مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
بنی اسرائیل، از نسل حضرت یعقوب علیه السلام هستند و آیات قرآنی فراوانی در ارتباط با آنان نازل شده است. این قوم به طور ویژه دارای دین یهود می باشند و آیات فراوانی هم درباره یهودیان و نحوه دینداری آنها در قرآن آمده است.
[محمد صلی الله]
می دانیم که تأکید ها و تکرارهای قرآن بی حکمت نیست و در اینجا به حکمتی در این باره اشاره میکنیم.
شروع داستان قوم بنی اسرائیل
ملائکه الهی در سن کهنسالی به ابراهیم علیه السلام بشارت فرزند دادند. او از همسر نازای خود بعد از عمری انتظار دارای فرزندی شد که نام او را اسحاق علیه السلام گذاشت و او نیز دارای فرزندی به نام یعقوب و ملقب به اسرائیل گردید و فرزندان او به مرور زمان تبدیل به قومی مشهور و تأثیر گذار به نام بنی اسرائیل گردیدند.
اقامت در مصر از زمان یوسف علیه السلام و خروج از آن در زمان موسی علیه السلام، سرگردانی در بیابان، دوران داوران، دوران پادشاهان، دو دولت مختلف، تاخت و تاز دشمنان و دوران اسارت و تخریب شهر و پراکندگی جمعیت و نابودی متون دینی که چند بار اتفاق افتاده است، تاریخ این قوم را به شکلی خاص رقم زده است.
نویسندگان، حضور بنی اسرائیل در مناطق مختلف را باعث جلب فرهنگ ها و عقاید مختلف در بین آنها دانسته اند (مسیحیت شناسی مقایسه ای، ص 12) آنان به رغم تاریخ پرفراز و نشیبشان و به رغم سکونت در مناطق گوناگون جهان، هویت قومی خود را که پیوند با هویت دینی شان دارد در خود حفظ کرده اند و هم اینک به قوم یهود معروف هستند.
عهد شکنی بنی اسرائیلیان در قرآن معروف است (سوره بقره، 83 و 85)؛ ما نیز به همان میزان که در عهدهای خود سستی کنیم، سهمی از بنی اسرائیلیت را در خود جمع می کنیم.
آنچه برای ما مهم است، اهمیتی است که قرآن به شرح وقایع آنان داده است، طوری که وقایع زمان موسی علیه السلام و رخدادهای دیگر مرتبط با بنی اسرائیل به تعبیرهای گوناگون و از زوایای مختلف در قرآن ذکر شده است.
می دانیم که قرآن کتاب هدایت است، قضایایی که بر بنی اسرائیل پیش آمده است به شکل مهمی در زندگی ما مسلمانان نیز مطرح است و به اشکال مختلفی از نو ظهور خواهد یافت.
آنان که فراسوی ظواهر زمانه را نیز می نگرند، قادرند به تکرار شدن تاریخ و یکسان بودن وقایع در میان امت ها گواهی دهند. شاهدی که در این باره وجود دارد، روایاتی از رسول الله صلی الله و علیه وآله است که در این امت هم همان اتفاقات امت های سابق جزء به جزء رخ خواهد داد.
از این لحاظ میتوان امت محمد صلی الله علیه وآله را عصاره همه امت های پیشین دانست.
جاری شدن سنت های پیشینیان در کلام پیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله، تفسیر آیه نوزدهم سوره انشقاق " لَتَرْکَبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَق" می باشد.
زنده بودن روحیات بنی اسرائیلی در جامعه اسلامی
بنابراین واضح است که بنی اسرائیل نه به صورت قوم خاص بلکه به صورت نگرش و طرز رفتار در جامعه اسلامی نیز حاضر هستند و نقش مهمی در تاریخ اسلام داشته دارند.
در اینجا از میان همه رخدادهای مرتبط با بر بنی اسرائیل، تنها به چند نمونه بسنده می کنیم و به این وسیله راه را برای خوانندگان باز می کنیم تا با شناسایی، تحلیل و تطبیق این گونه رخدادها با حوادث جامعه اسلامی، شناخت بهتری از جامعه، تاریخ و نقش انسان ها در آن برسند.
از آنجائی که خدا حسابگرترین حسابگران است، زمان ما با قوم بنی اسرائیل برای او مشکلی ایجاد نمی کند به همین دلیل است که قرآن به یهودیان و مسیحیان زمان پیامبر صلوات الله علیه همان اشکالاتی را می گیرد که مربوط به کار اجدادشان در قرن ها قبل بوده است، از آن رو که نیت های آنان مشابه اجدادشان است، قرآن همان اشکالات را به آنان نیز می گیرد.
از این رو جا دارد در عملکرد دقت کنیم و اگر مطابقتی دیدیم بدانیم که همانچه قرآن خطاب به آنان گفته، درباره ما نیز هست و تفاوت های زمانی و ملیتی ظواهری است که برای خدا حقیقتی را پوشیده نمی دارد.
[محمد صلی الله]
پیوندی از جنس"رضایت"
از قرآن می آموزیم که مشابهت قلبی باعث یکسان شدن افراد حتی در قرن های مختلف می باشد (بقره، 118) از این رو لازم است همیشه توجه داشته باشیم که قلباً نسبت به همه مومنان و کارهای خیر که در تاریخ بشر وجود دارد راضی باشیم و به هیچ کار ظالمانه ای در طول تاریخ انجام شده زیرا رضایت ما، باعث شریک شدن ما در اعمال دیگران می باشد.
برخی صفات بنی اسرائیلی
بنی اسرائیل، پیامبر زاده هستند. زودتر از بسیار از اقوام کره زمین، دارای دین و شریعتی در سطح دین موسی علیه السلام شدند و خداوند به آنها فضایل و امکانات خاصی اعطا نمود، دریا عبورشان داد و دوزاده چشمه برایشان جوشانید و نعمت هایی مخصوص بر ایشان ارزانی داشت؛ اما ناسپاسی کردند و در دین سستی کردند.
با آنکه پیامبر عظیم الشأنی مانند موسی علیه السلام در اختیار داشتند، رسوبات فکری غلط بر آنها غلبه می کرد و هر چند وقت یکبار هوس بت پرستی می کردند (اعراف،138) و تمایل داشتند با چشم ظاهری بتوانند به خدا نگاه کنند.
قرآن برای داستان سرایی به سراغ قوم یهود نرفته است بلکه مهمترین خطراتی که برای جامعه مسلمانان ممکن است رخ دهد را با کمک وقایع قوم یهود برای مسلمانان گوشزد کرده است. کسانی که در ظاهر جزء امت محمد صلی الله علیه و آله هستند اما در حقیقت دارندگان صفات منفی بنی اسرائیلی در این امت می باشند.
در حال انتظار بازگشت موسی علیه السلام با آنکه جانشین آن حضرت، هارون علیه السلام آنان را نهی می کرد، نتوانستند فشار این رسوبات ذهنی را تحمل کنند.
فردی به نام سامری از طلاجات آنان گوساله ای ساخت که صدایی هم تولید می کرد. این فرد منحرف شخصی بود که ردپای ملک الهی را تشخیص می داد و به کمک آن دست به چنین کار عجیبی زده بود.
ما نیز دارای رسوبات غلطی از عرفیات و عادات زمانه و قومی و ملی هستیم و با وجود آنکه می دانیم برخی از آنان مخالف عقل و دین است، باز همان را تکرار می کنیم و از این راه بنی اسرائیلی می شویم یعنی به بت پرستانی با ظاهر اسلامی مبدل می شویم.
عهد شکنی بنی اسرائیلیان در قرآن معروف است (سوره بقره، 83 و 85)؛ ما نیز به همان میزان که در عهدهای خود سستی کنیم، سهمی از بنی اسرائیلیت را در خود جمع می کنیم.
تحریف کلمات الهی (سوره بقره، 59 و 75) از کارهای بنی اسرائیلیان است. ما نیز آیات و روایات فراوانی در اسلام در اختیار داریم که با انتقال ناقص آنها به یکدیگر و عمل کردن به برخی و ترک کردن برخی دیگر، در خطر ابتلا به همین درد قرار داریم.
تغییر دادن احکام شرعی (بقره، 65)، کشتن انبیاء الهی و تکذیب آنها (بقره، 87 و 91)، ربا خواری (نساء، 161)، حرام خواری (نساء، 161) و تبعیت از علمای فاسد همگی برای ما نیز ممکن است مصداق پیدا کند که از اطاله کلام در اینجا صرفنظر می کنیم.
مطالعه سوره بقره با این نگاه، بسیار می تواند کارگشا باشد و روحیات مهم بنی اسرائیلی را به ما می شناسد.
در نتیجه آن که، قرآن برای داستان سرایی به سراغ قوم یهود نرفته است بلکه مهمترین خطراتی که برای جامعه مسلمانان ممکن است رخ دهد را با کمک وقایع قوم یهود برای مسلمانان گوشزد کرده است. کسانی که در ظاهر جزء امت محمد صلی الله علیه و آله هستند اما در حقیقت دارندگان صفات منفی بنی اسرائیلی در این امت می باشند.
به امید اینکه این صفات را از خود دور کنیم و به عملکرد کسانی که این بر اثر این صفات به گمراهی افتادهاند نیز ناراضی باشیم.
روح الله رستگار صفت -بخش قرآن تبیان
کلیدواژه ها:
آثار استاد