مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
بنا بر تفکر قرآن کریم و رهنمودهای آن, تنها صالحان, پرهیزگاران و مجاهدان می توانند آینده ساز باشند، چنان که می فرماید: «وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فىِ الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّلِحُونَ»: «و در حقیقت، در زبور پس از تورات نوشتیم كه زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد» [1] و فلسفه تاریخ از دیدگاه قرآن؛ به پیروزی صالحان, پاکان و پابرهنه های زمین تکیه دارد که, حق پیروز است و طرفداران حق سرانجام «آینده سازان» زمین می باشند. این وعده را رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در آغازین لحظه های بعثت, و در حال حفر خندق مطرح فرمود که:
اسلام جهانی خواهد شد و دنیا به دست صالحان امت اسلامی و با ظهور حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف خواهد شد و ایرانیان و پیروان امام علی علیه السلام در بازسازی جهان اسلام, نقشی موثر خواهند داشت! [2]
در خصوص جایگاه و حظّ و بهره ی ایرانیان از اسلام و ایمان که در آیه شریفه «.... وَ إِن تَتَوَلَّوْاْ یَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیرْكُمْ ثُمَّ لَا یَكُونُواْ أَمْثَالَكم : .... اگر روى برتابید [خدا] جاى شما را به مردمى غیر از شما خواهد داد كه مانند شما نخواهند بود»، مورد اشاره قرار گرفته است، گروهی از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پرسیدند: یا رسول الله "قوما غیرکم" [3] چه کسانی هستند؟ در حالی که سلمان در کنار پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نشسته بود، نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم دست مبارک را بر زانوی سلمان زد و فرمود: این مرد و اهل کشورش [ایرانیان], سوگند به خدایی که جان من در دست قدرت اوست, اگر ایمان به ستاره ی ثریا بسته باشد؛ هر آئینه دلیر مردانی از مردان ایران به آن دسترسی پیدا می کنند».[4]
علم در شهری به نام «قم» ظاهر می گردد, و شهر «قم» کانون علم و فضل شده, چنان دنیا را به حقائق آشنا می سازد که در روی زمین مستضعفی در دین باقی نماند, و چنین زمانی نزدیک ظهور قائم آل محمد عجل الله فرجه الشریف است
قیام های زمینه ساز ظهور
با توجه به روایاتی که در خصوص قیام هایی که در آستانه ظهور حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف وجود دارد, می توان اذعان داشت که در دوره غیبت و در آستانه ظهور حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف, دولت هایی به حمایت از حق روی کار می آیند و انقلاب هایی به حمایت از آن شکل می گیرند و زمینه را برای ظهور آن حضرت فراهم می سازند و این از نشانه های ظهور است.[5]
مرکز صدور علم به سراسر دنیا
در تداوم بینش آینده گرایی معصومین علیهم السلام, شهر قم و قیام مردم آن شهر به عنوان زمینه سازان برای انقلاب جهانی حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف بیان گردیده است. چنانچه امام صادق علیه السلام در خصوص این شهر فرمودند:
مقام معظم رهبری در قم (مهر89)
«به زودی کوفه از مومنین خالی می شود, و علم از آن می گریزد و پنهان می شود, آنگونه که مار در سوراخش پنهان می گردد, سپس علم در شهری به نام «قم» ظاهر می گردد, و شهر «قم» کانون علم و فضل شده, چنان دنیا را به حقائق آشنا می سازد که در روی زمین مستضعفی در دین باقی نماند, حتی در حجله ها, و چنین زمانی نزدیک ظهور قائم آل محمد عجل الله فرجه الشریف است, سپس خداوند قم و اهل او را قائم مقام حجت خدا قرار می دهد, که اگر چنین نشود زمین بر اهل خودش خراب می گردد و حجتی باقی نمی ماند, آنگاه علم (علوم اسلامی) از قم به تمام دنیا می رسد و مشرق و مغرب عالم را فرا می گیرد, پس حجت خدا بر خلق تمام می گردد, زیرا در تمام روی کره ی زمین کسی باقی نمی ماند که دین و علم به او ابلاغ نشده باشد و آنگاه امام زمان عجل الله فرجه الشریف ظاهر می شود». [6]
پایگاه اصلی حفظ اسلام
همچنین ایشان فرمودند: «قم را به این جهت قم نامیدند که مردم آن در راه او استقامت می ورزند, و او را یاری می کنند». [7] و از ائمه اطهار علیهم السلام نیز در خصوص این شرح روایت شده است که فرمودند: «اگر مردم قم نباشند, دین اسلام از بین می رود».[8]
نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم دست مبارک را بر زانوی سلمان زد و فرمود: «این مرد و اهل کشورش [ایرانیان], سوگند به خدایی که جان من در دست قدرت اوست, اگر ایمان به ستاره ی ثریا بسته باشد؛ هر آئینه دلیر مردانی از مردان ایران به آن دسترسی پیدا می کنند»
امام صادق علیه السلام قم را پایگاه اصلی صدور علوم اسلامی به همه جهان معرفی می فرماید که این امر مسئله بسیار مهمی در رابطه با آینده است.
نقش کلیدی قم در آخرالزمان
بنا بر این، آنچه از روایات فوق حاصل می شود آن است که:
- قیام قم, قیامی است که در هنگامه ی ظهور امام زمان عجل الله فرجه الشریف واقع می شود و قیامی پیروز است.
- مرکزیت علوم اسلامی و جایگاه اصلی علم و دین, قم خواهد بود.
- در برابر تمام نقشه ها, توطئه ها و خطرات, قم محفوظ خواهد ماند. [9]
پی نوشت:
1. الانبیا/ 105.
2. دشتی, محمد, آینده و آینده سازان, قم: موسسه تحقیقاتی امیرالمومنین علیه السلام, چاپ اول, 1375ش, صص 18-19.
3. محمد/ 38.
4. مجلسى، محمد باقر, بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، بیروت, مۆسسة الوفاء، 1404ه, ج22, ص52.
5. ر.ک: سلیمیان, خدامراد, پرسمان مهدویت, قم: شباب الجنه, چاپ دوم, 1385ش, ص218.
6. همان, ج57, ص213, ح23.
7. همان, ج57, ص216, ح38.
8. همان, ج57, ص217, ح43.
9. ر.ک: دشتی, آینده و آینده سازان, پیشین, ص47.
کلیدواژه ها:
آثار استاد