مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
بسم الله الرّحمن الرّحیم
و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنه الله علی اعدایهم اجمعین
بیماری دیابت و نقش صنعت هله هوله در گسترش آن
دریک زد.جکسون
چکیده:
با گسترش صنعت هله هوله و عرضه انواع محصولات سرشار از نمک و شکر و چربی، بیماری مرگبار دیابت در جامعه امروز آمریکا با رشدی شگرف در حال گسترش است که قطع اعضا، نابینایی، بیماریهای قلبی و از دست دادن کلیهها، در کنار داشتن هیکلهای بدقواره و ناموزون، ناخنهایی خشک و شکننده، پوستهای پینه بسته و فوقالعاده حساس و سرهای طاس، بخشی از علایم آن در کودکان ماست. امروزه در شرایطی از هر 3 کودک آمریکایی یک نفر به دیابت مبتلا میشود که رژیمهای غذایی نامناسب و عدم تحرک، دو دلیل اصلی بروز آن به شمار میرود. هرچند میلیاردها دلار منفعت مالی درمان طولانی مدت و پرهزینه این بیماری عصر مدرن، نصیب ابر شرکتهای صنایع دارویی و پزشکی فعال در این بازار پرسود میشود.
امروزه دیابت نوع دوم با چنان سرعتی در ایالات متحده در حال گسترش است که ما نباید برای در اختیار نهادن دوچرخه به کودکانمان، هیچ زمانی را تلف کنیم. گویی باید بسکتبال و بیسبال را به فراموشی بسپاریم، چرا که ما در عصر فلش کارتها، ای پادها، بازیهای رایانهای، و محصولات قندی خوش آب و رنگ زندگی میکنیم!
یکی از واقعیتهای نگرانکننده در مورد دیابت نوع دوم این است که چگونه این بیماری، کودکی کودکانمان را به تاراج میبرد. امروزه کاملاً این حقیقت پذیرفته شده است که گسترش این بیماری، میانگین طول عمر مورد انتظار شهروندان آمریکایی را کاهش داده است. در این دنیای تاریک و هراسآور قطع اعضا، نابینایی، بیماریهای قلبی و از دست دادن کلیهها، ما باید با دقت بیشتری به اتفاقات روی داده بنگریم.
فراموش نکنیم که ما این فاجعه را با اعطای اجازه فعالیت به شرکتهای صنایع غذایی هله هوله در اغوای کودکانمان به خرید محصولاتشان و غرق شدن در فضای مجازی صفحههای تلویزیون و مانیتور، به وجود آوردهایم. باید خاطرنشان کرد که براساس آمار رسمی منتشر شده از سوی مرکز پیش گیری و کنترل بیماریهای ایالات متحده، تعداد آمریکاییهای مبتلا به دیابت نوع دوم (که میتواند با ورزش و تغذیه مناسب، پیش گیری شود)، از 8/5 میلیون نفر در سال 1980 میلادی به 2/18 میلیون نفر در سال جاری رسیده است.
جالب است بدانید که یک کودک آمریکایی متولد سال 2000 میلادی با احتمال یک به سه، در دوره عمرش به بیماری دیابت مبتلا خواهد شد. این احتمال برای کودکان آمریکایی آفریقایی تبار 2 به 5 میباشد. همچنین براساس نرخهای کنونی، بسیاری از شهروندان آمریکای لاتین نیز به این بیماری مبتلا میشوند. تولیدکنندگان غذاهای سریع و آماده، نوشابههای گازدار و تولیدکنندگان شکلاتها و استیکها که جایگاه مناسبی نیز در میان 500 ابر شرکت برتر ایالات متحده دارند را باید عامل اصلی پدید آمدن چنین هزینههای انسانی و مادی گسترده دانست.
همچنین مرکز کنترل و پیش گیری بیماری (CDC) تخمین میزند که دیابت در ایالات متحده 92 میلیارد دلار هزینه درمانی و 40 میلیارد دلار هزینههای غیرمستقیم در بر دارد که بخشی از این هزینهها به دلیل فرصتهای از دست رفته در بخش بهرهوری نیروی انسانی میباشد. در حالی که امروزه بیماری دیابت در 63% جمعیت آمریکا شیوع دارد، جامعه دیابت آمریکا (ADA) تخمین میزند که در ایالات متحده 19% هزینههای درمانی صرف این بیماری میشود.
به نظر میرسد که هیچ یک از ما به تصویری از آمریکای بدون حضور پزشک، مقامات بهداشتی و درمانی و ماشینهای خودکار فروش نوشابههای گازدار نیاندیشیدهایم. البته به این جمع باید ابر شرکتهای داروسازی، فروشگاههای بزرگ و عرضهکننده محصولات صنعت پزشکی و درمانی را نیز بیافزاییم.
انجمن اطلاعات بازاریابی، در یکی از گزارشهای خود در سال 2005 میلادی اعلام نمود که آسیبهای ناشی از دیابت، چاقی و کلسترول، هدفهای ایدهآلی برای برنامههای تجاری و تولیدی شرکتهای خواهان گسترش بازار فروششان میباشد.
بسیاری از بیماریها نظیر دیابت و کلسترول بالا، معمولاً با استفاده از روشهای تجویز دارویی درمانی میشوند. اما برای عرضهکنندگان و تولیدکنندگان، این امر به معنای خریدهای مداوم و فرصتهایی بیپایان جهت ایجاد روابط و هدایت رفتارهای دارویی غیرتجویزی خواهد بود.
در مورد دیابت، این حوزه شامل عرضه محصولات غذایی و آشامیدنی مختلفی با قند اندک، کم چرب و همچنین با کربوهیدراتهای پایین خواهد بود. به علاوه، این وضعیت بدین معنا خواهد بود که عرضه گستردهتر محصولاتی درمانی نظیر انسولین، سرنگ و ابزارهای سنجش سطح قند خون، با فروش بیشتر و مشتریانی افزونتر روبهرو خواهد بود.
آقای کریلین والن رودریگز در این باره میگوید: «لاین یک بازار داغ و جذاب برای رقابت توزیعکنندگان به شمار میرود.» وی که یک متخصص بیماری دیابت در شرکت داروسازی «شاپکوز» است، میافزاید: «ما در بخشی از بازار به فعالیت مشغولیم که به مراقبتهای پزشکی نیاز فراوان دارد و در عین حال با فروش بالایی روبهروست. لذا ما سودآوری هنگفتی هم خواهیم داشت.»
از سوی دیگر، آقای اد استافا، معاون مدیرعامل انجمن ملی داروخانههای زنجیرهای آمریکا معتقد است که این افراد بیمارهایی تکراری هستند. چراکه براساس روند کنونی، همان افراد ماه پیش، در ماه بعد نیز به خرید میپردازند. اگر شما با آنان به عنوان بیمار برخورد کنید، در بقیه عمرشان نیز از پشتگرمی آنها برخوردار خواهید بود.
در حالی که کسب و کارهای تجاری در انتظار گسترش بیماریها، به دنبال گسترش کسب و کار خویش هستند، داستان اصلی بسیار غمبارتر است. چرا که براساس روند کنونی، کودکان ما با احتمال بیشتری به تست تعیین قند خون، در مقایسه با شرکت در امتحانهای نهایی پایان ترم دانشگاه، خواهند پرداخت.
امروزه بازاریابی بر مبنای سکس و اندامهای موزون نشان داده شده از جوانان، با نام مد در سنجش تبلیغات تجاری دنیای امروز، با ورود جوانان به دهه ششم عمرشان، کاملاً مضحک به نظر میرسد. چرا که باوجود ناخنهای خشک و شکننده، پوستهای پینهبسته و فوقالعاده حساس، سرهای طاس و کم مو، بدنهای سرخورده و ناموزون و سرانجام پاها و دستهای قطع شده به دلیل ابتلا به دیابت، نمیتوان ادعا نمود که این تبلیغات، تصویری واقعی از حقیقت را نشان میدهند.
ملت ما تاکنون از انگیزه لازم جهت مقابله با صنعت هله هوله برخوردار نبوده و از سوی دیگر، ما فرستادن بچههایمان به خارج از خانه جهت بازی و تحریک را به فراموشی سپردهایم. بدنهای فرزندان کوچکمان روز به روز بدقوارهتر و ناموزونتر میشود و دیگر جایی برای بازی و تحرک آنها باقی نمانده است.
کلیدواژه ها:
آثار استاد