www.montazer.ir
جمعه 17 می 2024
شناسه مطلب: 8976
زمان انتشار: 10 آوریل 2018
تحمل سختی برای خدا، گشایش قبر می آورد

منازل الاخره جلسه 20، 89/6/9

تحمل سختی برای خدا، گشایش قبر می آورد

درباره تنگی و فشار و غربت قبر، باید گفت که هر چه انسان تنگی ها و فشارها و تاریکی و غربت را برای خدا تحمل کند، برایش گشایش و فراخی و نورانیت و عزت بیشتری می آورد و بالعکس اگر این سختی ها را به خاطر دنیا انسان در نفس خود داشته باشد، برایش فشار تنگی قبر به بار می آورد. قاعده خیلی مهم این است: نفس ما قبر ماست.

هر کس می خواهد بداند که قبرش چه شکلی است، آیا مار و عقرب در آن هست یا یک قبری آرام و شاد دارد، الان باید به نفس خودش نگاه کند و ببیند چه کسانی در نفسش هستند؟ چه کسانی در نفس او دارند زندگی می کنند و حضور دارند؟ این که می گویند در قبر پیغمبر می آید، پنج ­تن، شهدا، انبیاء، صدیقین و صالحین و اولیاء خدا می آیند، باید الان در روح ما اینها حضور داشته باشند و رفت و آمد بکنند و سلطان دل ما باشند.

اما اگر در دل ما تاریکی، غصه، شهوت، سوءظن، حسادت، تکبر، بداخلاقی، بددهانی، بدبینی و... هست،  قبر ما که نفس ما هست، از حالا در فشار است. پس ببین الان داری شاد زندگی می کنی یا در فشار هستی. اینکه قرآن می فرماید علامت یک مؤمن «شادی و آرامش» است، این است که مؤمن به دست آویزهایی چنگ زده که این دست آویزها دائماً روح مؤمن را شاد نگه می دارد و شخصیت مؤمن آرامش دارد.

هنر این است که من یاد بگیرم، قبرم را چطوری شاد بکنم؛ یعنی یاد بگیرم که چگونه نفسم را شاد بکنم؛ یاد بگیرم خودم را آرام نگه دارم تا حوادث بیرونی، روحیه من را خراب نکند. ماجراهای بیرونی نتواند ایمان را از من بگیرد. چهار تا فیلم و دو سفر خارجی و برخورد با چهار تا آدم فاسد و شکاک، یک دفعه روحیه من را به هم نریزد.

پس قاعده این است که الان در قلبت که قبرت هست چه چیزی وجود دارد. اصلاً خدا کاری ندارد با این که شما چقدر نماز می خوانید؛ چقدر حج می روید؛ چند تا شب احیا گذراندید؛ چقدر هیئت می روید؛ چند بار سوریه رفتید چند بار مکه رفتید؛ اینهایی که رفتید، باید قلبت را ساخته باشد. خدا با ساخته شدن قلبت کار دارد، نه با تعداد دفعاتی که به این مکان های مقدس رفته ای. اگر قلبت را نساخته، پس معلوم است آنها هیچ کدامش به درد نمی خورد.  وقتی تنها می شوی، دلت کجا می رود. وقتی در خلوت قرار می گیری، این عقربه دلت هر جا رفت، ارزش تو همان است؛ در خواب انسان می رود سراغ معشوق هایش، وقتی خوابیدی دلت کجا می رود؟

کسی آمد خدمت پیغمبر گفت: آقا من نمی توانم زیاد نماز بخوانم، در حد همین واجباتم، روزه هم خیلی نمی توانم بگیرم. اما دلم همیشه پیش شماست. شما را دوست دارم. همیشه هوس شما را می کنم. رسول خدا فرمود:« اَلمَرءُ مَعَ مَن اَحَب= مرد با کسی است که او را دوست دارد». خیلی این قاعده قاعده تکان­دهنده­ای است. انسان در آخرت با معشوق هایش همراهی دارد. پس هر کس الآن هم می تواند بفهمد دچار فشار قبر است یا نه؛ قبرش گشاد و آزاد است یانه.

دو عامل مهم برای گشایش قبر

برای گشایش قبر دو چیز لازم است: 1ـ این که انسان با خدا و اهل بیت رفیق باشد. 2ـ به مردم فشار نیاورد. چون فشار به مردم، فشار به نفس خودت و به قبرت است. باید ببینی چقدر مردم از دست تو در آسایش هستند. هر چقدر خانواده­ ات و دیگران از دست و زبان تو در آسایش هستند، تو راحت تر هستی.

پیغمبر فرمود:«لا خَیرَ فی مَن لا یَألِفُ وَ لا یُؤلَف= در آدم هایی که الفت نمی گیرند با دیگران و نمی گذارند که دیگران با آنها الفت بگیرند،خیری نیست». یعنی هر وقت چنین آدمی را می بینند، تصمیم نمی گیرند با او صحبت کنند. می گویند این آدم بسته است، نمی شود با او دست بشوی.

آدمی که در هر جا گوشه ­گیر است  و همه از او در مضیقه هستند. نه یک عاطفه خوبی دارد که پدر و مادرش از او لذت ببرند؛ و نه یک عاطفه خوبی دارد که همسرش از او لذت ببرد. وقتی وارد خانه می شود، اضطراب می آید. هر جا رفتید اگر دیگران با شما راحت و در آسایش بودند خوش به حال شما با این قبرتان.

میزان شادی و آرامش ما در موقع مردن و در قبر، بستگی به میزان شادی و آرامش ما در دنیا دارد. خدا رحمت کند مرحوم میرزا جواد آقا را. با مهمان هایش در خانه نشسته بود. یک دفعه کسی صدایش می کند حاج ­آقا بچه ­تان افتاد در حوض و مُرد. گفت: ساکت، مبادا مهمان ها بفهمند که به آنها بد بگذرد. چقدر این آدم روحش بزرگ و چقدر آرام و شاد است. می گوید بچه را گوشه ­ای بگذارید، وقتی مهمانها رفتند. می رویم دفنش می کنیم. می نشیند با مهمان ها بگو بخند و خوش و بش می کند.

ما واقعاً به خنده خدا احتیاج داریم. به خنده عزرائیل(علیه السلام) احتیاج داریم. شما وقتی اخمو هستی، عزرائیل تو هم اخمو می شود. قبر تو هم اخمو و عبوس می شود. ما به خنده شب اول قبر نیاز داریم. اگر قبر به ما بخندد چه می شود؟

فشار قبر در اثر رسوم بی پایه و اساس

قوانین و مقررات بی اساس که هیچ کدام، منشأ شرعی و الهی ندارند، تنگی و فشار می آورند. سنت ها و رسم هایی که بر سر راه ازدواج جوانان وجود دارد* یکی از آنهاست. جوان می گوید: ای پدر و مادر! من الان 20 سالم است، می خواهم ازدواج کنم. می گویند: تو غلط کردی که می خواهی ازدواج کنی؛ برادرت 25 سالش است و هنوز ازدواج نکرده، حیا کن ، خجالت بکش.

این جوان خودش می فهمد که باید ازدواج کند. پدر موظف است شرائط را برایش فراهم کند. نه این بچه باید در فشار قرار بگیرد از دست پدر و مادر نادان. گاهی هم بعضی برادر و خواهرهای نادان می گویند: تا من عروسی نکردم، تو حق نداری به خواستگار جواب بدهی. باید اول من ازدواج کنم، بعد تو. باید به گفت که «تو با این کار، دیگران را در فشار می گذاری و همه از دست تو در فشار هستند». یا این که یک جوان خوب رفته خواستگاری، آنقدر به او سخت می گیرند که از ازدواج منصرف شود. تو که سخت می گیری، باید بدانی که فردا فشار قبر داری.

مهریه سنگین، شرائط سنگین، سالن فلان، این مقدار باید هزینه کنی؛ این مقدار باید طلا بخری. باید لباس بخری، خانه اینجا باید باشد. این بنده خدا چه کار کند، این سخت­گیری ها همه فشار قبر می آورد.

به هیچ بنده ­ای آدم نباید سخت بگیرد. قرآن می فرماید از کسی پول طلب داری، حق نداری به او سخت بگیری. باید به او فرصت بدهی.

گشودن جا در مجلس، گشایش قبر دارد

امام صادق(ع) فرمود: ده نفر آدم نیستند. یکی از آنها کسی است که در مجلسی که جا تنگ است، چهار زانو بنشیند. حالا کسی چهارزانو نشسته، چون پا درد و کمردرد دارد، فرق دارد. اما یک جایی که جا تنگ است؛ تو خودخواهانه می نشینی، این درست نیست. همین چند دقیقه را؛ یک ساعت، نیم ساعت، 20 دقیقه را در ضریب آخرت که بگذاری، به تو در آنجا تنگی وارد می کنند.

گشایش قبر در اثر رعایت نظافت شخصی و نزاکت اجتماعی

وقتی جورابت بو می دهد و مردم آزار می بینند، حق نداری با این جوراب بین مردم بروی. وقتی مدتی حمام نرفته ای، لباست کثیف است، بدنت بو می دهد، این فشار قبر دارد. حمام برو، لباست را عوض کن تا بدنت بو ندهد، عطری بزن.

اگر شکمو هستی و در خانه قوانین غذا خوردنت طوری است که زن و بچه از دست تو ناراحتند؛ این عذاب قبر دارد. می گوید فلان عروسی حرام است و من نمی روم؛ شما هم حق ندارید بروید. اما یک موقع یک جای حلال می خواهی بروی. مثلاً الان می خواهیم جنوب برویم، پارک برویم، مشهد برویم، رستوران برویم، چه غذایی بخوریم؟ مؤمن اصلاً اظهار نظر نمی کند. چون وقتی اظهارنظر کردی، دیگران را در فشار می گذاری که تابع تو باشند و این خوب نیست که بگویی باید حرف حرف من باشد.

خدا رحمت کند، شهید محراب حضرت آیت الله اشرفی اصفهانی را یک موقع هایی می خواست به بچه ­اش دستوری بدهد، می گفت ممکن است من به بچه­ ام بگویم کاری انجام دهد و بچه­ من آمادگی نداشته باشد و ناراحت بشود و خدای نکرده عاق بشود. ببینید چقدر اینها رعایت می کردند.

معنای فشار قبر و تنگی قبر و تاریکی قبر و غربت را بدانید. قبر خودت هستی، این درس مهمی است برای ما که بدانیم «نفس ما قبر ماست». پس هر کس می خواهد بداند قبرش چه شکلی است، به زندگی خودش نگاه کند. باید ببیند به دیگران فشار می آورد یا نه. اعصاب دیگران را خرد می کند یانه؟ خودخواهی دارد و به خاطر خودخواهیش بقیه را در محذوریت و فشار قرار می دهد یا نه؟ ما باید یکسره تمرین کنیم تا انشاء الله به وسعت و به آسایش و به گشادگی و شادی برسیم.

فشار قبر

آذر زمردیان (کاربر مهمان)

باسلام وخسته نباشی حضور شما استادفرهیخته ومتعهد خدا خیر دنیا وآخرتتون بده که اینقدر در باره دین وآخرت شفاف سازی می کنین وقلب های زنگار گرفته ما رو با نور قرآن وگفتار دلنشین اهل بیت علیهم السلام تجلی نور می بخشین من که آن قدر لذت معنوی می برم از خواندن این مطالب مفید وارزشمند که مدت های مدید کام دلم شیرینه با تشکر دست مولام علی علی السلام پشت و پناهتون

میر جلیلی (کاربر مهمان)

صحبتهای استادبسیار به من ارامش میده ولی من درخودم احساس بدیرا دارم

خانم علیزاده

<p>با سلام الحمدلله که آرامش می گیرید. برای احساس بدی که دارید پیشنهاد می کنیم فرم مشاوره در سایت را پر کرده و برای استاد بفرستید. موفق باشید.</p>

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed