مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
شخص بخیل بخاطر بخل و ترسی که از خرج کردن در وجودش است همیشه و همه جا دچار اضطراب و تزلزل شخصیتی است . و همین اضطراب و تزلزل او را به انواع و اقسام آلودگی ها مبتلا می سازد.
به گزارش منتظران منجی «عج»، در جلسه 37 «مهارتهای زندگی » ، مورخ 86/7/14 استاد محمد شجاعی به ادامه بحث پرداختند که شرح آن در زیر می آید:
در بخش میانه روی در اقتصاد آموختیم که ؛؛
تفریط در میانه روی سبب اسراف می شود، دراین بخش و بخش های آینده به افراط در میانه روی می پردازیم که سبب پدیده ای به نام بخل می شود.
امام حسن عسگری(ع) می فرمایند:
(میانه روی در اقتصاد حدی دارد ، که اگر از آن حد بگذرد تبدیل به بخل و خسارت می شود.)
رعایت حد و حدود میانه روی هم نکته بسیار مهمی است:
همانطور که در مسائل اقتصادی و هزینه ها نباید زیاده روی صورت گیرد و باید میانه روی را رعایت کرد،، در خود اقتصاد و مقتصد بودن هم باید حد تعادل را نگه داشت (یعنی در خود میانه روی هم باید میانه روی کرد.)
که اگر اینگونه نشود ، شخص به بیماری بخل مبتلا می شود.
در آیات و روایات هم درباره بخل و خساست فرمایشات بسیار مهم و تندی وجود دارد که نشان از اهمیت گناه بخل و دنائت شخص بخیل و تأثیر منفی بخل در زندگی مادی و معنوی او دارد.
گناه بخل از گناهان مادر شمرده می شود؛ به این معنا که خودش بیماری ها و گناهان دیگری را ایجاد می کند، تا جایی که امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) میفرمایند:
بخل جمع کننده بدی ها و گردآورنده همه عیوب است!! و افساری است که شخص را به سمت هر نوع بدی می کشاند.
شخص بخیل بخاطر بخل و ترسی که از خرج کردن در وجودش است همیشه و همه جا دچار اضطراب و تزلزل شخصیتی است . و همین اضطراب و تزلزل او را به انواع و اقسام آلودگی ها مبتلا می سازد.
امام هادی(ع) می فرمایند:
البخل اضم الاخلاق
ناپسند ترین خلق ها ، بخل است.
و همچنین این صفت به حدی خطرناک و خطرساز است که امیر مؤمنان حضرت علی (ع) درباره اش می فرمایند: البخل عار
بخل, یک ننگ است.
بخل ، یکی از صفت هایی که در انسان ها وجود دارد و به ندرت و به سختی قابل تغییر است و تحمل این خلق برای اطرافیان شخص بخیل بسیار سخت است. و توصیه بسیاری از بزرگان است که به سمت چنین فردی هرگز نباید رفت.
یکی از آثاری که بخل بر انسان دارد این است که فقر و مسکنت می آورد.
برای اینکه این مطلب را بهتر متوجه شویم به یکی از سنت ها و قانون های ثابت خلقت اشاره می کنیم:
خداوند تبارک و تعالی , نظام خلقت را یک نظام ریاضی و قانون مند خلق کرده است. قواعد فیزیک , شیمی و هر چه که در عالم دیده می شود همگی قوانینی است که خداوند متعال وضع کرده است.
هم در نظام مادی و هم در نظام معنوی (اخلاقی)،، این قوانین ریاضی حکم فرماست.
یکی از قوانین ثابت در نظام اخلاقی فرد و اجتماع مسأله برکت و خیر است که خداوند یکی از عواملی که سبب برکت در زندگی می شود را (دست و دلبازی) ،کریم بودن و سهل گرفتن در مخارج می داند.بعنوان مثال صدقه دادن و انفاق
خداوند تبارک و تعالی تضمین کرده است و این قاعده را در نظام خلقت خود قرار داده است که ؛؛
اگر کسی اهل صدقه و انفاق باشد خداوند به مال او چند برابر برکت و خیر می دهد. و پیامبر اکرم (ص) در این باره فرموده اند که من تضمین می کنم که هرگز هیچ پولی با صدقه کاهش پیدا نکند و هیچ فقری از راه انفاق و صدقه بوجود نیاید.
مطالب بیشتر:
کلیدواژه ها:
آثار استاد