www.montazer.ir
شنبه 18 می 2024
شناسه مطلب: 2281
زمان انتشار: 31 مارس 2015
برکت عمر مان را در سال جدید به راحتی از دست ندهیم

در گفت و گو با رئیس مرکز تخصصی نماز عنوان شد:

برکت عمر مان را در سال جدید به راحتی از دست ندهیم

غذا را شاید دیروقت هم بتوان خورد اما غذای سرد را نمی توان خورد. همانطور که غذای سرد به انسان نمی چسبد نمازی هم که از اول وقت آن گذشت اثرگذاری آن کم می شود. برکت عمرمان را به همین راحتی از دست ندهیم.

 

به گزارش منتظران منجی، به نقل از خبرگزاری شبستان: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل رئیس مرکز تخصصی نماز در گفت وگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: تحویل سال یعنی تحویل دل، یعنی خدایی شدن، خداشناسی و پیوند با خدا. دعای تحویل سال نیز یک دعای توحیدی است. برای پیوند با خدا ابتدا باید خدا را شناخت و یکی از محورهای مهم نماز نیز جنبه توحیدی بودن آن است. ما در نماز ابتدا می گوییم «بسم الله»، «الحمدلله» یعنی با نام خدا آغاز می کنیم و همه حمدها و سپاس ها را از آن خدا می دانیم (همه چیزرا با خدا پیوند می دهیم) و بعد از این توحید «ایاک نعبد و ایاک نستعین» بر زبان جاری می کنیم. به خاطر داشته باشیم که کسی می تواند بنده خدا باشد که خدا را بشناسد.

 

وی با اشاره به ایام نوروز و رونق گرفتن سیر و سفر و مسافرت در این ایام افزود: سفر یعنی دیدن طبیعت. انسان چقدر طبیعت را می بیند اما چه حیف که در این دیدن دریا و جنگل و ... نعمت را می بینیم اما از صاحب نعمت تشکر نمی کنیم. بهترین کار در سفرهای نوروزی «نماز» است و بهترین شکر و بهترین نوع پیوند ما با خالق، «نماز» است. شاید بی ادبی و یا کم ادبی باشد که انسان به مهمانی برود و آن میزبان به خوبی از او پذیرایی کند اما مهمان از میزبان خود تشکر نکند. ما حتی اگر در مهمانی با یک چای از ما پذیرایی شود از میزبان به خاطر همان یک فنجان چای تشکر می کنیم.

 

اگر در نوروز به سفر می رویم، اگر دید و بازدید داریم که این امور همه از دستورات دینی ماست، از خدا به خاطراین همه نعمت و موقعیت تشکر کنیم و شکر ما با نماز محقق می شود. بهترین تشکر ما از خدا نماز است.

 

حجت الاسلام کفیل با اشاره به این موضوع که خدا به نماز ما نیازی ندارد خاطرنشان کرد: در ارتباطات انسانی هم افرادی که از آنها تشکر می کنیم به تشکر ما نیازی ندارند اما این تشکر نشانه ادب ماست. نماز نیز جنبه ای از ادب نسبت به خداست. برخی می گویند وقت نداریم یا حوصله ی نماز را نداریم در پاسخ به این افراد باید گفت شما چون انسان مودبی هستید، ادب اقتضا می کند که نماز بخوانید.

 

نکته دوم این که محور سفر باید نماز اول وقت باشد. سفر را بر اساس نماز برنامه ریزی و تنظیم و به گونه ای حرکت کنیم که به نماز اول وقت لطمه ای وارد نشود. غذا را شاید دیر وقت هم بتوان خورد اما غذای سرد را نمی توان خورد. همانطور که غذای سرد به انسان نمی چسبد نمازی هم که از اول وقت آن گذشت اثرگذاری آن کم می شود. پس تلاش کنیم که تنظیم سفرو مسافرت ما بر اساس نماز باشد چرا که این موضوع به عمر ما برکت می دهد.

 

رییس مرکز تخصصی نماز در ادامه تصریح کرد: حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند: کسی که نسبت به نماز بی اهمیت باشد به 15 بلا مبتلا می شود. اگر در سفر و مهمانی یا هرجای دیگری  اول وقت نماز بخوانیم هم عمر ما پر برکت می شود هم مهمانی های ما خیر و برکت می یابد.

 

مسئله دیگری که نباید از آن غفلت کرد این است که ما در ایام نوروز بسیاری از دوستان و آشنایان را می بینیم و حال و احوال آنها را جویا می شویم. ما ایرانی ها یک رسم خوب داریم که به فکر یکدیگر هستیم، گرفتاری و مشکلات یکدیگر را رفع می کنیم. چه خوب است که در نوروز به فکر نماز و دین یکدیگر نیز باشیم. اگر در روایات بر صله رحم سفارش شده در این صله رحم به فکر دین بچه های فامیل هم باشیم.  به دین همدیگر نیز توجه داشته باشیم.

 

حجت الاسلام کفیل موضوع مهم و قابل توجه در آغاز سال جدید را مسئله رشد و ارتقاء همه جانبه دانست و گفت: این موضوع بسیارمهم و مطلوب است و ای کاش همه سال جدید را همین گونه آغاز کنیم یعنی اگر در زندگی جسمی ما تغییری حاصل می شود در زندگی معنوی ما هم تغییری رخ بدهد. اگر تغییر، تحول و رشد را دوست داریم سعی کنیم در زندگی معنوی و روح ما نیز رشدی حاصل شود و این مهم با نماز تحقق پیدا می کند.

 

در روایات داریم که اگر کسی دو روز از زندگی اش مانند هم باشد زیان کرده است برای نجات از این زیان نماز بهترین راهکار است. چون نماز کمال، قرب، صعود و امنیت است و مسلم است که انسان وقتی با نماز زندگی می کند حتی سفر او نیز ایمن و در امنیت خواهد بود.

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed