مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
تن آدمى شريف است به جان آدميت نه همين لباس زيباست نشان آدميت
اگر ارزشهاى واقعى انسان فراموش شود و كمالات او مساوى با كمالات بدنى و حيوانى شود، بديهى است كه هر كس که فقط ظاهرى آراسته تر و زيباتر داشته باشد، باشخصيت تر و با ارزش تر خواهد بود. در چنین شرایطی، پارچه و رنگ و لعاب و لوازم آرايش و ساير زينت آلات، ميزان شرافت و برترى انسانها مى شود، نه فضائل انسانى!
چه بسیارند افرادى كه شخصیتشان بسته به اتو و دكمه لباسشان یا رنگ و جنس پارچه آن است. چه بسیار افرادى كه شرافتشان در جیبشان و یا در بانكهاست و یا بسته به سنگ خانه و لوستر و مبلمان منزلشان است و بدون اینها احساس خوارى و بىشخصیتى مى كنند! امام على (ع) فرمود: «ثروت جاهل در مال و آرزویش است.» اما دارایى واقعى انسان كمال اوست كه همیشه همراه اوست و او را از غیر، بى نیاز مى كند و لزومى ندارد كه براى كسب آبرو و جلب نظر دیگران از سنگ، آهن، پارچه، پودر، آب، رنگ، پول و... كمك بگیرد.
امام صادق (علیه السلام) در كلامى گهربار و جامع درباره «لباس ظاهر» مى فرماید: «لباس ظاهر نعمتى است از خداوند تعالى كه با آن عورت انسان پوشیده مى شود و این لباس كرامتى است كه خداوند به وسیله آن، فرزندان آدم را گرامى داشته است؛ كرامتى كه غیر آنها [بنى آدم] را به آن گرامى نداشته است و این لباس، براى مؤمنین وسیله اداى واجبات است و بهترین لباس تو لباسى است كه نه تنها تو را از خداوند غافل نكند، بلكه تو را به شكر او و یاد او و طاعت او نزدیك سازد و تو را به خودپسندى، ریا، آراسته نشان دادن، مباهات كردن و تكبّر و تفاخر دچار نسازد؛ پس به درستى كه این صفات، آفات دین و موجب سنگدلى هستند.»
اینها یك سلسله مراتب حیوانى و گیاهى هستند كه البتّه مى توانند و باید وسیله اى براى كسب كمالات عالى انسانى قرار گیرند. لذا ارزش وسیله اى و مقدمه اى دارند، نه ارزش اصیل و غایى؛ یعنى اگر از آنها در جهت رسیدن به شرافت انسانى و ارزشهاى واقعى بشرى استفاده شود، خوب و مبارك هستند؛ اما اگر منجر به محدودیّت رشد قواى انسانى و توقف انسان در حد كمالات گیاهى و حیوانى گردند، نامبارك، مُضر و بد هستند. پس ثروت، زیبایى، قدرت بدنى، خانه بزرگ و مجلل، اتومبیل و... با اینكه همه از نعمت هاى خداوند هستند، هم مى توانند وسیله اى براى رشد و ارتقاء انسان به مدارج عالى انسانى باشند و هم مى توانند وسیله سقوط انسان به ورطه حیوانیّت قرار گیرند.
اگر در اسلام با شهرت لباس، با شهرت مَركب (وسیله نقلیه) و... مخالفت شده، براى این است که برخی افراد، یك ارزش حیوانى را مقدمه قرار می دهند برای کسب ارزش انسانی؛ مثلاً با پوشیدن لباس شیك و یا آرایش موى سر و صورت و... احساس برترى شخصیت و ارزش بیشتر نسبت به دیگران مى كند؛ حال آنكه هیچ یك از اینگونه امور، دلیل شرف انسانى و برتر بودن شخصیت كسى نیست. در واقع كسى كه ارزش خود را به زیبایى چهره یا ثروت و یا لباس زیبا و... مى داند، دچار سراب و خیالهاى باطل شده است. پس باید از كمالات گیاهى و حیوانى كه همه از نعمت هاى خدا هستند، استفاده كرد؛ ولى این استفاده نباید مانع استفاده از كمالات معنوى و فوق حیوانى شود؛ زیرا در این صورت است که این نعمت ها مقدمهاى براى طغیان و سقوط در منجلاب آلودگى ها خواهند شد.
کلیدواژه ها:
آثار استاد