www.montazer.ir
یک‌شنبه 7 ژولیه 2024
شناسه مطلب: 10010
زمان انتشار: 30 ژانویه 2019
اربعین حاوی پیام اخلاق مهدوی است

اربعین حاوی پیام اخلاق مهدوی است

اربعین، نه فقط یک راهپیمایی، بلکه یک حماسه جهانی و بزرگترین تجمع جهان، بی‌نظیرترین راهپیمایی معنوی و مذهبی جهان است؛ آن هم با حضور افرادی از نزدیک به 90 کشور جهان که دهها میلیون انسان با مذاهب مختلف را تشکیل می دهد. این بی‌نظیر است که همه مردم در این تجمع اختلافشان را کنار بگذارند و به عشق یک انسان کامل و الهی دور هم جمع شوند و به هم محبت کنند. پس کسانی که بعد از اربعین به ایران برمی‌گردند، باید این فضای همدلی و وفاداری را به همراه خود داشته باشند و تشویق و تبلیغ کنند تا همه مردم به این روحیه برسند.

در فرهنگ اربعین انسان شخصیتی پیدا می کند که خودش را بر دیگران ترجیح نمی‌دهد؛ دزدی، قاچاق و اختلاس نمی کند؛ اختلافاتش با دیگران را به خاطر امام معصوم کنار می‌گذارد؛ عشق معنوی و انسانی به قدری بر قلب انسان حاکمیت پیدا می‌کندکه در جهان بی نظیر است. این فرهنگ اربعین، همان فرهنگ حکومت امام زمان است.

ما نباید فقط به زیارت برویم، بلکه باید با اربعین متحول شویم. نباید چنین باشد که فقط در مدتی که در این فضای فوق‌العاده بی‌نظیر الهی تنفس می کنیم، اخلاق حسینی پیدا کنیم و بعد دوباره به اخلاق سابق خودمان برگردیم، بلکه باید اربعینی بشویم، باید فرهنگ اربعین را هر جا که می‌رویم به عنوان سوغاتی همراه داشته باشیم. از همه جای دنیا از فرهنگ اربعین نورانیت می‌گیرند و آن را به اقصی نقاط عالم می‌برند. اینها باعث گسترش فرهنگ و شخصیت امام حسین به سراسر عالم می‌شود. این، آن اتفاقی است که به قول حضرت آیت الله بهجت (رحمت الله تعالی) فرمود: «وقتی امام زمان (علیه السّلام) ظهور می‌کنند، خودشان را به اسم سیدالشهدا معرفی می‌کنند که اگر الان همه دنیا امام حسین را نمی‌شناسند، به خاطر کوتاهی های ما بوده است. بنابر این، بهترین موقعیت برای معرفی حضرت، اربعین است که ما در فضای اربعین بتوانیم امام حسین را به همه جای عالم بشناسانیم».

اربعین است که حسین بن علی را به همه دنیا می شناساند و در زمان ظهور حضرت، همه کشورها، همه مذاهب و  همه نژادها امام حسین را می‌شناسند. زمانی که حضرت قائم (عج الله تعالی) ظهور می‌کند، [کنار کعبه] ما بین رکن و مقام می‌ایستد و ندا می‌دهد: « ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین...= یدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین است ...»

اربعین فرصت بی‌نظیری است برای خدمت به اهل بیت و امام زمان (علیه السّلام) و به خود سیدالشهداء. زشت است که ما به امام حسین (علیه السلام) بگوییم عزادار شما هستیم و فقط راهپیمایی می کنیم، اما تلاش نکنیم امام حسین را به همه ی مردم دنیا معرفی کنیم.

نیاز به منجی، نیاز مشترک میان مذاهب و ادیان است

حسین (علیه‌السلام) فقط برای شیعیان نیست، حسین امام انسان و انسانیت است. آن وجه مشترکی که این همه انسان را با این درجه از اختلاف، دور حسین بن علی جمع می‌کند، همان نفخه الهی و همان نور محمد و آل محمد (علیهم السّلام) است که در وجود همه انسانها دمیده شده و فقط باید آن را فعال کرد تا همه گرد این محور جمع شوند.

در واقع این همه انسان براساس روح مشترک انسانی و فطرت انسانی دور هم جمع می‌شوند و همه عاشق پدر، اصل و ریشه‌شان هستند. هر تجمعی در هر جای عالم باشد؛ دو نفر، سه نفر، پنج نفر یا ده نفر حتماً یک نیت مشترک، یک نیاز مشترک و یک هدف مشترک دارند. حالا کسی بگوید اگر ۳۰ میلیون جمعیت از 90 کشور می‌آیند، آن هم با ترکیب مذهبی، این سوال مطرح می شود که اینها چه درد مشترکی دارند؟ در پاسخ باید گفت: «نیاز به منجی» درد مشترک همه انسان هاست. درد مشترکشان سرخوردگی از استکبار جهانی، ظلم جهانی، فساد جهانی، تبعیض جهانی و به ستوه آمدن فرهنگ حاکم بر جهان است.

فقط در فضای اربعین است که آدمها بر خلاف فرهنگ حاکم بر جهان، عاشق یکدیگر می شوند و با هم اختلاف و مشکلی ندارند؛ همه می‌خواهند فدای همدیگر بشوند؛ همه برای همدیگر هستند. مردم در اربعین جمع می‌شوند که به همه دنیا بگویند: ما برخلاف میل سیاستمداران فاسد کشورهای مختلف که قصد اختلاف‌افکنی بین انسانها را دارند، با هم مشکلی نداریم. اربعین این حقیقت و معجزه انسانی را نشان می‌دهد که همه این را ببینند و بفهمند؛ این آن اتفاق مهمی است که در اربعین می افتد.

درباره ثواب زیارت اربعین امام صادق (علیه السّلام) فرمود: وقتی زائر از در خانه خود حرکت می‌کند، همه گناهانش می‌ریزد و درجات پیدا می‌کند تا وقتی که به حرم می‌رسد، به مقام مصلح می رسد: «کَتَبَهُ الله مِنَ الْمُصْلِحِینَ الْمُنْتَجَبِینَ= خداوند نام زائر امام حسین را از زمره ی مصلحان برگزیده می‌نویسد»، یعنی شخصیت زائر امام حسین (علیه السّلام)، شخصیت اصلاحی است که در اصلاح کل جهان تأثیر می‌گذارد. دنیا هم با فرهنگ اربعین اصلاح می‌شود. چنانکه همه مذاهب و مکاتب اختلافاتشان را کنار می گذارند و حول محور امام معصوم جمع می شوند. پس رفتن و گرم نگه داشتن مجالس سیدالشهدا و شرکت در راهپیمایی اربعین، مردم را به مقام «مصلح منتجب» یعنی مصلحی که بر گزیده است می‌رساند. چون حرکتشان حرکت اصلاحی است.

مصلح جهانی کیست!

امام زمان (علیه السلام) مصلح جهانی است. همه چیز را درست و اصلاح می‌کند. برای همین به زائر امام حسین (علیه السّلام) هم مصلح برگزیده می‌گویند، یعنی خدا زائر امام حسین (علیه السلام) را انتخاب کرده که تا آنجا اجازه داده بیاید. کربلا و اربعین نشان می‌دهد که خداوند ورای همه گناهان و آلودگی های ما، آن رحمت خاص و ویژه اش را شامل حال زائر می کند و این حکایت از معدن رحمت بودن امام حسین (علیه السّلام) دارد.

فرهنگ اربعین آبروی دشمنان خدا و دشمنان اهل بیت (علیهم السّلام را در دنیا برده، آبروی استکبار جهانی را برده و همه انسانهای جهان و نه فقط شیعیان، بلکه اهل سنت، مسیحی، یهودی، هندو، زرتشتی را  برای آن حرکت جهانی و آن تغییر بزرگی که قرار است در دنیا اتفاق بیفتد، جذب و سازماندهی می‌کند.

پس این را توجه کنیم که اربعین چه معجزه عظیمی است. این کار هیچ شخصی نیست. هیچ شخصی نیروی اینکه بتواند آدم‌های روی زمین را آن هم با این درجه اختلاف، دور هم جمع کند، وجود ندارد. این حرکت یک حرکت ماوراء طبیعی و الهی است. این آن چیزی است که خداوند تبارک و تعالی در ذات و نهاد انقلاب اسلامی تعبیه کرده که این تحولات در سراسر عالم اتفاق بیفتد.

 

برگرفته از سلسله دروس استاد شجاعی، بحث «مقام عرشی حضرت زهراس» 

آرشیو مباحث استاد شجاعی

فروشگاه آنلاین با محصولات ناب 

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed