www.montazer.ir
شنبه 5 اکتبر 2024
شناسه مطلب: 2192
زمان انتشار: 11 مارس 2015
آخرالزمان فرازميني در سينما

آخرالزمان فرازميني در سينما

اثبات وجود « زیست فرازمینی » (1) به صورت مشابه حیات در زمین یا ماوراء زمینی، مسئله ای است که همواره برای دانشمندان و عموم مردم مورد توجه بوده است. با توجه به این که علوم طبیعی جدید به سطح بالایی از پیشرفت رسیده اند و هنوز هیچ موجود زنده ای در خارج از سیاره ی زمین کشف نشده است، می توان گفت این مسئله، هنوز در حد یک فرضیه است و به همین دلیل هنوز اکتشافات در این زمینه ادامه دارد.
افزون بر آن، « اریک فون دنیکن » (2) فرضیه ای را با عنوان « فضانوردان باستانی » (3) در سال 1968 م مطرح کرده است که با این قسمت ارتباط دارد. اساس فرضیه چنین است که در سال های پیشین بشری، موجودات فرازمینی برای بازدید به زمین آمده اند و تکنولوژی های تمدن های باستانی و مفاهیم ادیان برگرفته از آن ها است که به نام خدایان پذیرفته شده اند. او در این کتاب و کتاب های دیگرش به بررسی آثار و نشانه های باقی مانده از مسافران فرازمینی در میان آثار تاریخی و باستانی دوران گذشته می پردازد. (4)
جالب توجه است که دنیکن بارها به دلیل کلاه برداری و جرم های گوناگون متهم شده و به زندان رفته است. در زمینه ی همین فرضیه نیز متهم به ایجاد دلایل و یافته های جعلی است. او در مصاحبه ی خود با مجله ی « پلی بوی » (5) برخی پشت پرده های عکس های جعلی و کتیبه های دروغین خود را فاش کرده است. (6)
در هر صورت چه وجود زیست فرازمینی ثابت شود و یا نشود، فیلم های بسیاری موجودات بیگانه را عامل حادثه ی آخرالزمانی بشر معرفی می کنند. در این فیلم ها موجودات بیگانه برای اهداف مختلفی به انسان ها حمله می کنند و نسل بشر را در خطر نابودی قرار می دهند.
در گروهی از این فیلم ها موجودات بیگانه به دنبال محل جدیدی برای زندگی هستند و به همین دلیل، قصد نابودی انسان ها و تسخیر زمین را دارند. در فیلم « روز استقلال » (7) موجودات بیگانه با سفینه هایی غول پیکر، آسمان تمام شهرهای مهم جهان را پوشش می دهند و در روز و ساعتی مشخص، حمله علیه نسل انسان را آغاز می کنند. موجود فرازمینی که دستگیر و برای آزمایش به محلی نظامی برده می شود، در صحبتش با رئیس جمهور امریکا هدف از آمدن شان را تسخیر زمان برای استفاده از منابع سرشارش معرفی می کند.
در سه گانه ی « دگرگون کننده ها » (8) و انیمیشنی با همین عنوان، موجودات بیگانه، روبات های غول پیکری هستند که توان تغییر شکل به ماشین های الکتریکی را دارند. این موجودات پس از بروز جنگ عظیم در سیاره ی خودشان در فضا به دو گروه شر و خیر تقسیم شده و به دلایلی به زمین آمده اند. جنگ این دو گروه از موجودات بیگانه در زمین ادامه پیدا می کند. در قسمت سوم از این مجموعه، موجودات شرور بیگانه قصد دارند سیاره ویران شده ای را که در فضا دارند در زمین دوباره احیا کنند و برای تحقق این نقشه، تمام انسان ها را نابود سازند.

در فیلم « مریخ حمله می کند! » (9) موجودات بیگانه از مریخ به زمین آمده اند و هدف خود را ابتدا صلح با انسان ها می نامند؛ ولی پس از گذشت مدتی حمله ی خود را برای نابودی جهان و قتل عام انسان ها آغاز می کنند.
در فیلم « بیگانگان در اتاق زیر شیروانی » (10) هم موجودات فضایی کوچکی برای حمله به زمین آمده اند. این موجودات ابتدا با حمله به یک خانه در جست و جوی محلی امن برای ارتباط با فضا هستند تا بتوانند حمله را آغاز کنند و در همین مکان با انسان ها درگیر می شوند. همین موجودات بیگانه در دو فیلم و انیمیشن « بن تِن » (11) به شکل های گوناگونی درمی آیند و به انسان ها حمله می کنند. این موجودات قصد دارند پس از تشکیل نیروی لازم، زمین را تسخیر کنند.

در فیلم « نشانه ها » (12) ابتدا نشانه هایی عجیب همچون ایجاد شدن علامت های بسیار بزرگ در مزارع، سراسر دنیا را فرا می گیرد. پس از آن موجوداتی بسیار وحشی با گازی مرگبار به انسان ها حمله می کنند، قصد آن ها نابودی کامل بشر است.
در انیمیشن « تایتان ای. ئی » (13) موجوداتی فضایی که انرژی خالص اند، جهان را به تصرف خود درمی آورند و غالب انسان ها را نابود می کنند. هم چنین در فیلم « میدان جنگ زمین » (14) موجودات بیگانه در سال 3000 م به انسان ها و زمین حمله می کنند. این جنگ به صورتی است که انسان ها در معرض شکست قطعی قرار گرفته اند.
در گروه دیگری از فیلم های این گروه، موجودات بیگانه به دلیلی غیر از تسخیر زمین به انسان ها حمله می کنند و هدف اصلی آن ها مجازات انسان ها به دلیل فسادهای پرشمارشان است. در فیلم « روزی که زمین از حرکت ایستاد » موجودات بیگانه ای که مسئول برقراری آرامش در کهکشان اند، به علت بروز فسادهای مختلف از انسان ها، موجودی هولناک و مرگبار را به زمین می فرستند تا همه ی آدمیان را نابود کند؛ دلیل نابودی، تهدید بودن انسان ها برای دیگر موجودات کهکشان عنوان می شود.
در فیلم « فرود » (15) موجودات بیگانه برای مجازات انسان ها به زمین آمده اند. دلیل این مجازات سهل انگاری انسان ها و گرم شدن بیش از اندازه ی دمای هوا است. این موجودات در کالبدی انسانی قصد دارند دمای زمین را تا حدی بالا ببرند که حیات روی کره ی زمین ناممکن شود و انسان ها نابود شوند.
در فیلم « بیست و هفتمین روز » (16) موجودات بیگانه برای سنجش رشد اخلاقی و رفتاری مردم کره ی زمین می آیند. برای این سنجش، کپسول های مخربی با قدرت تخریب یک قاره درست می کنند و در اختیار افراد مختلف در سرتاسر جهان قرار می دهند. این کپسول ها از طریق تله پاتی بین افراد، فعال می شود و در صورت مشخص شدن فساد انسان ها، نابودی کره ی زمین را به همراه خواهد داشت.
در فیلم « قعر اقیانوس » (17) موجودات بیگانه، صورتی دیگر دارند؛ موجوداتی با حیاتی آبی که در دریاها زندگی می کنند. این موجودات به دلیل فسادها و جنگ های زیاد انسان ها قصد دارند سونامی بزرگی ایجاد کنند تا تمام سرزمین ها زیر آب برود و انسان ها نابود شوند.
نکته ی بسیار قابل تأمل در این فیلم، آن است که موجودات آبی، وقتی به دانشمند امریکایی تصاویر فسادهای انسانی را نشان می دهند. در میان این فسادها تصویرهایی از انقلاب اسلامی ایران، تسخیر سفارت امریکا در تهران و رزمندگانی با سربند « لبیک یا خمینی » نیز دیده می شوند. دیگر تصاویر فسادهای عالم هم مربوط به دشمنان و مخالفان امریکا در سراسر جهان است.
در فیلم « ویروس » (18) موجودات بیگانه، انسان را ویروس می دانند و به همین دلیل به آنان حمله می کنند و آن ها را از بین می برند. این موجودات در آب ها حضور دارند و به کشتی ها هجوم می برند.
در برخی فیلم ها حمله موجودات بیگانه برای کسب چیزی است که در زمین یا انسان ها وجود دارد. در فیلم « خط افق » (19) موجوداتی به زمین می آیند که از مغز انسان ها تغذیه می کنند. سفینه ای عظیم، همراه سفینه های کوچک با نور آبی فسفری بر روی آسمان شهرها ساکن می شود و انسان ها را به بالا می کشد و در سفینه زندانی می کند. این موجودات ماشینی، مغز انسان ها را بیرون می کشند و می خورند.
در فیلم « ملاقات با دیو » (20) موجودات بیگانه از سیاره ای دیگر برای به دست آوردن نمک به زمین آمده اند. آن ها قصد دارند اقیانوس ها را خشک کنند تا نمک حاصل از آن را برای استفاده ببرند.
در برخی فیلم ها دلیل هجوم فرازمینی، مشخص نیست و به نظر می رسد دلیل آن فقط هجوم تمدنی قوی تر برای بلعیدن تمدن ضعیف تر است. فیلم « جنگ دنیاها » (21) نمونه ی روشنی برای این دسته است. این فیلم دو بار ساخته شده است. در نسخه ای که در سال 1953 م اکران شد، موجودات بیگانه در منطقه ی دورافتاده ای از امریکا به زمین می آیند و حمله ای بزرگ علیه انسان ها آغاز می شود.
در نسخه ای (22) که « استیون اسپیلبرگ » (23) در سال 2005 م بر روی پرده برد، ابتدا تمام امکانات الکترونیکی و الکتریکی از کار می افتد، سپس موجودات ماشینی غول پیکری از طریق رعد و برق های مکرر به زمین می آیند و کشتار انسان ها آغاز می شود.

پس از این دو فیلم دنباله ای با نام « جنگ دنیاها 2: موج بعدی » (24) اکران شد که موج جدید حمله ی مریخی ها به زمین را نشان می دهد. در این نسخه، موجودات به شکل هیولاهای بزرگی هستند که قصد نابودی زمین را دارند.
در فیلم « ثور » (25) موجودات بیگانه از سیاره ای دیگر به زمین حمله می کنند. این موجودات قادرند با اسلحه ای ویژه، زمین را با ایجاد یخ بندانی بزرگ از بین ببرند. این واقعه به نحوی خنثی می شود؛ ولی دوباره بر اثر باز شدن پلی فضایی بین زمین و کهکشان، زمین در معرض نابودی قرار می گیرد.

در انیمیشن ها و فیلم « فانوس سبز » (26) موجودات بسیاری در سیاره های گوناگون زندگی می کنند که انسان ها و زمین، بخش بسیار ناچیزی از آن به نظر می آیند. در این مجموعه، موجودات فرازمینی عظیم و هولناکی، قصد نابودی تمام کهکشان ها را دارند. در نسخه ی فیلم، داستان این تسخیر از کره ی زمین آغاز می شود.
در فیلم « نبرد لس آنجلس » (27) موجودات فضاییِ قاتل در قالب شهاب سنگ های آسمانی به زمین می آیند و از شهرهای بزرگ جهان عملیات کشتار و نابودی انسان ها را آغاز می کنند. در فیلم « سربازان سفینه ی ستاره پیما » (28) حشرات غول آسایی از سیاره های دیگر به زمین حمله می کنند و جنگ بزرگی میان انسان ها و این موجودات درمی گیرد.
در فیلم « فایل های ایکس » (29) پانزده هزار سال پیش از میلاد مسیح علیه السلام موجودی بیگانه به یک غارنشین حمله می کند و در زمان معاصر هم در همان نقطه پسر بچه ای کشته می شود. این خطر سال ها است که انسان ها را تهدید می کند و مأموران اف بی آی، علت این وقایع را جست و جو می کنند.
در فیلم « ابر » (30) به دلیلی نامعلوم، ابری از مه، شهر را احاطه می کند که از آن موجودات ترسناک بیگانه بیرون می آیند و به انسان ها حمله می کنند و آن ها را می کشند.
در برخی فیلم ها هجومی سراسری اتفاق نمی افتد و فقط هیولا یا موجودی ویژه از طرف موجودات بیگانه برای نابودی انسان ها فرستاده می شوند. در فیلم « رفیق، ماشین من کجاست؟ » (31) موجود بیگانه به شکل زنی غول پیکر است. او برای فعال سازی دستگاهی مرگبار و نابودی بشر آمده است.
در فیلم « دگورا، هیولای فضایی » (32) موجودات فضایی برای نابودی انسان ها هیولایی عجیب به نام « دگورا » را از آسمان می فرستند. در فیلم « یاگ: هیولایی از فضا » (33) موجودی از آسمان نمی آید؛ بلکه با ایجاد جهش ژنتیکی از جانب موجودات بیگانه بر روی موجود زمینی، هیولایی مهار نشدنی ایجاد می شود.
در فیلم « تهاجم هیولای ستاره ای » (34) هیولایی از سیاره ی ایکس برای نابودی زمین فرستاده می شود و بالاخره در فیلم « گودزیلا 2000 » (35) سفینه ی فضایی، فرستاده ی بیگانگان است.
در فیلم « موجودی از دنیای دیگر » (36) هنگام اکتشافات قطبی، انسانی یخ زده در یکی از ایستگاه ها پیدا می شود. پس از خارج شدن از حالت انجماد، مشخص می شود او موجودی بیگانه است که قصد نابودی بشر را دارد. در فیلم « روزی که زمین متوقف شد » (37) هم، موجودات بیگانه، روبات های بزرگی را در شهرهای مختلف جهان مستقر کرده اند و انسان در برابر تهدیدی بزرگ قرار دارد.
هم چنین در فیلم « ترنسمورفرها » (38) که دو قسمت از آن اکران شده است، روبات های غول پیکر فضایی به زمین حمله می کنند و انسان های زیادی را نابود می سازند و بازماندگان به زیر سطح زمین می روند.
در شماری دیگر از فیلم ها، موجودات فضایی از ابتدا قصد نابودی زمین یا انسان ها را ندارند؛ بلکه بر اثر یک اتفاق به زمین می آیند و با انسان ها درگیر می شوند. در فیلم « حمله به بلوک » (39) موجود ماده ای از فضا به شکلی نامعلوم در لندن روی یک اتومبیل می افتد. او شبیه گوریلی است که چشم ندارد و دندان های بزرگی دارد و با بو کردن، راه خود را می یابد. چند تن از نوجوانان خیابانی به دنبال او رفته و او را می کشند. پس از اندک زمانی، تعداد زیادی از همین نوع اما بزرگ تر و خشن تر از آسمان فرود می آیند. آن ها موجوداتی نر هستند که به دنبال ماده ی کشته شده به زمین آمده اند و به انسان ها حمله می کنند.
در انیمیشن « جوجه کوچولو » (40) هم، فرزند موجودات بیگانه به زمین می افتد و هم نوعانش برای یافتن او به زمین حمله می کنند و تخریب و نابودی آغاز می شود.
هم چنین در فیلم « بازگرداننده » (41) سفینه ی فضایی و خلبانش به دست یک گروه مافیایی در سال 2084 م ربوده می شود. موجودات فضایی برای انتقام و بازپس گیری سفینه به زمین هجوم می آورند.
برخی فیلم ها سلطه ی موجودات بیگانه را بر انسان ها نشان می دهند. در مجموعه ی سه گانه ی « دروازه ی ستارگان » (42) موجودی فرازمینی با سفینه ای به شکل هرم، خود را خدای بشر می خواند و با ارتش فضایی اش برای تسلط بر انسان ها آمده است.
در دسته ی دیگر از این نوع فیلم ها برشی از آینده به تصویر کشیده می شود که انسان ها و موجودات بیگانه با هم زندگی می کنند؛ ولی همواره تهدیدهای آخرالزمانی از طرف این موجودات علیه بشر وجود دارد. در فیلم های « مردان سیاه پوش » (43) که تاکنون دو قسمت از آن اکران شده است، برخی موجودات فضایی، قصد حمله به انسان ها و تسخیر زمین را دارند.
در فیلم « منطقه ی نُه » (44) موجودات فضایی به شکل حشرات بزرگ، پس از خراب شدن سفینه شان در زمین ساکن می شوند و به عنوان شهروندان درجه ی دوم در حومه ی شهر زندگی می کنند. این موجودات همواره تهدیدی برای انسان ها به شمار می روند و سازمان های مختلف دولتی، در پی یافتن راه حلی برای این مشکل هستند.
مضمونی که فیلم های این دسته پی می گیرند، مطلبی است که در سرتاسر تاریخ انسانی جاری بوده است. به این شرح که تمدن های مافوق همواره تهدیدی جدی برای تمدن ضعیف تر شمرده می شود، به همین دلیل موجودات فرازمینی از گذشته های دور،‌ تهدیدی همیشگی برای بشر به حساب می آمدند.
البته باید توجه داشت که مضمون متون دینی، انسان را اشرف مخلوقات می داند و این امر می تواند نقطه ی اتکا و امید برای بشر باشد که در نهایت به آینده ای روشن پایان خواهد یافت. در هر صورت، فیلم های این دسته نیز مصداقی فرازمینی برای دجال محسوب می شود که البته این مسئله، فرع اثبات وجود زیست فرازمینی است.

پی‌نوشت‌ها:

1. Extraterrestrial life.
2. Erich von Däniken.
3. Ancient astronauts.
4. دنیکن، اریک فون، ارابه ی خدایان، صص 3-6.
5. Erich von Däniken.
6. ر.ک: پایگاه اینترنتی دانش نامه ی آزاد ویکی پدیا، مدخل « اریش فون دنیکن ».
7. Independence Day.
8. Transformers.
9. Mars Attacks!
10. Aliens in the Attic.
11. Ben 10.
12. Signs.
13. Titan A. E.
14. Battlefield Earth.
15. The Arrival.
16. The 27th Day.
17. The Abyss.
18. Virus.
19. Skyline.
20. Meet Dave.
21. The War of the Worlds.
22. War of the Worlds.
23. Steven Spielberg.
24. War of the Worlds 2: The Next Wave.
25. Thor.
26. Green Lantern.
27. Battle Los Angeles.
28. Starship Troopers.
29. The X Files.
30. The Mist.
31. Dude, Where"s My Car?
32. Dagora, the Space Monster.
33. Yog: Monster form Space.
34. Invasion of Astro - Monster.
35. Godzilla 2000.
36. The Thing from Another World.
37. The Day the Earth Stopped.
38. Transmorphers.
39. Attack the Block.
40. Chicken Little.
41. Returner.
42. Stargate.
43. Men in Black.
44. District 9.

منبع مقاله :
امین خندقی، جواد؛ (1391)، آخرالزمان و آینده گرایی سینمایی، (بررسی و تحلیل بیش از پانصد فیلم)، قم: نشر ولاء منتظر (عج)، چاپ اول

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed