مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
استاد محمد شجاعی دیروز (شنبه) در حاشیه اجلاس بین المللی افق نو در شهر مقدس مشهد با پروفسور «الکساندر دوگين» نظريه پرداز و استراتژيست برجسته روس یک دیدار و گفتگوی حدود دو ساعته داشت. حاصل این گفتگو را به زودی به اطلاع مخاطبان مؤسسه می رسانیم. اما مطلب زیر، پیش در آمدی است بر این گفتگو.
الکساندر دوگین که در مراسم اربعین سال گذشته شرکت کرده بود، این جمله ی مهم را بیان کرد که: «من در اربعین، جهش زمان را دیدم، یعنی اینکه آخر الزمان نه تنها در حال نزدیک شدن است، بلکه به سمت ما در حال جهش است. ما شاهد حضور 20 میلیون شیعه هستیم که به سمت ریشه های خودشان حرکت می کنند».
وی این سخنان را در خیمه کمپین «حسین، عشق بین المللی» در گفتگویی با مهدی نصیری با حضور نادر طالب زاده که میزبان آقای دوگین و جمعی دیگر از مهمانان خارجی بود، بیان کرد و به تازگی از شبکه افق سیما پخش شد.
الکساندر دوگین گفته بود: «ما در متن حوادث آخرالزمانی قرار داریم. البته به این نکته هم تاکید کرده بود که نباید با قاطعیت در باره وقت ظهور مسیح و مهدی علیهما السلام سخن بگوییم».
وی در پاسخ به این سوال مهدی نصیری که پرسید:« آیا موافقید که این حادثه اربعین و این اجتماع عظیم را یک پدیده آخر الزمانی بدانیم؟»
گفت: خیلی جالبه که با حضور در اینجا، در عراق، و در سال 2017، من احساس می کنم که آخرالزمان نزدیکتر شده است و نشانه های بسیاری برای آن وجود دارد. یک درک عمومی و یک دریافت روحانی از آنچه که در جریان است وجود دارد. ما در شرایطی به آخرالزمان نزدیک می شویم که در همین زمان هم زندگی می کنیم و کمی عجیب به نظر می رسد. اینجا نقطه انقطاع است؛ چراکه ذات زمان در تداوم است و آخرالزمان محل قطع این تداوم و این یک چرخش سریع است؛ نوعی جهش در زمان؛ گاهی زمان سریعتر و گاهی کندتر حرکت می کند و گاهی زمان می تواند جهش داشته باشد. در اربعین من جهش زمان را دیدم، یعنی اینکه آخر الزمان نه تنها در حال نزدیک شدن است، بلکه به سمت ما در حال جهش است. این برداشت عمومی [از مراسم اربعین] است. من نمی توانم تفسیر عقلی و منطقی از این موضوع ارائه بدهم. ما شاهد حضور میلیون ها نفر هستیم. 20 میلیون شیعه که به سمت ریشه های خودشان حرکت می کنند، چرا که ریشه شیعیان امام علی و امام حسین (ع) دیگر امامان مقدس هستند. حرکت از نجف به سمت کربلا که حرم امام حسین (ع) است، تداعی کننده و نشان دهنده بازگشت شیعیان به ریشه های مقدسشان است.
این که حرکت به سوی آینده است، یعنی از امام اول به امام سوم و در نهایت به سوی آخرین امام (حضرت مهدی) حرکت می کنند؛ این هدف نهایی است و این یعنی از طریق زمان به سمت آخرالزمان حرکت می کنند. چرا که نقطه نهایی آنجاست (ظهور حضرت مهدی) از نجف به کربلا یک مسیر مقدس و خاک مقدس است.
یهودیان سنتی معتقدند در عراق قطعه ای از بهشت پنهان است؛ نه اینکه فقط در قدیم بوده، بلکه در زمان حاضر نیز هست و بخشی از بهشت در آن پنهان و غایب است و این همان اعتقاد به غیبت منجی و امام عصر (حضرت مهدی) است که گنج غایب است. این یک راز و معمای بزرگ است. معمایی که زمان های مختلف را به هم متصل می کند. گذشته، حال و آینده در اینجا متجلی می شود و من معتقدم وقتی که ما بر داعش در سوریه پیروز شدیم، ایران و روسیه، آمریکا و هژمونی اش را در سوریه به زیر کشیدند و این یک پیروزی بزرگ است؛ چون حالا قدرت دجال یا ضد مسیح کمتر از گذشته است و این کاهش قدرت [دجال] همزمان با تقویت هویت شیعه رخ داده است. من ملت و جامعه جدیدی را می بینیم که اینجا و در اربعین 2017، متولد شده است که پیش از این نبوده، این شکل گیری یک هویت دینی و شیعی فراتر از مرزهای ایران و عراق و لبنان یا سوریه و کشورهای دیگر است. من فکر می کنم ابعاد جهانی هویت شیعه اینجا آشکار شده است.
دیروز ایرانی ها و عراقی ها دشمن بودند و یکدیگر را در جنگ می کشتند، اما همه چیز حالا متفاوت است. شما یک دشمن جدید و البته قدیمی دارید و آن دجال (آمریکا) است و شما در برابر آن متحد هستید و اینجا در اربعین، عشق بین شیعیان و عراق و ایران است که حکومت می کند. این یک اسلام کاملا متفاوت است، در مقابل آن چیزی که با خشونت و کشتار به نام اسلام معرفی کردند. اما آن اسلام نیست، ساخته غرب و تکفیری هاست و این اسلام شیعی مدرن امروز بسیار با کرامت و قدرتمند شده است و در عین حال، معتدل نیز هست. وقتی می گوییم اسلام، دین عشق است، اربعین تجلی و معنای این عشق است. این پیاده روی اربعین صرفا رفتن به کربلا نیست، بلکه فراتر از کربلا و حرکت به سوی آخرین امام است. تنها حرکت از امام اول (نجف) به سوی امام سوم (کربلا) نیست، بلکه حرکتی به سوی امام دوازدهم است. فکر می کنم این اتفاقی که اینجا (پیاده روی اربعین) در جریان است، نه تنها در میان ملت مسلمان های ایران و عراق و دیگر کشورها بلکه در تمام جهان اسلام تاثیر گذار است. این سرنوشت تازه ای برای خاورمیانه و شاید کل دنیا در آخرالزمان رقم خواهد زد.
نصیری: چرا رسانه های مدرن و جریان اصلی رسانه ای غرب، به واقعه عظیم پیاده روی اربعین روی خوش نشان نمی دهند و آن را منعکس نمی کنند؟
دوگین: آنقدری که من رسانه را می شناسم، رسانه ها عموما بی طرف نیستند. ما رسانه واقعا راستگو در غرب بسیار کم داریم. رسانه اختراع طبقه بورژواست و گسترش رسانه ها با آغاز مدرنیته مصادف شد و شاکله آن عمدتا شیطانی است.
رسانه اغلب آن چیزی را نشان می دهد که فکر می کند باید نمایش داده شود، نه آنچه که هست. رسانه نمی تواند بدون فلسفه باشد. رسانه همیشه در عجله و شتاب است تا چیزی را نشان دهد. رسانه اغلب از حقیقت گریزان است. آنها (رسانه های جریان اصلی) متعلق به دجال هستند؛ چراکه آنها بخشی از نظام دروغ دجال هستند. تنها بخش بسیار کوچکی از رسانه ها تحت کنترل دجال نیستند و در دنیا انقلابی هستند.
اگر میلیونها شیعه از سفر اربعین بازگردند (بدون وجود رسانه) و به خانواده و دوستان خود بگویند چه تجربه ای داشته اند، این حقیقت خواهد بود. آنها منتقل کننده حقیقت هستند.
رسانه های جریان اصلی، تاثیر بسیار منفی بر واقعیت دارند. آنها از لحاظ فنی به آنچه مدرنیته و توسعه گفته می شود، معروف هستند. اینها از ارتباط رو در رو و چهره به چهره انسان ها پرهیز می کنند. رسانه های مدرن در حال خراب کردن ارتباط انسان هستند.
بنابراین عظمت این واقعه (اربعین) منعکس نمی شود؛ چرا که عظمت آن را استراتژی های رسانه ای نابود می کند. اربعین می تواند یک بیداری روحی برای رسانه ها باشد.
نصیری: شما در زمره مشاوران غیر رسمی آقای پوتین هستید. پوتین در روزهای اخیر دیداری با آیت الله خامنه ای در تهران داشت. شما از نظر آقای پوتین در باره این دیدار خبری دارید؟
دوگین: بله، این دیدار مثل دیدار قبلی ایشان با رهبری انقلاب اسلامی برای پوتین بسیار رضایت بخش بوده است. پوتین برای شخصیت فکری و معنوی و برخورد از موضع صلابت و قدرت رهبر شما با آمریکا و استعمارگران مدرن احترام ویژه ای قائل است.
کلیدواژه ها:
آثار استاد