www.montazer.ir
دوشنبه 13 می 2024
شناسه مطلب: 4910
زمان انتشار: 17 آوریل 2016
بالاترین مردم از نظر معرفت، کسانی هستند که دعای بیشتری دارند

بحث عزت (12)، 94/10/17

بالاترین مردم از نظر معرفت، کسانی هستند که دعای بیشتری دارند

هر چه قدر مقام و رتبه انسان بالاتر رود به تواضع بیشتری نیاز دارد. در دعاهایمان از خدا بخواهیم برای من هیچ عزت ظاهری پیش مردم ایجاد نکن مگر به همان اندازه من را پیش خودم پایین بیاوری.

یک نکته مهم در بحث عزت این است که انسان توحید ربوبی خود را قوی کند و دائماً در نظر داشته باشد تنها «مالک و مدبر» او و همه عالم الله است که این بسته به میزان معرفت یک شخص است.

در روایت بالاترین مردم از نظر معرفت کسانی هستند که درخواست و دعای بیشتری از خدا دارند.

نحوه درخواست عزت از خداوند

1- خدایا در دل کافران به من قدرت و عظمت بده (خود ما باید به این درخواست عمل کنیم)

طبق روایات دعاکننده‌ی بی‌عمل مثل تیراندازی است که زهدانش تیر ندارد. یعنی هم فرد و هم جامعه باید طوری رفتار کنند که عظمت شان در برابر دشمن و کفار کم نشود. حتی اگر در جامعه غیر مذهبی زندگی می‌کنیم باید با نوع رفتار و برخورد و طرز پوشش و ... عظمت شیعه بودن و دین و کشورمان را حفظ کنیم.

2- خدایا در چشم مؤمنان من را پرشکوه قرار بده ولی در درون خودم و خانواده‌ام مرا ذلیل و نرم گردان (برای ایجاد تعادل رفتاری در خانواده من را در چشم آنها خیلی بزرگ نکن تا بتوانم رابطه عاطفی خوبی برقرار کنم همانطور که حضرت علی (علیه‌السلام) وقتی وارد خانه می‌شدند امیر و سردار نبودند بلکه پدر و همسری آرام و مهربان بودند.

3- خدایا به من عزت بدون تکبر عطا کن (مکارم الاخلاق)

هر چه قدر مقام و رتبه انسان بالاتر رود به تواضع بیشتری نیاز دارد. در دعاهایمان از خدا بخواهیم برای من هیچ عزت ظاهری پیش مردم ایجاد نکن مگر به همان اندازه من را پیش خودم پایین بیاوری. (البته اگر بیش از اندازه نزد خود ذلیل شویم در جامعه اعتماد به نفس خوبی نداریم، رعایت تعادل لازم است).

4- دعا برای غنی بودن، خدایا من را از کسی که از من بی‌نیاز است، بی‌نیاز کن.

هر چه انسان نسبت به خدا احساس فقر بیشتری کند در جامعه غنی‌تر است و هر چه مشتاق‌تر و وابسته‌تر به خدا و اهل آسمان باشد نیاز کمتری به محبت و لطف اهل زمین دارد.

هر چه نسبت به اهل زمین فقیرتر= احساس بی‌نیازی از آسمان؛ ذلت

هر چه نسبت به اهل آسمان احساس نیاز بیشتر = عزت و شرافت و شخصیت

از مهرت ای خورشید جان               چون ذره ام هر سو روان

مجذوب حسن دیگران                   ای ماه خوبان نیستم                                     

در روایتی از امام باقر (علیه‌السلام) داریم که بقاء عزت تو به کشتن طمع توست. در هر چهار بخش گیاهی، جمادی، هوشی و حیوانی طمع باعث ذلت می‌شود. پس طمع را در هر زمینه‌ای قطع کنید تا آزاده باشید.

امام علی (علیه‌السلام): اگر کسی از مواهب دنیا دست شست، عزیز می‌شود.

نتیجه‌گیری: برای اینکه وابسته و ذلیل دنیا و خانواده‌ی زمینی نشویم باید اصل نیازهایمان از خانواده‌ی آسمانی تأمین شود. عاطفه‌مان را از امام زمان (علیه‌السلام) و علی (علیه‌السلام) و فاطمه (سلام الله علیها) بگیریم که خیلی بیشتر از پدر و مادر زمینی ما نسبت به ما مهر و محبت دارند و دعاگوی ما هستند.

 

والحمدلله رب العالمین

 

مطالب بیشتر:

پای درس استاد

مجموعه سخنرانی های استاد محمد شجاعی

مجموعه کتابهای استاد محمد شجاعی

میانگین (1 رای)

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed