www.montazer.ir
جمعه 17 می 2024
شناسه مطلب: 7236
زمان انتشار: 9 ژولیه 2017
آیا ازدواج همیشه مبارک است؟

استاد محمد شجاعی

آیا ازدواج همیشه مبارک است؟

کسی که ازدواج می کند و یک جشن مفصل و باشکوه می گیرد، آیا می توانیم بگوییم ازدواج و زندگی جدید او مبارک است؟ یا کسی که دکترا گرفت، می شود گفت: برایش مبارک است؟ البته ما از روی ادب به کسی که ازدواج می کند و یا دکترا می گیرد، می گوییم مبارک باشد، اما چنین نیست که واقعا اینها برای هر کسی مبارک باشد. یعنی باید آخر کار را دید. باید دید که هر کس چقدر به وظایفش آشناست.

بنابر این، هیچ چیز از امور دنیایی را در ابتدا نمی شود گفت، مبارک است. اگر ازدواج کردی یا دکترا گرفتی واقعا نمی توان گفت مبارک است.

حالا چرا ازدواج برای بعضی ها مبارک نیست؟ علتش این است که چون فرد آشنا به بسیاری از وظایفش نیست، بعد از مدتی، باب ظلم به همسر و خانواده همسر و ظلم به بچه ها را باز می کند. این آدم تربیت شده نیست و لیاقت همسری و ازدواج را ندارد. چه زن باشد و چه مرد. لیاقت داماد شدن یا عروس شدن را ندارد.

صراطی که گفته اند از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر است، یکی از مواردش، صراط زندگی است. پس مراقب باشید موقعیت های دنیایی، تعادل شما را در صراط به هم نزند و موجب سقوط شما نشود. زیرا فرد در این حالت  به سمت جهنم می رود، در حالی که اصلا متوجه نیست. یعنی هم جهنم دنیایی و هم جهنم ابدی.

بنابراین، انسان باید خیلی دقت کند که به وظایفش در همه ابعاد زندگی و در همه ارتباطاتش عمل کند. علت این همه طلاق که در زندگی ها اتفاق افتاده، این است که طرفین به همدیگر ظلم می کنند و متأسفیم که باید بگوئیم بیشتر مردها هستند که ظلم می کنند و خانواده ها را متلاشی می کنند.

آدم ظالم در همین دنیا گرفتاری ها، تنگناها و مشکلات روحی- روانی زیادی پیدا می کند. از موقع مردن به بعد هم، داستان گرفتاری های آن عالم شروع می شود. از ظلم هایی که به همسرش، خانواده همسرش، به فرزندانش کرده، گرفته تا دیگر ظلم ها او را به محاکمه می کشانند و همه باید حساب پس بدهند. یکی  از آن موارد همین است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «لَا یلقى الله سُبْحَانَهُ أحد بذنب أعظم من جَهَالَة أَهله= هیچ کس خدا را به گناهی بزرگتر از جهالت خانواده و فرزندانش ملاقات نمی کند».

یک مرد علاوه بر کسب لیاقت های شوهری و مهارت های لازم، یکی از وظایفش در درجه اول این است که خانواده اش را با وظایف دینی و معارف اسلامی آشنا کند. زن هم همین وظیفه را دارد. همه مسئولند.

والدینی که به همین اکتفا می کنند که حالا بچه ام دیپلم بگیرد و دانشگاه برود و دکتر و مهندس شود، معلوم است که والدین مبارکی نیستی.

انسان در هر پست و مقام یا جایگاهی مثل پدری، مادری، زن و شوهری که باشد، باید آدم مبارکی باشد. اگر قرار است انسان مبارک باشد، دیگر کاری نباید داشته باشد که دیگران با من چطور رفتار می کنند. نباید بگوید که والدینم، همسرم و ....بد عمل کردند، پس من هم بد عمل می کنم.  و با این توجیه کودکانه بگوید من هم باید با او مقابله به مثل کنم. لج و لجبازی در زندگی، انسان را نامبارک می کند.

 

خانواده آسمانی/ جلسه 471

کانالهای تلگرام مؤسسه منتظران منجی (عج)

http://montazer.ir/pay

http://montazer.ir/7074

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed