث شـگفتی است که شـما اهل عراق! چرا شما با یک سـفر طولانی به زیارت شـهدا می‌آیید ولی زیارت سیدالشهدا را ترک می‌کنید؟ چرا به زیارت او نمی‌روید؟ عرض کردم سیدالشهدا کیست؟ فرمودند: امام حسین علیه السلام. عرض کردم: من زن هستم. فرمود: هیـچ اشـکالی نـدارد که ماننـد تو ،به زیارت او برود و او را زیارت کنـد و عرض کردم : زیارت اوچه ثوابی دارد؟ فرمودند: برابر بایک حج ویک عمره ودو ماه اعتکاف در مسجد الحرام و دو ماه روزه است .

43 ـ ... امـام صادق علیه السـلام نقل می‌نماینـد که امام حسـین علیه السـلام فرمودنـد: من کشـته گریه هسـتم. درحالی شـهید شـدم که اندوهگین بودم. سزاوار است غمزده‌ای به زیارت من نیاید، مگر این که خداوند او را خوشحال نزد خانواده‌اش بازگرداند. 

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed