www.montazer.ir
یک‌شنبه 12 می 2024
شناسه مطلب: 6502
زمان انتشار: 28 فوریه 2021
«زیارت رجبیه» طلب همراهی با اهل بیت (ع) در مکتب امام مهدی (عج) است

استاد محمد شجاعی

«زیارت رجبیه» طلب همراهی با اهل بیت (ع) در مکتب امام مهدی (عج) است

در زیارت رجبیه از خدا می خواهیم که خدایا! هر جائی که اهل بیت (علیهم السلام) را می بری، ما را هم به همان جا ببر. چون آنها خانواده ما هستند و ما طاقت دوری از آنها را نداریم.

ماه مبارک رجب، اولین ماه از بهار معنوی است. همان طور که بهار، فصل نو شدن طبیعت است، روح انسان هم فصلی دارد که بهار آن، با آغاز ماه رجب است. ماه رجب، ماه شکوفائی انسان است. ماه آمادگی برای ورود به شعبان است و شعبان نیز آمادگی برای ماه مبارک رمضان است.

اگر کسی بخواهد به معنای حقیقی ضیافت ماه رمضان را خوب درک کند و قدر خوبی داشته باشد، باید از ماه های رجب و شعبان خوب استفاده کند. توصیه من این است که وقتی را به مطالعه اعمال رجب اختصاص بدهید و به میل و سلیقه خود برنامه عبادی تان را تنظیم کنند.

یکی از اعمال مهم ماه رجب، «زیارت» است و از جمله دعاهای فوق العاده مهمی که در ماه رجب به آن سفارش شده، زیارت «رجبیه» است که در مشاهده مشرفه خوانده می شود. انشای این زیارت، از وجودمقدس آقا امام زمان (علیه السلام) است. این دعا شامل وعده ها و آنچه که ما در ادامه زیارت رجبیه آن را از خدا مسئلت می کنیم، درخواست بسیار بزرگ و عظیمی است که ارزش آن را دارد که انسان وقتی بگذارد و به حرمی برود و زیارت رجبیه را بخواند. حتی بعداز آن که خدا شما را به حرم اهل بیت (علیهم السلام) برساند باید شکرگزاری کنید که به شما توفیق این زیارت داده شده و بخوانید:

«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَشْهَدَنَا مَشْهَدَ أَوْلِیَائِهِ فِی رَجَبٍ= سپاس مخصوص خداوندی است که ما را شاهد کرد به مشاهد مشرفه اولیا خودش در ماه رجب». این حمد، این درس را به ما می دهد که ما بر سر سفره خدای تبارک و تعالی هستیم. ما اگر به زیارت می رویم، در حقیقت خدا ما را به زیارت دعوت  کرده است. یکی از نعمت های عظیم خداوند این است که بندگانش را از مشاهد مشرفه بهره مند می کند.

در ادامه می فرماید: «وَ أَوْجَبَ عَلَیْنَا مِنْ حَقِّهِمْ مَا قَدْ وَجَبَ= حقوقی از اهل بیت علیهم السلام را برای ما واجب کرد». هر جا که صحبت از امر واجبی به میان آمد، یعنی امر مهمی است. هر کار جدی در اسلام شامل احکام الهی (واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح) است.

خداوند با لطفش، دین را مایه ی اوج و سعادت انسان قرار داده تا او با پرورش استعدادهایش، هم دنیای خویش را آباد کند و هم آخرتش را. از این رو، آنهائی که می خواهند به بهشت برسند، باید روحشان را تربیت و آماده کنند.  این نیاز به تمرین، مربی و خودسازی دارد. کسی که از حرام پرهیز نمی کند، رشد خوبی نمی تواند داشته باشد. بهشت و آخرت برای کسانی است که برای ساخته شدن خود وقت می گذارند.

حالا در حرم و زیارت از خدا چه بخواهیم؟

«اللَّهُمَّ فَکَمَا أَشْهَدْتَنَا مَشْهَدَهُمْ [مَشَاهِدَهُمْ‏] فَأَنْجِزْ لَنَا مَوْعِدَهُمْ= خدایا! همان گونه که ما را به زیارت آنان موفق فرمودی، پس وعده های مربوط به آنها را نیز محقق ساز»، یعنی هر وعده ای که به آنان دادی و محقق شد، همان وعده را نیز برای ما محقق کن. وعده ها زیاد هستند. مثل وعده پیروزی اهل بیت (علیهم السلام)، ظهور امام زمان (علیه السلام)، محشور شدن ما با اهل بیت و...باید از خدا بخواهیم که این وعده ها را برای ما محقق کند.

«وَ أَوْرِدْنَا مَوْرِدَهُمْ= و ما را در جایگاه آنان مستقرّ کن». یعنی خدایا هر جائی که اهل بیت (علیهم السلام) را وارد می کنی، ما را هم به همان جا وارد کن. چون آنها خانواده ما هستند و ما طاقت دوری از آنها را نداریم.

بعضی ها به بهشت می روند، اما از بهشت اهل بیت (علیهم السلام) خیلی فاصله دارند. اما بعضی ها سبک زندگیشان در دنیا به گونه ای است که اهل بیت (علیهم السلام) با هر درجه ای در بهشت باشند، آنها هم همان جا هستند.

«غَیْرَ مُحَلَّئِینَ عَنْ وِرْدٍ فِی دَارِ الْمُقَامَةِ وَ الْخُلْدِ= خدایا جلوی ما را نگیرند از ورود به خانه استقرار و جاودانگی».

 خانه ماندگاری به چه معناست؟ قبلا گفته شد که عمر هر انسانی به اندازه عمر خداست. آخر ندارد. بی نهایت است. یکی از لذت های بهشتیان این است که آنها می فهمند جاودانه اند. این همان میلی است که در وجود انسان نهاده شده و شیطان رجیم نیز از آن مطلع بود و انسان را با همان فریب داد.

این موضوع  دراین شریفه آمده است: «فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطَانُ لِیُبْدِیَ لَهُمَا مَا وُورِیَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَكُونَا مَلَكَیْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِینَ = پس شیطان آن دو را وسوسه كرد تا آنچه را از عورت هایشان برایشان پوشیده مانده بود براى آنان نمایان گرداند و گفت پروردگارتان شما را از این درخت منع نكرد جز [براى] آنكه [مبادا] دو فرشته گردید یا از [زمره] جاودانان شوید» (اعراف/20).

باید این دغدغه و غصه ی زندگی ما باشد، نه این که خانه، فرزند، همسر، پول و... . چون قیمت هر آدمی به غصه و دغدغه هایش است. پس برای رسیدن به زندگی جاودانه و ابدی باید درست زندگی کنیم.

 

برگرفته از مباحث خانواده آسمانی

صوت

1 - «زیارت رجبیه» طلب همراهی با اهل بیت (ع) در مکتب امام مهدی (عج) است

میانگین (1 رای)

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed