www.montazer.ir
یک‌شنبه 22 سپتامبر 2024
شناسه مطلب: 163
زمان انتشار: 23 سپتامبر 2014
اسلام ، دین گفتگو

راه شناسی جلسه 8

اسلام ، دین گفتگو

عمل صالح یعنی چه ؟
بزرگترین خطر ، عجب در عبادت
حفاظت از دین در پرتو ولایت
اسلام ، دین گفتگو و منطق
جامعیت دستورات اسلام درهمه زمانها
التقاط چیست؟
رعایت احکام الهی، در ایجاد سنخیت و بهره برداری از کمالات بهشتی
تصویری از بهشت و جهنم
چرا برخی در قیامت با صور مختلف محشور می شوند ؟
جنبه اعجاز علمی قرآن
هماهنگی و وحدت میان موضوعات قرآنی
قرآن باطل نیست
موسیقی و آهنگ قرآن

......................................................................


عمل صالح یعنی چه ؟
یعنی عملی که وحی تاییدش کرده باشد . اگر کسی آن را انجام دهد، خودش را تقویت کرده است .
عمر انسان فقط با عمل صالح و ایمان ارزش دارد وبقیه اش ضرر است . به فرمودۀ حضرت علی (علیه السلام) : برای یک گناه در دنیا 100 سال در عذاب آخرتی خواهد بود و برای یک خیرش میلیون ها سال در بهشت است . بنابراین، محصول ایمان و عمل صالح تولد سالم انسان در آخرت است .
بزرگترین خطر ، عجب در عبادت
امام خمینی (ره)می فرماید:« اگر خداوند بهشت و جهنم را بردارد ، چند نفر برای خود خداوند عبادت می کنند ؟»
اگر انسانی در مسیر عبادت، به کمالاتش طوری توجه کند که روی حقیقت سایه بیفکند، دچار عجب می شود . مثل کسانی که از یاران نزدیک پیامبر(صل الله و علیه و آله) بودند و سوابق نیکو و کمالاتشان مانع پذیرش ولایت علی(علیه السلام)شد .
خیلی تفاوت است بین عملی که برای خداست و عملی که برای خود خواهی است . بعضی ها به خاطر عجبی که دارند، نمی توانند پا روی خودشان بگذارند و مصالح را بر خودشان ترجیح دهند . عجب آن قدر خطرناک است که خداوند گاهی اوقات مخصوصا ،بنده اش را به گناه می اندازد تا دچاراین مهلکه عجب نشود .
خداوند به حضرت داوود (علیه السلام) می فرماید :« صدیقان را بترسان و به گناهکاران بشارت بده » چون صدیقان تکیه شان به خودشان و اعمالشان است و ممکن است دچارعجب شوند . ولی گنهکاران هیچ چیز و هیچ کسی را جز من ندارند .
 پذیرش احکام الهی و ولایت فقیه در تولد سالم در قیامت :
احکام الهی که ولی فقیه بیان می کند، احکامی است که به کمک آنها خود را برای تولد سالم و شرایط زیستی آخرت آماده می کنیم و رعایت نكردن آنها باعث تولد بیمار یا ناقص در قیامت می شود . کسانی که معتقدند ولایت فقیه از قانون اساسی کشور برداشته شود،آیا می خواهند با عقل خودشان برنامه ریزی کنند؟ در صورتی که نه خود، نه روح، و نه جسم و مصالح آن و نه انواع هوی های نفسانی انسان را می شناسند . حذف حاکمیت فقیه، یعنی حذف حدود خدا و در نهایت منجر به این می شود که افرادی بدون لیاقت و صلاحیت علمی و عملی که تنها متکی به تحصیلات دانشگاهی و نظرات دیگران هستند در رأس امور قرار گیرند و باعث سقوط و انحراف مردم شوند چون نمی توانند سعادت مردم را تامین کنند و مانند یک پدر واقعی برای مردم ، مصالح ابدی و قلب سلیم در آنها را مورد توجه قرار دهند .
حفاظت از دین در پرتو ولایت :
بدون ولایت ، کفار طمع داشتند که اسلام را از بین برده یا منحرف کنند . دین بدون ولایت نمی تواند در مقابل هجوم دشمنان مقاومت کند. همچنانکه تمام هجوم دشمن به این اصل قرآنی است که اگر از آن غافل شویم همه شرافت دینی و انسانی و اخروی خود را از دست می دهیم . همان طور که شاهد هستیم در کشورهایی مانند افغانستان ، الجزیره،و ....که تحت ولایت و رهبری واحد نیستند، نمی توانند به پیروزی نائل شوند ، چون آنچه مانع بروز اختلافات ، کج روی ها، نفهمی ها وسایر موارد می شود، ولایت و وجود امام امت است كه نظام دهنده کل است.
ولایت بالاتر از تمام فروع دین است :
ولایت ازنماز ، حج ، روزه ، زکات و... بالاتر است . چون راهنمای همه آنها ولی است که آنها را برای امت ترسیم کرده و جهت می دهد . تبیین نماز و روزه واقعی با اوست و تنها معصوم (علیه السلام) است که این گونه مهر تایید برحکومت می زند . چون دشمن اسلام با اسلامی محدود به نماز و روزه و گریه مشکلی ندارد و حتی انرا ترویج می کند ؛ اما با حاکم شدن روح ولایت بر جامعه ، با اسلام مبارزه می کند تجلی ولایت خداوند بر روی زمین معصومان(علیهم السلام)است و کسی که در زمان معصوم(علیه السلام) و یا غیبت آنان تحت ولایت الهی نیست، نمی تواند دین اسلام را بپذیرد ، شیطان است كه او را تدبیر می کند پس تحت ولایت اوست .
اسلام ، دین گفتگو و منطق :
1- اسلام دین تعصب نیست. از آنجا که هر کسی در زندگی احتیاج به الگوئی در جهات فکری ، عقیدتی ، اخلاقی و ... دارد و خود را به نوعی تسلیم هر یک از انها می کند اگر دچار تعصب شود ، منحرف شده، به بهشت راه نیافته و نمی تواند به سوالات قیامت جواب دهد .
2- اسلام دین گفتگو، برهان و منطق است . هیچ مانعی برای پذیرش و تعقل در آن وجود ندارد . خدا در قرآن می فرماید: هر راهی غیر از این دین، باطل است . بقیه صراطها و سبل دیگر ناحق و باطل اند . کسانی را از باطل رفتند این گونه خطاب قرار می دهد که برای چه به دنبال دین غیر خدا هستید؟چه می خواهید ؟ دراین غرورها و مقاومت ها و ... دنبال چه هستید ؟
دشمن و ایجاد تردید در مسائل دینی و مقدسات :
امروزه تنها چیزی که می تواند مردم را مطمئن جلو ببرد یقین آنهاست و اگر تزلزل داشته باشند نمی توانند جلو بروند .دشمن سعی در وارد کردن ضربه با ایجاد تزلزل و تردید دراعتقادات و مسائلی مانند : ولایت فقیه ، عدم قطعیت دین علیه رساله و فقه و... دارند تا آنجا که قصد دارند اسلام آمریکایی را بین مسلمانان پیاده کنند . اسلامی که با هیچ یک از مسائل مانند حج، روزه، گریه و... مشکلی ندارد و تنها زمانی که مساله ولایت فقیه "که تنها عامل متحد کننده مسلمانان است " مطرح نشده باشد، احساس خطر نمی کند .بدین جهت، اهمیت ولایت دراسلام والاست که حذف آن، زمینه ساز اسلام آمریکایی را خواهد بود.
جامعیت دستورات اسلام درهمه زمانها
خالق انسان، علیم و بی نیاز است لذا او را در هیچ یک از اصول زندگی اش و در هیچ دوره ای ، بی برنامه رها نکرده است . علاوه بر هدایت تکوینی او ، برای رساندن او به کمال انسانی ( هدایت تشریعی ) مجموعه قوانینی را در قالب دین که از جامعیت خاصی در همه زمانها برخوردار است، برای او فرستاده است . دینی که هدفش از حضرت آدم (علیه السلام) تا حضرت قائم(علیه السلام) یکی است .از این رو هدایت انسان را در همه دوره ها، از جمله امامت ، غیبت و ...بر عهده دارد .

گذشت زمان خللی بر آن وارد نمی کند؛ چون در اساسی ترین اصول (اصل آزادگی ، قاعده نفی سبیل و...) ثابت است؛ اما در برخی از فرعیات دیگر ، متغیر است که باید در طول زمان استخراج شوند .

التقاط چیست؟
التقاط یعنی اینکه ما قبول داریم اسلام خوب است؛ اما لازم بدانیم در مسائل سیاسی و اقتصادی و ... اسلام را رها کنیم و به سراغ مکاتب دیگر برویم . جدا کردن مدیریت علمی از مدیریت اسلامی و فقهی، نوعی التقاط است .
التقاط به دلایل زیر باطل است :
1- دین اسلام، آخرین دین الهی است . یعنی کاملترین دین است و بعد از آن نیازی به آمدن دین نیست . ضمنا ناقص بودن دین اسلام با حکمت خدا سازگاری ندارد؛ چون خداوند که هدایت موجودات را بر عهده دارد، بندگان خود را بلا تکلیف و بدون صراط روشن رها نمی کند .
2- اگر معتقد باشیم که اسلام احتیاج به مشاوره دارد به این معناست که خداوند آگاهی ندارد و در تدوین و تشریع قوانین دین، نیازمند کمک است آن هم کمک بندگان که هر کمالی هم داشته باشند از خود خداست .

این سخن افرادی است که به صفات جمال و جلال خدا اعتقاد ندارند . این حرف جاهلانه است خداوند می فرماید « الیس الله بکاف عبده – آیا خدا برای بنده اش کافی نیست ؟( زمر 36) دیگران چه توانی داشته اند که من نداشته ام 0 من بهترین مخلوقاتم ، پیامبر (صل الله وعلیه و آله) و دوازده معصوم( علیهم السلام) را برای شما فرستادم .

رعایت احکام الهی، در ایجاد سنخیت و بهره برداری از کمالات بهشتی
هرکمالی که در دنیا هست ، چکیده و عصاره ای از عالم برزخ است . اگر کسی بخواهد از کمالات برزخ بهره مند شود ، باید خود را با آن کمالات هماهنگ کند . ناهماهنگی با کمالات باعث ایجاد جهنم می شود . همانند جنینی که متولد شده ولی نمی تواند از امکانات دنیا مثل "طول موج ، نور،هوا و..."استفاده کند .
خداوند بهشت را در اختیار همه قرار داده است؛ همانطور که دنیا را برای جنین قرار داده است . اگر روح با کمالات فوق العاده قوی بهشت (عطر بهشتی، موسیقی،و...)سنخیت نداشته باشد، دچارعذاب می شود . زیرا برای درک واستفاده نعمتهای بهشتی توان بالایی لازم است .ایجاد این سنخیت ها و هماهنگی ها، تنها با رعایت احکام الهی در دنیا ایجاد می شود.
ایجاد سنخیت و شباهت به الگوها در الحاق آنها در قیامت :
برای ملحق شدن به پیامبر (صل الله و علیه و آله) و امامان (علیهم السلام) باید با آنها شباهت ایجاد کرد. اساس الحاق و پیوستن را شباهت تعیین می کند . نمی توانیم در دنیا الگوهای دیگر و غیر معصوم داشته باشیم و انتظار داشته باشیم در آخرت با معصومین (علیه السلام) محشور شویم ؛ حتی به میزان سنخیتی که با آنها داریم در شب اول قبر به استقبالمان می آیند . این استقبال به میزانی است که در دنیا از لحاظ رفتاری به ائمه(علیه السلام) شبیه تر شده و در همه جنبه های زندگی خود، آنها را الگو قرار داده باشیم
باید بدانیم كه در قیامت با هر کسی که مورد علاقه ماست و با او سنخیت داریم محشور می شویم . اگر در دنیا با ائمه (علیهم السلام) زندگی کرده باشیم و برایمان الگو بوده باشند ، آنها نیز از لحظه مرگ تا قیامت ما را رها نمی کنند . امام علی (علیه السلام) می فرمایند: به دنبال جمال باطنی باش که ماندنی است . پس باید با علما و اهل معرفت انس بگیریم و با آنها شباهت ایجاد کنیم .
تصویری از بهشت و جهنم :
خدای رئوف و رحیم همانگونه که برای تبدیل دانه گلابی به درخت برنامه دارد ، برای انسان هم برنامه هایی مناسب دارد، تا از طریق عقل و پیامبران ، به هدف غایی خود ،یعنی شباهت به خدا رسیده و به قدرت و اراده ای برسد که هر چه اراده کند ، انجام شود .
ما با اطاعت از خدا همین حالا بهشت خود را می سازیم. با یک سبحان الله درختی در بهشت کاشته می شود. با اعمال نیکو قصرهای بهشتی ابدی می سازند . اما جهنمی ها زندگی پر عیش دربهشت رامی بینند و حسرت می خورند و این عذاب دیگری است .
نحوه پاسخگویی به نکیر و منکر در شب اول قبر
هزاران سوال به محض ورود انسان به قیامت هزاران سوال هست که باید جواب داده شود. تنها شخص مطیع که در این دنیا درست رفتار كرده باشد.می تواند پاسخ دهد .
معیار ورود به بهشت و جهنم به اندازه مطیع بودن افراد است . با این طاعت، سنخیت و شرایط لازم برای ورود به بهشت فراهم می آید. بهشتی که زاییده نفس خود انسان است . هر اندازه ازفاصله گرفتن از طاعت خدا، انسان را به جهنم نزدیکتر می کند . در واقع از لحظه مردن تا برزخ و قیامت وهرآنچه که با آن روبرو می شویم بازتاب روح خودمان است و براساس عملکرد نفس انسان با او برخورد می شود .
چرا برخی در قیامت با صور مختلف محشور می شوند ؟
تمام صورتهایی که انسان برای نفس خود ساخته است ، در قبر همراه اوست . نفس از آینه حساستر است؛ مثل دوربین فیلمبرداری است که در طول عمر، با هر چه ارتباط برقرار کند اعم از دیدنیها ، شنیدنیها ، خیالات و ...آن را ضبط می کند و همراه نفس می شود . هر چه انسان تمنا کند نفس شکل همان تمنا را می گیرد .
این است که انسانها در قیامت با صور مختلف محشور می شوند . چون هر عمل ظاهری و باطنی و خیالی انسان در نفس او ضبط می شود و شکل می گیرد .هر چه کنیم ( از شر و خیر ) در روح ما ضبط می شود و پیش خدا محفوظ است .مانند جنینی که هر چه در دوران جنینی کسب می کند تبدیل به اعضای وجودی اش می شود . ما نیز هر عملی انجام می دهیم در نفس ضبط شده، جذب شاكله اش می شود .

خدا در قرآن می فرماید " محمدآیه38: هر کس گناهی را کسب کند بر ضد خودش کسب کرده است ".

 

جنبه های اعجاز قرآن
1- توسط فرد بی سواد نازل شده است : نمی تواند از طرف فردی درس نخوانده وامی باشد ، چون از ایشان سابقه علمی یا نوشته ای نداشته اند و بی سواد بوده است و تنها عده معدودی هم سواد خواندن و نوشتن داشتند اما فرهنگ بالایی نداشتند ، و اگر به دنبال شهرت و محبوبیت بود در جوانی در کنار حضرت خدیجه (س) اعتبار، محبوبیت و اخلاق و ... داشت .
فرهنگ قرآن با چنین جامعیت در سبک و اسلوب و سطح بالای علمی ، نمی تواند کار بشر بی سواد و یا جامعه بی فرهنگ عرب آن زمان باشد حاوی اطلاعاتی است که مردی درس نخوانده نمی توانسته انها را جمع کند و0... نیست . جامعه عرب بعد از نزول قرآن تبدیل به مهم ترین و متمدن ترین ملل جهان شدند .
جنبه اعجاز علمی قرآن
- قانون زوجیت و سخن گفتن حیوانات :"در جریان سوره نمل 61 " که به آن اشاره شده و اکنون دانشمندان آن راکشف کرده اند .
- اشاره به کروی بودن زمین در " سوره معارج 40" فلا اقسم برب المشارق و المغارب" ، پروردگار مغرب ها و مشرق ها؛ اشاره به کروی بودن زمین دارد که می تواند چند مشرق و چند مغرب داشته باشد .
- حرکت ماه و خورشید و خلق شب و روز واشاره به حركت آنها در حالات مخصوص (شناور هستند )
"هوالذی خلق الیل و النهار و الشمس والقمر ، کل فی فلک یسبحون " (انبیاء32)
- جهت دار بودن حرکت خورشید :" الشمس تجری لمستقرلها"
- جاذبه زمین در" الله الذی رفع السموات بغیر عمد ترونها[1] ")
3- تایید مسائل قرآنی همراه با پیشرفت علم :
آیات قرآن از تنوع و زیبایی خاصی برخوردارند . بعضی آیات در زمینه ها و موقعیت های مختلفی مانند : جنگ و صلح، زمان حکومت رسول (صل الله و علیه و آله) در مدینه، محاصره اقتصادی یا در فشار و سختی ها بر مومنین و ... نازل شده است . در هر مورد قرآن موضوعی را مطرح می کند . همه این مطالب با گذشت زمان و پیشرفت علم تازگی دارند و هر بار دریچه های جدیدی از آن به روی ما گشوده می شود . علم نمی تواند این مسائل را در زمینه های مختلف اقتصادی ، علمی ، سیاسی و ... انکار کند .
4- هماهنگی و وحدت میان موضوعات قرآنی
در مورد همه موضوعات در قرآن، سخن به میان آمده است . اسلوب خاص آن و طبقه بندی زیبای مطالب خود یک معجزه است ؛ به گونه ای که آیه ای ، آیه دیگری را تایید می کند . هیچ اختلافی را درزمینه های مختلف نمی توان بین آنها یافت . در اسلام، دنیا و آخرت طوری تنظیم شده که با زندگی خوب دنیایی می توان از آخرت هم بهره مند شد ومنافاتی باهم ندارند . ازهمین رو مومن به ثبات و وحدت شخصیت می رسد برخلاف افراد دیگر که در مکاتب دیگر، دچار تناقض می شوند . حتی دانشمندان هم با پیشرفت علم نظراتشان را را نقض می کنند .
قرآن باطل نیست :
قرآن انسانها را دعوت به تفکر کرده است واین آزادی را ایجاد کرده که در آن تدبر کنیم و تنها ادعا نمی کند . اگر قرآن باطل بود این گونه دعوت به مطالعه و تحقیق نمی کرد . اخلاقیات، سیاست، تجارت، و ... در قرآن تغییر نکرده است؛ . شما باید تعقل کنید آنها که شجاعت تدبر در قرآن را ندارند قلبهای آلوده دارند؛ دچار تعصب و خودخواهی اند در واقع خدا کورشان کرده است . قرآن از جنبه های فصاحت بلاغت نثر و نظم ترکیب و انسجام در ترکیب و آهنگ و ..... معجزه است .
موسیقی و آهنگ قرآن
خود قرآن سفارش می کند که باتدبر و آهنگ خاصی خوانده شود . هدف اصلی موسیقی ، تاثیر در روح است . هر موسیقی با حس های مربوط به خودش در ارتباط است . بعضی با حس جنگ، بعضی با حس شهوانی و ایجاد هیجان و ...! اما موسیقی سازنده با حرکت انسان به سمت ابدیت و آخرت، باید سازگاری داشته باشد . با آن بخش از روح متعالی انسان( یعنی گرایش به خدا، کمال مطلق، بی نهایت ) باید ارتباط داشته باشد . روح انسان را دراین جهات به حرکت وا دارد و نیرو دهد . انسان با تلاوت قرآن ، به یاد فضیلت ها، ارزشها، یاد خدا و ابدیت بیفتد و تاثیر لحن قرآن در ایجاد روح معنوی قابل انکار نیست .
[1] سوره رعد آیه 2

میانگین (1 رای)

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed