مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
انسان با همه عالم از ماده تا خدا سنخیت دارد. بین انسان و دین حق یک رابطه فطری و وجودی هست.
دین حق فطرت انسان است و مهندسی وجودی انسان بر اساس دین حق است. هرجا صفا و فطرت پاکی باشد، آزادگی، حقطلبی و... وجود داشته باشد، شخص به دین حق کشیده میشود.
آنچه به دل آدم میافتد، تصادفی نیست. هرچیز که در دل ما میافتد یا منشأ شیطانی دارد یا فرشتهای. ما با خدا روراست نیستیم، او را وکیل نمیگیریم و خودمان را به خدا نمیسپاریم بعد از خدا میخواهیم آنطور که ما میخواهیم رقم بزند. اگر خودمان را بسپاریم واقعاً ما را هدایت میکند. حتی از طریق مخالفان خودش و جبهه مقابل دین خدا.
تعصب، حب و بغضها و کینهها را کنار بگذاریم و از خدا بخواهیم آنچه را خیر میداند ما را به آن راضی نماید. وقتی چیزی را میخواهیم که خدا نمیخواهد، وقتی به مصیبت یا بلایی مبتلا شدیم هرقدر در دنیا بیهوده غصه بخوریم در آخرت به ضریب چندین برابر غصه خواهیم خورد.
در دین سختی وجود ندارد. «یرید الله بکم الیسر» وقتی دین خدا را بپذیرید به آسانی میرسید. وقتی صداقت در میان باشد، دین خدا شیرین میشود. خداوند اراده نکرده که بر شما سختی وارد شود. چون دین با فطرت سازگار است نه طبیعت. فطرت که گمشده خودش را پیدا میکند دیگر برایش سخت نیست. میداند که پذیرش دین، آسانی و شیرینی در دنیا برایش میآورد.
بسیاری از کتابها و مقالاتی که علیه دین نوشته شده به این دلیل است که نویسنده با فطرت و نگاه انسانی به سمت دین خدا نرفته بلکه با یک ابزار نامتجانس و طبیعت خود سراغ دین خدا رفته و میخواهد با حیثیت زمینی، احکام آسمانی را بفهمد و این امکانپذیر نیست. اگر از دریچه انسانی به دین نگاه کنید میفهمید که این دین فقط برای ساختار انسانی تنظیم شده است. «فاقم وجهک للدین حنیفاً»
هنر یک دیندار این است که خودش دین را بفهمد و به دیگران نیز بفهماند. بعضیها فقط دانایی دارند و به دارایی تبدیل نشده، جزو وجودشان نشده چون دریافتی نداشتند. اما وقتی فطرت را کنارش بگذارید میبینید که کاملاً هماهنگ است. اکثر چراها و سؤالات برای طبیعت است که از فطرت سؤال میکند. اصلاً سؤالکننده، فطرتمدار نیست. احکام طبیعی اسلام هم فطری است. قرآن اصلاً طبیعی نگاه نکرده است. اگر در مورد مسائل جنسی و... صحبت کرده سه مرحله حیات انسان را دیده بعد حکم داده است.
اگر بخواهیم تبدیل به دارایی شود، برای به فطرتالله رسیدن فقط باید فطرت ببریم وگرنه غصه و شک و ابهام میآید.
دو تا از مهمترین مظاهر دین که از اینها مهمتر نداریم یکی معصوم است و دیگری کتاب خدا.
اینقدر این عالم پیچیده است که بشر بعد از هزاران سال کار علمی هنوز نتوانسته بگوید که یکی از مخلوقات خدا را کامل شناخته است.
ابن سینا;؛ جراحی ضعف پزشکی است. نمیفهمیم فقط میدانیم باید حذف شود.
عالم یک مهندسی دارد. در مورد هر دستگاه نظاممندی فقط سازندهاش میتواند در مورد چهار مرحله تعریف، راهاندازی، اصلاح و تعمیر بعد از خرابی نظر بدهد. خداوند سیستمی را خلق کرده که چند مرحله حیات دارد. کتاب راهنما هم فرستاده که عصمت دارد. باطل به هیچ وجه در آن راه ندارد. علمیترین و تخصصیترین متن عالم است. کاملترین اطلاعات تخصصی در مورد همه موجودات در مورد سه مرحله حیات در آن وجود دارد. حروف و کلماتش را «الله» تنظیم کرده است. او که مصور است و میلیاردها تصویر را خلق کرده، همین قرآن را تنظیم کرده است که اگر کلمهای از آن را برداریم نظمش به هم میخورد. تمام حرفهایی که حق باید به انسان میزده در این کتاب تنظیم شده و برای انسان فرستاده است.
قرآن ظهور کتبی حق تعالی است. هروقت خواستید خدا با شما حرف بزند، قرآن بخوانید. اگر قرآن را با صدای خدا بخوانید، انگار وحی همین الان اتفاق افتاده است. کسانی که اهل تدبر در قرآن نیستند، قفل به قلوبشان خورده است.
حضرت علی علیه السلام فرمودند: از واجبات است که در روز حداقل 50 آیه قرآن بخوانید.
«أم علی قلوب اقفالها» خودمان یک کاری میکنیم که حوصله خدا را نداریم.
دست روی چیزی نمیتوانید بگذارید مگر اینکه خزائن آن نزد ماست.
قرآن یک شخصیت حقیقی است و هر کدام از سورهها نیز یک شخصیت حقیقی دارند. بعد ار مرگ هر کدام از آدمهایی که به قرآن اهمیت ندادند، قرآن خطاب به خداوند عرض میکند: خدایا او مرا ضایع کرد تو هم او را ضایع نما. ما باید خودمان را در آینه قرآن نگاه کنیم.
سوره مبارکه ابراهیم آیه 1؛ «کتاب انزلناه الیک لتخرج الناس من الظلمات الی النور...»
1 ـ ما با «الله» که این کتاب را برای ما فرستاده سنخیت پیدا کردیم. 2 ـ با «کتاب» سنخیت پیدا کردیم. 3 ـ این کتاب را بر «پیامبر» نازل کرده و برای ما فرستاده 4 ـ تا مردم را از «ظلمات» خارج کند. ما گرفتار انواع ظلمات هستیم. 5 ـ «الی النور» نور با نهاد ما هماهنگ است.
باید درست و رفاقتی سراغ قرآن برویم. اگر با او رفیق نشوی بدبخت میشوی.
در دنیا باید مسیر ظلمت تا نور را طی کنیم. اگر میتوانید رفیق شوید و نشوید چهطور از ظلمت و تاریکیهای قبر و برزخ نجات پیدا میکنید؟
تکتک سورههای قرآن بر شخص نازل میشود. چون فلان سوره را حفظ کردی و فراموش کردی امروز تو فراموش میشوی.
چون همه کس و همه چیز را بر من ترجیح دادی؟ نوبت استفاده از «مأدبه الله» که شد حوصله نداریم و برایش وقت نمیگذاریم.
«لتخرج الناس من الظلمات الی النور باذن ربهم الی صراط العزیز الحمید»؛ اگر بخواهی با کتاب قرآن ارتباط برقرار کنی با این دو اسم کار داری. تمام اسماء در قرآن بر اساس ساختار وجودی تو تنظیم شده است. من کیستم که خداوند برای اینکه این کتاب به دست من برسد، به کمتر از پیامبر صلوات الله علیه رضایت نداده است؟
کلیدواژه ها:
آثار استاد