www.montazer.ir
پنج‌شنبه 16 می 2024
شناسه مطلب: 2790
زمان انتشار: 21 ژوئن 2015
اصول حركت به سوي عالم برزخ (2)

انواع تولد در دنیا و آخرت

اصول حركت به سوي عالم برزخ (2)

قوانین اساسی حاكم بر حركت جنین از رحم مادر به سوی دنیا، شبیه قوانین حاكم بر حركت انسان از دنیا به‌سوی آخرت است. انواع تولد در دنیا و آخرت: ۱ ـ ناقص، ۲ ـ بیمار، ۳ ـ ضعیف، ۴ ـ سالم، ۵ ـ سالم قوی

۱ ـ تولد ناقص
اگر جنین در رحم مادر، در مجرا و مسیر حركت و رشد صحیح خود قرار نگیرد، ناقص‌الخلقه متولد می‌شود و هنگام تولد، مثلاً چشم، گوش، دست و پا یا سایر عضوهای اصلی را ندارد. چون این نقص‌ها «برطرف‌كردنی» نیستند، انسان همه عمر در عذاب است.

نباید این نقص‌ها را به حساب خداوند گذاشت، بلكه عوامل مختلفی از جمله جهالت پدر و مادر یا عوامل خارجی مثل جنگ و ... در این نوع تولد مؤثر است. ضمناً خداوند قوانین تولد سالم را از طریق پیامبر صلوات الله علیه و ائمه: آموزش داده است. در احادیث آمده كه چه كنید تا فرزند شما زیبا، عاقل، باهوش و سالم متولد شود.

این نوع تولد در آخرت، مخصوص سه گروه است: ۱ ـ كفار، ۲ ـ منافقین، ۳ ـ مشركین

علت عذاب ناقص‌الخلقه‌ها در دنیا و آخرت
در دنیا و آخرت قوانینی حاكم است كه هركس آن‌ها را رعایت كند، از عذاب در امان است وگرنه مشمول عذاب خواهد شد.

مثلاً در دنیا قانون طول موج وجود دارد. پس كسی كه ابزار گوش را در رحم مادر تهیه نكرده، نمی‌تواند صداها را از طریق امواج بشنود. كسی كه چشم تهیه نكرده، ابعاد رنگ‌ها، زیبایی‌ها و... را درك نمی‌كند. كسی كه دست و پا تهیه نكرده در عذاب است. اما همان‌گونه كه جنین تا وقتی كه در رحم مادر بود، عذاب نمی‌كشید، انسان هم تا وقتی كه در دنیا به سر می‌برد، عذاب آخرت را نمی‌كشد. دلیلش این است كه جنین در شرایط زیستی رحم، نیازی به ابزارهای دنیایی نداشته است.

روحی كه ناقص‌الخلقه به آخرت منتقل شود و ابزار منطبق با شرایط زیستی آخرت را در دنیا تهیه نكند، تا ابد زندگی پر عذابی دارد. اما روحی كه با ابزارهای منطبق با اصول زیستی آخرتی پیوند خورده، تا ابد با شادی و نشاط زندگی می‌كند.

۲ ـ تولد بیمار
بیماری‌های دنیا: اگر جنین در مسیر حركت و رشد طبیعی قرار نگیرد، نوزاد هنگام تولد، هرچند كه عضوهای اصلی را دارد، اما بعضی بیماری‌ها را هم دارد. مثل یرقان، گرفتگی یك رگ قلب، كج بودن استخوان دست، پا، یا دررفتگی لگن. ویژگی این بیماری‌ها این است كه «برطرف‌كردنی» هستند.
نوزاد بیمار تا زمانی كه یك، دو یا چند بیماری كه از رحم مادر با خود آورده برطرف نشود، در عذاب است. درمان برخی بیماری‌ها كوتاه مدت و برخی طولانی خواهد بود. این بیمار تا زمان كسب سلامتی نمی‌تواند به كودكان سالم بپیوندد. (نوعی زندان)

بیماری‌های آخرت: در تولد بیمار، روح انسان هنگام انتقال، ناقص (همراه با شرك، كفر یا نفاق) نیست، بلكه با یك یا چند نوع بیماری متولد می‌شود، ‌مثل حسادت، كبر، سوء خلق، زودرنجی، بدهكاری ،حق‌الناس، ضعف ارتباط با دیگران و...

روح متولد شده، بسته به نوع و تعداد بیماری‌هایی كه با خودش به همراه دارد، دو عامل عذاب و معطلی را برای درمان تحمل می‌كند و تا زمانی‌كه سلامت كامل (شرایط زیستی بهشت) را كسب نكند، شایستگی ورود به بهشت را پیدا نمی‌كند. به همین دلیل خداوند دنیا را به خاطر دارا بودن قابلیت رحمی نسبت به آخرت، محل مناسبی برای درمان ما معرفی نموده و ما را به تلاش برای كسب قلب سلیم و زدودن آلودگی‌های روح دعوت می‌نماید. از طرفی دوران جوانی، اهمیت بسزایی در خودسازی دارد، چرا كه بیماری‌ها هنوز در روح انسان عمیقاً ریشه ندوانیده‌اند و با تلاش كم‌تر و در زمان كوتاه‌تر قابل درمانند.

اما اگر انسان در دنیا بیماری‌های روح را درمان نكند، حتی اگر به مقام «سعد» (از اصحاب پیامبر۹) برسد، گرفتار عذاب شدید قبر خواهد شد.

۳ ـ تولد ضعیف:

برخی نوزادها نه ناقص و نه بیمارند، بلكه ضعیف هستند و قادر به ملحق شدن به زندگی عادی دنیا نیستند. آنها را در دستگاه قرار می‌دهند تا با دارو تقویت شوند.
روح در این تولد، با نقص یا بیماری منتقل نمی‌شود، بلكه همانند نوزادی سالم ولی ضعیف به برزخ منتقل و متولد می‌گردد. ضعف‌های اعتقادی در دنیا مثل ضعف در توحید، نبوت و... چنین تولدی را در پی دارد.
اما روح متولد شده، پس از طی مراحل آموزشی، آمادگی ورود به بهشت را كسب می‌نماید. نوع آموزش‌ها نیز به نوع و درجه ضعف روح منتقل شده بستگی دارد.

درمان قبل از تولد به دنیا و آخرت
خداوند در رحم دنیا «وسایلی» را فراهم آورده تا ضعف مؤمنان را قبل از تولد به عالم برزخ درمان كند. استفاده از این وسایل، ما را در كسب «قلب سلیم» مدد می‌رساند. یكی از این وسایل، توسل به معصومین: است كه فرمود: «نحن الوسیله ـ ما وسیله‌ایم.»
این وسایل در مورد افرادی كه بیماری‌شان شدید است، كارساز نمی‌شود و آن‌ها با بیماری و ضعف به عالم برزخ متولد می‌شوند و كار در آن‌جا سخت‌تر است.
این درمان شبیه درمان‌هایی است كه در مورد جنین بیمار انجام می‌شود. جنین را از رحم مادر بیرون می‌آورند، قلب، كلیه یا بیماری دیگرش را درمان كرده و به رحم مادر برمی‌گردانند تا به رشد طبیعی خود ادامه دهد و سالم متولد شود.

۴ ـ تولد سالم
این تولد نه ناقص است، نه بیمار و نه ضعیف، بلكه «سالم» است.
انسان‌هایی كه سالم به برزخ متولد می‌شوند، در دنیا اهل مراقبت نفس بوده و متوجه اعمال خویش می‌باشند. زمانی كه روحشان به گناهی آلوده شد، با توبه و استغفار به درمان بیماری می‌پردازند و در صورت ایجاد هر شك و شبهه‌ای در مسائل عقیدتی، سریعاً نسبت به رفع ضعفشان اقدام می‌كنند. در نتیجه در هنگام تولد با به همراه داشتن «قلبی سلیم»، دچار معطلی و عذاب برای درمان نخواهند شد و به بهشت ابدی خداوند داخل می‌گردند.

۵ـ تولد قوی
الف)‌ تولد قوی از رحم به دنیا:
در این تولد، جنین به دلیل آمادگی‌هایی كه داشته و آمادگی‌های خود رحم، رشد مناسبی در رحم كرده است. به همین دلیل، بعد از تولد، از نوزادهای سالم دیگر، بهره‌برداری بیشتری از دنیا می‌كند.

والدین در ۶ ویژگی جنین مؤثرند: ۱ ـ سلامت، ۲ ـ قدرت، ۳ ـ زیبایی، ۴ ـ‌اخلاق، ۵ ـ هوش، ۶ ـ عقل
برخی عواملی كه در این ۶ مورد تأثیر دارند: ۱ ـ زمان آمیزش و بسته شدن نطفه، ۲ ـ مكان آمیزش، ۳ ـ نحوه آمیزش، ۴ ـ غذای قبل از آمیزش، ۵ ـ آمادگی روحی و ذكرهای قبل از آمیزش، ۶ ـ مراقبت‌های دوران بارداری

ب) تولد قوی از دنیا به آخرت:
در این تولد، روح در كسب معنویات دنیا، سعی می‌كند بهترین‌ها باشد. در مقابل آلودگی‌های ظاهر و باطن حساس است. در صادرات و واردات قلبی،‌اهل پاكی و مراقبت است. چنین روح‌هایی «السابقون السابقون» هستند و در خوبی‌ها از دیگران سبقت می‌گیرند. احكام خدا را بر زندگی و تمایلات خود حاكم می‌كنند. نیازهای آخرتی خود را فدای دنیا نمی‌كنند. چون عمر گران‌ترین سرمایه‌ كسب و تهیه از دنیا است و پس از تولد (مرگ) باید در زمان بسیار طولانی، ثانیه به ثانیه‌ آن را حساب پس بدهند، این‌گونه روح‌ها در مصرف بیهوده و نادرست عمر بخل می‌ورزند. آن‌ها سعی می‌كنند در دنیا حساب شده و منظم زندگی كنند و با ابدیت انس بگیرند تا مرگ برایشان غریب و وحشتناك نباشد، بلكه عزیز و دوست‌داشتنی باشد.

تولد سالم چگونه به‌دست می‌آید؟
پس از تولد در آخرت (مرگ)، هیچ‌یك از چیزهایی كه در دنیا برای كسب آن‌ها وقت گذاشته‌ایم به درد ما نمی‌خورند، مگر «الا من اتی الله بقلب سلیم ـ مگر كسی كه قلب سلیم با خود بیاورد.» «قلب سلیم» تنها از راه كنترل غرایز و تمایلات نباتی و حیوانی، و به كمال رساندن استعدادهای انسانی به‌دست می‌آید كه خداوند برای آن‌ها خود را «احسن الخالقین» نامیده، نه برای استعدادهای نباتی و حیوانی.

شناخت محسوسات دنیا، برای درك كمالات انسانی
محسوسات دنیا چهار دسته هستند و هر یك دارای كمال مخصوص خود هستند.
۱ ـ جمادات: خاصیت عنصری دارند، رنگ و شكل می‌پذیرند و فضا را اشغال می‌كنند.
۲ ـ نباتات: علاوه بر كمالات جمادات، رشد و تولیدمثل می‌كنند و زیبایی و قدرت بدنی دارند.
۳ ـ حیوانات: علاوه بر كمالات جمادات و نباتات، غریزه، غضب، شهوت و عاطفه دارند و به همنوع كمك می‌كنند.
۴ ـ انسان‌ها: علاوه بر كمالات نباتات و حیوانات، استعداد اشرف مخلوقات شدن دارند كه سایر موجودات هرچه‌قدر هم تلاش كنند، به این مقام نمی‌رسند.

[۱]بحار ج ۷۴ ص ۲۶۸
[۲] سوره شعراآیه ۸۹-۸۸
[۳] بحارالانوار ج۷۵ ص ۶۷

 

مطلب مرتبط:

اصول حرکت به سوی عالم برزخ (1)

برگرفته از سلسله مباحث راه شناسی، استاد محمد شجاعی

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed