www.montazer.ir
پنج‌شنبه 16 می 2024
شناسه مطلب: 11790
زمان انتشار: 15 ژولیه 2020
بدون شناخت خود حقیقی، به شادی و آرامش نمی رسیم

ارتباط وجودی با امام رضا علیه السلام- خانواده آسمانی؛ 1399/04/12

بدون شناخت خود حقیقی، به شادی و آرامش نمی رسیم

فقط کسانی می‌توانند در دنیا به معنای واقعی شادی و آرامش داشته باشند و زندگی‌شان با عشق و محبت سپری شود که واقعاً خودشان را بشناسند و به آن شناختی که دارند احترام بگذارند و آن شناخت را اصل بدانند و براساس اینکه عضو خاندان اهل بیت (علیهم السلام) هستند و به معنای حقیقی از آل محمد (ص) هستند، انتخاب ها و ارتباط ها و رفتارها و اخلاق و چینش های فکری و عملی شان را تنظیم کنند. هر کس غیر از این عمل بکند، به شدت دچار خسران می‌شود و نه می‌تواند در دنیا به معنای واقعی به شادی و آرامش حقیقی و به عشق حقیقی برسد و نه یک تولد خوب و مبارک به آخرت دارد.

پس این حقیقت را ما باید باور کنیم که شخصیت و روح ما اصل ماست و شخصیت اصلی ما به روح ماست، نه به جسم ما و عوارض جسمانی ما.  بعد از آن که چنین شناختی برای شخص حاصل شد، بر این اساس برنامه‌های زندگی‌ و مناسبات خودش را با سایر امور و مناسبات شئون خودش یعنی شئون جمادی، گیاهی، حیوانی و علمی براساس آسمان و غیب تنظیم کند. اگر کسی مناسباتش را با غیب و آسمان تنظیم نکند و بعد بدون تنظیم این رابطه با غیب و آسمان بخواهد به تنظیم رابطه با بخش های جمادی، گیاهی، حیوانی و عقلی بپردازد، اصلاً این مناسبت ها به معنای حقیقی برقرار نمی‌شود و اگر هم برقرار شود، کاملاً به ضرر شخص است. یعنی شخص دچار پوچی و مسخره‌گی و عمر تلف کردن و غم و اضطراب طولانی و همیشگی خواهد شد. یعنی دارد در دنیا زندگی می‌کند، اما در تمام ارتباطات جمادی، گیاهی، حیوانی، و عقلی‌اش غصه و حرص و جوش و اضطراب و ناراحتی دارد و پیوسته حس شکست در او هست. هر چند از نگاه دیگران خیلی ممکن است موفق باشد، اما خودش در درون خودش به هیچ وجه به شادی و آرامش و محبت نخواهد رسید.

وقتی کسی خود را نشناسد، هر تصمیمی در زندگی‌اش بگیرد، به ضررش تمام می شود و هر تصمیمی که می‌گیرد غلط است. او اساساً از حیات حقیقی و طیبه‌ای که قرآن برای انسان در نظر گرفته، محروم است و زندگی او یک زندگی کاملاً عمر تلف کن و خسارت‌بار و غم‌انگیز و پوچ خواهد بود. حالا در این رابطه ما باید تشخیص بدهیم که الان وضعیت فعلی ما چی هست؟ ما الان چقدر با آن زندگی مناسب و ایده‌آل توانسته ایم ارتباط برقرار کنیم؟ چقدر از آن حیات طیبه برخوردار هستیم؟ چقدر جدی شده ایم در این که خودمان را از اهل بیت (علیهم السلام) بدانیم و با چنین شخصیتی زندگی بکنیم؟ یا چقدر شکست خورده ایم؟ چقدر دچار این پوچی‌ها و مسخره‌گی‌ها و وقت تلف کردن ها و خسران ها هستیم؟ ما همیشه به اهل بیت (علیهم السلام) می‌گوییم که می‌خواهیم با شما باشیم. هم در دنیا و هم در آخرت می‌خواهیم هم‌درجه ی شما باشیم. می خواهیم در نظام ابدی کنار شما باشیم. این مقام، شوخی نیست. یک مقدار باید به آن فکر کنیم که من قرار است با مادرم فاطمه زهرا و در کنار مادرم در یک جا در بهشت تا ابد زندگی کنم.

برگرفته از بحث ( ارتباط وجودی با امام رضا علیه السلام- خانواده آسمانی؛ 1399/04/12 )

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed