www.montazer.ir
جمعه 19 آوریل 2024
شناسه مطلب: 5837
زمان انتشار: 16 اکتبر 2021
بیعت با امام زمان علیه السلام‏‏، عهدی فطری است

از استاد محمد شجاعی

بیعت با امام زمان علیه السلام‏‏، عهدی فطری است

یکی از میثاق های الهی که خداوند تبارک و تعالی از ما گرفته است، امامت است. در زیارت آل یاسین می‌خوانیم: «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مِيثاقَ اللهِ الَّذِي أَخَذَهُ وَ وَكَّدَهُ= سلام بر تو ای کسی که میثاق الهی هستی و خدا به این پیمان تأکید کرده است» در این زیارت‏، از ما این میثاق گرفته شده و روی آن تاکید شده است.

طبق آیه 177 سوره مبارکه بقره «وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَهَدُوا= و کسانیند که به عهد خود وقتی عهدی می بندند وفا می کنند». عهدها چند جور هستند: اول‎؛ عهدی است که انسان با دیگران دارد که حق الناس است و دیگری عهدی که خداوند تبارک و تعالی دارد که چند نوع عهد هستند: عهد و میثاق فطری برای عبادت خدا، میثاق فطری برای مخالفت کردن با شیطان.

یکی از میثاق های الهی که خداوند تبارک و تعالی از ما گرفته است، امامت است. در زیارت آل یاسین می‌خوانیم: «اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا مِیثاقَ اللهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَكَّدَهُ= سلام بر تو ای کسی که میثاق الهی هستی و خدا به این پیمان تأکید کرده است» در این زیارت‏، از ما این میثاق گرفته شده و روی آن تاکید شده است.

تمام صفات جمال و جلال الهی را این آقا امام زمان علیه السلام دارد. او میثاق خداست. آنقدر تأکید خدا روی امام زمان زیاد است که نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَةً= هر کسی بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است». شناخت به این نیست که ما بگوییم پسر امام حسن عسکری علیه السلام و نرجس خاتون است. این ها را یهودی ها هم می دانند.

امام نماینده خداست. یعنی خدا را به تو نشان می‌دهد. مگر نمی خواهی خدا را ببینی و با او ارتباط داشته باشی؟ پس با او بیعت کن. اگر می خواهی با خدا ارتباط داشته باشی، بدون این آقا امکان ندارد کسی به خدا وصل شود.

میثاق و عهدی که نسبت به پدر و مادر داریم، این میثاق و عهد، فطری و الهی و انسانی است. ولی ما امام زمان را جزء قیودی که خدا اخذ کرده نمی دانیم. برای همین هم در برنامه ریزی های شبانه روزی ما امام زمان جایی ندارد. یک دغدغه برای ما نیست.

امام زمان در زندگیتان چقدر تأثیرگذار است؟ یعنی در روابط و زندگی و خوش آمدن و بد آمدن هایتان روابطی که برقرارمی کنید؛ نوع برنامه های زندگی تان چقدر موثر است؟ چقدر در زندگی شما وجود این آقا سایه انداخته است؟

تو با امام زمان چه رابطه ای داشته ای؟

  اگر خودت را نسبت به این عهد و میثاق الهی مسئول بدانی، هم شادتر در دنیا زندگی می کنی و هم شاد از این دنیا خواهی رفت.

در سوره اسراء‏ آیه 34 می فرماید: «إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْؤُولًا= از این عهد سوال می کنند. همانطور که از پدر و مادر‏ فرزند‏ خانواده سوال می کنند‏‏ از امام که یک عهد درونی و فطری هست سوال می کنند.

 ما نباید به این وضعیت امام زمان از تنهایی اش، آوارگی اش، غصه هایش و اضطرابش راضی باشیم. امام باقر  (علیه السلام) فرمود: مضطر در آیه «اَمَّن یُّجیبُ المُضطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ= وجود مقدس امام زمان علیه السلام است». خوب ما چه جوری وجدانمان را راحت بکنیم و سراغ زندگی های عادی خودمان برویم. این بی رحمی و قساوت نیست؟ بعضی ها فکر می کنند کار برای امام زمان یک کار مستحبی است. می­گوید حالا واجبات­مان را برسیم. درحالی که وقت گذاری برای امام زمان جزء اوجب واجبات است.

مهدي محمدي (کاربر مهمان)

به نام خدا مي دانيم انقلاب اسلامي ايران زمينه ساز ظهور حضرت قائم (عج) مي باشد. از طرفي پيامي از آن حضرت روايت شده كه اگر شما ايراني ها حاضر باشيد يكبار ديگر همانند زمان پيروزي انقلاب، اين كار را براي ظهور من تكرار كنيد من خواهم آمد. چگونه است كه ما ايرانيهاي مشتاق ظهور و عاشق اهل بيت (ع) اين كار را انجام نمي دهيم؟ البته انجام اين كار علاوه بر همت، شور و شعور مردمي (كه به نظر حقير تا حد بسيار زيادي وجود دارد) نيازمند يك سازمان دهي، رهبري و آغازگري از سوي نخبگان (مذهبي، سياسي، اجتماعي، نظامي و علمي) است كه مشابه آن توسط امام خميني انجام شد. به نظر مي رسد در اين زمينه (رهبري و آغازگري) متاسفانه اين امر مهم يا به فراموشي سپرده شده و يا انجام آن به دست تاريخ سپرده شده است. مساله تحقق ظهور بايد تنها استراتژي كلان ملي و جهاني كشور ايران باشد كه بطور واضح و عيان براي آن نقشه راه و برنامه اجرايي داشته باشيم. ولي بر خلاف اين ضرورت ما در كشور ايران يك زندگي روزمره را بدون توجه عملي به موضوع غيبت امام (عج) سپري مي كنيم تا شايد در پي يك سلسله وقايع تاريخي و با گذشت ساليان طولاني، بالاخره روزي با فرارسيدن يك تاريخ از پيش تعيين شده (روز موعود!) زمان ظهور خود به خود فرا برسد. ولي به نظر نمي آيد ما بر حسب وظيفه شرعي مجاز به اين نوع انتظار باشيم (يعني اين امر مهم را به حالتي رها كنيم كه در اثر سير طبيعي و قهري، روزي به ظهور برسيم). اگر اينگونه بود و اگر آن همت و حركت عظيم مردم ايران آغاز نمي شد شايد تا امروز هم انقلاب اسلامي پيروز نشده بود. بنابراين به نظر حقير، ما در ايران (مردم و نخبگان) سالهاست كه در آزمون بزرگي قرار داريم تا از اين امكاني كه خداوند براي ما فراهم نموده در جهت تحقق ظهور استفاده كنيم. آزموني كه روز به روز در حال برگزاري است و متاسفانه ما در آن زمان هاي زيادي (روزها، هفته ها، ماه ها و سالها) را از دست داده ايم. در واقع ما هر روزي كه در آن كار هدفمند و تأثيرگذاري در سطح كلان ملي و جهاني براي تحقق ظهور انجام نمي دهيم يعني در آزمون آن روز مردود شده ايم. ممكن است ما فكر كنيم براي امور معنوي مثلا براي فرهنگ نماز، روزه، عزاداري، عبادات و ... در كشور كارهايي انجام مي دهيم ولي بايد همه اين امور را از آزمون عملي تحقق ظهور تفكيك كنيم و از خود بپرسيم كه دقيقا و عملا در جهت تحقق ظهور چه كار كرده ايم؟ خدايا به حق مهدي (عج) تو را قسم مي دهيم تا همه ما را متوجه وظايفمان و نياز حياتي مان به حضور امام معصوم (ع) بفرمايي و ما را متوجه اضطرار و دلتنگي ثانيه هاي در حال گذر در تنهايي و غربت حضرت مهدي (عج) بفرمايي! قبل از آنكه دير شود كه يا پرونده ما بسته شود و يا گرفتار قهر و عذاب الهي شويم. آمين!

خانم علیزاده

<p>با سلام و تشکر فراوان از نظرات زیبا و سازنده شما.&nbsp;</p> <p>موفق باشید.&nbsp;</p>

میانگین (2 رای)

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed