مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
روز اربعين براي شيعيان زمان تجديد غم و اندوه براي مصايب سيد الشهدا است؛ اين غم و اندوه در جان شيعيان جريان دارد تا به دست منتقم واقعي آل محمد انتقام خونهاي به ناحق ريخته شده در سرزمين کربلا ستانده شود به همين جهت روز اربعين را ميتوان زمان تجديد عهد با منتقم آل محمد دانست.
زیارت اربعین در میان احادیث شیعه از ارزش والایی برخوردار است تا آن جا که از نشانههای فرد مومن برشمرده شده است؛ روز اربعین رابطه مستقیمی با ظهور منتقم سید الشهدا(ع) دارد.
زیارت اربعین در میان شیعیان از جایگاهی بسیار والایی برخوردار است. علت تعظیم و بزرگداشت شیعیان نسبت به اربعین امام حسین (ع) را میتوان در گفتار و سفارشات اهل بیت ریشهیابی کرد.
امام حسن عسكرى (ع) فرموده است: پنج چیز از نشانه هاى مؤمن است. گزاردن پنجاه و یك ركعت نماز واجب و نافله، زیارت اربعین، انگشتر در دست راست كردن و پیشانى بر خاك ساییدن و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم.
زیارت اربعین از امام جعفر صادق (ع) روایت شده و خواندن آن در روز اربعین مستحب موکد است. شیخ عباس قمی زیارت اربعین را در کتاب ارزشمند مفاتیح الجنان نیز ذکر کرده است.
اربعین روز تجدید اندوه شیعه
روز اربعین برای شیعیان زمان تجدید غم و اندوه برای مصایب سید الشهدا است؛ این غم و اندوه در جان شیعیان جریان دارد تا به دست منتقم واقعی آل محمد انتقام خونهای به ناحق ریخته شده در سرزمین کربلا ستانده شود به همین جهت روز اربعین را میتوان زمان تجدید عهد با منتقم آل محمد دانست.
سفارشات و دستورات اکید ائمه مبنی بر زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین را میتوان به سبب بزرگداشت این غم و اندوه دانست تا از خاطر شیعیان محو نشود که همواره باید منتظر ظهور قائم آل محمد باشند.
رابطه جلوههای عزاداری حسینی و انتظار
میان جلوههای عزاداری برای امام حسین (ع) و ظهور حضرت صاحب الزمان رابطه مستقیم و تنگاتنگی را میتوان یافت. از مهمترین آنان میتوان به منتقم بودن حضرت مهدی (عج) اشاره کرد.
سرخی پرچم، سمبل ادامه جنگ
نشانهها و سمبلهای انتظار ظهور حضرت در مظاهر حسینی جلوههای گوناگون دارد از جمله آنکه میتوان به پرچم سرخ رنگی که در بالای گنبد در حال اهتزار است اشاره کرد. اهتزاز پرچم سرخ رنگ در قبایل عرب مفهوم خاصی دارد از جمله آنکه این جنگ هنوز ادامه دارد و پایان نپذیرفته است.
زیارت اربعین و یاری کردن امام زمان
یاری کردن امام زمان (ع) فقط محدود به انتظار برای ظهور آن حضرت نمیشود، بلکه همان طور که در زیارت اربعین به آن اشاره شده است: « قلبی لقلبکم سلم و امری لامرکم متبع و نصرتی لکم معده حتی یاذن الله لکم فمعکم معکم لا مع عدوکم؛ قلب من تسلیم قلب شماست و در امور زندگی از اوامر شما تبعیت میکنم و برای یاری دادن شما آمادهام تا این که خداوند به شما اجازه خروج دهد. پس من همراه با شمایم نه همراه با دشمنان شما»
انتظار تنها یک امر قلبی نیست
انتظار ظهور امام زمان تنها منوط به یک امر قلبی نمیشود، بلکه این انتظار باید همان طور که در زیارت اربعین به آن اشاره شد در عمل شیعیان نیز جلوه پیدا کند.
شیعهای که قلبا تسلیم امر امامت است و در شئونات زندگی از اوامر اهل بیت اطاعت کند و نسبت به دشمنان ایشان بیزاری داشته باشد را میتوان در جریان ظهور و انتظار فعال دانست. نکتهای که در زیارت اربعین به آن اشاره شده این است که شیعیان همواره برای یاری دادن امام زمان خود باید آماده باشند.
انتظار به مانند غلطیدن در خون خود
شیعیانی که در این انتظار استقامت میورزند ولی موفق به درک حضور حضرت نمیشوند و مرگ فرصت را از آنان سلب میکند، در احادیث شیعه از آنان به بزرگی یاد میشود. امام صادق (ع) میفرماید: «اگرکسی از شما بگوید قائم آل محمد را درك كنم او را نصرت خواهم كرد او مانند كسى است كه پیشاروى او شمشیر مىزند، نه بلكه مانند كسى است كه همراه او شهید شود.»
همچنین از امام صادق از پدرانش از امیر المؤمنین علیهم السّلام روایت شده است كه فرمود: «منتظر امر ما مانند كسى است كه در راه خدا به خون خود درغلطد.»
روایات از ثواب بسیار زیاد انتظار حکایت میکند، اما از ثواب و اجرهایی که برای انتظار ذکر شده است میتوان دانست که امر انتظار برای ظهور صاحب الزمان کاری سخت و طاقت فرساست و با توجه به زمان غیبت کبری حفظ کردن قلب و عمل از وسوسههای شیطان کاری سخت و دشوار است.
و اما سخن آخر اینکه:
تجمع بیست و چند میلیونی مسلمانان برای یک نفر ، آن هم در کشور بحران زده عراق و در چند کیلومتری داعش، پذیرایی شبانه روزی از همه زائران به رایگان و تحمل سختی های فراوان توسط زائران باعث شد تا رسانه های دنیا مجبور شوند دیگر به این حقیقت اقرار کنند تا جایی که روزنامه هافینگتن پست در تحلیلش اینگونه بیان کند : ("حسین کیست؟"، سوالی با این عمق که میتواند باعث شود افراد دین خود را تغییر دهند تنها زمانی میتواند پاسخ داده شود که شما با پای پیاده به حرم حسین رفته باشید.)
و در ادامه مقاله خود در اعترافی جالب در مورد دلایل ناآگاهی مردم جهان از این مراسم، می نویسد: (اما چرا شما هیچگاه درباره این مراسم چیزی نشنیدهاید؟ احتمالاً به این قضیه مربوط است که رسانهها عموماً، بیشتر با تصویری منفی، سیاه و افراطی سرو کار دارند تا روایتی مثبت و امیدبخش، بخصوص وقتی با اسلام مواجه میشوند.)
ویا در همین راستا روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به معرفی مراسم اربعین حسینی پرداخت و آن را "بزرگترین مراسم مذهبی جهان " توصیف کرد.
اما از همه اینها که بگذریم ، تاثیر این پیاده روی در نجات حقیقی بشریت که همان ظهور امام زمان (عج) است غیرقابل کتمان است.همانگونه که می دانید در روایات اهل تسنن و شیعه آمده است که امام زمان (عج) در آغازین لحظات ظهور ، ما بین رکن و مقام می ایستند و پنج ندا می دهند:
1. اَلا یا اَهلَ العالَم اَنَا الاِمام القائِم. آگاه باشید ای جهانیان که منم امام قائم،
2. اَلا یا اَهلَ العالَم اَنَا الصَّمصامُ المُنتَقِم. آگاه باشید ای اهل عالم که منم شمشیر انتقام گیرنده،
3. اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشاناً. بیدار باشید ای اهل جهان که جدّ من حسین را تشنه کام کشتند،
4. الا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین طَرَحُوهُ عُریاناً. بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین را روی خاک افکندند،
5. اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین سَحَقُوهُ عُدواناً. آگاه باشید ای جهانیان که حق جد من حسین را از روی کینه توزی پایمال کردند.
بنابراین امام زمان(عج) با امام حسین (ع) خود را معرفی می کنند و در روایات باز به این نکته اشاره می شود که همه انسان های زنده در آن روز ندای حضرت را می شنوند و او را می شناسند.پس نتیجه می گیریم قبل از ظهور باید همه بشریت از شرق تا غرب عالم امام حسین علیه السلام را بشناسند.
پیاده روی اربعین این سال ها، در حقیقت اولین عمل قابل لمس همه مسلمانان محسوب می شود که در تعجیل ظهور حضرت حجت(عج) بسیار موثر است ،چراکه باید ابتدا همه امام حسین (ع) را بشناسند تا معرفی کردن امام زمان با امام حسین (ع)معنا پیدا کند.
مرجع : خبرگزاری موج
برگرفته از :سایت پرسمان مهدویت و سایت فرهنگ نیوز
فراوری شده: در بخش سایت مؤسسه منتظران منجی (عج)
کلیدواژه ها:
آثار استاد