www.montazer.ir
یک‌شنبه 19 می 2024
شناسه مطلب: 5599
زمان انتشار: 19 مارس 2019
بدون ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) دین کسی کامل نیست

استاد محمد شجاعی

بدون ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) دین کسی کامل نیست

دین هیچ کس بدون امامت امام علی علیه‌السلام کامل نیست؛ از این رو خداوند در قرآن فرمود: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ= امروز (روزعید غریر) دین شما را کامل کردم. خداوند به پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: اگر ولایت و امامت علی علیه‌السلام را معرفی نکنی، رسالتت را انجام ندادی. یعنی خداوند حتی رسالت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله را با امامت علی علیه‌السلام می پذیرد.

وقتی گفته می شود در عید غدیر؛ غسل کنید، زیارت امین الله بخوانید، روزه بگیرید و... هیچ یک از این ها حقیقت غدیر نیست، اما بزرگترین دارایی ما امیرالمومنین است و در حرکت  به سمت ابدیت، تکیه گاه مان فقط امیرالمومنین علیه‌السلام است. چون هیچ کس جز امیرالمومنین علیه‌السلام نمی تواند به ما کمک کند. ما به امیرالمومنین علیه‌السلام احتیاج داریم؛ از قوس صعود و مسیر دنیا تا بی نهایت.

غدیر آنقدر مهم بود که خداوند تبارک و تعالی یک روزش را معادل کل زحمت ۲۳ ساله پیغمبر قرار داد. به پیغمبر می ­گوید: ۲۳سال زحماتی که کشیدی اگر جانشینی علی علیه‌السلام را اعلام نکنی، همه زحماتت به هدر رفته است. «وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ» اگر در روز غدیر اعلام نکنی «فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ= رساaلت الهی را به جا نیاورده ای». چون بدون علی علیه‌السلام هیچ چیز کامل نیست، حتی دین اسلام، بدون او دین نیست. خداوند این دین را بدون امیرالمومنین علیه‌السلام قبول ندارد. برای همین هم وقتی امیرالمومنین علیه‌السلام منصوب می شود، آیه « الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ= امروز دین را برای شما تکمیل کردم». «وَأَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِی= و نعمتم را بر شما تمام کردم. «وَرَضِیتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا= و امروز تازه من راضی شدم که اسلام برای شما دین باشد». این را باید ادراک کرد.

این جاست که باید گفت: بی همگان به سر شود/ بی تو به سر نمی شود

بدون امیرالمومنین امکان ندارد کسی بتواند حرکت صحیح انسانی داشته باشد. امکان ندارد در ابدیت موفق شود. برای همین در روایت نقل است: همه عبادات متکی به نماز هستند. نماز ستون دین است؛ اما خود نماز متکی به ولایت است. یعنی اگر کسی ولایت نداشته باشد، نمازش هم که ستون است به درد نمی خورد. این ادراک ها باید در ما صورت بگیرد و ما پیوند عمیق با حقیقت قضیه، یعنی خود امیرالمومنین علیه‌السلام و ولایت و جایگاه آن برقرار کنیم تا بتوانیم با امیرالمومنین علیه‌السلام سرمست باشیم. همان طور که مأمور هستیم با خداوند سرمست باشیم.

انسان فطرت گرا چون خودش را یک موجود ممتد از طبیعت تا بی­ نهایت می‌بیند. می‌داند «نظام فطری آن طرف» چه چیزهایی احتیاج دارد. لذا شهود می­ کند که غیر از امیرالمومنین علیه‌السلام برای فطرتی که به سمت بی نهایت در حرکت است، به درد بخور نیست. یعنی حیات و قوت روح اوست، برای همین ولایت و محبت امیرالمومنین علیه‌السلام خیلی سرمست کننده است و از این که امیرالمومنین علیه‌السلام را دارد و می‌تواند با او پیوند و ارتباط برقرار کند، خیلی سرمست می شود.

 

فروشگاه آنلاین با محصولات ناب

مطالب بیشتر:

پای درس استاد

مجموعه سخنرانی های استاد محمد شجاعی

مجموعه کتابهای استاد محمد شجاعی

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed