مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
هدف خلقت پروردگار از آفرینش انسان این بوده است که؛ در دنیا این فرصت را داشته باشد که ابتدا صفات و کمالات خود را شکوفا کند و هر چه بیشتر به خداوند شبیه شود، تا به او تقرب بیشتری پیدا کند .
به گزارش منتظران منجی «عج»، در جلسه 27 «مهارتهای زندگی » ، مورخ 86/6/10 استاد محمد شجاعی به ادامه بحث پرداختند که شرح آن در زیر می آید:
در بخش گذشته گفته شد که انسان باید برای رسیدن به خدا و هدف خلقتش بسیار شتاب کند .
مقصود از رسیدن به خدا ( تقرب ) شباهت پیدا کردن به خداست، در گذشته گفته شد که خداوند از روح خود که شبیه ترین موجود و مخلوق به خودش بوده است در ما دمیده ؛ روح انسان شبیه ترین موجود به خداوند بوده و همه صفات و کمالات الهی را داراست و همه انسانها به صورت بالقوه دارای روح خدا می باشند .
هدف خلقت پروردگار از آفرینش انسان این بوده است که؛ در دنیا این فرصت را داشته باشد که ابتدا صفات و کمالات خود را شکوفا کند و هر چه بیشتر به خداوند شبیه شود، تا به او تقرب بیشتری پیدا کند .
نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند :
تخلقوا به اخلاق الله
متخلق به اخلاق خدا شوید ( خلق خدا را پیدا کنید )
هدف پیامبر از این حدیث گرانقدر این بوده است که انسانها باید اخلاق خود را به اخلاق خداوند نزدیک کرده، ودر زمینه اخلاق ، خود رابا کسی غیر از خداوند تبارک و تعالی قیاس نکنند .
حال می خواهیم در مورد آن تهدیدی که مولا علی (ع) در یکی از بیانات خود نسبت به انسان داشته و فرموده اند که هر کسی که به دیگران فخر فروشی کند در قیامت روسیاه محشور می شود توضیح بیشتری دهیم ؛
چرا انسان فخر فروش در قیامت رو سفید نیست ؟
کسی می تواند در قیامت رو سفید باشد که شبیه تر و نزدیکتر به خداوند باشد، و به هدف خلقتش رسیده و به عنوان یک انسان در قیامت متولد شود نه به صورت یک حیوان .
این سخن نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) که فرموده اند : ۱۰ گروه از مسلمانان که در قیامت به صورت حیوان و موجودات دیگر محشور می شوند ، شامل کسانی هستند که ظاهرا مسلمان بوده اما هرگز با هدف خلقت خود انس نگرفته و به خاطر امور دنیایی به سراغ دین و معنویت می رفتند، و هدفی برای تقرب به خدا و انسان شدن نداشته اند .
روسفید کسی است که زمانی که به آخرت متولد می شود، آنجا او را پذیرا باشند و وقتی که با ائمه معصومین روبرو می شود با لبخند رضایت آنان مواجه شود .
حال انسان می آید و رقابت می کند در چیزهایی که قیمت و کمال انسان نیست ، و خویش را روز به روز از معشوق الهی دورتر می سازد.
بزرگان دین ما بر این عقیده اند که عزت کاذب در دنیا ، ذلت صادق در آخرت را به همراه دارد ، و اگر کسی با معیارهای عزت در آخرت رشد نکند ، تمام تلاشش این میشود که در کمالات حیوانی خود را رشد داده و بزرگ کند.
او درست در زمانی که پا به آخرت می گذارد به این نکته پی می برد که این کمالات دنیایی در آنجا هیچ خریداری ندارد و هر چه که در دنیا به دست آورده باطل بوده و هیچ ارزشی نداشته است .
جهنم جایگاه انسانهای "متکبری" است که در دنیا عزت را در چیزی جز عزت الهی می دانستند، و تلاش داشته اند از طریقی غیر خدا بزرگ و عزیز شوند، و متأسفانه به سوی کمالات وهمی و خیالی کشیده می شوند و در آخرت هم ذلیل خواهند شد .
ادامه دارد...
مطالب بیشتر:
کلیدواژه ها:
آثار استاد