www.montazer.ir
شنبه 5 اکتبر 2024
شناسه مطلب: 5772
زمان انتشار: 17 نوامبر 2016
آثار زیارت امام حسین

جلسه سوم سخنرانی استاد محمد شجاعی، اربعین 95/8/26

آثار زیارت امام حسین

انسان با زیارت امام حسین (علیه السلام) به مقامات الهی دست می‌یابد. یکی از این مقامات قرار گرفتن در «حزب خدا» است.

در جلسه قبل با توجه به حدیث امام صادق (علیه‌السلام) گفته شد که زیارت قبور ائمه معصومین (علیهم السلام) عهدی بر عهده شیعیان و دوستان است، از جمله دلائل مهم این عهد عبارت است از:

  • آیه مودت

«مودت» صرف محبت نیست؛ بلکه دوستی است که همراه با هزینه و فداکاری می باشد. قرآن کریم مودت اهل بیت را بر ما واجب کرده است. چنانکه می‌فرماید: «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى = بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نیستم مگر دوستى در باره خویشاوندان» (شوری/23).

مودت بدون محبت باعث می‌شود که افراد ائمه را دوست داشته باشند، اما سبک زندگی غیر از سبک زندگی ائمه را بپذیرند.

امام رضا (علیه‌السلام) در روایتی که در جلسه قبل بیان شد، فرمودند: «با میل و رغبت به زیارت بروید و تصدیق به علاقه به ائمه کنید». پس مودت همراه با «پاکار بودن» و «فداکاری» است. این ویژگی خاصی است که امام زمان (علیه‌السلام) نبود آن را یکی از موانع ظهورش می‌داند، در نامه‌ای که حضرت به شیخ مفید می‌نویسد، دو شرط مهم را مطرح می‌کند که اگر شیعیان آن را داشتند، حضرت زودتر ظهور می‌کردند: «وفاداری» و «همدلی».

  • تعظیم شعائر الهی

قرآن درباره بزرگ داشتن نشانه های خداوند می‌فرماید:« ذَلِكَ وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ = این است [فرایض خدا] و هر كس شعایر خدا را بزرگ دارد در حقیقت آن [حاكى] از پاكى دلهاست » (حج/32).

بزرگ ترین نشانه خدا روی زمین، اهل‌بیت هستند. حضرت امیر (علیه‌السلام) فرمودند: «أنا آیت الله الکبری = من بزرگترین نشانه  خدا هستم». همه ظهورات دنیا مظهر خدا هستند، اما کامل‌ترین مظهر خدا «اهل‌بیت علیهم‌السلام» هستند. قرآن کریم شعائر الهی را واجب می‌داند، زیرا بزرگداشت ائمه، تعظیمِ بزرگ‌ترین نشانه های خدا است و قطعاً پیاده روی اربعین یکی از شعائر الهی به شمار می‌آید.

  • تذکر به ایام الله

« أَلَمْ تَرَ أَنَّ الْفُلْكَ تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِنِعْمَتِ اللَّهِ لِیُرِیَكُمْ مِنْ آیَاتِهِ إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ = آیا ندیده‏ اى كه كشتیها به نعمت‏ خدا در دریا روان مى‏ گردند تا برخى از نشانه‏ هاى [قدرت] خود را به شما بنمایاند قطعا در این [قدرت نمایى] براى هر شكیباى سپاسگزارى نشانه‏ هاست » (لقمان/31).

«روز خدا»، روزی است که خداوند بیشترین جلوه را برای بندگانش به نعمت یا عذاب می‌کند. روز شهادت و عزای معصوم از ایام الله است و چون بزرگترین نشانه خدا یعنی معصوم در اثر بی‌وفایی امت گرفته شده و به قتل رسیده است؛ لذا باید یاد این یوم الله که مصیبت بزرگ جامعه اسلامی است، گرامی و زنده نگه داشته شود و باید به همگان یادآور شویم که چرا امام حسین (علیه‌السلام) با آن همه عظمتی که داشتند، توسط مردمی که او را دوست داشتند، به شهادت رسیدند؟!

پیاده‌روی و راهپیمایی اربعین معجزاتی دارد که تمام شدنی نیست، حتی باعث بروز معجزاتی در آینده خواهد شد.

نکات مهمی که از روایت جلسه قبل بدست می آید، عبارتنداز:

  • زائر قبل از اینکه به حرم امام حسین (علیه‌السلام) برود، آمرزیده و پاک شده است
  • زائر وقتی وارد حرم شد به مقام «مصلح برگزیده شده» می رسد
  • موانع ارتباط و تقرب به خدا برداشته شده است. یعنی همه گذشته بد زائر ندید گرفته می شود.

آثار فردی زیارت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام)

یکی از آثار فردی زیارت اباعبدالله «مغفرت» است. در روایت حضرت امام صادق (علیه‌السلام) که در جلسه قبل گفته شد:«استأنفِ العَمَلَ فقد غُفِرَ لك ما مَضى = عمل، از سر گیر كه گذشته ات آمرزیده شد». زیارت سیدالشهداء باعث «مغفرت» گناهان می شود.

«مغفرت» غیر از «عفو» است. در طلب «عفو» انسان از خدا می خواهد تا از جریمه ی جرم و گناهش بگذرد و در این گذشت از جریمه قربی برای بنده وجود ندارد. اما «مغفرت» بخششی است که در آن آغوش خدا باز است به طوری که بنده گناهکار با طلب مغفرت، انگار مرتکب گناهی نشده است و دَرِ رحمت و ارتباط با خدا بر روی او بسته نیست.

آثار فردی دیگری که زیارت سیدالشهدا (علیه‌السلام) دارد، در روایت دیگری از امام صادق (علیه‌السلام) است: «عن علیّ بن میمون الصائغ عن الإمام یا عَلیُّ! زُرِ الحُسَینَ ولا تَدَعهُ . قالَ : قُلتُ : ما لِمَن أتاهُ مِنَ الثَّوابِ؟ قالَ: مَن أتاهُ ماشِیا كَتَبَ اللّه ُ لَهُ بِكُلِّ خُطوَةٍ حَسَنَةً، ومَحا عَنهُ سَیِّئَةً ، ورَفَعَ لَهُ دَرَجَةً . فَإِذا أتاهُ وَكَّلَ اللّه ُ بِهِ مَلَكَینِ یَكتُبانِ ما خَرَجَ مِن فیهِ مِن خَیرٍ، ولا یَكتُبانِ ما یَخرُجُ مِن فیهِ مِن شَرٍّ ولا غَیرِ ذلِكَ. فَإِذَا انصَرَفَ وَدَّعوهُ وقالوا : یا وَلِیَّ اللّه ِ مَغفورا لَكَ، أنتَ مِن حِزبِ اللّه ِ وحِزبِ رَسولِهِ وحِزبِ أهلِ بَیتِ رَسولِهِ، وَاللّه ِ! لاتَرَى النّارَ بِعَینِكَ أبَدا ولا تَراكَ ولا تَطعَمُكَ أبَدا؛ از حضرت پرسیدم: آن که به زیارت حسین می رود چه ثوابی دارد؟ حضرت فرمود: هر کس به زیارت حسین برود و رهایش نکند، خدا برای هر قدمی یک حسنه می‌نویسد و گناهانش را پاک می‌کند و یک درجه او را بالا می‌برد و زمانی که به قبر حسین رسید خدا دو فرشته را برای او موکل می‌کند که هر کلام خیری از او صادر شود، بنویسد؛ اما اگر کلام بدی از دهانش در آمد آن را ننویسد و زمانی که بخواهد برگردد، دو فرشته وداع می‌‌‌کنند و می‌گویند: ای ولی خدا تو مورد مغفرت الهی قرار گرفتی تو از حزب خدا و اهل بیت هستی. بخدا قسم تو هیچ وقت جهنم را به چشم نمی‌بینی و جهنم هم هرگز تو را نمی‌بیند و تو را طعمه خودش قرار نمی‌دهد» (كامل الزیارات : ص 255 ح 383).

اثر بعدی، رسیدن به مقام ولی اللهی، یعنی مقام بزرگ و مقام «دوستی با خدا» است که زائر با زیارت امام حسین (علیه‌السلام) به این مقام نائل می‌شود. «سفینه الحسین اسرع = کشتی حسین از همه سریع تر است». یعنی انسان را خیلی سریع به مقامات عالیه می‌رساند.

اثر دیگر زیارت سیدالشهدا، مقامِ بودن در «حزب خدا» است، یعنی خدا انسان را پذیرفته است. چنین انسانی در روز قیامت با مدال حزب الله محشور می‌شود و هر کسی نمی‌تواند به این مقام برسد. حدیث فوق گویای این مطلب است که حزب خدا و اهل بیت یکی است، زائر با آمدن در حزب خدا در زمره ی اهل‌بیت قرار می‌گیرد، بودن در حزب خدا، یعنی بودن در حزب اهل‌بیت (علیهم السلام). این آرزوی است که انسان باید داشته باشد و خیلی بد است که خداوند این گونه انسان را تحویل بگیرد، ولی انسان غصه‌دار باشد.

قدر و قیمت خودتان را بدانید که چنین لیاقتی نصیب هر کس نمی‌شود. اگر از تو بپرسند، تو چه کاره هستی؟ باید بتوانی با صداقت بگویی، من در حزب خدا هستم؛ نه اینکه با دروغ و کلک در حزب‌های دنیایی و شیطانی قرار بگیری و گرفتار عواطف دنیایی و خلاء‌های عاطفی شوی. محال است کسی در حزب خدا باشد، افسردگی و گرفتگی دل داشته باشد.

قرب رسول خدا و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) لیاقت می‌خواهد و دونِ شخصیت انسان است که به خاطر برآورده نشدن حاجات دنیایی از آنها ناراحت یا قهر باشیم.

اثر بعدی مژده ای است که حضرت در ادامه حدیث می‌فرمایند، که زائر امام حسین (علیه‌السلام) هیچ وقت جهنم را نمی‌بیند و جهنم هم او را نمی‌بیند.

این مقام والا و با عظمت حضرت امام حسین (علیه‌السلام) است که خداوند چنین آثاری را برای زائرش می‌نویسد. اگر وارد حزب خدا، رسول خدا و اهل بیت شدیم، یک رسالت و عهد بر گردن ما قرار می‌گیرد که باید به آن عمل کنیم، به ویژه برای تنها باقی مانده ی این خاندان، یعنی امام زمان (علیه السلام).

بنابراین، پیاده روی و خستگی را کوچک نشمارید و مراقب باشید، شیطان روحیه تان را ضعیف نکند. شیطان به همه ی انسان ها حمله می‌کند. هیچ کس تصور نکند در زیارت می‌تواند افکارش را پاک نگه دارد. این گونه نیست. زائر در سفر کربلا مورد امتحان الهی قرار می‌گیرد. هم از طرف شیطان و هم از طرف آدم‌های بد حتی آدم‌های خوب.

مسیر الهی مسیر شوخی برداری نیست و باید توجه داشته باشید که از این امتحانات پیروز و سربلند بیرون بیایید.

ادامه روایت به جلسه بعدی درباره رسالت و عهد امام بر شیعه صحبت خواهد شد.

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed