www.montazer.ir
دوشنبه 20 می 2024
شناسه مطلب: 12341
زمان انتشار: 3 ژوئن 2021
تنها ثروت واقعی یک انسان قلب اوست

خیر و برکت؛ جلسه 18؛ 1400/02/19

تنها ثروت واقعی یک انسان قلب اوست

در قلب تو اگر سه معشوق بالاتر از سایر معشوق‌ها باشد، تو هم دنیا را داری و هم آخرت را. هم دنیایت آباد است هم آخرتت. آن سه معشوق «الله، اهل بیت و جهاد در راه خدا» هستند. بنابراین، همین عشق و  معشوق‌های یک انسان، شخصیت او را می‌سازند.

بحث‌مان دربارة برکت در منزل بود که چند مورد از عوامل ایجاد برکت را عرض کردیم. در این جلسه به دیگر عوامل برکت اشاره خواهیم کرد و بعد از اتمام این عوامل، سراغ عوامل اخلاقی برکت خواهیم رفت.

قاعده‌ای بگویم که خیلی مهم است. اعمال صالح، خیر، عبادات، نیت‌ها، جهادها و تلاش‌هایی که می‌کنیم، حتی کارهای علمی و معرفتی یا هر کار دیگری که می‌کنیم، این‌ها همه مقدمه هستند تا دل را بسازند. چون کیفیت قلب یک نفر ملاک ارزش اوست. یعنی اگر کسی سعادت دنیا را بخواهد، باید دل سالمی داشته باشد.

اینکه تاکید می‌کنیم علامت داشتن ایمان و انسان بودن، «شادی، آرامش و محبت» است، این است که این سه، مربوط به قلب انسان هستند. بنابراین، کسی که حالش خوب نیست، احساس پژمردگی، افسردگی و کوچکی می‌کند و در مقابل مشکلات اذیت می‌شود، باید به تقویت دلش بپردازد. حال قلب را یک محتوای قلبی می تواند خوب کند. این خیلی مهم است که ما قلبمان را بسازیم. اصل شخصیت هر انسانی در دنیا و نظام ابدی که نظام جاودانه است، همین محتوای قلبی اوست. «وَ إِنَّمَا یَنْظُرُ إِلَی قُلُوبِكُمْ= محققاً خدا به دل های شما توجه می کند». نگاه خدا برای ارزیابی شما به دل‌تان است. پس عبادت‌هایتان را به رخ خدا نکشید. چون عبادت‌ها زمانی ارزش دارد که آثار آن در قلب دیده شود. باید ببینی بعد از یک عمر این عبادت‌ها به قلب شما چی داده است؟ الان مهم این است که چه شکلی هستی و شخصیتت چگونه است. آیا شاد هستی؟ آرام هستی؟ با محبتی؟ اینها ملاک ارزش انسان می‌شوند.

پس مهندسی عشق و آرزوها اصل کاری است که باید انجام بشود.

علامت عشق، صداقت و راستگویی است

عشق و محبت همیشه حرف آخر را می‌زند. باید این را سازماندهی کنیم. حالا علائم عشق باید صادقانه باشد. یکی از فرمول‌های عشق، صداقت و راستگویی است. وقتی عمل مان نشان می‌دهد که عاشق نیستیم، اگر بگوییم عاشقیم دروغ گفته ایم. هر چند که دروغش هم بد نیست. چون کم کم به راستی کشیده می شود. ولی بالاخره نتیجه مهم است. این نتیجه باید منجر به صدق بشود. یعنی تا صدق نباشد، به شادی، آرامش، قدرت، استحکام شخصیتی و عشق راه پیدا نمی کنید.

اسم گذاری برای فرزند یا سایر امور

یکی از علائم صدق در عشق، این است که انسان علاوه بر اینکه معشوق را دوست دارد، هر چه که مال محبوبش است نیز، برایش عزیز است. مثلاً لباسش، خودکارش، اتومبیلش، محل زندگی و.... همه چیزش دوست داشتنی هستند. از این رو، یکی از جاهایی که انسان در عشق امتحان می شود، در مقام اسم گذاری است.

مثلا شما می‌خواهید برای طرح تان، ساختمان تان یا فرزندانتان اسم انتخاب کنید. بعضی ها سراغ اسم هایی می روند که به معشوق شان نمی خورد. مثلاً اسمی انتخاب می کنند که آن اسم حکایت از معشوق شان می کند. درحالی که اسم گذاری، چه برای خود یا فرزندانتان یا هر چیز دیگری باشد، در برکت داشتن یا برکت نداشتن برای انسان تاثیر می‌گذارد.

نبی اکرم (صلی الله علیه وآله و‌سلم) فرمودند: «إذا كانَ اسمُ بَعضِ أهلِ البَیتِ اسمَ نَبِیٍّ لَم تَزَلِ البَرَكَةُ فیهِم[1]= اگر نام بعضی از اهل خانه، نام پیامبری باشد، هم چنان در بین آنان برکت خواهد بود».

از اسم اهل‌بیت چه اسمی قشنگ‌تر؟ محال است خداوند بهترین و زیباترین و کامل‌ترین اسم را برای اهل بیت انتخاب نکرده باشد. خود خدا این اسم ها را انتخاب کرده است.

همچنین حضرت در کلام دیگری فرمودند: «مَن سَمّى بِاسمی یَرجو بَرَكَتی و یُمنی غَدَت عَلَیهِ البَرَكَةُ و راحَت إلى یَومِ القِیامَةِ= هر كس به امید بركت و میمنتِ من، به نام من نام گذارى كند، تا روز قیامت بركت به نزد او آمد و شد مى‌كند». هر کس به نام من نامگذاری کند، نامگذاری برای هر چه باشد فرقی نمی کند. مثلا نامگذاری ساختمان، بچه، طرح عملیاتی، طرح خیریه و...اگر امید به برکت و خجستگی آن داشته باشد، باید به اسم من نام گذاری کند تا حتما برکت به سویش برود و تا قیامت این برکت برقرار خواهد بود.

روز قیامت اسم هایی که هر کس روی بچه های خود گذاشته است، در شب اول قبر به بعد کمکش می‌کند تا کسی که این سعادت را از دست داده و اسم‌های ضعیفی دارد مشخص شود. این خیلی مهم است. برای همین است که اسم برکت را می آورد. حالا گاهی اسم‌گذاری قشنگی کرده، ولی مبارک نیست. چه اشکالی دارد اسم را عوض کنید؟ یعنی اکر برکت می خواهید، اسم را تغییر دهید. یک اسم نورانی انتخاب کنید. این خیر و برکت می‌آورد.

وسعت خانه از مظاهر برکت است

آخرین مورد از عوامل برکت در منزل، بحث مهندسی و معماری خانه است. امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) می‌فرماید: «إنَّ لِلدّارِ شَرَفا وشَرَفُهَا السّاحَةُ الواسِعَةُ وَالخُلَطاءُ الصّالِحونَ وإنَّ لَها بَرَكَةً وبَرَكَتُها جَودَةُ مَوضِعِها وسَعَةُ ساحَتِها و حُسنُ جِوارِ جیرانِها= خانه را شرافتى است. شرافت خانه، به وسعت حیاط (قسمت جلوى خانه) و دوستان شایسته است. این نیز خانه را بركت می دهد. بركت خانه، جایگاه خوب آن، وسعتِ محوّطه آن و همسایگان شایسته آن هستند». (مجلسی، بحارالأنوار : ج ۷۶ ص ۱۵۴ ح ۳۴)

در این روایت به برکت خانه اشاره شده است. گاهی وسع مان می رسد که خانه 150متری یا 120متری بگیرم، اما خانه ی 80متری می گیریم. این بی سلیقگی است. اگر می توانیم خانه وسیع بگیریم، باید خانه ی وسیع بگیریم. حیاط داشتن خانه خیلی شرافت دارد. چون اثر روانی و شخصیتی خوبی در انسان برجای می گذارد. هم‌چنین از شرافت خانه، داشتن دوستان خوب است. در خرید خانه به همسایه‌ها فکر کنید. در خرید خانه علاوه بر دوستان، به محل آن هم دقت کنید که محلیت و جایگاه خوبی داشته باشد. محل های باشرافت را انتخاب کنید. چون همه اینها در آخرت انسان تاثیر می‌گذارند. بنابراین بدانیم که انسان نمی‌تواند بدون ارتباط شایسته و فطرت گرایانه با اطرافش و محیطش، موجبات سعادت و برکت را فراهم کند. باید ارتباط درست برقرار شود.

وسعت حیاط هم برای منزل شرافت است و هم برکت زاست. نقش خانه مهم‌تر است در سعادت انسان و روح و روان انسان تا اتومبیل. ولی آدم‌های طبیعت گرا که دچار شرک شخصیت هستند، می‌خواهند با ماشین خود کسب شخصیت و اعتبار کنند. چون آدم گدا و فقیری هستند که می‌خواهند با اشیایی مثل اتومبیل یا تلفن همراه و ....کسب شخصیت کنند.

از دیگر برکات خانه، داشتن همسایگان شایسته است که باید مدنظر داشته باشید. باید دقت کنید که چه کسانی به خانه ما رفت و آمد می کنند. این شرافت خانه است.

قا/170

برکت/خانه

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed