www.montazer.ir
شنبه 28 سپتامبر 2024
شناسه مطلب: 11484
زمان انتشار: 14 ژانویه 2020
ارتباط و انس با امام زمان ع، منشا برکت در زندگی است

خیر و برکت جلسه8؛ 1398/10/03

ارتباط و انس با امام زمان ع، منشا برکت در زندگی است

وجود امام معصوم به ویژه امام زمان علیه السلام که ولی و حجّت خدا بر مردم است، منشأ خیر و برکت در همه ابعاد وجودی انسان است که همواره پایدار و باقی است. لذا اگر بخواهیم خیر و برکت در همه بخش­ های وجودی ­مان سرریز شود، باید در چادر و لشکر حضرت بمانیم.

بحث­مان در عوامل برکت بود. اولین عامل، تقوا بود که در جلسه گذشته بحث شد. دومین عامل که باعث برکت می­ شود آن هم در همه جهات، رهبری یک امام عادل و معصوم علیه السلام است. وقتی امام زمان علیه السلام تشریف بیاورند، تمام مشکلات انسان در 5 بخش (جمادی، گیاهی، حیوانی، عقلی و فوق عقلی) برطرف می شود.

در اقتصاد همه به اوج ثروت می ­رسند. به گونه ای که در روایت نقل است ستون­ های طلا و نقره در کوچه و خیابان ریخته و کسی برنمی دارد. از بس ثروت زیاد می شود. زمین همه ثروت و گنج ­های خودش را بیرون می­ ریزد.

از نظر گیاهی هیچ کوری و فلجی و مریضی نیست، مگر اینکه شفا پیدا می ­کند. دیگر غذای ناسالم و مضر وجود نخواهد داشت. در بُعد حیوانی اختلاف ­های خانوادگی یا اجتماعی وجود نخواهد داشت. در بُعد عقلانی و علمی گفته شده که تا زمان ظهور علم فقط در حد دو پله طی شده، اما در زمان حضرت 27 پله آن اوج می ­گیرد. بنابراین، زندگی ما نسبت به ظهور و بعد از ظهور متفاوت خواهد بود و ما الان چقدر عقب افتاده هستیم.

وقتی حضرت ظهور کند، انسان­ها از نظر عقلی قوی و کامل می ­شوند. وقتی عقل کامل شد، دیگر انسان­ها در سایر بخش ­های دنیایی مشغول نمی­ شوند و خودشان را نمی ­فروشند. بلکه از اولیاء خدا شده و راه ­های غیب به سوی شان باز می­ شوند. یک زندگی بهشتی را تجربه خواهند کرد. اما الان نگاه ­کنید که چقدر مسئولان و افراد هستند که به این کشور خیانت می ­کنند و در برطرف کردن موانع ظهور قدمی برنمی ­دارند. در حالیکه همه برکت با امام زمان علیه السلام است. پس چرا تلاشی برای آمدنش نمی ­کنیم!!

در این خصوص سیدالشهداءعلیه السلام می فرمایند: «لَو أنَّ النّاسَ سَمِعوا قَولَ اللّه عز و جل و رَسولِهِ لَأَعطَتهُمُ السَّماءُ قَطرَها وَالأَرضُ بَرَكَتَها و لَمَا اختَلَفَ فی هذِهِ الاُمَّةِ سَیفانِ ولَأَكَلوها خَضراءَ خَضِرَةً إلى یَومِ القِیامَةِ= اگر مردم سخن خدا و پیامبرش را مى ­شنیدند آسمانْ بارانش را و زمینْ بركتش را به آنان مى ­بخشید و هرگز در این امّت اختلاف و زد و خورد پیش نمى­ آمد و همه از نعمت سرسبز دنیا تا روز قیامت برخوردار مى­ شدند».

اگر مردم الگو و سبک زندگی­ شان را تابع دین قرار بدهند و از غیر معصوم اطاعت و تبعیت نکنند، آسمان باران و زمین برکتش را به آن­ها می ­بخشد و هیچ کسی با هم اختلاف پیدا نمی­ کند و همه از نعمت سرسبزو لذت­بخش دنیا تا قیامت استفاده می­ کنند.

باید هر کدام از ما در لشکر امام زمان علیه السلام باشیم و تصمیم بگیریم که وجودمان تاثیرگذار برای حضرت باشد. در این صورت، در آثار حکومت امام زمان علیه السلام شریک خواهیم شد. در حساب آخرتی­ مان نیز میلیاردها انسان نوشته می­ شود که شما به آنها خدمت کردید. این برکت عمر، مال، آبرو، وقت، علم و معنویت می­ شود. اگر می­ خواهیم برکت در همه بخش­ های وجودی ­مان داشته باشیم، در چادر حضرت قرار بگیریم. چون در بیرون از چادر حضرت، جهنم و بی برکتی است. اگر هم خدمتی کنیم، صرف آبادانی دنیا می شود. لذا انسان تصمیم بگیرد و قدمی بردارد و به آقا بگوید که من آمدم که در چادرت باشم.

دوباره حضرت در بیان زمان ظهور می فرماید: «ولَتَنزِلَنَّ البَرَكَةُ مِنَ السَّماءِ إلَى الأَرضِ حَتّى إنَّ الشَّجَرَةَ لَتَقصِفُ مِمّا یَزیدُ اللّه ُ فیها مِنَ الثَّمَرَةِ ولَتُؤكَلُ ثَمَرَةُ الشِّتاءِ فِی الصَّیفِ وثَمَرَةُ الصَّیفِ فِی الشِّتاءِ وذلِكَ قَولُهُ تَعالى: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَكَـتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالأَرْضِ وَلَـكِن كَذَّبُواْ= بركت از آسمان به سوى زمین فرو مى ریزد تا آنجا كه درخت از میوه فراوانى كه خداوند در آن مى افزاید، مى شكند [مردم،] میوه زمستان را در تابستان و میوه تابستان را در زمستان مى­ خورند و این معناى سخن خداوند است كه: «و اگر مردمِ آبادى ­ها ایمان مى­ آوردند و پروا پیشه مى ­كردند، بركت­ هایى از آسمان و زمین به روى آنان مى­ گشودیم. لیكن تكذیب كردند».

متأسفانه برکت را خود ما بسته ایم. خدا با ما این کار نکرده. امروزه برکت های عمر و وقت، ازدواج و علم همه از بین رفته. چون مردم از معنویت، غیب و آسمان دور شدند. شاد و آرام نیستند. اگر در سایه پرچم آیین خدا قرار بگیریم، همه خلاء­های زندگی­ مان پر می­ شود. چون آیین خدا، آیین دوستی، شادی و آرامش است.

در شرح نهج البلاغه آمده که سلمان، زبیر و انصار مایل بودند كه پس از پیامبر صلی الله علیه و آله، با على علیه السلام بیعت كنند. چون مردم با ابوبكر بیعت كردند. سلمان گفت: «به خبره دست یافتید؛ امّا سرچشمه را از دست دادید» و آن روز گفت: «در پىِ سالخورده خویش رفتید؛ امّا درباره خاندان پیامبرتان بیراهه رفتید. اگر حكومت را در این خاندان قرار داده بودید، هرگز دو نفر هم اختلاف نمى­ كردند و از نعمت الهى فراوان برخوردار مى­ شدید».

عدالت­ ورزی از عوامل برکت در زندگی است

سومین عامل برکت، عدالت است. عدالت یعنی تعادل داشته باشی. یعنی حق هریک از جنبه های وجودی ات را بدهی. یعنی انسان به خاطر آخرت، دنیایش را خراب نکند و به خاطر دنیا، آخرتش را خراب نکند. هم به جنبه ­های اقتصادی هم بدنی هم حیوانی هم علمی و هم معنوی توجه داشته باشید. نسبت به مردم هم همین­طور است. وقتی که انسان بین اعضای خانواده ­اش فرق می گذارد، بی ­برکتی می آورد، اما وقتی با مهر و محبت و عدالت رفتار کند، خدا به آن زندگی برکت می ­دهد. بنابراین، تفاوت، بی ­عدالتی ایجاد می ­کند و بی عدالتی هم بی برکتی می ­آورد.

وقتی بی عدالتی بیاید، انواع و اقسام بیماری ها مثل وسواس، زودرنجی، عصبانیت، ناامیدی، احساس پوچی و بی معنویت به سراغ انسان می آید. پس عدالت یعنی به همه بخش هایت برسی. مثلا اگر درس می خوانیم به فکر تفریح­ مان، مسجد رفتن، حرم رفتن، خواب منظم و.... هم باشیم.

امیرالمومنین علی علیه السلام می ­فرماید:«بِالعَدلِ تَتَضاعَفُ البَرَكاتُ= به سبب عدالت بركت ها افزونى مى یابند». مثلاً بعضی­ ها برای کنکور دادن همه کارهایشان را تعطیل می­ کنند. این خودش کار را خراب می­ کند. چون اگر قبول هم بشوی برکت نخواهی داشت. در روایت دیگری حضرت می فرمایند: «العَدلُ أغنَى الغَناءِ= عدل سرشارترین بى نیازى است».

همچنین امام صادق علیه السلام در باب عدالت و نزول برکت می­ فرمایند:«إنَّ النّاسَ یَستَغنونَ إذا عُدِلَ بَینَهُم وتُنزِلُ السَّماءُ رِزقَها و تُخرِجُ الأَرضُ بَرَكَتَها بِإِذنِ اللّه ِتَعالى= اگر میان مردم دادگرى شود، همه بى نیاز مى شوند. آسمان روزى خود را فرو مى ریزد و زمین به اذن پروردگار متعال بركت خویش را بیرون مى ­آورد».

وضعی عدالت، بی نیازی است. با عدالت ورزی دیگر خانواده بی ­بضاعتی نخواهیم داشت. با عدالت ثروت عادلانه تقسیم می شود. ولی اگر عادلانه نباشد، بی ­برکتی می ­آورد.

پس آنچه تاکنون بیان شد، این است که تقوا، وجود امام معصوم و عدالت ورزی عامل برکت در تمام شئون انسان می شود. در ادامه به بحث برکت عمر و اینکه چه عواملی باعث بی برکتی عمر می شود، می پردازیم.

نیکوکاری موجب برکت عمر است

اولین عامل برکت عمر، خروجی خوب از انسان است. ما انواع خروجی داریم که عبارتند از: 1) خروجی­ های اقتصادی. یعنی انسان با مالش به دیگران خدمت کند و بخل نورزد. 2) خروجی های گیاهی. مثل اینکه 3) خروجی های حیوان. مثلا انسان از آبرو و موقعیتی که دارد، استفاده کند و به مردم و دین خدمت کند. 4) خروجی های علمی. مثلا اگر چیزی یاد گرفتیم به دیگران یاد بدهیم. با این خروجی ها راه برکت را برای خودمان باز می­ کنیم. حتی خروجی های معنوی. مثلا در دعا کردن مردم و بالاتر از همه برای حضرت و ظهورش دعا کنیم. چون اگر ظهور حضرت را در راس دغدغه هایمان قرار بدهیم، حضرت توجه به سایر جنبه های ما خواهد داشت.

انسان باید تلاش کند که نیکوکار و اهل خیر باشد. چون وقتی انسان مزّین به صفت نیکوکاری در وجودش می شود، همیشه شاد و مهربان خواهد بود. لذا برکت را در وجودش سرریز خواهد کرد.

امام علی علیه السلام می فرماید: «بَرَكَةُ العُمُرِ فی حُسنِ العَمَلِ= برکت عمر در خوب عمل کردن است». نه تنها عمل خوب و نیکوکاری برکت می آورد؛ بلکه خوب انجام دادن کار هم مایه برکت است. مثلا برای خانه ساختن لازم است که از کارشناسان و مسئولین این کار خوب مشورت بگیرد که باید چه کار کنید تا خانه خوب بسازید یا در ازدواج کردن یا برای بچه دار شدن باید حتما با برنامه و سازماندهی شده باشد تا با مشکلاتی در آینده روبرو نشوید.

 قا/218

خیر و برکت/ امام معصوم؛ عدالت و نیکوکاری.

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed