www.montazer.ir
جمعه 4 اکتبر 2024
شناسه مطلب: 11665
زمان انتشار: 11 می 2020
برای گرفتن تقدیرهای برتر در شب قدر، باید ظرف بزرگتری ببریم

برای گرفتن تقدیرهای برتر در شب قدر، باید ظرف بزرگتری ببریم

استاد شجاعی: از مهمترین نکته هایی که باید در شب قدر مورد توجه قرار گیرد، این است که برای گرفتن تقدیرهای بهتر و برتر، باید ظرف بزرگتری را به پیشگاه خدا و امام زمان عج ببریم.

ایشان سپس برای تشریح این موضوع این گونه مثال می زند: فرض کنید که در وضعیت خاصی مثل خشکسالی، به مردم اعلام شده که هر کس هر چقدر آب می خواهد، با خودش ظرفی را بیاورد و در کنار فلان دریا تا هر چقدر آب می خواهد دریافت کند.

در اینجا چه صحنه ای را می بینیم؟ صحنه ای که هر یک از افراد مردم، ظرف های کوچک و بزرگ را با خود به کنار دریا آورده است. مسلما کسانی که ظرف های کوچکی با خود آورده اند، آب کمتری هم نصیبشان می شود. اما باید آفرین گفت به کسانی که از این فرصت بی نظیر به خوبی استفاده می کنند و با خود ظرف های بزرگتری را می آورند و در نتیجه از آب بیشتری برخوردار می شوند. در این خصوص، ظریفی گفت: حالا اگر کسی از قبل از فرارسیدن شب قدر، از خانه اش تا دریا لوله کشی کرده باشد، می تواند پیوسته از آب دریا استفاده کند.

در این مثال، باید گفت که «نقص از فاعل نیست، بلکه نقص از قابل است». یعنی از طرف خدا و امام زمان عج هیچ بخلی نیست تا هر چه که مردم می خواهند به آنان بدهند و ببخشند؛ اما کوتاهی و قصور و تنبلی از جانب آن دسته از مردم است که نمی خواهند از بار عام و بخشش های الهی که در شب قدر انجام می شود، بهره ببرند.

این که استاد شب قدر و درخواست از خدا را به ظرف بردن به پیشگاه الهی مثال می زند، اشاره به این بیان امیرالمومنین ع است که می فرماید:« إِنَّ هَذِهِ اَلْقُلُوبَ أَوْعِیَةٌ فَخَیْرُهَا أَوْعَاهَا (1) = همانا این دلها ظرف هایی هستند كه بهترین آنها نگهدارترین شان است».
بنابراین، هر چه دل، نگهدارنده تر و وسیعتر باشد، گنجایش بیشتری برای دریافت معارف الهی دارد.

پی نوشت:

1) بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام, جلد۲۳, صفحه۴۴.

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed