www.montazer.ir
پنج‌شنبه 16 می 2024
شناسه مطلب: 12387
زمان انتشار: 12 سپتامبر 2021
اخلاق خوب موجب جذب برکت الهی است

خیر و برکت؛ جلسه 23؛ 1400/06/16

اخلاق خوب موجب جذب برکت الهی است

 یکی از کلید‌های گشایش رزق و برکت، اخلاق نیکوست، اما بداخلاقی موجب تنگدستی و فقر می‌شود. 

موضوع جلسه امروز در باره نقش اخلاق در برکت است. اخلاق یعنی انسان از نظر روحی، خودش را به‌گونه‌ای تربیت کند که با کانون خیر و برکت اتصال برقرار کند. با اتصال به این کانون، خیر و برکت هم جذب انسان می‌شود.

از جمله ی «یا دائم الفضل علی البریه» این بر می آید که هر چقدر مصرف درست داشته باشی، من به تو بیشتر می‌دهم. یعنی منعی وجود ندارد. مثل چشمه‌ای که هر چقدر آب از آن برداشته شود، بیشتر می‌جوشد. خدا هم به هر کس فیضی بدهد، پس نمی‌گیرد یا تغییر نمی‌دهد، مگر این‌که خود شخص بخواهد یا کاری بکند که موجب تغییر نعمت شود. برای همین است که فرمود: «ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَكُ مُغَیِّرًا نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ =

این [كیفر] بدان سبب است كه خداوند نعمتى را كه بر قومى ارزانى داشته تغییر نمى‏ دهد، مگر آنكه آنان آنچه را در دل دارند، تغییر دهند و خدا شنواى داناست ( انفال۵۳).

پس اخلاق یعنی تو خودت را به گونه‌ای تغییر بدهی که رزق بیاید و دیگر نرود و برقرار باشد.

بعضی از افراد وقتی رزق را دریافت می‌کنند، بداخلاقی می کنند. شروع به‌طغیان، سرکشی، فخر فروشی و شهوات‌رانی می‌کنند. در حالی‌که برای جلب برکت، اخلاق خوب لازم است. اگر اخلاق شایسته داشته باشیم، برکت سر ریز می‌شود. مثل نت که همه جا هست. کسی که می‌خواهد از نت استفاده کند، باید دستگاه هوشمند داشته باشد. رزق و برکت هم مثل نت همه جای نظام هستی را پر کرده است. از طرف خدا ارتباط قطع نیست، بلکه از طرف گیرنده‌ها ارتباط قطع می‌شود.

اذیت نکردن دیگران از نشانه های اخلاق نیکو است

از نبی اکرم ص درباره‌ی حسن خلق نقل است که: «حُسنُ الخُلُقِ وكَفُّ الأَذى یَزیدانِ فِی الرِّزقِ= خوش اخلاقی و آزار ندادن دیگران، روزی را می‌افزاید».

اذیت نکردن دیگران، در سطوح مختلف مطرح است: گاهی در مسائل اقتصادی، گاهی در مسائل گیاهی، گاهی در مسائل حیوانی، گاهی در مسائل علمی و گاهی هم در معنوی. اصل ارتباط بر عدم آزار دیگران است. تحت هیچ شرایطی حق نداریم دیگران را اذیت کنیم یا مزاحم کسی باشیم. مثلاً مرد می‌تواند به خانواده وسعت اقتصادی بدهد، ولی خساست به خرج می‌دهد. این مردم آزاری است. او می‌تواند فرش یا تلویزیون یا ماشین بهتری بخرد، ولی نمی‌خرد. حتی اگر بیداری در شب باعث اذیت پدر و مادرمان می‌شود، حق نداریم بلند شویم. پس معنویت و کار عبادی هم نباید موجب آزار دیگران شود. در مطالعات علمی هم نباید مزاحم کسی باشیم. مثلا پدر و مادرها بچه‌ها را بخاطر کنکور چقدر در فشار می گذارند که باید امسال قبول شود و در کنار آن، چقدر بیماری‌ها بر اثر همین فشار والدین به بچه ها وارد می شود. این‌ها همه موجب از دست رفتن رزق و برکت می‌شود. پس آزار به هر شکلش حرام است. چون موجبات فشار قبر را برای انسان فراهم می‌کند.

مصداق دیگر اذیت کردن، آزردن همسایه است. نباید همسایه از ما آزاری ببیند. باید  مهربان باشیم. باید نیازش را برطرف کنیم. پس اگر قرار است رفتار و میل و سلیقه‌ام بقیه را اذیت کند، باید روی میلم پا بگذارم. آن وقت است که تحسین فرشتگان و لبخند خدا متوجه انسان می‌شود. اذیت در هر شکلی، موجب می‌شود برکت از زندگی برود. مثلاً بدحجابی نوعی توهین و اذیت افراد جامعه است. آثار تخریبی در جامعه باقی می‌گذارد. مثلاً باعث افزایش طلاق، مریضی، شهوت‌رانی، بی‌غیرتی و بی‌حیایی زنان و... می شود. بی حجابی، به نوعی هم خودآزاری است و هم دیگرآزاری. یعنی بی‌حجابی و بدحجابی، نوعی خیانت به جامعه است. این خیانت، اول هم به جنس خود زنان است. زیرا وقتی تنوع‌طلبی در جامعه زیاد می‌شود، وفاداری زن و شوهر کنار می‌رود.. پس اولین قربانی بی‌حجابی، خود خانم‌ها هستند.

شاخصه‌های مهرورزی

حضرت در فرمایش دیگری فرمودند: «التَّوَدُّدُ یُمنٌ[1]= اظهار دوستی مایه برکت است»؛ یعنی محبت کردن و مهرورزی مبارک است. مراحل دوست داشتن نیز سه مرحله  است:

 1- هو انت) یعنی مردم خود تو هستی. در برخورد با دیگران حواست باشد هر کاری می‌کنی، نتیجه‌اش به خودت برمی‌گردد. پس سعی کنید در این برخوردها، جایت را با بقیه عوض کنی. مثلاً در محیط خانواده، فامیلی، اجتماع، اداره، مسجد، حسینیه، موسسه، اتوبوس و... اگر به جای طرف مقابل بودی، دوست داشتی چگونه با تو برخورد شود. در هر پست و مقامی که هستی، ببین دیگران چه جور دوست دارند تو با آن‌ها رفتار کنی. این کف قاعده است. با هر کس هر طور رفتار کنی، آن رفتار به خودت بر می گردد. این قانون خلقت است.

2- هو رسول الله) یعنی او فرستاده و نماینده خداست. همسر و فرزندانت امانت خدا هستند. شاگردها امانت الهی هستند. پس درست رفتار کنید.

3- هوالله) یعنی او همان خداست. یعنی تو هر رفتاری با طرف مقابلت کنی، خدا آن را دریافت می‌کند. مثل بوسیدن پدر و مادر. بوسه یکی از زیباترین راه‌های ابراز عشق و علاقه است. این بوسه به دست خدا می‌رسد. مهرورزی، هدیه دادن، کلمات محبت آمیز، همه موجب یمن و برکت هستند. اینکه بعضی‌ها از این مهرورزی‌ها ندارند، شقاوت است. مهروزی خیلی ارزشمند است و آدم زیرک، این فرصت را غنیمت می شمارد و با هر کسی معامله نمی‌کند. پس با مردم مهربان باشید.

 

برکت/اخلاق خوب

کلیدواژه ها: خیر و برکت ، مهرورزی ،

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed