www.montazer.ir
جمعه 17 می 2024
شناسه مطلب: 8785
زمان انتشار: 20 ژانویه 2018
آخرت شناسی؛ ضامن سعادت دنیا و آخرت

منازل الاخره، جلسه اول، 88/06/17

آخرت شناسی؛ ضامن سعادت دنیا و آخرت

یکی از نیازهای اساسی زندگی هر انسان، آشنایی با منازل آخرت است.

نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «انَّ الله تَبارَکَ وَ تَعالی یُبغِضُ کُلَّ عالِمٍ بِالدُّنیا جاهِلٍ بِالآخِرَة[1]؛ خداوند تبارک و تعالی دشمن می‌دارد هر عالم به دنیایی که جاهل به آخرت است».

رسول خدا، رحمۀ للعالمین از طرف خداوند رحمان و رحیم پیام می‌­آورد که خداوند تبارک و تعالی دشمن می­‌دارد هر عالم به دنیایی را که جاهل به آخرت است، یعنی کسانی که در زندگی‌شان دنبال علوم دنیائی هستند مثلا برای دانشگاه رفتن، گرفتن مدرک تحصیلی و سایر رشته­‌های دیگر و یا جمع آوری مال و خانه و اتومبیل و غیره در تلاشند و جدیت دارند، اما از زندگی آینده خودشان یعنی آخرت که قرار است بروند، چیزی نمی‌­دانند اینها آخرت­‌شناس نیستند و جاهل به آخرت هستند.

کسی که جاهل به آخرت است، مسیری را طی می­‌کند که خودبه خود مورد نفرت و بغض خداوند قرار می‌گیرد. آدمی که نمی‌داند کجا می‌رود، هیچ‌­وقت خودش را برای آنجا آماده نمی‌کند. در حالی که ما صددرصد چند ساعت یا چند روز یا چند ماه دیگر از این دنیا خواهیم رفت و بسیاری از ما که در اینجا نشسته‌ایم دو سوم عمرمان را سپری کرده‌ایم. بعضی‌ها هم لحظات و روزهای آخر را طی می‌کنند و ما هم در آینده‌­ای نه چندان دور وارد عالمی می‌شویم که شرایط زندگی کاملا متفاوتی با دنیا دارد و اگر برای آن زندگی آماده نباشیم، ورود ما با اضطراب، ترس، دلهره، وحشت، غم، حزن و عذاب خواهد بود و این تازه شروع راه است که بسیار هم خطرناک است.

بنابراین، آخرت­‌شناسی اصل بسیار مهمی در تامین سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت است نه فقط آخرت بلکه اگر کسی آخرت­‌شناس باشد، دنیایش هم به شیرینی و شادی و با آرامش سپری خواهد شد.

امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نقل است که فرمود: «رَحِمَ اللّهُ اِمْرَاً عَلِمَ مِن أینَ وَفی أینَ وَ إلی أینَ[2] ؛ خدا رحمت خدا شامل حال کسی می شود که بداند از کجا آمده در کجا هست و به کجا می رود». این سه دسته اطلاعات ضروری زندگی هر انسانی است.

در انتهای سرازیری؛ بهشت یا جهنم

یکی از حماقت‌های بزرگ انسان ها، بی­‌توجهی به آخرت است. امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) می‌­فرماید: من ندیدم مثل بهشت که طالب آن بخوابد و ندیدم مثل جهنم که فرارکننده از آن بخوابد و بیخیال باشد.[3]
ما به سرعت به انتهای سرازیری نزدیک می­‌شویم و در انتهای این سرازیری دو در به روی ما باز می‌شود: یک در به سوی بهشت و یک در به سوی عذاب و بدبختی و جهنم. این ما هستیم که باید در این سرازیری تعیین کنیم که کدام در به روی ما باز می‌شود.

اصل معاد جزء ارکان دین است

در اصول دین مان ما یک اصل بسیار مهم داریم که آن اصل معاد است. معاد یعنی بازگشت. کسی می‌تواند به معاد و بازگشت واقعا معتقد باشد که قبلا ایمان آورده باشد. باور کند که قبلا پیش خدا بوده. اگر چنین ایمانی نباشد، اعتقادش به معاد معنادار نیست.

پس معاد یعنی من قبلا پیش خدا بودم و به سوی خدا باز می‌گردم: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ[4]؛ همانا ما از آن خداییم و به سوی او بازمی‌گردیم». شروع ما از نطفه جسمانی خودمان نیست. ما در آغاز راه بدن نداشتیم، آن موقعی که پیش خدا بودیم به گونه دیگری زندگی می‌کردیم. وسط راه ماموریت پیدا کردیم که به زمین بیاییم و در زمین بدن­‌گیری کنیم، بعضی‌ها بدن زنانه و بعضی‌ها بدن مردانه گرفتند. مهم در این راه این است که آن تکالیفی را که خداوند تبارک و تعالی برای‌مان مشخص کرده درست انجام دهیم و سعادتمند به جایگاه اصلی و ابدی خود بازگردیم.

در قرآن کریم آیات بسیار زیادی مسئله بازگشت ما را به سوی خداوند تبارک و تعالی ذکر می‌کند: «إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ[5]»، «إِلَیْهِ مَرْجِعُكُمْ[6]»، «إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِیعاً[7]»، «إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ[8]»، «إِلَیْهِ یَرْجِعُونَ[9]»، «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ[10]»، «إِلَیْهِ الْمَصِیرُ[11]»؛ همه دلالت بر این می‌کند که ما به سوی او برمی‌گردیم. اصلا رفتی در کار نیست. در همه آیات از «بازگشت» صحبت شده است نه از رفتن. فقط کسی می‌تواند به معنای حقیقی معتقد به معاد باشد که این بازگشتن را باور کند.

استقرار و بهره‌­مندی ما در زمین موقتی است. همان‌طور که قرآن می‌فرماید: «وَ لَكُمْ فِی الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَ مَتاعٌ إِلى‏ حِینٍ[12]؛ تا مدتی در زمین قرارگاه و بهره دارید». در  اینجا مدتی مستقر و بهره­مند هستید بعدا بازمی‌گردید و می‌روید.

ما در زمین، خانواده موقتی داریم و نسبت به آن وظائفی داریم. ما مثل یک جنین که در رحم مادر رشد می‌کند، در رحم دنیا آمده‌ایم تا رشد ‌کنیم و به تعالی برسیم و برای مرحله بعد آماده شویم. ما خانواده­ای غیر از خانواده زمینی داریم و با تکامل پیش آن خانواده مان برمی‌گردیم.

مهم این است که بفهمیم چه راهی در پیش داریم، کجا هستیم، چگونه باید زندگی کنیم، هدف ما کجاست، چه منازلی را باید پشت سر بگذاریم.

آیا برای مرگ آماده هستی!

امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: « أقربُ شیءٍ الأجلُ[13]؛ نزدیک­ترین چیز، اجل است» . ما یک مقطع قبل از دنیا داریم که با آن کاری نداریم. مقطع مهم آن زندگی مربوط به دنیاست و آخرین مقطع آخرت­ است.

اگر ندانیم قرار است کجا برویم هیچ ­وقت برای آن آماده نمی­‌شویم. پس باید بدانیم منازل آخرت چگونه است، وفات به چه شکل است، حضرت عزرائیل (علیه‌السلام) چگونه می‌­آید، چگونه از ما جان می­‌گیرد، قبض روح چگونه خواهد بود، مراحل قبل از قبض روح، حین قبض روح، روح بعد از قبض به چه شکل خواهد بود، در عالم قبر به چه وضعیتی خواهیم رسید، عالم برزخ که میلیاردها برابر زیباتر، بزرگتر، جذاب‌تر، کاملتر و پیشرفته‌­تر از دنیاست، وضعیت ما چه خواهد بود، آیا اساسا ما با آمادگی می­‌رویم، سئوال‌های قبر چیست، آنجا چه سوالهایی از ما می‌کنند؟ نکیر و منکر چه کسانی هستند، آیا برای همه می‌­آیند یا برای بعضی‌­ها می­‌آیند، بشیر و مبشر چه کسانی هستند، باید چه­ چیزهایی برای قبر ذخیره کنیم، چون هرچه که هست باید از دنیا ببریم و آن چیزها هم باید در درون خودمان ایجاد کرده باشیم. خوراک قبر فقط باطن انسان است.

جواب تمام سوال های آخرت هم باید در دنیا داده شود. سوال‌ها هم شفاهی و کتبی یا ذهنی نیست که من بگویم به ذهن خودم می‌سپارم که آنجا یادم بماند و پاسخ دهم. بلکه سوال‌ها از وجود انسان می­‌کنند. این دهان نیست که شفاهی پاسخ دهیم، خودِ وجود پاسخ می‌دهد. ما با زندگی در دنیا به سوال‌ها پاسخ می‌دهیم. همین الان با نحوه زندگی‌مان جواب می‌­دهیم و همین الآن نکیر و منکر از ما سوال می­‌کنند.

منازل آخرت

ما چهار منزل در آخرت داریم. منزل اول موت است؛ منزل دوم برزخ است که همان قبر است؛ منزل سوم قیامت است که خود 50 منزل و موقف دارد؛ منزل چهارم بعد از قیامت خواهد بود که حیات ابدی است.

قرآن کریم نزدیک به 80  بار زندگی ابدی را متذکر می‌شود، یعنی تا خدا هست شما هم زندگی خواهید کرد.

نبی اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند: «خُلِقتُم لِلبَقاء لا لِلفَناء[14]؛ شما برای جاودانگی و بقاء خلق شدید نه برای فنا». ما اصلا مرگی نداریم. مرگ مربوط به جنبه جسمی ماست که اینجا مضمحل می‌شود. چون ما بدن نیستیم. مثلاً یک فرد در مدت 40 سال عمرش ممکن است حدود 4 تا 5 بار کل سلوی‌های بدنش عوض شده باشد؛ ولی شخصیتش ثابت است. ما با تحولات بدن تغییر نخواهیم کرد.

پس وفات یعنی انتقال کامل یک شیء از جایی به جایی که من در فرمول شناخت آخرت تعبیر به تولد کردم. در حقیقت مرگ نوعی تولد از رحم دنیا به ملکوت است.

ما چند نوع تولد و در واقع چند نوع رحم داریم. یکی رحم مادرمان بود که از آن به دنیا وفات کردیم. از رحم دنیا به عالم برزخ یا ملکوت متولد می­‌شویم که میلیاردها برابر از اینجا کاملتر، بزرگتر، مهمتر و  پیشرفته­‌تر است. رابطه دنیا با آخرت مثل رابطه رحم مادر با دنیاست. همان طور که دنیا قابل مقایسه با رحم مادر نیست. ملکوت هم قابل مقایسه با  دنیا نیست.

هر چقدر بین رحم مادر با دنیا رابطه ریاضی برقرار کنید؛ به همان نسبت بین دنیا و نظام برزخی و ملکوت رابطه وجود دارد و خودِ عالمِ ملکوت هم یک رحم به حساب می‌آید. انسان در رحم ملکوت برای مرحله سوم که قیامت است آماده می‌شود و از آنجا به مرحله چهارم خواهد رفت که حیات ابدی انسان شروع خواهد شد.

برزخ؛ اولین منزل زندگی ابدی

اولین مرحله، مرحله وفات یا موت است. در مرحله موت یا تولد، ما بدن را رها می‌کنیم. همان‌طور که جنین هم در رحم مادر بعضی از چیزها را رها می­‌کند با بدنی که در رحم ساخته و آماده دنیا کرده و مناسب دنیاست، به دنیا می­‌آید. یکسری چیزهایی با خودش دارد که مناسب دنیا نیست. آن چیزی که مناسب دنیاست را با خودش می­‌آورد چون آن را برای گذران زندگی در دنیا لازم دارد. ما هم از اینجا که می‌خواهیم برویم باید چیزهایی را آماده کنیم که مناسب برزخ و قبر باشد. باید دقیقا یک ساختار تراشیده شده مطابق با عالم برزخ ببریم. اگر جنینی با سر اضافه یا دست اضافه یا پای اضافه یا چشم اضافه به دنیا بیاید، برایش دردسر­ساز است.

عالم آخرت که بسیار پیشرفته‌­تر، بزرگتر و مهم‌تر از دنیا است، بنابراین هر کمبودی در ما برای آخرت خسران بزرگ خواهد بود. ما باید تراش را بخوریم و باید برای زندگی در آنجا آماده شویم. پس باید بدانیم که چگونه رفتار کنیم، چگونه زندگی کنیم که آماده باشیم. تعبیری که من کردم تعبیر «تولد» بود.

ابن سینا (ره) در رساله‌­ی به نام الشفاء «من خوف الموت» می­‌فرماید: «مردن برای انسان عوض‌­کردن ابزار است». مثلاً نجار برای هر قسمت از کارش ابزار عوض‌ می‌کند و با ابزار دیگری کار می­‌کند. یک جا اره به دردش می‌خورد، جای دیگر چیز دیگری.  ابزار ما هم در مدتی که در دنیا هستیم، بدن ماست که این هم ابزار مبارکی است. اسلام هم به این ابزار احترام می‌گذارد و حتی برای مرگ آن قوانینی را قرار می‌دهد مثل؛ غسل دادن میت، نماز خواندن بر میت، دفن بدن و... . سر قبر که ما می‌رویم به احترام بدن می‌رویم. روح همچنان ارتباطش را با بدن در عالم ملکوت و برزخ حفظ می‌کند و از این روست که سفارش به هدیه فرستادن و رفتن به قبرستان شده است. زیرا که میت در عالم برزخ متوجه می‌شود. پس بدن خیلی حرمت دارد.

ما قرار است با این بدن که ابزار بسیار محترم و مهمی است، زندگی ­کنیم و برای آخرت آماده شویم.

سفر پرماجرا

پی نوشت:

[1] . كنز العمّال : 28982.

[2] . الأسفار الأربعة : 8 / 355 ، لم نجد هذا الحدیث المشهور فی الكتب الحدیثیّة .

[3] . «إِنِّی لَمْ أَرَ کَالْجَنَّهِ نَامَ طَالِبُهَا وَ لاَ کَالنَّارِ نَامَ هَارِبُهَا» نهج البلاغه، خطبه 28.

[4] . سوره بقره/156.

[5] . سوره آل عمران/109.

[6] . سوره یونس/4.

[7] . سوره مائده/48.

[8] . سوره یس/83.

[9] . سوره انبیاء/58.

[10] . سوره بقره/156.

[11] . سوره تغابن/3.

[12] . سوره بقره/36؛ سوره اعراف/24.

[13] . غرر الحكم : 2920.

[14] . البحار: 6/ 249، ح 87.

مهدیه حسنی کبوترخانی (کاربر مهمان)

بهترین وموثرترین کانال درزندگی من هست وقویترین غذای روح من شده .بسیارسپاسگذارم ازشما

خانم علیزاده

<p>با سلام و تشکر از شما دوست عزیز. خدا را شکر. موید و موفق باشید.</p>

اشرف صدر (کاربر مهمان)

بسيار موجز وعميق

صفی خانی (کاربر مهمان)

سلام خیلی عالی بود که خلاصه سخنرانی نوشته شده من خودم می نوشتم ولی عقب می افنادیم ولی الان تا دیدم خیلی بودتشکر میکنم

خانم علیزاده

<p>با سلام و تشکر از جنابعالی.&nbsp;شما می توانید از پایین مطلب&nbsp; اصل متن را به صورت فایل ورد دانلود کنید.&nbsp;مؤید باشید.&nbsp;</p>

ناشناس (کاربر مهمان)

سلام بسیار عالی بود ممنون از استاد عزیزو دوستانی که این مباحث رو به صورت مکتوب درمیارن .

خانم علیزاده

<p>با سلام و تشکر. شما می توانید&nbsp;از پایین مطلب&nbsp; اصل متن را&nbsp;به صورت فایل ورد&nbsp;دانلود کنید. مؤید باشید.</p>

خانم هداوند (کاربر مهمان)

کار بسیار بسیار عالیه ...این خلاصه ها ...شنیده ها را در ذهن ما تثبیت میکنه.... انشالله هر روز موفق تر باشید.

خانم علیزاده

<p>با سلام سپاسگزاریم، موفق باشید.</p>

اشرف صدر (کاربر مهمان)

ببخشيد ق دوم بار گذاري نشده لطف اقدام فرماييد تشكر

خانم علیزاده

<p>با سلام و تشکر، چشم، موید باشید.</p>

کاشی (کاربر مهمان)

خیلی عالی بود.ای کاش متن هابیشتر باشد گاهی فرصت و جای گوش دا دن کمه و فرصت خواندن هست خصوصا برای ناشنوايان که مشتاق این دروس هستند.

خانم علیزاده

<p>سلام و سپاسگزاریم، در واقع این متن و متن های که بارگذاری می شوند تنظیم شده ی جلسه می باشند. چیزی از آنها حذف نمی شود مگر موارد تکراری و زوایدی که باعث اطاله مطلب می گردند.&nbsp;</p> <p>موفق باشید.&nbsp;</p>

ناشناس (کاربر مهمان)

دستتون واقعا درد نکنه انشالله که به خواسته هاتون برسید

زهرا محمودیان (کاربر مهمان)

با سلام و عرض خسته نباشید.هر شب بعد از شنیدن سخنرانی مشتاقانه منتظر فایل بعدی هستم بسیار ممنونم و خدا را شاکرم که با کانال شما آشنا شدم اگر اجازه بدید بعد از پایان فایل سفر پر ماجرا متنش را به صورت نشریه چاپ و در دسترس مردم قرار بدهم...

خانم علیزاده

<p>با سلام و سپاس از شما کاربر گرامی، الحمدلله و خدا را شکر که مطالب مورد پسند شما قرار گرفته. برای&nbsp;چاپ نشریه لطفا با داخلی 141 تماس بگیرید. 5-55972450 داخلی 141 مرکز نشر آثار استاد شجاعی.&nbsp;</p> <p>موفق باشید.&nbsp;&nbsp;</p>

مژگان ارفعی (کاربر مهمان)

روحم باشما پروازمیکند ممنونم بخاطرخلق این همه زیبایی

اشرف صدر (کاربر مهمان)

باتشكر وعرض پوزش قسمت دوم وسوم نوشتاري را در يافت نميكنم وبكليك بروي لينك مربوطه دوباره قسمت اول مياد لطفا راهنمايي بفرمايي

خانم علیزاده

<p>سلام، قسمت دوم و سوم نوشتاری همه روی همین لینک قرار گرفته. در واقع این جلسه به سه قسمت تقسیم شده.&nbsp;کل متن همینه که شما اینجا می بینید. موفق باشید. ممنونم که با ما همگامید. ما در خدمت شما هستیم. هر سوال و پیشنهادی در مورد وبسایت منتظران منجی (عج) دارید لطفا بفرمایید.&nbsp;</p>

احترام احمدی (کاربر مهمان)

سلام . بسیار بحث جالب و عالی مرگ و پس از مرگ را مطرح کرده اید . من به دنبال چنین مباحثی بودم . کتاب سفر روح را خوانده ام . به دنبال نظرات نویسندگان اسلامی بودم که شکر خدا محقق شد . فقط امیدوارم این بحث بطور کامل و مفصل ادامه پیدا کند . متشکر .

خانم علیزاده

<p>سلام علیکم، ممنون از اظهار نظرتان، مطمئن باشید ان شاءالله به حول قوه الهی بحث به طور کامل ارائه می گردد. از سایر مباحث استاد که در آرشیو مباحث استاد گنجانده شده نیز می توانید استفاده کنید.</p> <p>موفق باشید.&nbsp;</p>

فاطمه صفری (کاربر مهمان)

سلام. بسیار عالی کانال و مباحث استاد یک غذای کامل روح است .من هر روز با این مباحث زندگی میکنم .خدا را شاکرم

فاطمه صفری (کاربر مهمان)

سلام. واقعا مطالب و درس های استاد کاربرد دارند در زندگی و یک غذای کامل برای روح انسان است .عاقبتتون بخیر ان شاء الله.

خانم علیزاده

<p>با سلام و تشکر از اظهار نظرتان.&nbsp;</p>

اسماعیل زاده (کاربر مهمان)

سلام وعرض ادب وخسته نباشیدخدمت استادوعزیزانی که زحمت میکشند واقعاخیلی خوشحال شدم که خلاصه شده این فایلهاروگذاشتین ماجورباشیدان شالله کاشکی همه فایلهامتن خلاصه شده داشت خیلی عالیه ممنون وسپاس

خانم علیزاده

<p>با سلام و سپاس از ابراز نظرتان شما با قدردانی و ابراز نظر تان به ما روحیه و انرژی می دهید. سایر مباحث استاد نیز متن تنظیم شده دارند شما می توانید بالای همین صفحه روی عبارت آرشیو مباحث استاد کلیک کنید و تایپ شده بحث ها را ببینید.</p> <p>موفق باشید.</p>

Yektas (کاربر مهمان)

عالی

ناشناس (کاربر مهمان)

عالیه

میانگین (3 رای)

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed