www.montazer.ir
یک‌شنبه 19 می 2024
شناسه مطلب: 202
زمان انتشار: 29 سپتامبر 2014
آداب تعلیم و تعلم،جلسه 30

آداب تعلیم و تعلم،جلسه 30

بیست و هشتمین ادب از آداب شاگرد با استاد ارج نهادن به توضیحات استاد است.
ما باید حداقل یک کتاب مشروح و مسبوط دربارة نحوة گفتگوی افراد با یکدیگر از منابع اسلامی استخراج کنیم،  متأسّفانه دشمنامان (غربی­ها) چنین کاری کرده اند.
در مخاطبة افراد با یکدیگر یکی از اصولی که باید رعایت شود این است که وقتی کسی با شما صحبت می­کند و مسأله­ی را بیان می­کند با حوصله به صحبت­های او گوش دهید و دقّت کنید، اگر هم مطلب تکراری است در ذوق او نزنید.
وقتی پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) راه می­رفتند و ایشان را صدا می­کردند تمام قد بر می­گشتند یعنی روی خویش را به سمت او بر می گردانده  است،سر خود را بر نمی­گرداندند ببینند چه کسی است،این را نوعی تحقیر نسبت به افراد می دانسته است.
جایی که قرار است هم شاد باشند و بخندند شما هم با آنها، همان طور باشید به خصوص در جمع مؤمنان.
شاگرد به هیچ وجه حق ندارد نسبت به صحبت های تکراری استاد و یا چیزهای دیگر که می داند ،غرور  بگیرد که این درس ها را شنیده ایم، آنجا درست نقطه امتحان سختی است و صراط بسیار باریکی است.
همیشه از مطالب تکراری هم چیزهای جدید نصیب انسان می شود و اساساً تکرار چیز لازمی است.
تکرار بسم الله الرحمن الرحیم، تکرار رحمت و رحمانیّت الهی لازم است.
آفاتی که مانع حرکت صحیح ما به آخرت می­شوند دائماً دارند برای ما تکرار می­شوند، دنیا دائم دارد برای ما تکرار می­شود.
یک زمان است که انسان حدیثی را می­شنود ولی باطن­های مختلفی دارد، در تکرار است که این باطن­ها نصیب انسان می­شود .
بسیار از معارف در اثر شنیدن حرف­های تکراری گیر انسان می­آید همان چیزی که طبیعت از آن فرار می­کند، همان چیزی که طبیعت از آن بیزار است، درست همان به درد انسان (خطرت) می­خورد. بشنود،حوصله شنیدن داشته باشد.
استاد در مقام بیان می­خواهد اطّلاعات علمی شاگرد را بررسی کند و امتحان کند و هم اینکه می خواهد از اندوخته ها و ذخائر شاگرد برای طرح مسأله جدیدی استفاده کند.
برای استاد سخت است که مطلب را توضیح داده است دوباره بیان کند وظیفه اش است که دوباره تکرار کند، اگر نیاز شاگرد باشد وظیفه اش است که تکرار کند ولی شاگرد بلد است نباید چیزهایی که می­داند و روشن و واقع است را سؤال کند و او را وادار به دوباره گویی کند.
شاگرد به محض این که احساس کند استاد حال و حوصله جواب دادن ندارد یا نمی خواهد جواب دهد و یا الآن آمادگی ندارد باید صرف نظر کند و سؤال خود را تکرار نکند .
یک زمان است که سؤال در حالت خوبی از استاد می شود امّا باز هم بی موقع است، جوّی که قرار دارید متناسب با آن جو سؤال های خود را مطرح کنید.
اساتید مسلّط این گونه اند که شما سؤال را مطرح می کنید او می فهمد که خواستگاه این سؤال چیست و چرا این سؤال دارد مطرح می شود برای شما توضیح می دهد.

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed