www.montazer.ir
شنبه 18 می 2024
شناسه مطلب: 8933
زمان انتشار: 12 مارس 2018
«پیچ تاریخی» و طرح جهانی اربعین

مراسم تجدید میثاق با امام و شهدا،

«پیچ تاریخی» و طرح جهانی اربعین

استاد محمد شجاعی در مراسم تجدید میثاق با امام خمینی ره نظر خود را در خصوص «پیچ تاریخ» و نظریه های «ساموئل هانتینگتون» و «فرانسیس فوکویاما» بیان کرد. از زمانی که نظریه ی «پیچ تاریخ» مطرح شد، موجی از اظهار نظرها را در جهان در پی داشته است. نظر استاد با عنوان «طرح جهانی اربعین» نظریه های مذکور را به چالش می کشد.

نظریه ی «ساموئل هانتینگتون» با عنوان «برخورد تمدن ها» که در سال 1993 در مجله‌ «فارن افیرز» وزارت امور خارجه آمریکا،منتشر شد، این است که جنگ‌ های آینده، دیگر از درون رقابت‌ ملت-دولت‌ها بر سر مسائل بازرگانی، اختلافات ارضی یا ایدئولوژیک سر برنخواهد آورد؛ بلکه انگیزه‌ ی جنگ‌ ها از این پس در دین، تاریخ، زبان و سنت ریشه خواهد داشت.

نظریه ی «فرانسیس فوکویاما» با عنوان «پایان تاریخ و آخرین انسان» نیز، یک نظریه ی آخرالزمانی محسوب می شود.

اما در کنار نظریه های مذکور در خصوص «پیچ تاریخ»، برخی شخصیت های مهم، از جمله «زبیگنیو برژینسکی» مشاور ارشد سابق امنیت ملی آمریكا، جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب را مدیر و صحنه گردان این «پیچ تاریخی» می دانند. برژینسکی در اجلاس آنلانتیک گفت: «تاریخ به پیچ بزرگی رسیده است كه (امام)خمینی و (آیت الله)خامنه­ای تابلوهای راهنمای آن را نصب كرده اند. (کیهان 19/5/91)

همچنین «جیمز ولسلی» رییس پیشین سازمان جاسوسی آمریکا(سیا)گفت: «قطب قدرتمنداسلام در جهان،با پرچمداری (امام خمینی ره و (آیت الله)خامنه ای، ساختار كدگذاری شده ی جهان را به چالش كشیده است. (کیهان 19/5/91) 

این نمایی است از کتاب «پایان تاریخ و واپسین انسان» نوشته «فرانسیس فوکویاما» تحلیل گر مشهور پنتاگون:

اکنون نظر استاد شجاعی مدیر مسوول موسسه منتظران منجی را در این خصوص، با عنوان طرح «جبهه جهانی مهدوی اربعین» مرور می کنیم:

«انقلاب اسلامی» مورد توجه ائمه (علیهم السلام) بوده است

«انقلاب اسلامی» که در ایران رخ داد، قطعاً و یقیناً انقلابی بود که همه ی ائمه به آن توجه داشتند. این انقلاب ریشه های عمیق قرآنی دارد و علاوه بر این که قرآن کریم چند آیه را به ملّت ایران و انقلاب اسلامی اختصاص داده، ده ها روایت محکم و معتبر از شیعه و اهل سنّت نیز، درباره ی انقلاب اسلامی ایران وارد شه است.

همه ی ائمه(علیهم‌السلام) به خصوص وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها، انتظار این انقلاب را می کشیدند. مقدّمه چینی و مدیریت این انقلاب، از ابتدا تا پایان کار، توسط وجود مقدّس خودِ حضرت زهرا سلام الله علیها طراحی و عملیاتی شده و ان شاءالله تا آخر هم به پیش خواهد رفت. قطعاً و یقیناً این انقلاب، همان حادثه ی مبارکی بوده است که همه ی تاریخ بشریت انتظار آن را می کشیدند.

از نبی اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت شده که خداوند عمر جهان را  ۱۰۰ هزار سال قرار داده و 20 هزار سال آن را برای دشمنان اهل بیت و 80 هزار سال آن را برای خود اهل بیت مقرر فرموده است. ما از اول تاریخ، انحراف طاغوت ها را از مسیر الهی می بینیم. قرآن کریم و معصومین علیهم السلام همواره تاکید کرده اند که برای تبدیل حکومتِ جائرین و طاغوت ها به حکومت معصومین (علیهم السلام)، نیاز به یک حرکت جهانی است تا مردم جهان تحمّل این «تغییر مسیر» و به تعبیر مقام معظم رهبری «پیچ تاریخی» را داشته باشند. 

همانطور که بزرگان دین فرموده اند، انقلابی لازم بود که رفته رفته مردم جهان با فرهنگ اهل بیت علیهم السلام آشنا شوند و این «پیچ تاریخی» را با آگاهی و بصیرت طی کنند. مسئولیت تغییر تاریخ بر عهده ی انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی انقلاب تأمین کننده ی نیروهای نظامی و فرهنگی لازم، برای تغییر تاریخ است و این مأموریت را بر عهده دارد و قطعا و یقینا همانطور که معمار انقلاب حضرت امام خمینی ره مژده دادند و تاکید کردند، «اسلام سنگرهای کلیدی جهان را یکی پس از دیگری فتح خواهد کرد».

ایشان همچنین فرمودند: «ما در صدد از بین بردن مثلث شوم امپریالیسم، صهیونیسم و کمونیسم هستیم». این اتفاق که حضرت امام برآن تاکید داشت، قطعاً با پیشرفت انقلاب اسلامی به وقوع خواهد پیوست. همانطور که می بینیم، الان در این مثلث، کمونیسم از بین رفت و امپریالیسم و صهیونیسم هم در حال فروپاشی هستند و قطعاً حرکت تاریخ به سمت اسلام ناب محمدی صلّی الله و علیه و آله و سلّم پیش خواهد رفت.

انقلاب اسلامی و مژده ی ظهور حضرت مهدی (علیه‌السلام)

انقلاب اسلامی شروع شادی اهل بیت (علیهم‌السلام) و شروع شادی حضرت زهرا (سلام الله علیها) است؛ چون مژده ی ظهور در آن است.

امام باقر (علیه السلام) فرمود: «اگر من انقلاب ایران را درک کنم، خودم را برای ظهور حفظ خواهم کرد». این شیفتگی امام باقر(علیه‌السلام) خیلی مهم است. حرکت فرهنگی هم مانند همه ی حرکت های دیگرِ خلقت، یک حرکت تدریجی است. حرکتی است که باید زمان ببرد. پیامبر انقلابی کرد، مسیری را طی کرد، تا 1400 سال طول کشید و رسید به جایی که این حرکت پیغمبر مشمول مژده ی قرآن شد که می فرماید: «و نُریدُ اَن نمنّ علی الّذینَ استُضعِفوا فی الارض و نَجعلهُم ائمه و نجعلهمُ الوارِثین= و ما اراده کرده ایم که بر مستضعفان روی زمین منت گذاریم و آنان را امامان و وارثان زمین قرار دهیم»؛ یا این آیه: «هو الّذی ارسَلَ رسوله بِالهدی و دینِ الحَق لِیُظهره علی الدّینِ کُلِّه= اوست كسى كه فرستاده خود را با هدایت و آیین درست روانه كرد تا آن را بر هر چه دین است فائق گرداند ».

اساساً معنی اینکه با تولّد پیغمبر 14 کنگره از کنگره های کاخ کسری در ایران شکسته می شود، دریاچه ی ساوه خشک می شود، آتشکده ی فارس خاموش می شود، انقلاب اسلامی ایران است و اینها تعابیری است که امام صادق علیه السلام فرمودند.

شکستنِ 14 کنگره کاخ کسری، یعنی 1400 سال بعد از ظهور پیامبر اسلام، انقلاب اسلامی شروع می شود و شروع آن مصادف می شود با پایان یافتن عمر طاغوت ایران و کم کم طاغوت های سایر کشورهای جهان. حضرت امام ره نیز، همین تعبیر را از شکستن کنگره های طاق کسری و .... و ارتباط آن با پیروزی انقلاب اسلامی داشتند.

پیغمبر وقتی در مورد ایرانی ها و انقلابشان صحبت می کند می فرماید:« أنا الیهم بالاَشواق = من خیلی مشتاق ایرانی ها هستم». ایرانی ها مردمی هستند که به قول امام، «امام زادگان عشق» هستند. شخصیت های بی نظیری که تاریخ هرگز نتوانسته به این تعداد و با این کیفیت، این همه انسان پرورش بدهد. پیغمبر واقعا مشتاق دیدار اینها بوده و ما الان در مزار این عزیزان قرار داریم.

خدا رحمت کند عالم بزرگوار و کم نظیر حضرت آیت الله حائری شیرازی را که می فرمودند: شهادت ها دو جورند، بعضی از شهادت ها دفعی هستند که این عزیزان رفتند جبهه و به آن نائل شدند. بعضی از شهادت ها طولانی مدت هستند و ده ها سال طول می کشد تا شخص به شهادت برسد. یکی هم مثل خود ایشان، قطعاً انسان های زیادی هستند که در نوبت عاشقی قرار دارند که ان شاءالله نوبت آنها هم برسد. «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا= از میان مؤمنان مردانى‏ اند كه به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا كردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نكردند.(احزاب ۲۳)

پرده برداری از طرح «جبهه جهانی مهدوی اربعین»

امشب ما اینجا هستیم تا از یک طرح مهم جهانی پرده برداری کنیم. به حول و قوه الهی، این طرح را شروع می کنیم و با شروع این طرح، به تجدید میثاق با امام و شهدا می پردازیم تا بگوییم که ان شاءالله ما آماده ایم کار شما را به ثمر برسانیم.

امسال بعد از تمرین ها و چندین عملیات که در فضای بین المللی و چند مانور آمادگیِ که در حماسه ی بی نظیر اربعین انجام دادیم، حجت بر ما تمام شد.

عزیزان به تابلو توجه کنند، این آرم «جبهه جهانی مهدوی اربعین» است. اسم جبهه «جبهه جهانی مهدوی اربعین» می باشد که بخشی از فعالیت های این جبهه ی فراگیرِ جهانی بر عهده مؤسسه منتظران منجی است. بخش های دیگر بر عهده دیگر سازمان ها و مراکز و نهادهای فرهنگیِ کشور است.

اهداف و فعالیت های طرح «جبهه جهانی مهدوی اربعین»

گستره ی فعالیت های این جبهه در داخل و خارج کشور انجام می گیرد. هدف از فعالیت های داخلی این جبهه، 1) تقویت انقلاب اسلامی، 2) مقابله با تهاجم فرهنگی، 3) اهداف جبهه جهانی مهدوی اربعین در حیطه‌ی بین الملل است.

1) تقویت انقلاب اسلامی

 مقام معظم رهبری فرمودند: اربعین انقلاب ما را تقویت و حفاظت می کند. در اربعین امسال حدود 2 میلیون و 400 هزار نفر به پیاده روی اربعین رفتند و در فضای نورانی، مغفرتی، ولایتی و رسالتی اربعین قرار گرفتند. بسیاری از توبه ها و آشتی ها و تحول ها اتفاق افتاد و مردم در این دوره ی اربعینی با حال و هوای حکومت امام زمان یعنی «وفاداری و همدلی» آشنا شدند. عشق به همدیگر، عشق به امام و این فرهنگ را با  خودشان به عنوان سوغاتی در داخل کشور برگرداندند.

به دلیل این که اربعین باعث حفظ اسلام و انقلاب اسلامی و امانت اهل بیت و امام و شهدا می شود، پس هر چقدر اربعین قدرتمندتر و پرشکوه تر برگزار شود، مردم بیشتری از ایران به پیاده روی اربعین می روند و ما بیشتر به این هدف نائل می شویم. پس باید امسال تلاش زیادی بکنیم تا بتوانیم جمعیت بیشتری را به اربعین ببریم و کسانی را که در این راهپیمایی شرکت نمی کنند، با این فرهنگ آشنا کنیم.

2) مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن

 شما الان می بینید که خواص و فتنه گران کمرشان را بسته اند تا تهاجم های کمرشکنی مثل برداشتن حجاب و آزادی های جنسی و مسائلی از این قبیل را در کشور جا بیندازند. یکی از راهکارهای مقابله با این تهاجم، بسط فرهنگ مهدوی و جذب فعالان مهدوی است.

فعّالان مهدوی کسانی هستند که به معنای واقعی، سربازان ویژه ی امام زمان علیه السّلام و واقعاً پا رکاب حضرت هستند. ما ان شاء الله سه هدف بزرگ را داریم و خود شما می دانید که هیچ هدف و رسالتی برای ما بالاتر از این وجود ندارد. این ظرفیت بی نظیر اربعین، آن قدر قدرتمند است که هر سه هدف را کاملا برای ما تأمین خواهد کرد. بنابراین، ما باید از این فرصت بی نظیر بین المللی و داخلی استفاده کنیم تا بتوانیم ان شاءالله یک رسالت الهی را به انجام رسانده  و آنچه که امام زمان و اهل بیت (علیهم السلام) از ما توقع دارند به ثمر برسانیم.

3) اهدافِ «جبهه جهانی مهدوی اربعین» در بُعد بین الملل (خارج از کشور)

این اهداف شامل 3 بخش است: 1) آشنا کردن سایر پیروان و مذاهب با ریشه مشترک الهی و انسانی شان؛ 2) آشنایی و آشتی پیروان سایر مذاهب و ادیان با خود سیدالشهدا؛ 3) آشنایی و آشتیِ پیروان مذاهب و ادیان با منجی ادیان؛ 4) ضمنِ حفظ شعار «لبیک یا حسین»، ترویج شعار« لبیک یا مهدی»؛ 5) ایجاد وحدت، وفاداری و همدلی در میان همه شیعیان و همه مسلمانان جهان؛ 6) ایجاد تنفر جهانی از فرهنگ استکبار و ارتجاع؛ 7) پایه ریزی تمدن بزرگ اسلامی.

1) در بُعد خارجی، اولین هدف ما، آشناکردنِ سایرِ پیروان مذاهب و ادیان با ریشه‌ی مشترکِ الهی و انسانی شان است

شما می دانید که حدود 30 میلیون نفر از حدود 90 کشور جهان با ترکیب بی نظیری که در دنیا سابقه نداشته است، در این راهپیمایی شرکت کردند. چنین چیزی تا به حال در دنیا محال بوده، اما یک حماسه بی نظیر اتفاق افتاد که همه را غافل گیر کرد. خودی ها به یک نحو و دشمنان به نحو دیگر غافل گیر شدند.

حماسه اربعین به گونه ای است که دشمن نمی تواند جلوی این جریان را بگیرد. یک انقلاب جهانی است؛ نه یک انقلابی که در یک کشور اتفاق می افتد. یک انقلاب جهانی است که بدون خونریزی انجام می شود و هیچ کس هم نمی تواند جلویش را بگیرد. پیامش را می گوید؛ حرفش را می زند؛ تاثیرش را می گذارد؛ بدون این که کسی بتواند با آن مقابله کند و بدون این که خون و خونریزی راه بیفتد. این نکته خیلی مهم است.

آنچه که همه‌ی انسانها را، یعنی ده ها میلیون نفر انسان را با ترکیب شیعه، سنی، مسیحی، یهودی، هندو و حتی لاییک می کشاند به راه پیمایی اربعین، عشق به یک انسان کامل است. این را باید قدر دانست. نباید ساده از کنار این ظرفیت بی نظیر گذشت.

2) آشنایی و آشتی پیروان سایر مذاهب و ادیان با خود سیدالشهدا

همه به عشق سیدالشهدا می آیند؛ اما خیلی ها نمی دانند، این حسین کیست. برای اینکه این نکته جا بیفتد، نکته ای از حضرت آیت الله بهجت (رحمه الله علیه) برایتان می گویم:

ایشان نکته ی بسیار کلیدی و تکان دهنده ای گفتند که برای ما یک راهکار خیلی مهم به شمار می آید. فرمودند: وقتی که امام زمان ظهور می کند، برای اینکه خودش را به همه دنیا بشناساند، می گوید: من پسر حسینم و همه مردم دنیا می دانند که حسین کیست. سپس می گویند: علت این که الان همه دنیا نمی دانند حسین کیست، به خاطر کوتاهی های ماست. ما کوتاهی کردیم در معرفی حسین به دنیا.

امام حسین، خود به خود بدون اینکه ما کاری کرده باشیم،آنقدر جذابیت دارد، که 10 ها میلیون انسان را با این همه اختلاف مذهبی می تواند دور خودش جمع کند. کی می تواند بگوید ما رفتیم کار کردیم، این جاذبه ی بی نظیری که 10 ها میلیون آدم از قریبِ 90 کشور پا می شوند می آیند اینجا، این جاذبه خود سیدالشهداست. ما مسئولیم و این رسالت به دوش ماست که سیدالشهدا را به دنیا معرفی کنیم.

حضرت آیت الله بهجت می فرماید، بهترین موقعیت برای معرفی امام حسین به دنیا و در واقع برطرف کردن موانع ظهور اربعین است. ما باید از ظرفیت اربعین خیلی استفاده کنیم و بگوییم که این حسین کیست.

برای این کار، ما دو جلد کتاب استراتژیک خیلی مهم طراحی کردیم به 12 زبان دنیا ان شاءالله ترجمه می شود. و از حالا این کتابها را به اضافه متن هایی که داریم، ان شاءالله در سایت ها و جاهای دیگر منتشر می کنیم که مردم کم کم با این حرکت جهانی آشنا بشوند و ما بتوانیم ان شاءالله برای این حرکت جهانی عضوگیری زیادی بکنیم. دو کتاب یک کتاب معرفتی و دیگر، کتاب عشقی و شوری هم طراحی شده که محال است کسی این کتابها را بخواند و عشق امام حسین و اربعین و زیارت اربعین و پیاده روی اربعین در سرش نیفتد. یعنی این کتاب طوری طراحی شده که هر کس این کتاب را بخواند خودش و هر کسی که دارد را در این مسیر می اندازد و می آید ان شاءالله.

3) آشنایی و آشتی پیروان مذاهب و ادیان با منجی ادیان است.

اول باید سیدالشهدا در دنیا خوب شناخته شود و به تبعِ آن امام زمان به عنوان منجی شناخته شود.

یک ترتیب ریاضی بسیار مهم وجود دارد و باید هدف اصلی ما امسال همین دوتا نکته باشد، معرفی سیدالشهدا و معرفی آقا امام زمان و منجی جهانی. باید به همه دنیا بگوییم که منجی جهانی کی هست و از الان باید ان شاءالله این کار را به حول و قوه الهی شروع بکنیم.

4) شعار «لبیک یا حسین» و «لبیک یا مهدی»

ما امسال برنامه داریم که شعار «لبیک یا حسین» ضمن این که حفظ بشود، مهمترین شعار مسیر راهپیمایی اربعین «لبیک یا مهدی» باشد. این خیلی مهم است اگر ما این کار را کردیم پیروز شدیم. اگر ما این کار را کردیم آن رسالتی را که باید انجام بدهیم انجام دادیم.

در همه جای دنیا، باید ‌این نکته جا بیافتد که بیش از 30 میلیون، 40 میلیون انسان جمع شدند و موعود جهانی را صدا زدند و برای ظهور منجی جهانی دعا کردند. شیعیان آمدند، اهل سنت آمدند، مسیحیان آمدند، یهودی ها آمدند، هندوها آمدند، لاییک ها هم آمدند، همه آمدند که بگویند ما از نظام حاکم بر جهان خسته شدیم و منجی خودمان را می طلبیم. این همان اتفاق مبارکی است که اگر ما بتوانیم آن را درک کنیم، متوجه می شویم که الان از چه ظرفیت بی نظیری برخوردار هستیم.

5) ایجاد وحدت، وفاداری و همدلی بین همه شیعیان و همه مسلمانان جهان

هدف بعدی در بخش بین الملل ایجاد وفاداری و همدلی همه ی شیعیان و همه مسلمانان جهان نسبت به منجی عالم است. یعنی فقط شناخت نیست، بلکه سازماندهی برای وفاداری و همدلی خود شیعیان است. شیعیان ایران، پاکستان، هند، افغانستان، خود عراق که امسال یک حماسه ی بزرگ، بی نظیر را در مبارزه با داعش رقم زدند.

ایجاد وحدت و همدلی بینِ نه تنها شیعیان، بلکه همه مسلمانان، اعم از شیعه و سنی که همه ی آنها را باید حول محور امام و اهل بیت جذب بکنیم. ایجاد وحدت و همدلی همه ادیان، حول منجی عالم، یعنی منجی عالم را  به همه مردم دنیا معرفی کنیم و بگوییم آن منجی ای که شما در مسیحیت، یهودیت، بودیسم و در هندوئیسم در تمام مذاهب، ادیان غیر آسمانی که شما می خواهید یک نفر است. همه ما دنبال یک نفر می گردیم هر کس بیاید برای منجی خودش دعا کند که در واقع برای همان یک نفردعا کرده است.

هیچ وقت دنیا گمان نمی کرد که این همدلی شیعیان یعنی، لشکر فاطمیون از یک طرف، لشکر زینبیون از طرف دیگر، لشکر حیدریون از یک طرف، لشکر ایرانی ها از طرف دیگر حمله کنند و با نماینده همه ی استکبار جهانی بجنگند و آنها را از کشورهای اسلامی بیرون کنند و این اتفاق مبارک افتاد. پس این فعالیت در حیطه ی شیعیان جهان است که برای همه اینها ما باید متن و محتوا تولید بکنیم که الحمدلله تا الان، محتوای بسیار خوبی برای هر بخش تهیه شده است. علاوه بر این، کارگروه محتوا ان شاءالله کمک خواهند کرد که ما بتوانیم محتواهای متنوع و عمیق و تاثیرگذارتر بیشتری برای این 12 زبان اصلی دنیا طراحی بکنیم.

6) ایجاد تنفر جهانی از فرهنگ استکبار و ارتجاع

نکته ی که بسیار بسیار مهم و بسیار استراتژیک است، ایجاد تنفر جهانی از فرهنگ استکبار و ارتجاع منطقه است. یعنی حرکت اربعین طوری سازماندهی شود تا به نمایشگاهی از معرفی جنایت های استکبار جهانی و ارتجاع منطقه و تنفر جهانی مردم نسبت به آنها تبدیل گردد. وقتی مردم بعد از راهپیمایی اربعین به کشورهای خودشان بر می گردند، بتوانند به عنوان سفیران اربعین، همه ی این اهداف را لااقل آن چیزهایی که به خودشان مربوط است را به دیگران انتقال داده و تحقق بدهند.

7) پایه سازی تمدن بزرگ اسلامی

آخرین مورد بحث «پایه سازی تمدن بزرگ اسلامی» است که ما برای ظهور لازم داریم. یعنی همه ی ادیان اختلاف هایشان را کنار بگذارند و با محوریت توحید و ان شاءالله گرایش بیشتر به اسلام آن تمدن پایه گذاری شود. می دانید، اربعین درست است که اهل سنت را جذب می کند، ولی خیلی از اینها بعداً شیعه می شوند. درست است مسیحیان، یهودیان، هندوها، بودیسم لاییک ها را می آورد، اما خیلی هایشان گرایش شدیدی به شیعه و به امام زمان پیدا می کنند و شیعه می شوند. در واقع اربعین جایی است که افراد مختلفی را از جاهای مختلف دنیا جذب می کند و کم کم روح امام حسین را به همه آنها تزریق می کند. روح امام حسین در همه اینها جریان پیدا می کند و نور سیدالشهدا و اهل بیت در وجود اینها تابیدن می گیرد.

حرکت جهانی مهدوی اربعین

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed