www.montazer.ir
جمعه 10 می 2024
شناسه مطلب: 5763
زمان انتشار: 15 نوامبر 2016
امام حسین (علیه السلام) فقط در کربلا نیست؛ همه جا حضور دارد؛ چون مقام محمود دارد(۱)

استاد محمد شجاعی

امام حسین (علیه السلام) فقط در کربلا نیست؛ همه جا حضور دارد؛ چون مقام محمود دارد(۱)

«مقام محمود» در زیارت جامعه کبیره خیلی خوب ترسیم شده است که فرازهایی از آن را می خوانیم. زیارت جامعه کبیره دغدغه های یک آدم خیلی بزرگی است که با معصوم حرف زده است. شما با خواندن این زیارت باید تصور كنيد که هم به زیارت و ملاقات حضوری امام حسین (علیه السلام) رفته اید و هم به زيارت ۱۲ امام.

پس باید بدانید همان طور كه خداوند «إِنَّهُ بِكُلِّ شَیْءٍ مُحِیطٌ = مسلماً او به هر چیزى احاطه دارد» (فصلت/54)، نماینده خدا هم كه مظهر خداست، «بكل شی محیط» است.

همان طور كه « إِنَّ اللَّهَ لَا یَخْفَى عَلَیْهِ شَیْءٌ فِی الْأَرْضِ وَلَا فِی السَّمَاءِ = در حقیقت هیچ چیز [نه] در زمین و نه در آسمان بر خدا پوشیده نمى‏ ماند» (آل عمران/5). برای خلیفه ی خدا هم هیچ چیز در آسمان و زمین مخفی نیست.

همان طور كه خداوند «داخل فی الاشیاء لا بالممازجة و خارج عن الاشیاء لا بالمباینة = داخل در اشیاء است اما نه آن جوری که یک‌ جسم داخل جسم دیگر می‌شود، و خارج است از اشیاء، نه به‌ معنای اینکه مباین و بیرون باشد»، یعنی خداوند با اشیاء ممزوج نیست و بیرون از آنها هم نیست. ‌رابطه معصوم با تو همین طور است. رابطه معصوم با كل جهان همین طور است، «كلّ‌شی محیط» است.

بنابراین شما به محض اینكه بگویید: « السلام علیك یا اباعبدالله» اگر خوب نفهمی که امام بر همه جهان محیط است، بر خودت این زحمت را روا می داری که ذهنت را از مرز ایران بیرون ببری و بروی از مرز خسروی و مهران تا كربلا و فكر كنی امام حسین آنجا پشت ضریح نشسته و تو از اینجا با او حرف می زنی. در حالی که امام حسین (علیه السلام) همین جا پیش خودت است و محیط بر تمام وجودت است.

 

برای همین هم شما هیچ لحظه ای نمی توانی فكر كنی كه یك جایی معصوم نباشد، امام زمان نباشد. ائمه همه جا حضور دارند. شدت حضور شان به قدری زیاد است كه خداوند فرمود: «......نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ = و ما انسان را آفریده‏ ایم و مى‏ دانیم كه نفس او چه وسوسه‏ اى به او مى ‏كند و ما از شاهرگ [او] به او نزدیكتریم » (ق/16). وقتی گفته می شود، «ما» یعنی خدا و 14 معصوم و فرشته ها.

«ما از رگ گردن به انسان نزدیکتریم» یعنی خداوند و اهل بیت و فرشته ها از رگ گردن به ما نزدیکترند. خداوند در آیه دیگر قرآن می فرماید: «أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ = خدا میان آدمى و دلش حایل مى‏ گردد» (انفال/24). خدا از خودت به خودت نزدیك تر است، معصوم هم همین گونه است. یعنی در تمام وجود تو معصوم وجود دارد، هیچ جایی از تو نیست كه برای معصوم مخفی باشد.

 

وقتی می گویی:«السلام علیك یا ابا عبدالله»، امام حسین كجاست؟ خودت هم این را شهود می كنی و می دانی جایی نیست كه بگویی «السلام علیك یا ابا عبدالله؛ السلام علیك یا صاحب الزمان» و نشنوند.

امام حسین و امام زمان در من حضور دارند؛ در زیارت جامعه می خوانیم: «وَ أَجْسَادُكُمْ فِی الْأَجْسَادِ وَ أَرْوَاحُكُمْ فِی الْأَرْوَاحِ وَ أَنْفُسُكُمْ فِی النُّفُوسِ وَ آثَارُكُمْ فِی الْآثَارِ وَ قُبُورُكُمْ فِی الْقُبُورِ = و ارواحتان در ارواح، و جانهایتان در جانها، و آثارتان در آثار، و قبرهایتان در قبرهاست».

 

مقام محمود جلسه 10

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed