www.montazer.ir
جمعه 17 می 2024
شناسه مطلب: 4821
زمان انتشار: 3 آوریل 2016
بهشت حقیقی انسان چیست؟

مهارتهای زندگی (33) ؛ 86/6/31، از سلسله مباحث استاد محمد شجاعی

بهشت حقیقی انسان چیست؟

از نظر قرآن؛ "انسانی خوب" است که توانایی این را داشته باشد که هم در دنیا آرامش و شادی اش را حفظ کند، وهم زمانی که مرگش فرا رسید خود را برای شرایط زیستی بهشت و ابدیت آماده کرده باشد.

به گزارش منتظران منجی «عج»، در جلسه 33 «مهارتهای زندگی » ، مورخ 86/6/31 استاد محمد شجاعی به ادامه بحث پرداختند که شرح آن در زیر می آید:   

در بخش گذشته آموختیم که؛

خداوندی که موجودات را خلق کرده و برای آنها قدر و اندازه تعیین نموده است ، آنها را در قرآن به ۵ دسته تقسیم کرده است که در بخش های گذشته در مورد آن بطور مفصل توضیح دادیم .

 

از نگاه خداوند تبارک و تعالی انسانها ی واقعی کسانی هستند که "آثار انسانی" از خود بروز دهند .

 

کسانی که نه تنها در بروز کمالات انسانی ناتوانند، بلکه کمالات خوب حیوانی را هم از خود بروز نمی دهند؛ به اعتقاد قرآن، از حیوان هم پست ترند .

 

رسول اکرم (ص ) در این باره می فرمایند :

 

رب مرکوب خیر من راکبه،،  لانه اکبر ذکر منه

چه بسیار مر کب هایی هستند که از صاحبانشان بهترند .

 

طبق این روایت میتوان گفت که گاها، حیوانات از صاحبانشان، بیشتر خدا را یاد می‌کنند،، زیرا صاحبانی غافل از یاد خدا دارند .

 

خداوند در قرآن کریم متذکر می شود که؛

 همه موجودات تسبیح و صلاه دارند (کل قد علم صلاته و تسبیحه)...  لذا انسانی که ایمان نداشته و اهل عبادت و معنویت نباشد، از حیوان هم پست تر است .

 

پس باید دقت داشت که اگر انسان کمالات انسانی را نشناسد،  ممکن است تا پایان عمر، نفس خودش و  خانواده اش را با کمالات حیوانی تربیت کند!!  دراینصورت، او درحقیقت یک حیوان خوب تربیت نموده است که همه وظایفش را به خوبی انجام  می دهد .

 

از نظر قرآن؛ "انسانی خوب" است که توانایی این را داشته باشد که هم در دنیا آرامش و شادی اش را حفظ کند، وهم زمانی که مرگش فرا رسید خود را برای شرایط زیستی بهشت و ابدیت آماده کرده باشد.

 

در حقیقت اگر بنده، ایمان حقیقی به خداوند داشته باشد، و همه اعمالش را با عشق به خداوند تبارک و تعالی انجام دهد، می تواند یک "انسان واقعی" باشد .

 

پس می توان این طور نتیجه گرفت که؛؛؛

اگر انسان تعریف ها و مقیاس هایی را که قرآن و اهل بیت به او داده اند را به خوبی نیاموخته باشد، از نظر ریاضی در جایگاه حیوانات قرارگرفته، و تنها کمالات حیوانی را به طور کامل و درست از خود بروز می دهد....بعنوان مثال فقط مادر یا خوب و مهربانی از نظر تامینهای عاطفی و اقتصادی است،، اما توان عاشق کردن فرزندش را ندارد،، یا به همنوعانش، خوب خدمت می‌دهد،، اما قادر نیست،، به عشق الله،، وارد تعامل با انسان های دیگر گردد.

 

خداوند قیمت و ارزش بندگان خود را جایگاهی فراتر از بهشت می داند !!!

از نظر خداوند  غایت و  نهایت انسان، کسب کمالات خداوند و تشبه آنان به پروردگار است.

 

امام موسی کاظم (ع) می فرمایند : بهشت، تنها  پاداش بدن انسانهاست!

پاداش نفس انسان، و آن چیزی که به او آرامش و شادی هدیه می کند؛  فقط و فقط لقاء خداوند تبارک و تعالی است ؛ جایگاهی که انسان در کنار محبوب و معشوق حقیقی اش، برای همیشه جاودانه زندگی خواهد کرد و این است بهشت حقیقی انسان .

 

کمالات جمادی ، گیاهی و حیوانی مانند سراب هستند؛ انسان به گمان اینکه قدم در راه خوشبختی و آرامش می گذارد ، به سوی این کمالات سوق پیدا می کند ،، و درست زمانی که به آنها دست پیدا کرد ، می بیند که دائما احساس نارضایتی و تهی بودن دارد ؛

 زیرا؛؛  تنها چیزی که روح بی نهایت طلب او را ارضاء می کند ، وجود نازنین خود  خداوند تبارک و تعالی است...

 

مطالب بیشتر:

پای درس استاد

مجموعه سخنرانی های استاد محمد شجاعی

مجموعه کتابهای استاد محمد شجاعی

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed