www.montazer.ir
سه‌شنبه 14 می 2024
شناسه مطلب: 6500
زمان انتشار: 27 فوریه 2020
توصیه های عملی استاد محمد شجاعی در ماه رجب

توصیه های عملی استاد محمد شجاعی در ماه رجب

ماه رجب اولین ماه از بهار معنوی است. همان طور که در بهار مادی فصل نو شدن طبیعت است، برای روح ما هم فصلی وجود دارد که بهار روح ماست و این فصل با ماه رجب آغاز می شود.

در اولین روز ماه بابرکت و عظیم رجب، کم‌ترین خواهش من این است که اعمالی که در مفاتیح برای ماه رجب بیان شده را ببینید و برای خودتان یک فهرست بنویسید. از جمله:

 دعاهای فوق‌العاده زیبا و خاصی در ماه رجب هست که هر روزه وارد شده است. این دعاها، خیلی خاص هستند، با دعاهای ماه‌های دیگر کاملاً تفاوت دارند. به معانی دعاها دقت کنید. ببینید که در این ماه باید از خدا چه بخواهیم. باید خیر و برکت دنیا و آخرت را بخواهیم. این ها چیزهای فوق‌العاده عظیمی هستند. این‌ها را از دست ندهید. شاید در مجموع نیم‌ساعت، 40 دقیقه بیشتر وقت ما را نگیرد، اما حتماً هر روز برای خواندن این دعاها وقت جدی بگذارید.

بخصوص دعایی که همیشه بین نمازها می‌خوانیم: «یا مَنْ أرجوهُ لِکُلِّ خَیر...» این فوق‌العاده مهم است.

قرآن می‌فرماید: «قُلْ مَا یَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ =بگو اگر دعای شما نباشد، پروردگارم اصلاً به شما اعتنایی نمی کند»(سوره فرقان،‌ آیه 77). 

بنده‌ای که در روحیه‌ و زندگی اش دعا نیست، نشانه آن است که مَنیت دارد. یعنی نیازی در وجود خود به دعا احساس نمی‌کند. چنین آدمی دچار توهم در خودشناسی است. یعنی آن فقرِ ذاتیِ خودش را در مقابل حق تعالی نمی‌بیند تا بفهمد وجود ما وابسته‌ به حق تعالی است.

بنابراین، خیلی با حوصله مفاتیح را باز بفرمایید و کسانی که عربی بلد نیستند، ترجمه‌ها را بخوانند، نه این‌که عربی بخوانید و نفهمید چه می‌گویید. پس بهتر است که ترجمه فارسی را بخوانید تا بفهمید از خداوند تبارک و تعالی چه می‌خواهید. توصیه‌ی من این است که یک فهرست مطابق با برنامه‌ها، سلیقه‌، ذوق، توان، وقت از اعمال ماه رجب بردارید که إن‌شاءالله به قول امروزی‌ها اینها می شود، منوی غذایی شما.

ویژه نامه ماه رجب

میانگین (1 رای)

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed