www.montazer.ir
سه‌شنبه 14 می 2024
شناسه مطلب: 7117
زمان انتشار: 3 ژوئن 2017
اهل معصيت، با حيوانيت درون، انس دارند و چيزی جز طولانی بودن ماه مبارک نمی فهمند

استاد محمد شجاعی

اهل معصيت، با حيوانيت درون، انس دارند و چيزی جز طولانی بودن ماه مبارک نمی فهمند

كسانی كه اهل معصيت هستند؛ يعنى خيال ندارند آدم بشوند، انسان باشند، هميشه انس با حيوانيت خود دارند. شكمشان، خوراكها، رنگها، بوها، مزه ‏ها، شيرينى‏ ها، چربى ‏ها، برايشان بسيار حایز اهميت هستند. از انسانيت و زندگى همين مقدار را فهميده اند، ماه مبارک برايشان خيلى طولانى است چه روزه بگيرند چه روزه نگيرند.

فرمود: سلام بر تو که چه محو كننده بودى گناهان را؛ چه پوشنده بودى عیبها را براى گناهكاران؛ و چه با هیبت بودى در دلهاى مؤمنان. یعنى بزرگ بودى در دلهاى مؤمنان؛ آنان هم براى تو احترام زیادى قایل بودند.

فرمود: سلام بر تو اى ماهى كه هیچ ماهى با تو رقابت و مسابقه ندارد. سلام بر تو كه از هر جهت موجب سلامتى بودى؛ سلام بر تو كه همنشینى با تو ناپسند و معاشرت نكوهیده نیست. سلام بر تو همچنان كه با ارمغان بركات بر ما وارد شدى و آلودگى گناهان را از ما شستى. سلام بر تو كه وداع با تو از روى خستگى و ترك روزه ‏ات از سر ملامت نیست.

سلام بر تو كه پیش از آمدنت در آرزوى تو بودیم و پیش از رفتنت از فكر جدایت محزونیم، سلام بر تو که چه بدى ‏هایى از ما دور شد و چه خوبى ‏ها به وسیله تو بر ما روان گشت.

حیوانیت، كه غلبه داشته باشد؛ به رفتن دوست مهربانی همچون ماه رمضان مشتاق می شویم

افرادى كه حیوانیت بر روحشان غلبه دارد از آمدن ماه مبارک ناراحت و از رفتنش خوشحال هستند.

اگر واقعاً بعد حیوانى ما تحت تأثیر بُعد عقلانى، انسانى و بُعد الهى ما قرار گرفته باشد و یاد گرفته باشد كه چطور غذاى غیر حیوانى را استفاده بكند، آن وقت است كه با آمدن ماه مبارک شاد و با رفتنش غمگین است. حضرت می فرمایند: سلام بر تو اى ماهى كه برآمدن آرزوها در آن آسان و اعمال نیك در آن منتشر و فراوان است، سلام بر تو اى همنشینى كه چون پدید آید، احترامش بزرگ و چون ناپدید شود، جدایى ‏اش دردناک است و اى مایه امیدى كه فراقش رنج‏ افزاست.

(سلام بر تو اى همدمى كه چون روى آورد، مایه انس شد، و شادی بر انگیخت، و چون سپرى شد، وحشت افزود و ما را دردمند ساخت).

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed