www.montazer.ir
سه‌شنبه 14 می 2024
شناسه مطلب: 5310
زمان انتشار: 8 ژولیه 2016
استفاده نادرست از زیبائی های بدنی، نردبان قربانی شدن شرافت انسانی  است

استاد محمد شجاعی

استفاده نادرست از زیبائی های بدنی، نردبان قربانی شدن شرافت انسانی است

هر چند که بهره‏ بردارى از زيبايى‏ ها و نعمت‏ هاى مادى لذّت دارد، اما اين لذّت ها نبايد به قيمت محروميت از لذّت پايدار و قربانى شدن شرافت انسانى تمام شود. امام على(علیه السلام) دراین خصوص مى ‏فرمايد: «از مستى‏ هاى نعمت و سختى‏ هاى كيفر بپرهيزيد.» حضرت در جای دیگر مى‏ فرمايد: «بپرهيز از اين‏كه براى مردم، خود را بيارايى و به وسيله گناهانی مثل خودآرايى به منظور خودنمايى، با خدا بجنگی».

 

وقتى انسان از نعمت‏ هاى بیكران خدا تنها خواب، آب، غذا، لباس و زیبایى‏ هاى ظاهرى را دید و اسیر و غرق لذّت آن‏ها شد، این حالت همان مست نعمت شدن است و این مستى، شخص را دچار غفلت از حقیقت خود مى‏ كند؛ یعنى به جاى این‏كه خود را با مقیاس ابدى نگاه كند با مقیاس كوچك زندگى مادى و دنیا مى ‏بیند. او در واقع دچار خودفراموشى مى‏ گردد و از خویش، چیزى جز شؤون حیوانى و گیاهى نمى ‏بیند و از اصل شخصیت خود كه شأن فوق حیوانى است، غافل مى‏ شود. آرى مستى نعمت، انسان را از صاحب نعمت غافل مى ‏سازد و چه بسا به جاى این‏كه از صاحب نعمت تشكّر كند، از خود آن نعمت استفاده نابجا مى‏ كند و با صاحب آن‏كه در حقِّ انسان لطف نموده دشمنى مى‏ نماید. این خسران بزرگى است كه انسان، خدا را به نعمت ‏هاى او بفروشد. آیا این بى‏ ادبى نیست كه انسان از نعمت زیبایى و ثروت و... كه خدا به او ارزانى داشته، در راه دشمنى و مخالفت با خدا استفاده كند؟ آیا این بى ‏انصافى نیست؟

 ببینید كه خداوند چگونه از انسان گله مى‏ كند: «اى پسر آدم! با من از روى انصاف رفتار نمى ‏كنى؛ من به سبب نعمت‏ هایى كه به تو عطا مى‏ كنم با تو دوستى مى ‏نمایم و تو با ارتكاب گناهان به من دشمنى مى ‏ورزى. نیكى من به تو فرو مى‏ ریزد و شرّ و بدى تو نزد من بالا مى ‏آید و همیشه فرشته مقربى كردار ناشایسته‏اى از تو نزد من مى‏ آورد.»

به صِرف داشتن نعمتِ ثروت، زیبایى یا... نمى‏ توان كسى را خوشبخت دانست بلكه باید دید كه او از این نعمت در چه راهى استفاده مى‏ كند. چه بسیار افرادى كه زیبایى چهره آنان حیثیت انسانى آن‏ها را بر باد داده و آن‏ها را به ورطه حیوانیّت سقوط داده است.

 چه بسا افرادى كه چهره زیبایشان آنان را وادار ساخته طورى رفتار كنند تا به جاى این‏كه در راه دوستى خدا و قرب به او قرار گیرند به دشمن خدا تبدیل گردند و همین صورت زیبا، چهره جان آن‏ها را زشت كرده و آن‏ها را به یك عنصر ضد ارزش‏هاى معنوى و كمالات انسانى مبدّل ساخته است. در واقع زیبایى این افراد به علت بى ‏ظرفیتى خودشان و اسارت آن‏ها در بند لذّات ظاهرى آن‏ها را از درك ارزش واقعى محروم ساخته، چنان‏كه در تجارت بین كمالات و ضد كمالات، لذّات پایدار و لذّات ناپایدار، به نعمت ‏ها و لذّت‏ هاى فانى راضى مى ‏شوند و ارزش‏هاى والا و پایدار را از دست مى‏ دهند و چه بد تجارتى است اگر بدانند! این‏ها در واقع با انتخاب و ترجیح ارزش‏هاى حیوانى و زودگذر نسبت به ارزش‏هاى پایدار و انسانى، خود را به زیان حقیقى دچار كرده ‏اند. (167) آیا زیبایى‏ هاى ظاهرى و بدنى همیشگى است یا جمال باطنى؟

 

برگرفته از کتاب در و صدف

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed